آخرین مقالات

توسعه شخصیت؛ عاملی کلیدی در موفقیت کسب‌وکار

توسعه شخصیت؛ عاملی کلیدی در موفقیت کسب‌وکار

 مقدمه

 همه ما در صحبت‌ها و مکالمات روزمره از کلمه «شخصیت» استفاده می‌نماییم. به نظر می‌رسد، آنچه از شخصیت در نظر افراد است، ترکیبی از اعمال، افکار، هیجانات و انگیزه‌های شخص باشد که در تعامل با موقعیت‌ها و وضعیت‌های مختلف نمایان می‌شود. یکی از پرسش‌های مهم پیش روی مدیران منابع انسانی در سازمان‌ها، این است که «تناسب شخصیت فرد با شغل وی، تا چه اندازه بر عملکرد و رضایت شغلی وی تأثیرگذار است؟» به عبارت دیگر، شخصیت فرد در هنگام انتخاب و استخدام و از آن مهم‌تر، وظیفه‌ای که در تیم کاری به وی محول خواهد شد، می‌بایست مد نظر قرار گیرد.

 با توجه به مطالعات انجام گرفته و نظرات محققین حوزه منابع انسانی، بایستی این مسئله را در نظر داشت که از یک سو هر شغل دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد است و از سوی دیگر، افراد نیز دارای ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فردی هستند. بنابراین بایستی تلاش گردد تا هر فرد را در شغل مناسب خود قرار دهیم، به‌طوری‌که بین خصوصیات شغلی و ویژگی‌های شخصیتی، بیشترین تناسب و سازگاری وجود داشته باشد. یک گزارش تحقیقاتی از آژانس استخدامی توکیو حاکی از آن است که شرکت‌های ژاپنی، به تناسب شخصیت داوطلبین با شخصیت سازمانی و شغل مربوطه توجه شایانی دارند. شاید راز موفقیت شرکت‌های ژاپنی در این باشد که شخصیت افراد را مقدم بر تخصص و مهارت آن‌ها می‌دانند.

 در این نوشتار سعی خواهد شد تا با معرفی مفاهیم مرتبط با ویژگی‌های شخصیتی، مهم‌ترین راهکارهای توسعه شخصیت در محیط‌های کاری را برای کارکنان و مدیران ترسیم نماییم. علاوه بر این، تست شخصیتی «جان‌هالند»، به‌عنوان یکی از ابزارهای مرسوم شخصیت‌شناسی شغلی، به‌طور اجمالی مرور خواهد شد.

  

ویژگی‌های شخصیتی چیست؟

 اگر کمی دقیق به محیط پیرامون خود و افراد مختلف در جامعه بنگریم، می‌بینیم که هر یک از افراد دارای علایق، ویژگی‌های رفتاری، واکنشهای احساسی و درک و نگرش خاصی نسبت به جهان هستند که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌نماید. بر همین اساس، شخصیت چیزی به‌جز مجموعه‌ای از خاطرات و رخداد‌هایی که در طول زندگی هر فردی وجود داشته است، نیست. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که عوامل محیطی، پیشینه خانوادگی، شرایط مالی، فاکتورهای ژنتیکی و موقعیت و پیامدهای ‌آن‌ها، در شکلگیری شخصیت فرد اثرگذار است.

 شخصیت بر هر آنچه ما فکر می‌کنیم، باور داریم، تمامی چیزهایی که برای ما ارزشمند است و نیز بر انتظارات ما از دیگران، تأثیر می‌گذارد. حتی می‌توان گفت، هر آنچه ما درباره دیگران فکر می‌کنیم، به شخصیت ما ارتباط پیدا می‌کند. به زبان عامیانه، شخصیت به‌عنوان ویژگی‌ها و خصوصیات شخصی فرد تعریف می‌شود که می‌تواند ما را به فردی منحصر به فرد تبدیل نموده تا از دیگران متفاوت باشیم. شخصیت، نحوه تعامل ما با دیگران است.

