آخرین مقالات

استراتژی‌های جذب مشتری در استارت‌آپ‌ها

استراتژی‌های جذب مشتری در استارت‌آپ‌ها

مقدمه

یکی از بنیان‌گذاران موفق استارت‌آپی می‌گوید: «برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق، به سه چیز نیاز دارید: 1) محصول خود را بهتر از هر کسی بشناسید، 2) مشتری خود را بشناسید و 3) اشتیاقی شدید برای موفقیت داشته باشید».

هنگامی که محصولی قابل‌فروش در اختیار دارید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که راهبردی هوشمندانه برای جذب مشتری ایجاد کنید. از آنجا که برای رشدی پایدار و طولانی‌مدت، داشتن یک استراتژی مناسب ضروری است، بدون داشتن برنامه‌ای برای جذب مشتریان جدید، بی‌شک به دردسر افتاده و با شکست مواجه می‌شوید.

یک نکته کلیدی در ارتباط با جذب مشتریان، لزوم داشتن یک برنامه جذب مشتری از همان ابتدای کار است. بسیاری از کارآفرینان استارت‌آپی، نسبت به این مسئله غافل بوده و تمام تمرکز خود را بر توسعه و بهبود محصول می‌گذارند. آن‌ها به این می‌اندیشند که دیر نمی‌شود، بعداً هم می‌توان به سراغ مشتریان رفت، اشتباهی بزرگ که تاوانی بزرگ‌تر به همراه خواهد داشت!

در این مقاله، راهبردها و نکات جذب مشتری با تمرکز بر جذب اولین مشتریان مرور می‌گردد. نکاتی که به شما امکان می‌دهد تا از همان روزهای نخستین آغاز به کار استارت‌آپ، برنامه‌ای عملیاتی برای جذب مشتری در اختیار داشته باشید.

 

جذب مشتری چیست؟

پیش از پرداختن به استراتژی‌های جذب مشتری، مهم است بدانیم که اصلاً جذب مشتری به چه معنا بوده و راهبرد جذب مشتری شامل چه مواردی است؟

در پاسخ باید گفت که برای هر استارت‌آپ (بسته به حوزه فعالیت و ویژگی‌های خاص آن)، معنای اصطلاح جذب مشتری متفاوت است. با این حال، تقریباً سه فاکتور (به‌عنوان اجزای سازنده مفهوم جذب مشتری) وجود دارد که برای تمامی کسب‌وکارهای نوپا عمومیت خواهد داشت:

1.       دریافت: شما از طریق کانال‌های مختلف، محصول یا خدمت خود را بازاریابی نموده و سپس، مشتریان به سراغ شما می‌آیند. هنگامی که مشتریان جدیدی برای کسب‌وکار خود به دست می‌آورید، اولین بخش از فرآیند جذب مشتری انجام می‌گیرد.

2.       حفظ: پرسش کلیدی این است که چه تعداد از این مشتریان را می‌توانید برای کسب‌وکار خود حفظ کنید؟ حفظ مشتریان، به ارزشی که شما برای آن‌ها ایجاد می‌کنید، بستگی دارد. نرخ ریزش مشتری در هر صنعت متفاوت است، اما به‌طور میانگین، بین 5 تا 7 درصد است. این نکته را آویزه گوش خود کنید: «در صورتی که بخواهید مشتریان خود را حفظ نمایید، باید چیزی جدید برای آن‌ها عرضه کنید». مثال فیسبوک را در نظر بگیرید. این شبکه اجتماعی مشهور، روش‌های جدیدی برای مشارکت کاربران خود ارائه می‌کند. بخش زیادی از آن، به محتوای تولیدشده توسط کاربر مرتبط است. اما مدل تجاری کلی، به شیوه‌ای توسعه پیدا می‌کند که مشتریان را برای دریافت محتوای بیشتر حفظ می‌کند.

3.       رشد: چه تعداد از مشتریان شما به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کنند؟ با چه تعدادی از مشتریان، می‌توانید فروش متقابل محصول را آغاز کنید؟ آیا می‌توانید برای توصیه کسب‌وکار و محصولتان به دیگران، روی برخی از مشتریان حساب کنید؟ پاسخ به این سؤالات، مفهوم رشد در فرآیند جذب مشتری را به خوبی مشخص می‌کند.

