آخرین مقالات

چگونه افراد عادی می‌توانند در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند؟

چگونه افراد عادی می‌توانند در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند؟

مقدمه

همه ما داستان بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپی که به برندهای بسیار معتبر و بزرگی بدل شده‌اند را شنیده‌ایم. سرمایه‌گذاران این استارت‌آپ‌ها، به افرادی ثروتمند و موفق بدل شده‌اند، تا جایی که بسیاری از آن‌ها، به سرمایه‌گذاری‌های خود در استارت‌آپ‌های دیگر ادامه داده یا حتی اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپای جدید برای تجاری‌سازی ایده‌های دیگر خودشان نموده‌اند. تقریباً در تمامی محافل استارت‌آپی، بر این نکته تأکید می‌شود که سرمایه‌گذاری در ابتدای چرخه کاری یک کسب‌وکار نوپا، می‌تواند بسیار سودآور باشد. البته این دورنمای جذاب، می‌تواند تحت‌الشعاع این واقعیت قرار گیرد که از هر 10 ایده استارت‌آپی، 9 ایده در مسیر تجاری‌سازی و راهیابی به بازار تقاضا، شکست می‌خورد. این آمار، می‌تواند هر سرمایه‌گذاری را بترساند.

اینجا است که این تصور رایج و تا حدودی نادرست شکل می‌گیرد که سرمایه‌گذاران استارت‌آپی، افرادی خاص هستند. افرادی ثروتمند، آشنا به فناوری و بسیار ریسک‌پذیر و در نتیجه، افراد عادی نمی‌توانند مثل آن‌ها باشند. این گزاره شاید در چند دهه پیش صحیح بود، اما امروزه با توسعه مدل‌های جدید سرمایه‌گذاری، به‌ویژه پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی، امکان مشارکت عموم افراد جامعه در فرآیند توسعه و تجاری‌سازی فناوری ممکن شده است. این شیوه از تأمین مالی، به سرعت در حال گسترش است؛ به‌طوری که طی سال‌های 2010 تا 2013 میلادی، مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته از این طریق، به بیش از 5 میلیارد دلار رسیده و از نرخ رشد 179 درصدی برخوردار بوده است. در کنار پیشرفت «IT» و رواج فراگیر اینترنت، قوانین و مقررات مناسب نیز برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها تنظیم و تصویب شده است که راه را برای خیل عظیمی از افراد عادی برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها هموار نموده است.

با توجه به روند تصاعدی و روزافزون استقبال از سرمایه‌گذاری‌های استارت‌آپی، در این نوشتار به بررسی راه‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها با تمرکز بر پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی خواهیم پرداخت.

 

اصول سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها

پیش از این‌که سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا را شروع کنید، باید بدانید که بسیاری از استارت‌آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند و چیزی عاید سرمایه‌گذاران آن‌ها نمی‌شود. این یک نوع سرمایه‌گذاری پرسود و در عین حال، بسیار پرمخاطره است. یک تفاوت بسیار مهم استارت‌آپ‌ها با انواع دیگر کسب‌وکار، این است که برخلاف انواع دیگر سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها معمولاً به این معنا است که در صورتی که یک شرکت در افزایش سرمایه کافی موفق نباشد، باز هم ممکن است در کارش موفق شود. سرمایه استارت‌آپ، عموماً مانند سهام شرکت‌های معمول، قابل تجارت نبوده و شما به‌عنوان سرمایه‌گذار، باید انتظار داشته باشید که سرمایه شما تا زمانی که شرکت سهام خود را به صورت عمومی عرضه نموده و یا توسط یک شرکت بزرگ فناور خریداری شود، قابلیت نقد شدن نداشته باشد.

در یک تعریف عام، می‌توان سرمایه‌گذاری جمعی را یک فراخوان عمومی از طریق اینترنت، برای تأمین منابع مورد نیاز به صورت کمک بلاعوض و یا تبادل انواع پاداش یا سهام، به‌منظور حمایت از ابتکارات در رسیدن به اهداف مشخص توصیف نمود. اگر این مفهوم را به زبان ساده بیان نماییم، می‌توان گفت: «فرد متقاضی سرمایه، ایده و برنامه خود را از طریق واسطه‌های اینترنتی تأمین مالی، مطرح می‌نماید. در صورتی‌که طرح کسب‌وکار برای مخاطبین قابل قبول و جذاب باشد، صدها و در برخی مواقع، هزاران نفر از علاقه‌مندان، اقدام به سرمایه‌گذاری وجوه نسبتاً کمی برای پشتیبانی و توسعه ایده می‌نمایند. مجموع این مبالغ، می‌تواند راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار نوپا را ممکن سازد».

