آخرین مقالات

چگونه برای استارت‌آپ خود، نامی مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه برای استارت‌آپ خود، نامی مناسب انتخاب کنیم؟

مقدمه

یکی از ارکان موفقیت کسب‌وکارهای فعلی، برندینگ و بازاریابی مناسب است. در این مسیر، انتخاب نامی مناسب و گوش‌نواز، بسیار کلیدی خواهد بود. به شرکت‌های موفق، اعم از بزرگ یا استارت‌آپی فکر کنید؛ مرور اسامی خاصی همچون اپل، تسلا، فیسبوک و گوگل که بسیاری از آن‌ها جزء استارت‌آپ‌های نه چندان قدیمی هستند، اثبات می‌کند که نام مناسب، همواره در گوشه ذهن مشتریان باقی مانده و یادآور ارزش‌های خاص کسب‌وکار (فناوری، نوآوری، مسئولیت اجتماعی، تمایز و ...) خواهد بود. در اینجا باید در نظر داشت که یک نام مناسب، لزوماً به معنای یک نام رسمی و مرتبط با کسب‌وکار نیست. مثال بارز این موضوع، شرکت مشهور اپل است که با نوآوری‌های مداوم و عرضه محصولات و فناوری‌های کاملاً متمایز، نام خود را در صدر فهرست ارزشمندترین برندهای جهان تثبیت نموده است.

شما هم اگر یک کارآفرین استارت‌آپی هستید و یا قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارید، باید نامی مناسب برای آن بیابید. برای جلب‌توجه و اثرگذاری لازم، نیاز به این دارید که در هنگام نام‌گذاری، نامی منحصربه‌فرد و خلاقانه پیدا کنید؛ چرا که یک نام قوی، روشی فوق‌العاده برای در ذهن ماندن است.

شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که چگونه باید نامی مناسب برای کسب‌وکارمان پیدا کنیم. در این مقاله، فرآیندی گام‌به‌گام و ساده برای رسیدن به نامی تمام‌عیار ارائه می‌گردد. البته وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های خاصی برای پیشنهاد نام‌های متناسب با شرایط و ویژگی‌های کسب‌وکارهای مختلف وجود دارد که در این نوشتار به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

 

فراهم کردن فضا برای نام‌گذاری یک استارت‌آپ

قبل از آغاز فرآیند نام‌گذاری، این جنبه‌های مهم را در نظر بگیرید:

1.      رئوس کلی برند خود را ترسیم کنید: پیش از آنکه لیستی بلندبالا از نام‌های مدنظر خود ایجاد کنید، مطمئن شوید که همه ایده‌های خود را یکجا گردآوری کرده‌اید. بهتر است با یک سند اولیه که نقطه مرجعی در سرتاسر فرآیند نام‌گذاری استارت‌آپ شما است، شروع کنید. این سند، شامل مؤلفه‌های اصلی برندتان است که شما را منحصربه‌فرد می‌سازد. حتماً اطلاعاتی مانند کاری که کسب‌وکار شما انجام می‌دهد، ارزش‌های شما و مزیتی که برای مشتریان به ارمغان می‌آورد را در این سند بگنجانید. این کار، همچنین به شما کمک می‌کند تا اسامی خاصی که دوست دارید را در نظر بگیرید. به‌عنوان راهنمایی بیشتر، نام برندهای استارت‌آپی موجود یا ایده‌های مرتبط با نام برندهای موجود که توجه شما را جلب می‌کند را یادداشت نمایید. به آنچه در مورد این نام‌ها دوست دارید توجه کنید و در هنگام رسیدن به ایده‌های مخصوص خود، آن‌ها را در ذهنتان دارید.