  

عوامل تعیین‌کننده شخصیت

 عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارد که در مجموع، شخصیت فرد را در گذر زمان شکل می‌دهد. با این حال، سه فاکتور کلیدی وراثت، محیط و وضعیت موجود، از اصلی‌ترین مواردی است که در شکل‌گیری شخصیت افراد مؤثر است. 

  • وراثت: وراثت به عواملی اشاره دارد که در زمان تولد فرد تعیین می‌شوند. فیزیک بدنی فرد، جذابیت، نوع بدن، پیچیدگی‌ و وزن بدن، همگی به بیولوژی والدین و اجداد فرد بستگی دارد.
  • محیط: محیطی که فرد در دوران رشد خود در آن قرار می‌گیرد، نقش مهمی در تعیین شخصیت وی ایفاء می‌نماید. فرهنگ‌های گوناگونی که در آن رشد می‌کنیم و پیشینه خانوادگی، نقش حیاتی در تعیین شخصیت ما دارند.
  • وضعیت: شخصیت فرد به همراه پیامدها و وضعیت‌های موجود، تغییر می‌کند. هر فردی زمانی که پول بسیار زیادی در اختیار دارد، نسبت به هنگامی‌که با ورشکستگی روبه‌رو می‌شود، به گونه متفاوتی رفتار می‌نماید.

  

انواع تیپ‌های شخصیتی

 در محیط‌های کاری با توجه به پیچیدگی‌های شخصیتی هر یک از افراد تیم، توجه به ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند مدیران را در هدایت بهینه افراد یاری دهد. این امر در استارت‌آپ‌ها که در ابتدای دوره رشد و توسعه خود قرار داشته و تضادهای فردی در تیم‌های کاری و بنیان‌گذاران می‌تواند تمامی دستاوردهای استارت‌آپ را تحت تأثیر قرار داده و حتی به از هم پاشیدگی آن بیانجامد، بسیار حیاتی خواهد بود. در این راستا، در این بخش برخی از انواع تیپ‌های شخصیتی شرح داده می‌شوند:

 1. وظیفه‌شناس: چنین شخصیت‌هایی نقش و مسئولیت خود را جدی گرفته و هر وظیفه‌ای را که بر عهده آن‌ها گذاشته شده است، به انجام می‌رسانند. افراد وظیفه‌شناس بسیار جدی هستند و به صداقت و زندگی همراه با آرامش باور دارند. آن‌ها هرگز کاری را که به ضرر خودشان، شغلشان، خانواده یا جامعه باشد، انجام نمی‌دهند. چنین افرادی شهروندان خوب و مسئولیت‌پذیری هستند که از سیستم قانونی اطاعت می‌کنند و حتی تصور قانون‌شکنی نیز به ذهن آن‌ها خطور نمی‌کند. افرادی با چنین شخصیتی بسیار سخت‌کوش هستند و در اغلب موارد، توانایی نه گفتن به دیگران را ندارند و در انتهای روز بیش از حد توان خود، مسئولیت پذیرفته‌اند. چنین افرادی در کار خود روند سازمان‌‌یافته‌ای را اتخاذ نموده و به‌شدت وفادار و باایمان هستند.

 2. مکانیکی: همان‌طور که از نام این نوع شخصیت نیز مشخص است، چنین افرادی تمایل بسیار زیادی به سمت ماشین‌آلات همانند هواپیما، موتورسیکلت، اتومبیل و بسیاری موارد دیگر دارند. آن‌ها به آگاهی از چگونگی و علت عملکرد دستگاه‌های مختلف علاقه‌مند هستند. تئوری‌ها آن‌ها را هیجان‌زده نمی‌کند. شما هرگز نمی‌توانید آن‌ها را قانع نمایید، مگر این‌که کاربرد عملی چیزی را به آن‌ها نشان دهید. چنین افرادی به‌شدت ماجراجو هستند و قدرت استنباط و منطق بسیار بالایی دارند.