در حالی که مقررات و قوانین جدید، باعث کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاری شده و در نتیجه، سرمایه‌گذاران فردی بیشتری در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما قوانین ثابتی نیز وجود دارد که باید از آن‌ها پیروی نمود. برای مثال، به دلیل ریسک‌های موجود، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا، میزان سرمایه‌گذاری شما در هر دوره 12 ماهه را محدود می‌کند. این محدودیت، برای افرادی که درآمد و دارائی  خالص کمی دارند، تا 2200 دلار هم می‌تواند باشد و برای سرمایه‌گذاران ثروتمندتر، به حدود 107000 دلار می‌رسد.

 

پلتفرم‌های برتر سرمایه‌گذاری جمعی

در صورتی که به دنبال بهترین پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌ها هستید، می‌توانید از نظرات تخصصی کارآفرینان و متخصصین حوزه سرمایه‌گذاری که در قالب فهرست پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی انتشار می‌یابند، استفاده نمایید. شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار که می‌خواهید در استارت‌آپ‌های بعدی سرمایه‌گذاری کنید یا مؤسسی هستید که به دنبال جذب سرمایه برای استارت‌آپ خود هستید، در هر صورت باید این وب‌سایت‌های برتر را بشناسید.

پلتفرم‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، نمونه‌ای از روش‌های موجود برای کسانی است که می‌خواهند با سرمایه کم و محدود خود، در یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری نمایند. شاید احتمال تبدیل شدن شما به میلیاردر بعدی دره سیلیکون بسیار کم باشد، اما این پلتفرم‌ها، سبد سرمایه شما را متنوع نموده و در نتیجه، توسعه آن را با ریسک کمتری مواجه می‌سازند.

1-     سید اینوست «SeedInvest»

«سید اینوست» یک پلتفرم تأمین مالی جمعی است که به افراد  این امکان را می‌دهد تا در شرکت‌های نوپای بررسی شده و دارای دوام احتمالی بالا، سرمایه‌گذاری کنند. مطابق با ادعای این پلتفرم، کمتر از یک درصد از شرکت‌هایی که متقاضی جذب سرمایه از طریق این پلتفرم هستند، پذیرفته می‌شوند. این پلتفرم، بیش از 259000 کاربر داشته و تاکنون بیش از 220 شرکت، با موفقیت از طریق این پلتفرم سرمایه لازم برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های خود را دریافت نموده‌اند.

پس از ثبت نام در این پلتفرم و ایجاد یک نام کاربری جدید، فهرستی از شرکت‌هایی که در پی جذب سرمایه هستند، برای شما عرضه می‌شود. بسیاری از این شرکت‌ها، از هر فردی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری باشد، سرمایه را به هر میزان دریافت می‌کنند. اما برخی از آن‌ها به سرمایه‌های بزرگ (20000 دلار به بالا) نیاز دارند و یا حتی ممکن است، تنها طیف خاصی از سرمایه‌گذاران دارای مجوز را قبول کنند.

ارزش‌گذاری قبل از تأمین مالی، میزان سرمایه‌ای که شرکت در پی آن است و مقدار پولی که تا آن زمان جمع‌آوری شده است، برای شما ارائه می‌شود. به عبارت دیگر هر شرکت استارت‌آپی، سرمایه حداقلی مورد نیاز و زمانی که برای تأمین این سرمایه برآورد نموده است را بیان می‌کند. در صورتی که به سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ علاقه‌مند نیستید، می‌توانید مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها را از طریق قابلیت منحصربه‌فرد «سرمایه‌گذاری خودکار» ایجاد نمایید. در این قابلیت، شما امکان تشکیل سبدی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف را دارید که می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. حداقل پول لازم برای سرمایه‌گذاری خودکار، برابر با 200 دلار است.

سید اینوست بر تنوع در سرمایه‌گذاری تأکید زیادی دارد و توصیه می‌کند که کاربران در یک استارت‌آپ خاص و منفرد، سرمایه‌گذاری نکنند. داشتن سبدی از سرمایه، می‌تواند ضعف عدم تشخیص ایده‌های دارای پتانسیل تجاری‌سازی را برای افراد عادی رفع نموده و از دست دادن ناگهانی تمام سرمایه را به صفر برساند.