2.      مخاطبین خود را در نظر بگیرید: در حالی که رسیدن به نامی که آن را دوست خواهید داشت، فوق‌العاده است، اما فراموش نکنید که مخاطب هدف شما هم باید آن را دوست داشته باشد. اگر نام برند شما توجه مخاطبین را جلب نکند، هر چقدر هم که آن را جذاب و دوست‌داشتنی بدانید، شما را به سوی موفقیت سوق نمی‌دهد. به این مسئله خوب فکر کنید، چرا که بسیار مهم و حیاتی است. یک کسب‌وکار حوزه پوشاک که مورد توجه جوانان تحصیل‌کرده و متخصص است، نام کاملاً متفاوتی نسبت به کسب‌وکار پوشاکی که مد روز را برای نوجوانان عرضه می‌کند، نیاز دارد. نام کسب‌وکار، یک واکنش اولیه را در مشتریان و مخاطبین پدید می‌آورد. اگر این نام به خوبی انتخاب شده باشد، توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند. تضمین کنید که این واکنش، همانی است که به دنبال آن هستید. یک روش فوق‌العاده برای انجام این کار، توجه به نوع، حال و هوا و رنگ و بوی کسب‌وکار است. شما می‌توانید نامی کلاسیک یا مدرن برای کسب‌وکارتان برگزینید. ممکن است به سراغ نام‌های عاطفی بروید و عملاً احساسات مخاطب را برانگیزید. نام‌گذاری کاربردی و هوشمندانه، از دیگر سبک‌های نام‌گذاری است. با این حال، نکته اساسی همان توجه به مخاطبین است. نقطه پرشی فوق‌العاده که با پاسخ به این پرسش که نام استارت‌آپ شما چگونه بر مخاطبین تأثیر می‌گذارد، کار را برای شما ساده می‌کند.

3.      آینده‌نگری: وقتی برای اولین بار وارد فعالیت‌های استارت‌آپی می‌شوید، ممکن است ایده‌های کمی در مورد این‌که چگونه خود را برای عموم مردم عرضه کنید، داشته باشید. احتمالاً مانند اغلب کسب‌وکارهای نوپا، در سطوح اولیه تنها بر توسعه ایده محوری و جنبه‌های فنی آن متمرکز می‌شوید. با این حال، نام برند شما نباید با این تمرکز محدود انتخاب شود. اجازه دهید تا با مثال پوشاک ادامه دهیم. اگر یک پلتفرم تجاری راه‌اندازی کرده‌اید که بر پوشاک تمرکز دارد، اما در آینده ممکن است به حوزه زیبایی و مواد آرایشی و بهداشتی هم گسترش یابد، نامی که تنها یادآور پوشاک باشد، امکان رشد برای حوزه آتی شما را فراهم نمی‌کند. به‌عنوان یک نکته کلی، از محدود کردن خود بپرهیزید. اگر نام استارت‌آپ شما بیش‌ازحد خاص باشد، به رشدتان کمک نمی‌کند. آینده‌نگری در مورد سمت و سویی که کسب‌وکار شما در سال‌های بعد خواهد داشت، به شما کمک می‌کند تا از فرآیندهای پرهزینه برندسازی مجدد، پرهیز کنید.

 

طوفان فکری ایده‌ها در مورد نام استارت‌آپ

وقتی فضا را برای نام‌گذاری استارت‌آپ خود مهیا کردید، زمان آن است که به ایده‌ای برای این کار دست یابید. در حالی‌که ایده‌پردازی و یا جستجوی ایده، در ابتدا فرآیندی طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد، اما واقعاً کاری جالب و جذاب است. برای نام‌گذاری استارت‌آپ، نکات و فعالیت‌های زیر را لحاظ کنید:

1.      یافتن ایده‌های منحصربه‌فرد در مورد نام استارت‌آپ:

نام شما باید در دنیای به شدت رقابتی کسب‌وکار، برجسته و متمایز باشد. مطمئن شوید که در گردآوری دامنه‌ای گسترده از نام‌های مناسب (چه از طریق جستجوی نام‌های کسب‌وکارهای مشابه، از این و آن پرسیدن و یا حتی ایده‌ای کاملاً جدید و خلاقانه از خودتان)، تلاش کرده‌اید.

مهم نیست که فرآیند شما چه باشد؛ شما حتماً باید نامی را انتخاب کنید که هیچ کسی تا به حال آن را ادعا نکرده باشد. این فعالیت، انرژی و زمان قابل‌توجهی را از شما می‌گیرد. اگر ایده‌های شما اصیل نباشد، به تعارض در حوزه علائم تجاری بر خواهید خورد. دقت کنید که ایده‌های قدیمی، قبلاً استفاده شده‌اند و استفاده مجدد شما به معنای نقض حقوق مالکیت فکری دیگران است. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که اگر تنها به واژگان کوتاه و مخفف فکر می‌کنید، به احتمال زیاد این کلمات قبلاً استفاده شده‌اند (به ثبت رسیده‌اند).