 3. پرستاران: پرستاران افرادی هستند که قلب بزرگی دارند. برای آن‌ها خوشحالی دیگران، بسیار مهم‌تر از رضایت خودشان است. چنین افرادی تنها برای دیگران زندگی می‌کنند. آن‌ها به جنبه‌های تاریک در زندگی توجه نمی‌کنند و به دریافت بهترین‌ها از مردم اطراف خود ایمان دارند. آن‌ها رویکرد مثبتی در زندگی داشته و تنها دوست دارند که نسبت به دیگران بهترین تفکرات را داشته باشند.

 4. هنرمند: هنرمندان به‌جای این‌که نگران آینده خود باشند، همواره به دنبال زیبایی و خلاقیت هستند. آن‌ها به زندگی کردن در لحظه معتقدند. این افراد بسیار خونسرد هستند و در درگیری یا کشمکش دخالت نمی‌کنند. آن‌ها به‌صورت کورکورانه فعالیت‌های دیگران را تقلید نکرده و تمایل دارند تا سبک و شیوه منحصربه‌فرد خود را داشته باشند.

 5. پشتیبان: شما چنین شخصیتی را در افراد معدودی پیدا می‌کنید؛ در نتیجه چنین تیپ شخصیتی بسیار کمیاب است. شخصیت‌های پشتیبان، افرادی ساختارمند هستند؛ کسانی که برای انجام کارهای خود از بهترین سیستم‌ استفاده می‌کنند. آن‌ها در اغلب موارد، غیرمنطقی فکر می‌کنند. این افراد بسیار بدبین بوده و در هر موقعیتی مشکلی را پیدا می‌کنند. چنین افرادی به دیگران اعتماد نداشته و تنها به خود باور دارند.

 6. ایده‌آل‌گرا: چنین افرادی به مجموعه‌ای قدرتمند از ارزش‌ها و اصول اخلاقی باور دارند. آن‌ها شادمانی واقعی را در شادمانی دیگران جستجو می‌کنند. در صورتی‌که فرصتی بیایند تا بتوانند به دیگران کمک نمایند، خود را بسیار خوش‌اقبال قلمداد خواهند کرد. 

 7. دانشمندان: چنین افرادی به برنامه‌ریزی استراتژیک و با دقت بالا، باور دارند. آن‌ها به‌خوبی مشاهده می‌کنند و به‌طور مداوم در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند و دانش خود را ارتقاء می‌دهند. دانشمندان افرادی به‌شدت باهوش هستند؛ افرادی که ذهن تحلیلی بسیار قدرتمندی دارند.

 8. عمل‌گرا: افرادی که چنین شخصیتی دارند، به فعالیت‌های سریع و نتایج آنی معتقدند. آن‌ها از خطر کردن در زندگی لذت می‌برند و مسئولیت‌هایی را که بر عهده آن‌ها گذاشته شده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند.

 9. نگهبان: چنین افرادی کمال‌گرا هستند و باید مطمئن شوند که همه‌چیز در همه‌جا و به‌درستی انجام می‌شود. آن‌ها افرادی با بلوغ فکری هستند که به مجموعه‌ای از استانداردهای مشخص باور دارند.

 10. بازیگران: بازیگران به‌شدت تلاش می‌کنند تا نظر دیگران را به خود جلب نمایند و در مرکز توجه دیگران قرار گیرند. آن‌ها افرادی هستند که طالب سرگرمی بوده و از هیجان و سرگرمی در زندگی لذت می‌برند.

 11. الهام‌بخش: این تیپ شخصیتی، افرادی با استعداد هستند. در اغلب موارد به‌عنوان الگو برای دیگران محسوب شده و دارای مهارت‌های مردمی بسیار قدرتمندی هستند.

 12. بخشنده: افراد با چنین شخصیتی، از همراهی دیگران لذت می‌برند و ترجیح می‌دهند که تنها نباشند.