هنگامی که استارت‌آپ به سطح رشد می‌رسد، چرخه جذب مشتری کامل شده است. اکنون، برای تکرار فرآیندی مشابه، استارت‌آپ باید یک حلقه ایجاد کند. این مسئله، بدین معنا است که مشتریان جدید از طریق «مشتریان / کاربران» قدیمی استارت‌آپ جذب می‌شوند که این حلقه رشد، جذب مشتری در طولانی‌مدت را تضمین خواهد کرد.

حال که مفهوم نسبی جذب مشتری و راهبرد جذب مشتری را دریافتید، بیایید در این مورد صحبت کنیم که برای شروع به چه چیزی نیاز است.

 

کانال‌ها، اهداف و مخاطبین

پیش از شروع فرآیندی برای ایجاد یک راهبرد جذب مشتری، شما باید کانال‌های هدف، مخاطبان مورد نظر و هدف خود را درک کنید. در این راستا، باید

الف) در گام نخست، مخاطبین خود را تعریف کنید.

فرض کنید استارت‌آپ شما، راهنمای خودآموز تناسب‌اندام را به صورت روزانه و با حق اشتراک 1 دلار در ماه ارائه می‌کند. در این مورد، مخاطبین استارت‌آپ شما، افرادی خواهند بود که روزانه ورزش می‌کنند. اگر بخواهیم جامعه مخاطبین را اصلاح نموده و توسعه دهیم، افرادی خواهد بود که به باشگاه می‌روند، باشگاه خانگی دارند، به تناسب‌اندام علاقه‌مند هستند و یا خودشان ورزشکارند.

ب) اهداف خود را تعریف کنید.

به مثال قبلی بازگردیم؛ فرض کنیم که در سه ماه اول، 10000 مشتری برای راهنمای خودآموز خود بخواهید. این هدف فصلی شما است. هدف سالیانه شما، رسیدن به 50000 مشترک است که 1 دلار در ماه را پرداخت می‌کنند. اکنون ارزش طول عمر مشتری شما 12 دلار است. به این معنا که مشتریان شما، تنها برای یک سال (به صورت تضمین شده) با شما همراه خواهند بود.

ج) کانال‌های خود را تعریف کنید.

بیایید ببینیم چه نوع کانال‌هایی برای جذب مشتری در دسترس شما قرار دارد. کانال‌های بازاریابی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل «بازاریابی کلیکی»، «سیستم‌های همکاری با مشتری»، «بازاریابی ایمیلی» «بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» و «بازاریابی موتور جستجو و سئو» است.

اکنون سؤال این است: چه نوع راهبرد جذب مشتری می‌توانید استفاده کنید تا بازاریابی (آنلاین و آفلاین) استارت‌آپ را موفقیت‌آمیز طی کنید؟

 

راهبردهای جذب مشتری برای استارت‌آپ‌ها

در بازاریابی آنلاین، ما کانال‌های متعددی برای جذب مشتری داریم. اولین و رایج‌ترین آن‌ها، بازاریابی کلیکی است. این یک کانال اصلاح شده برای جذب مشتری است که بازاریابی هدفمندی را برای یک مخاطب به همراه دارد. دومین روش جذب مشتری، بازاریابی ایمیلی است که به بازدیدکنندگان هدفی که پیش از این از فروشگاه تجارت الکترونیک شما خرید کرده‌اند، کمک نموده تا به اطلاعات جدید دسترسی داشته باشند. شما آدرس ایمیل آن‌ها را دارید و می‌توانید از طریق ایمیل، آن‌ها را هدف قرار دهید. سومین روش جذب مشتری، بازاریابی ارگانیک، به‌عنوان یک روش رایگان و بادوام است. در نهایت، چهارمین کانال جذب مشتری، سیستم همکاری با مشتری است. برای استارت‌آپ‌ها، بهترین روش برای نفوذ به یک بازار رقابتی، از طریق سیستم همکاری با مشتری خواهد بود.