2-     وی فاندر «WeFunder»

«وی فاندر» یکی دیگر از پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی است که تا سال 2029 میلادی، تأمین مالی بیش از 20000 استارت‌آپ را هدف قرار داده است. این پلتفرم، امید دارد تا با پذیرفتن سرمایه‌هایی (با حداقل میزان 100 دلار)، این هدف بزرگ را ممکن سازد. وی فاندر از سال 2013 میلادی به این‌سو، بالغ بر 83.5 میلیون دلار سرمایه جذب نموده و از بیش از 250 شرکت پشتیبانی می‌کند.

از طریق پلتفرم وی فاندر، یک سرمایه‌گذار معمولی می‌تواند به دامنه گسترده‌ای از شرکت‌ها تزریق سرمایه نماید. این پلتفرم، به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد تا سهام (با سود سهام یا بدون سود)، وام قابل‌تبدیل به سهام یا اوراق قرضه خریداری نماید. وقتی شما در یک یا چند استارت‌آپ سرمایه‌گذاری می‌کنید، پول در یک حساب امانی قرار داده می‌شود. در صورتی که شرکت استارت‌آپی در جمع‌آوری پول کافی موفق شود، سرمایه شما نیز به‌عنوان بخشی از آن، به استارت‌آپ تعلق می‌گیرد و در غیر این صورت، پول شما پس داده می‌شود.

3-     ریپابلیک «Republic»

«ریپابلیک» پلتفرم آنلاین دیگری است که به سرمایه‌گذاران فردی این امکان را می‌دهد تا در استارت‌آپ‌های نوپا سهام بخرند. در این پلتفرم، کاربران می‌توانند تنها با یک سرمایه 10 دلاری، کار خود را آغاز نمایند. ریپابلیک توسط بنیان‌گذاران «Angel List» تأسیس شده که یک پلتفرم سرمایه‌گذاری محبوب برای سرمایه‌گذاران دارای مجوز است. ریپابلیک، استارت‌آپ‌هایی را برای عرضه در پلتفرم تأمین مالی خود انتخاب می‌کند که یک بررسی چهار مرحله‌ای دشوار، مبتنی بر بنیان‌گذاران، محصول، مأموریت و رشد کسب‌وکار را پشت سر گذاشته باشند.

علاوه بر امکان سرمایه‌گذاری، این پلتفرم میزبان شش گروه سرمایه‌گذاری مختلف است که امکان بحث، ایده‌پردازی و توصیه‌های کسب‌وکار را فراهم می‌سازد. این امر، می‌تواند اعضا را برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایده‌های فناورانه ترغیب سازد.

4-     میکرو ونچرز «Microventures»

پلتفرم «میکرو ونچرز» امکان سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها در سطوح اولیه را با یک سرمایه حداقلی 100 دلاری فراهم می‌کند. این پلتفرم، طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها، اعم از تولیدکنندگان بازی‌های ورزشی موبایل، شرکت‌های بازاریابی دیجیتال و حتی تولید انواع نوشیدنی‌های گیاهی را تحت پوشش قرار داده است. یکی از شرکت‌های بسیار مشهور که بخشی از سرمایه اولیه خود را از طریق این پلتفرم تأمین نمود، توییتر است. 

میکرو ونچرز در سال 2009 میلادی تأسیس شد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل توییتر، از خدمات آن برای تأمین مالی خود استفاده نموده‌اند. گفتنی است، این پلتفرم در مورد تعداد شرکت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری پذیرش می‌کند، حساسیت بسیار زیادی به خرج می‌دهد.

5-     فاندرز کلاب «FundersClub»

«فاندرز کلاب» یکی از پلتفرم‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جمعی است که به ارزیابی‌های سخت‌گیرانه در پذیرش استارت‌آپ‌های متقاضی تأمین مالی شهرت دارد. به عبارت دیگر، یکی از ویژگی‌های اصلی این پلتفرم، روند بررسی و ارزیابی بسیار قوی استارت‌آپ‌های پذیرش شده است؛ به‌طوری که تنها 3 درصد از متقاضیان، موفق به عبور از این مراحل دشوار می‌شوند.