 13. اجرایی: این افراد برای مدیریت دیگران به دنیا آمده‌اند و رهبران بسیار خوبی هستند. آن‌ها تمایل زیادی برای پذیرفتن مسئولیت دارند و در تصمیم‌گیری بسیار خوب عمل می‌نمایند.

 

 توسعه شخصیت به چه معنا است؟

 توسعه شخصیت، به فرآیند توسعه و ارتقاء شخصیت هر فرد اشاره دارد که به فرد کمک نموده تا اعتماد به نفس و عزت‌نفس خود را افزایش دهد. به گفته متخصصان، توسعه شخصیت، تأثیر مثبتی بر روی مهارت‌های ارتباطی و نحوه نگرش افراد به جهان هستی خواهد داشت.

 در توسعه شخصیت می‌بایست به نکات زیر، توجه ویژه‌ای مبذول داشت: 

  • همواره لبخند به لب داشته باشید: هیچ‌چیزی بهتر از یک لبخند در تعامل با دیگران کارایی ندارد. هرگز فراموش نکنید که لبخند شما بسیار باارزش است. به این گفته باور داشته باشید که «لبخند انحنایی است که هر چیزی را در مسیر مستقیم قرار می‌دهد». چهره‌ای با لبخند، سرسخت‌ترین افراد را به زانو در می‌آورد. هر زمان که می‌خواهید با دیگران تعامل داشته باشید، لبخند بزنید.
  • مثبت فکر کنید: داشتن تفکر مثبت بسیار مهم است. همواره به یاد داشته باشید که در پس هر تاریکی، روشنایی وجود دارد. تفکرات منفی نداشته باشید، زیرا این امر نه‌تنها عاملی برای از بین بردن انگیزه شما خواهد بود، بلکه می‌تواند شما را بی‌حوصله و ناامید نماید. برای مسائل کوچک خود را ناراحت نکنید. کمی انعطاف‌پذیر باشید و به چشم‌اندازهای گسترده‌تری در زندگی توجه نمایید.
  • پوشش معقولی داشته باشید: پوشش معقول و هوشمندانه، تأثیر بسیار زیادی در ارتقاء شخصیت هر فرد خواهد داشت. سعی نمایید بر اساس موقعیتی که در آن قرار دارید، لباس بپوشید. شما باید هر لباسی را در جای مخصوص به آن استفاده کنید. گران‌قیمت بودن لباس شما اهمیتی ندارد؛ قیمت لباس، به انتخاب هوشمندانه آن هیچ ارتباطی ندارد. هر فرد خوش‌لباس، مورد احترام و مورد محبت همه قرار می‌گیرد. در صورتی‌که لباس شما مناسب خود شما و موقعیتی که در آن قرار دارید نباشد، هیچ‌کس شما را جدی نخواهد گرفت. به هماهنگی لباس‌های خود، بسیار توجه نمایید. هر فردی باید با توجه به فیزیک بدن، قد و بسیاری موارد دیگر لباس بپوشد. افرادی که بدن پرحجمی دارند، نباید لباس‌هایی با برش‌های تنگ را انتخاب کنند. لزوماً هر آنچه بر تن دوست شما مناسب است، بر تن شما مناسب نیست.
  • به آرامی سخن بگویید: همواره به دنبال عیوب دیگران نباشید. مشاجره و جروبحث هیچ نتیجه‌ای ندارد. با دیگران با کمال ادب رفتار کنید. در مورد هر آنچه می‌گویید، بسیار دقت کنید. گستاخ نباشید و زود عصبانی نشوید.
  • غرور خود را کنار بگذارید: اگر می‌خواهید که در محیط کار یا دفتر خود مورد تکریم دیگران قرار بگیرید، باید غرور خود را فراموش کنید. هر فردی که از درون انسانی متواضع و فروتن باشد، از منظر دیگران دوست‌داشتنی خواهد بود.
  • از غیبت‌کردن اجتناب کنید: غیبت‌کردن و انتقاد از دیگران، رفتارهایی منفی هستند که برخلاف شخصیت افراد، وارد عمل می‌شوند. یاد بگیرید دیگران را تحسین کنید. اگر فردی کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است، تحسین کردن او را فراموش نکنید. به این گفته باور داشته باشید؛ با این کار آن فرد، حتی در غیاب شما نیز بهترین‌ها را در مورد شما بیان خواهد کرد. شایعات غیرضروری در مورد دیگران را پخش نکنید. افراد نباید در زندگی شخصی دیگران بیش‌ از اندازه دخالت کنند. عدم صداقت، تقلب کردن و دروغ گفتن، موجب لکه‌دار شدن تصویر شما در ذهن دیگران خواهد شد و دیگران به‌تدریج از همراهی شما اجتناب می‌کنند.
  • به دیگران کمک کنید: به فکر آسیب زدن به دیگران نباشید. هر آنچه را که می‌دانید با دیگران به اشتراک بگذارید. بدانید که هیچ‌کس نمی‌تواند دانش شما را از شما بگیرد. همواره به دیگران کمک نمایید.
  • اعتماد به نفس داشته باشید: اعتماد به نفس، کلید توسعه شخصیت است. اعتماد به نفس و دیدگاه مثبت را با خود و در همه‌جا به همراه داشته باشید.
  • شنونده صبوری باشید: هرگز در میان کلام دیگران صحبت نکنید. سعی کنید تا ویژگی‌های خوب دیگران را بپذیرید.