 

1.        بازاریابی کلیکی:

اغلب مؤسسان استارت‌آپ‌ها، تمایل بالایی نسبت به بازاریابی کلیکی نشان می‌دهند، زیرا منجر به بازدید بالایی می‌شود. دقت کنید که در بازاریابی کلیکی، می‌توان تکنیک‌هایی بکار گرفت که هزینه‌های تبلیغات را به شدت کاهش می‌دهد. برای مثال، یک روش ثابت شده برای داشتن بازدید بیشتر از طریق کمپین‌های بازاریابی کلیکی، تمرکز بر محتوایی است که از قبل، مشارکت خوبی در آن صورت گرفته است. در ابتدا، پست‌هایی برای پلتفرم‌های شبکه اجتماعی خود ایجاد نموده و سپس آن‌ها را با تبلیغات، پربازدید کنید و کامنت و لایک بیشتری دریافت کنید. هر چه مشارکت کاربران در این پست‌ها بیشتر شود، نرخ تبدیل مشتریان شما هم افزایش می‌یابد (تبدیل مخاطب هدف تبلیغات به مشتری). نکته کلیدی در این استراتژی، تبلیغ محتوای بازاریابی در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است، تبلیغاتی که می‌تواند منجر به مشارکت بیشتر و سپس فروش گردد.

بازاریابی مجدد، به عنوان راهبرد دیگری برای جذب مشتری، زمانی جواب می‌دهد که شما تبلیغات را به مخاطبینی نشان دهید که در ابتدای امر، محتوای شما را پسندیده‌اند. این محتوا، می‌تواند در شبکه اجتماعی، وب‌سایت یا حتی یک ایمیل تبلیغاتی باشد. تبلیغات بازاریابی مجدد را همچنین می‌توان به بازدیدکنندگانی که وب‌سایت شما را بازدید نموده و در فیسبوک حساب کاربری دارند، نشان دهید. برای این‌که راهبرد بازاریابی مجدد برای شما جواب دهد، اول از همه باید یک کمپین تبلیغات بازاریابی مجدد برای استارت‌آپ خود ایجاد کنید. مشتریان بالقوه‌ای را انتخاب کنید که از شبکه‌های اجتماعی گردآوری کرده‌اید. آن‌ها را هدف قرار داده و به پلتفرم‌های بازاریابی کلیکی خود اضافه کنید.

نکته کلیدی که می‌تواند درصد موفقیت شما را بهبود دهد، آزمایش مجموعه تبلیغات صورت گرفته، برای توسعه راهبردهای بازاریابی مجدد مشابه است. دقت کنید که در تبلیغات بازاریابی مجدد، از آنجاکه مشتریان بالقوه از قبل کمی آشنایی دارند، لذا نرخ تبدیل بالاتر خواهد بود. آن‌ها یا وب‌سایت را بازدید کرده‌اند یا به نوعی کسب‌وکار شما را می‌شناسند. با بازاریابی مجدد و پیشنهاد‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند، می‌توانید نرخ تبدیل را با هزینه بسیار کمتری افزایش دهید.

راهبرد دیگر جذب مشتری، جستجوی مخاطبین مشابه یا همانند است. در ابتدا مشتریانی را شناسایی کنید که پیش‌تر از وب‌سایت شما خرید داشته‌اند. اکنون مشتریان همانند را ایجاد کنید. تبلیغات خود را بر اساس جمعیت و منطقه جغرافیایی تقسیم‌بندی کنید؛ راهبردهایی را برای یک هفته آزمایش کنید و آن‌هایی را که به خوبی جواب نمی‌دهند، نادیده بگیرید؛ در ارتباط با راهبردهایی که عملکرد خوبی دارند، مخاطبین آن‌ها را حفظ نموده و گروه‌های مشابهی ایجاد کنید.

 

2.       بازاریابی ایمیلی:

بازاریابی ایمیلی، روشی هوشمندانه برای بازاریابی است. اغلب مالکین فروشگاه‌های آنلاین، تمایل به ایجاد یک کمپین بازاریابی ایمیلی دارند. این کمپین‌ها، به یادآوری افراد در مورد یک محصول یا خدمتی که فراموش کرده‌اند، کمک شایان توجهی می‌کنند. در ادامه، چند راهبرد جذب مشتری که می‌توانید در بازاریابی ایمیلی از آن‌ها استفاده کنید، ارائه می‌گردد:

الف) به مشترکین خود ارزش بدهید:

برخی فکر می‌کنند که بازاریابی ایمیلی، روشی تاریخ گذشته و منسوخ است. با این حال، علت این‌که هنوز هم به‌عنوان یکی از راهبردهای جذب مشتری استارت‌آپ‌ها به کار می‌رود، این است که هنوز جواب می‌دهد! مردم در صورتی که از طریق ایمیل به آن‌ها یادآوری شود، محصولات را خریداری می‌کنند. دریافت ایمیل، این حس را به آن‌ها می‌دهد که شما یک گام برای رسیدن به آن‌ها پیش‌تر رفته‌اید و این، تفاوت نهایی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید از طریق روش‌های تحلیلی ایمیلی، بر رفتار آن‌ها نظارت کنید. شما می‌توانید بررسی کنید که آن‌ها چه زمانی ایمیل شما را باز می‌کنند، چه زمانی بر روی قسمتی از محتوای شما کلیک می‌کنند و از همه مهم‌تر، چه زمانی از طریق بازاریابی ایمیلی، به وب‌سایت شما سر می‌زنند. شما می‌توانید تقریباً هر اقدامی که آن‌ها انجام می‌دهند را پیگیری نمایید و این کار به هدف‌گذاری مجدد شما کمک می‌کند.

ب) آن‌هایی که ایمیل را باز نکرده‌اند، هدف قرار دهید:

وقتی داده‌ها در دسترس شما قرار دارد، می‌توانید تنها افرادی را هدف قرار دهید که ایمیل قبلی شما با موضوعی دیگر را باز نکرده‌اند. این ترفند را ابتدا «Noah Kagan» معرفی کرد. او با دو بار  ارسال  یک پیام ایمیلی به مشتریانی که آن را قبل‌تر چک نکرده بودند، روش ابداعی خود را آزمایش کرد. در اولین کمپین ایمیلی خود، میزان باز کردن ایمیل حدوداً 70 درصد بود و حدود 30 درصد از مردم ایمیل او را باز نکرده بودند. بنابراین، ایمیلی مشابه را انتخاب کرد، یک هفته منتظر ماند و سپس آن را برای افرادی که قبلاً آن را باز نکرده بودند، ارسال نمود. با اضافه کردن عنوان جدید، کاربرانی که ایمیل قبلی را باز نکرده‌اند، هرگز نخواهند دانست که ایمیلی مشابه، مجدداً برای آن‌ها ارسال شده است. این کار، به شما شانس افزایش میزان بازدید ایمیل و در نتیجه، جذب مشتری بیشتر را خواهد داد.

 

3.      بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، یک روش مناسب برای جذب مشتری است. برخی از راهبردهای جذب مشتری با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، از قرار زیر است:

الف) وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ:

کورا (Quora) یک وب‌سایت پرسش و پاسخ اجتماعی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به سؤالاتی در مورد اکثر موضوعات جواب دهند. شما می‌توانید پروفایلی ایجاد نموده و با پاسخ دادن به سؤالات کاربران، برند خود را تبلیغ کنید. بدیهی است که برای مثال، اگر خدمات سئو ارائه می‌کنید، صرفاً به سؤالات مرتبط با سئو و با لینکی به صفحه خدمات وب‌سایت خود جواب دهید.

ب) همکاری با اینفلوئنسرها:

روش دیگر برای جذب مشتریان بیشتر از طریق رسانه اجتماعی، استفاده از اینفلوئنسرها است. اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟ هرکسی که تعداد دنبال کننده زیادی در یک پلتفرم شبکه اجتماعی داشته و تمایل دارد که از محتوای شما پشتیبانی کند، یک اینفلوئنسر است. اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصول یا خدمات شما به مخاطبین خود، هزینه دریافت می‌کنند. اما مزیت به‌کارگیری آن‌ها این است که به آسانی می‌توانند شهرت شما را افزایش داده و به افزایش بازدیدکنندگانتان کمک کنند.

ج) سرمایه‌گذاری بر روی محتوای تولید شده توسط کاربران:

راهبرد جذب هوشمندانه دیگر برای توسعه هر چه بیشتر مشتریان، تبلیغ محتوای تولید شده توسط کاربر است. اکانت توییتر شرکت استارت‌آپی وندیز (Wendy’s) بسیار فعال است. هر زمانی که کاربری چیزی مرتبط با وندیز پست می‌کند، حساب رسمی شرکت، اولین جایی است که در مورد آن صحبت می‌کند. این کار، نه‌تنها به کاربران حس شنیده شدن صدایشان را می‌دهد، بلکه باعث تقویت حسن شهرت شرکت نیز می‌شود. محتوای تولید شده توسط کاربر، جذب مشتری را تضمین نمی‌کند، اما قطعاً توسعه برند شما به افرادی که پیش‌تر اطلاعی در مورد آن نداشتند را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، فردی که محتوای وی را به اشتراک گذاشته‌اید، احتمالاً پست شما را در حساب رسمی خود به اشتراک می‌گذارد و این خود عاملی برای تبلیغ بیشتر شما است.