با سرمایه میانگین بین 3000 تا 5000 دلار، سرمایه‌گذاران می‌توانند یک سرمایه‌گذاری متنوع و در عین حال جذاب را شاهد باشند. سرمایه‌گذارانی که سال گذشته اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های معرفی شده در این پلتفرم نموده بودند، به‌طور متوسط 104.8 درصد سود دریافت کرده‌اند. البته هزینه‌هایی که پلتفرم طلب می‌کند، موجب کاهش 30 درصدی این سود خواهد شد که باز هم عددی جذاب و قابل‌توجه محسوب می‌شود.

6-      سیدرز «Seedrs»

«سیدرز» در انگلیس شکل گرفته و فرصتی را برای کسب‌وکارهای محلی فراهم می‌کند تا از طریق تأمین مالی جمعی به صورت سهام، پول لازم برای توسعه ایده‌های نوآورانه خود را جمع‌آوری کنند.

7-     وان وست «OneVest»

«وان وست» رویکردی ساده‌تر و تا حدی سنتی در مقایسه با سایر پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی اتخاذ می‌کند. در ابتدا یک سرمایه‌گذار بالقوه، درخواست خود مبنی بر سرمایه‌گذاری را تکمیل نموده و جزئیاتی در مورد نوع استارت‌آپی که به دنبال آن است، ارائه می‌نماید. سپس یک متخصص در حوزه سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها، از طریق تلفن با وی تماس گرفته و در مورد سرمایه‌هایی که به نظر مناسب هستند، با او به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازد. با وجود غیر آنلاین بودن بخش عمده‌ای از این فرآیند، سرمایه‌گذاران هزینه یا کمیسیونی برای مدیریت پرداخت نمی‌کنند. حداقل سرمایه‌گذاری برای هر استارت‌آپ، برابر با 5000 دلار است و به سرمایه‌گذاران تأکید می‌شود که زمان نقد شدن سرمایه‌گذاری‌ها، احتمالاً بین 2 تا 5 سال به طول خواهد انجامید.

8-     گاست «Gust»

«گاست» کمی با دیگر وب‌سایت‌های سرمایه‌گذاری جمعی متفاوت است. این پلتفرم در عوض این‌که خود به‌عنوان یک شبکه عمل کند، یک پلتفرم «SaaS» ارائه می‌کند که بیش از 80 شبکه سرمایه‌گذار فرشته از جمله ««SeedInvest»، «OurCrowd» و ... از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها خدمات پرداخت یا حساب امانی ارائه نمی‌کنند و این کارها را به گروه‌های ثالثی می‌سپارند که با آن‌ها همکاری دارند.

چیزی که گاست ارائه می‌کند، درگاهی قدرتمند برای بررسی پیشنهاد‌های فردی است. سرمایه‌گذاران می‌توانند در مورد قراردادها صحبت کنند، سرمایه‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند را پیگیری نمایند، سرمایه بالقوه خود را با دیگران تقسیم کنند و سود احتمالی را برآورد نمایند. به‌عنوان یک ابزار مشارکتی، این کار باعث می‌شود تا گروه سرمایه‌گذاران، به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک سوق یافته و برای دلارهای خود، یک شرکت تأمین مالی را انتخاب کنند. در این پلتفرم، همچنین داده‌های اختصاصی بزرگ و کتابخانه ویدیویی برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌گردد تا از آخرین روندهای تغییرات فناورانه با خبر شوند و عملکرد آتی خود را بهتر پیش‌بینی نمایند.

9-     آنجل کینگز «Angel Kings»

شاید «آنجل کینگز» را بتوان یکی از برترین پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری نامید که افراد عادی می‌توانند از طریق آن به سرمایه‌گذاری در ایده‌های نوآورانه بپردازند. استارت‌آپ‌های تحت حمایت این پلتفرم، عموماً در بین 10 استارت‌آپ برتر جهان قرار می‌گیرند و بدیهی است، سود حاصل از سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌تواند بسیار هنگفت باشد.

این پلتفرم، روزانه بالغ بر 100 درخواست جدید جذب سرمایه از سوی کسب‌وکارهای نوپا دریافت می‌کند که در گزینش آن‌ها، تقریباً از هر 1000 استارت‌آپ، تنها یک مورد می‌تواند به مرحله نهایی تأمین مالی راه یابد. با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران و فرشتگان کسب‌وکار از این پلتفرم، بیش از 150 هزار کاربر به عضویت این پلتفرم درآمده و به تجاری‌سازی فناوری‌های نوظهور کمک می‌کنند.

 

مرجع: «The Balance»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.