  

ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر موفق

 به یاد داشته باشید که مدیر بودن به معنای نشستن در یک اتاق در بسته و ارسال دستورالعمل برای اعضای تیم نیست. احترام، فاکتوری است که می‌بایست آن را به دست آورد و نمی‌توان آن را مطالبه نمود. اتخاذ شیوه‌ای همانند شیوه «هیتلر» شما را در بین اعضای تیمتان محبوب نمی‌کند، بلکه شما را به فردی ناخوشایند در سازمان تبدیل خواهد کرد و هیچ‌کس ماهیت رئیس بودن شما را برای مدت طولانی نمی‌پذیرد. یکی از مهم‌ترین نقش‌های یک مدیر، همراه کردن تیم و ایجاد انگیزه در اعضا برای به دست آوردن بهترین عملکرد آن‌ها است. نقش شما، به دست آوردن بالاترین بهره‌وری از کارمندان خود و همچنین کمک به آن‌ها برای ارتقاء مهارت‌ها و توانایی‌هایشان است.

 مطمئن شوید که اعضای تیم شما همواره احساس می‌کنند، شما در کنار آن‌ها هستید. یک مدیر خوب، فردی است که حتی با داشتن استرس بسیار زیاد، لبخند می‌زند. یک مدیر باید همانند محافظی باشد که استرس و تنش را جذب نموده و هرگز آن را به اعضای تیم خود منتقل نمی‌نماید. در اغلب اوقات، اعضای تیم خود را به خندیدن تشویق نمایید، زیرا نه‌تنها این کار استرس را کاهش می‌دهد، بلکه محیط کاری را به محیطی مثبت تبدیل می‌نماید. به یاد داشته باشید که شما باید الگویی برای اعضای تیم خود باشید. یک مدیر تنها زمانی موفق خواهد بود که منبع الهام‌بخش بسیار قدرتمندی برای اعضای تیم خود باشد.

 یک مدیر باید در شرکت به‌خوبی ظاهر شود. هر آنچه شما در محل کار می‌پوشید، اعضای تیم شما نیز به‌صورت خودکار دنبال خواهند کرد. مطمئن باشید که پوشش معقولی دارید؛ زیرا شما به‌عنوان نمونه‌ای برای اعضای تیم خود هستید. از پوشیدن لباس‌های نامناسب و با رنگ‌های پر زرق‌وبرق اجتناب کنید. لباس‌هایی بپوشید که به شما احساس اعتماد به نفس می‌دهد و در خور شما است.