د) بازاریابی ارگانیک:

در بازاریابی ارگانیک، شما پولی برای بازاریابی محصولات و خدمات خود پرداخت نمی‌کنید و این مهم‌ترین مزیت است. برای مثال، وقتی پستی در شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارید و بازخوردی مناسب می‌بینید، یا وقتی پست‌های وب‌سایتتان موجب بهبود رده شما در موتورهای جستجو می‌شوند، در واقع، در حال بازاریابی ارگانیک هستید.

در بازاریابی ارگانیک، به شیوه‌های زیر می‌توانید مشتریان را جذب کنید:

  • رده‌بندی برای کلیدواژه‌های کلیکی: بهترین روش برای غلبه بر رقبا، جستجوی کلیدواژه‌هایی است که می‌خواهید از طریق بازاریابی کلیکی آن‌ها را هدف قرار دهید. اکنون به دنبال فرصت‌هایی برای رده‌بندی ارگانیک آن کلیدواژه‌ها باشید. با این روش، شما هزینه تبلیغات خود را کاهش داده و نرخ تبدیل مشتریانتان بیشتر می‌شود.
  • بهبود تجربه کاربری در وب‌سایت: روش دیگر برای جذب مشتریان بیشتر، بهبود تجربه کاربری در وب‌سایت است. این مسئله، به این معنا است که وب‌سایت خود را برای بازدیدکنندگان جذاب‌تر کنید. مسیر کاربر را پی بگیرید و متوجه شوید که چرا بازدیدکننده‌ها، وب‌سایت شما را ترک می‌کنند. همچنین می‌توانید با پیگیری میزان ریزش و میانگین مدت ماندن در یک صفحه، این مورد را بررسی کنید. اگر داده‌های بیشتری می‌خواهید، نقشه‌های حرارتی در وب‌سایت خود قرار دهید.
  • انتشار مجدد و تغییر کاربری: بخش زیادی از محتوایی که شما امروز منتشر می‌کنید، در چند ماه بعد قدیمی خواهد شد. این مسئله، به این معناست که گوگل، رنکینگ آن را کاهش داده و بازدید کمتری دریافت می‌کنید. برای افزایش مجدد رنکینگ این محتواها، کافی است آن‌ها را با افزودن مطالبی جدید، به‌روز کنید. به شکلی مشابه، شما می‌توانید با تغییر محتوای قبلی به فرمت‌های دیگر (مثلاً تبدیل محتوای متنی مقاله وب‌سایت به یک اینفوگرافیک در شبکه‌های اجتماعی)، گستردگی آن را بیشتر بکنید.

 

4.       سیستم همکاری در فروش (بازاریابی پورسانتی):

سیستم همکاری در فروش، روش قابل‌اعتنایی برای جذب مشتریان بیشتر است. آمازون، شرکتی است که کسب‌وکار خود را کاملاً از طریق این سیستم بازاریابی گسترش داد. بسیاری از شرکت‌های موفق، برای داشتن حاشیه رقابتی در جذب مشتریان بیشتر، از سیستم همکاری در فروش استفاده می‌کنند. در ادامه، نحوه استفاده از سیستم همکاری در فروش در یک استارت‌آپ برای جذب مشتری بیشتر را بررسی خواهیم کرد.

  • ایجاد یک برنامه اینفلوئستر کوچک‌مقیاس: شما می‌توانید به آسانی یک برنامه بازاریابی پورسانتی در وب‌سایت خودتان ایجاد کنید. وقتی برنامه همکاری در فروش را نصب کنید، بلاگرها را ترغیب می‌کنید تا محصول شما را در وب‌سایت خود تبلیغ کنند. شما ممکن است نرخ پورسانت بالا یا پایینی در نظر بگیرید، اما در هر صورت باید ارزش مشتری را در نظر گرفته و بر اساس آن، پورسانت را تعیین کنید.
  • افزایش پورسانت بر اساس جذب مشتریان بیشتر: در این طرح، پورسانت بازاریابی را با افزایش مشتریان افزایش دهید. دقت نمایید که پیش از هر اقدامی، راهبردی را طراحی کنید که برای کسب‌وکار شما جواب داده و سپس برای میزان فروش‌های مختلف، سهم پورسانت‌ها را تعیین نمایید.