 به‌عنوان یک مدیر، باید صادق باشید و به‌طور کامل به سازمان پایبند بوده تا بتوانید از اعضای تیم خود نیز انتظار وفاداری داشته باشید. با سازمان خود صرفاً همانند منبعی برای کسب درآمد رفتار نکنید. اعضای تیم خود را از غیبت‌کردن درباره یکدیگر و پخش شایعات غیرضروری درباره همکاران خود باز دارید.

 هرگز نسبت به هیچ‌یک از اعضای تیم خود بی‌احترامی نکنید. با کارمندان خود همانند برده رفتار نکنید. قدردان کارمندان خود باشید؛ به‌خصوص کسانی که عملکرد بسیار چشم‌گیری دارند. تشویق آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در ایجاد انگیزه برای داشتن عملکردی بهتر در آینده خواهد گذاشت. نام آن‌ها را بر روی تابلو اعلانات قرار دهید تا بدین‌وسیله سخت‌کوشی آن‌ها را مورد تقدیر قرار داده باشید. با هر فردی در سازمان، فارغ از موقعیت یا رتبه‌بندی‌اش در شرکت، باید محترمانه رفتار شود.

 به‌موقع در دفتر حضور پیدا کنید. وقت‌شناس بودن، ویژگی مهم شخصیتی است که موجب موفقیت شما در مدت‌زمان بسیار کوتاه خواهد شد. از کارمندان خود بخواهید تا سر وقت در دفتر حاضر شوند، تا از تأخیر غیرضروری جلوگیری شود. تأخیر در ورود به سازمان، نشان‌دهنده سخت‌کوشی یک فرد نیست؛ بلکه بازتابی از مهارت‌های ضعیف مدیریت زمان آن فرد است.

 غرور خود را در هنگام ورود به دفتر کار، فراموش نمایید. در دفتر کار، جایی برای غرور و مشکلات شخصی وجود ندارد. از اعضای تیم خود، کینه شخصی به دل نگیرید. از انتقاد و مسخره کردن دیگران به‌شدت اجتناب کنید.

 به‌عنوان یک مدیر، شما باید در رویکرد خود انعطاف‌پذیر و در عین حال واقع‌بین باشید. اگر یکی اعضای تیم شما برای رفتن به جشن تولد، از شما مرخصی نیم روزه یا یک روز کامل را درخواست کند، تعجب نکنید. بدانید که این روز برای او بسیار مهم است. هرگز از رفتن او ممانعت نکنید، مگر این‌که واقعاً کاری بسیار ضروری داشته باشید.

 شنونده صبوری باشید. با دلسوزی به صحبت‌های کارمندان خود گوش دهید و تنها در صورتی‌که سؤالی دارید، در میان کلام آن‌ها سخن بگویید. بازخوردهای صحیحی به آن‌ها بدهید و لحظه‌به‌لحظه عملکرد آن‌ها را زیر نظر داشته باشید.

  

پوشش و توسعه شخصیت

 همان‌گونه که در سطور پیشین اشاره شد، توسعه شخصیت می‌تواند به پیشرفت کلی هر فردی در زندگی شخصی و کاری کمک نماید. در این میان، نحوه پوشش افراد نقش مهمی در ارتقاء شخصیت، به‌ویژه در زندگی حرفه‌ای آن‌ها ایفاء می‌کند. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که «هر فردی با توجه به پوشش و محل زندگی‌اش شناخته می‌شود». پوشش هر فرد تا حدود زیادی درباره شخصیت و خصوصیات او توضیح می‌دهد.

 اولین و شاید کلیدی‌ترین نکته، پیرامون نحوه پوشش در محیط‌های کاری و حتی زندگی شخصی، این است که شما باید بدانید که چه چیزی می‌پوشید. هر لباسی را، تنها به دلیل این‌که همه آن را به تن می‌کنند، نپوشید. از این‌که آن لباس برای شما مناسب است یا نه، مطمئن شوید. هر فردی باید در انتخاب لباس، به نوع بدن، ساختار، وزن، پیچیدگی‌ و حتی پیشینه خانوادگی، ماهیت کاری که انجام می‌دهد و آب و هوایی که در آن کار می‌کند، به‌شدت دقت نماید.

 بر طبق موقعیتی که در آن هستید لباس بپوشید. هر فردی برای این‌که شخصیت تأثیر‌گذاری داشته باشد، باید عالی به نظر بیاید. البسه شما بازتابی از خود شما، احساسات شما در آن لحظه و گاهی از اوقات بیانگر آن چیزی است که در زندگی به دنبالش هستید.

 همواره به یاد داشته باشید که هر چیزی که می‌پوشید، بازتابی از خود واقعی شما است. احساسی که پوشش شما منتقل می‌کند، بیانگر شخصیت، حال و احوال و خود واقعی شماست. افرادی که لباس‌های بسیار روشن به تن می‌کنند، برون‌گرا بوده و اجتماعات دوستانه را دوست دارند. شما می‌توانید تنها با نگاه کردن به نوع پوشش فرد، به شخصیت وی پی ببرید. رنگ‌های تیره، نشان‌دهنده ناراحتی و وجود غصه است؛ در حالی‌که رنگ‌های روشن، نشان‌دهنده حالت شادی شما است و می‌تواند موجب خوشحالی دیگران نیز شود.

 پیراهن سفید و شلوار مشکی به تن کنید تا در محیط کار کاملاً حرفه‌ای و شیک به نظر برسید. از طرفی لباس تیره مناسب مهمانی، در جمع دوستان توجه همه را به شما جلب خواهد کرد.

 شیوه پوشش شما، نشان‌دهنده شخصیت شما است. به یاد داشته باشید که انتخاب لباس مناسب، ارتباطی با قیمت آن ندارد. ممکن است لباسی بسیار گران‌قیمت باشد، اما مناسب شما نباشد. قبل از این‌که از خانه خارج شوید، خود را به‌طور کامل در آیینه مشاهده کنید و این پرسش را مطرح نمایید که «آیا من لباس مناسبی به تن دارم؟»

 هرگز از لباس‌های تنگ استفاده نکنید، در مورد اندازه لباس، بسیار دقت کنید. فردی که وزن بالایی دارد با لباس‌های تیره، لاغرتر به نظر می‌آید.

 مطمئن باشید هر آنچه می‌پوشید، تمیز و مرتب باشد. هرگز لباسی را به‌طور اتفاقی از کمد خود انتخاب نکنید. لباس‌های شما باید به‌دقت اتو کشیده شوند. قبل از خروج از خانه، کفش‌های خود را تمیز نمایید.

  

تیپ‌های شخصیتی هالند

 «جان‌هالند» روانشناس و نظريه‌پرداز معاصر شغلي و حرفه‌اي، در طی مطالعات و بررسی‌های پنجاه‌ساله خود پیرامون شخصیت فرد و نقش آن در محیط‌های کاری، به این نتیجه رسید که شخصيت فرد مي‌تواند نقش مهمي در انتخاب شغل و به‌طور كلي در زندگي حرفه‌اي او داشته باشد. تیپ‌شناسی شخصیتی هالند که با هدف افزایش خودآگاهی در برنامه توسعه شغلی و دستیابی به رضایت شغلی بالاتر پایه‌ریزی شده است، شامل شش نوع تیپ شخصیتی، تحت عناوین «واقع‌گرا»، «جستجوگر»، «هنری»، «اجتماعی»، «تهوری» و «قراردادی» است. هر تيپ، ویژگی‌های متمایزی داشته و محصول تعامل بين عوامل ژنتيكي و محيطي است. آگاهی هر فرد نسبت به تیپ شخصیتی خودش و نیز شناخت و درک مناسب از شخصیت هر یک از افراد تیم کاری از سوی مدیران، در اتخاذ تصمیم‌گیری‌های شغلی مناسب و ترسیم یک برنامه کارا و اثربخش مسیر شغلی برای کارکنان کمک بسزایی خواهد کرد.