 

بازاریابی آفلاین

همان‌طور که گفته شد، یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتری جدید برای استارت‌آپ، بازاریابی آنلاین است. در حالی که روش‌های بازاریابی آنلاین فوق‌العاده هستند، اما استارت‌آپ‌ها برای پیشرفت، نیازمند بازاریابی چند کاناله هستند. هنگامی که فیسبوک برای اولین بار عرضه شد، زاکربرگ به سراغ دانشگاه‌های مختلف رفت تا افراد بیشتری در وب‌سایت ابداعی وی عضو شوند. این حرکت، به‌عنوان یک اقدام بازاریابی آفلاین، نقشی کلیدی در رشد اولیه فیسبوک به‌عنوان یکی از نمادهای فضای آنلاین داشت.

پرسش این است که چگونه از بازاریابی آفلاین استفاده کنیم؟ چه تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی برای این کار وجود دارد؟

اول از همه، شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه چیزی به دست آورید؟ تا چه اندازه می‌خواهید موفقیت خود را افزایش دهید؟ همچنین باید ارزش طول عمر مشتری را برای هر مشتری محاسبه نموده و بررسی کنید که اکثر مشتریان چه چیزی می‌خرند. در ادامه، چند روش برای افزایش ارزش طول عمر مشتری ارائه شده است.

1.       بازاریابی در یک رویداد محلی: بازاریابی رویداد محلی، یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتریان بیشتر است. در صورتی که استارت‌آپ شما یک جامعه محلی را هدف قرار می‌دهد، بهتر است که میزبان رویدادی در این زمینه باشید. شما همچنین می‌توانید کاربران را ترغیب نموده تا از طریق جوایز یا اعتبار رایگان، از محصولات / خدمات شما استفاده کنند. اعطای کدهای تبلیغاتی نیز ایده خوبی است. این کار، به شما کمک می‌کند تا میزان جذب کاربر و مسیر کاربران را پیگیری کنید.

2.       بنر، بیلبورد و استیکر: شما همچنین می‌توانید از طریق بنر و بیلبورد، به دنبال تبلیغ استارت‌آپ خود باشید. میزان جذب مشتری چنین ابزارهایی را به سختی می‌توان رهگیری کرد، اما برای آگاهی بخشی و اعتبار کسب‌وکار، فوق‌العاده هستند. جالب است که بسیاری از شرکت‌های دیجیتالی، با هدف کسب اعتبار و اعتماد در میان کاربران خود، به بازاریابی آفلاین متوسل می‌شوند.

 

چگونه می‌توان راهبرد جذب مشتری استارت‌آپ را بهبود داد؟

در این نوشتار، برخی از روش‌های جذب مشتری در استارت‌آپ‌ها بیان گردید. شاید روش‌های دیگری هم وجود داشته باشد، اما برای بهبود فرآیند جذب مشتری، بهترین راه آزمایش این روش‌ها و تبعیت از روشی است که بهتر جواب را می‌دهد. برای مثال، شما 70 درصد نرخ تبدیل از طریق بازاریابی کلیکی، 10 درصد از طریق بازاریابی ایمیلی، 7 درصد از طریق بازاریابی پورسانتی و 3 درصد از طریق بازاریابی ارگانیک به دست می‌آورید. شما می‌توانید سرمایه‌گذاری خود در بازاریابی کلیکی را دو برابر کنید و بازاریابی پورسانتی و ارگانیک را کاهش دهید، زیرا از طریق بازاریابی کلیکی، تبدیل بیشتری به دست آورده‌اید. شما مجبور خواهید بود بر موفقیت خود همچنان نظارت داشته باشید و گه گاه به سراغ راهبردهای جذب مشتری جدیدی بروید.

شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان مشتریان را برای مدت طولانی‌تری حفظ نموده یا ارزش طول عمر آن‌ها را افزایش داد؟

برای دستیابی به این هدف، اول از همه یک برنامه وفاداری توسعه دهید. مشتریان شما برای بازگشت به وب‌سایت یا فروشگاه فیزیکی شما، به مشوق‌هایی نیاز دارند. چه چیزی برای آن‌ها عرضه می‌کنید؟ تخفیف؟ عضویت؟ به چیزی فکر کنید که جواب می‌دهد. فروش متقابل محصول، ارائه تخفیف در ازای فروش بیشتر و تبلیغ محتوای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، از دیگر راهکارهای پیشنهادی است.

 

مرجع: «Cloud ways»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.