 1. تیپ واقع‌گرا (Realistic): این افراد معمولاً فاقد مهارت‌های اجتماعی بوده و یا دارای مهارت‌های اجتماعی ضعیفی هستند و فعالیت‌ها و وظایف عینی و ملموس را بر موارد ذهنی ترجیح می‌دهند. رک و صریح بودن، عملیاتی، مادی‌گرایی و تا حدی انعطاف‌ناپذیری، از ویژگی‌های شخصیتی غالب این تیپ است. این افراد معمولاً از مهارت‌های مکانیکی و فنی خوبی برخوردارند و تحمل کمی نسبت به مسائل انتزاعی و نظری دارند. ارزش‌های این افراد، پول، ثروت و مقام است و روابط انسانی برای این تیپ اهمیت کمتری دارد. (شغل‌های متناسب: مکانیکی، مهندسی، نقشه‌برداری، کشاورزی و ...)

 2. تیپ قراردادی (Conventional): افرادی که دارای تیپ قراردادی هستند؛ افرادی اهل عمل، وظیفه‌گرا، منظم و اهل برنامه‌ریزی بوده و معمولاً به ریاضیات و محاسبات عددی علاقه‌مند هستند. انجام دادن کار جدید برای یک فرد قراردادی دشوار است و متمایل به شغلی منظم و بدون چالش است. (شغل‌های متناسب: مشاغل دفتری و اداری، بانکداری، حسابداری، تحلیلگر مالی و ...)

 3. تیپ جستجوگر (Investigative): افرادی که در تیپ جستجوگر قرار می‌گیرند، تکلیف محورند. به ریاضیات و علوم علاقه زیادی داشته و معمولاً مستقلند. آن‌ها ذهن تحلیلگر و باهوشی دارند و می‌خواهند دیگران دور آن‌ها جمع شوند. این افراد در حل مشکلات خود، اعتماد به‌ نفس بالایی دارند و دوست دارند با سؤالاتی که جوابش معلوم نیست، چالش داشته باشند. (شغل‌های متناسب: مشاغل پژوهشی و نسبتاً فنی، وکیل، ریاضیدان و ...)

 4. تیپ تهوری (Enterprising): افرادی که در این تیپ قرار می‌گیرند، قدرت رهبری داشته و روی دیگران نفوذ دارند. افرادی جاه‌طلب و سلطه‌جو هستند و قدرت کلامی آن‌ها قوی است. افراد تیپ تهوری دوست دارند در موقعیت‌های رهبری قرار گیرند و کار کردن با دیگران را دوست دارند؛ نه برای این‌که به آن‌ها کمک کنند، بلکه برای این‌که آن‌ها را مدیریت و رهبری نمایند. ارزش یک فرد تهوری، پول و قدرت است. (شغل‌های متناسب: مشاغل مدیریتی و مرتبط با فروش و بازاریابی)

 5. تیپ اجتماعی (Social): هسته مرکزی شخصیت افرادی که در این تیپ قرار می‌گیرند، «کمک کردن» است. این افراد در ایجاد ارتباط انسانی مهارت دارند. تمرکز اصلی آن‌ها بر روی مشکلات اجتماعی است و خدماتی که به دیگران ارائه می‌دهند، معمولاً از نوع ارتباطی است. آن‌ها به فعالیت‌های آموزشی علاقه‌مند هستند. (شغل‌های متناسب: مشاغل آموزشی و اجتماعی، تدریس، مشاور، پزشک و ...)

 6. تیپ هنری (Artistic): افرادی که دارای این تیپ هستند، معمولاً از طریق «هنر» ابراز وجود می‌نمایند. خیال‌پردازی، درون‌گرایی و خلاقیت، از مهم‌ترین ویژگی‌های این تیپ شخصیتی است. ارزش‌های این افراد، اصالت، خلاقیت و آزادی است. (مشاغل هنری، طراحی، نویسندگی، هنرپیشگی و ...)

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.