2.      چگونه ایده‌پردازی کنیم:

مجموعه متنوعی از ایده‌ها را گردآوری کنید. حتی ایده‌هایی که در آن لحظه به نظر شما جالب نیستند را هم در نظر داشته باشید. کار خود را با هر چیزی که به فکرتان می‌رسد، شروع کنید. نگران زیاد شدن ایده‌ها و بی‌ربط بودن آن‌ها به یکدیگر نباشید. همان‌طور که به یافتن نام مناسب نزدیک می‌شوید، بسیاری از آن‌ها از فهرست خارج می‌شوند.

متناسب با هر ایده، یک نام احتمالی برای کسب‌وکارتان بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند که متوجه شوید به دنبال چه هستید. هر چه با نام‌های بیشتری کار کنید، قلمرو گسترده‌تر و بهتری خواهید داشت.

3.      لیست خود را محدود کنید:

وقتی لیستی بلندبالا از نام‌های احتمالی تهیه کردید، آن را به یک لیست کوتاه تبدیل کنید. در وضعیت ایده‌آل، باید بین 5 تا 12 اسم (نهایتاً کمتر از 20 اسم) انتخاب کنید. داشتن یک لیست کوتاه، باعث می‌شود که تصمیم نهایی را آسان‌تر بگیرید، زیرا مجبور خواهید شد تا بر یک لیست محدود شده تمرکز کنید.

اگر در لیست خود چند گزینه مشابه دارید، گزینه‌ای که دوست دارید را انتخاب کنید و آن را در لیست کوتاه خود قرار دهید. دقت کنید که اگر نام‌های مشابهی در لیست کوتاه خود نگه دارید، گرفتن بازخورد دقیق از آن‌ها دشوار خواهد بود.

 

چگونه نام‌های انتخابی را اعتبارسنجی کنیم؟

پس از رسیدن به یک فهرست محدود و متمرکز از ایده‌های نام‌گذاری، نوبت به اعتبارسنجی آن‌ها می‌رسد. اولین منبع برای این کار، آزمایش نام‌ها با استفاده از مخاطبین هدف است. نام کسب‌وکارها، با مصرف‌کنندگان خدمات سخن می‌گوید. پس بهترین کار این است که ایده‌های خود را با مخاطبینی که سوگیری ندارند، آزمایش کنید. دقت کنید که این بازخورد ممکن است با دیدگاه‌های شخصی شما در مورد نام‌های پیشنهادی هم‌تراز نباشد. اما این ایرادی ندارد. مجبور نیستید از بازخوردها پیروی کنید، اما بهتر است نام‌هایی که چندان مورد پسند نبوده‌اند را مورد توجه قرار دهید. ممکن است معنای پنهانی آن‌ها را در نظر نگرفته باشید و همین بازخورد منفی، به شما کمک کند تا آن‌ها را کنار بگذارید.

دومین منبع برای اعتبارسنجی ایده‌های نام‌گذاری، ارزیابی ریسک آن‌ها در ارتباط با علائم تجاری است. برای پرهیز از ورود به دعاوی حقوقی پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه، به این موضوع دقت فراوانی داشته باشید. بسیاری از استارت‌آپ‌ها، در نهایت مجبور می‌شوند که نام خود را تغییر دهند، زیرا نامی که سعی داشتند از آن استفاده کنند، قبلاً به ثبت رسیده است. بهتر است با یک وکیل مجرب، علائم تجاری را چک کرده و یا خود به سراغ دفاتر رسمی مالکیت فکری به‌عنوان متولی این مسئله در کشورهای مختلف بروید.

 

ثبت دامنه اینترنتی مرتبط

یک نکته جانبی و البته بسیار مهم در ارتباط با نام‌گذاری کسب‌وکارتان، ثبت دامنه اینترنتی و تملک آن برای فعالیت‌های آتی است. به عبارت بهتر، پس از انتخاب نام، زمان آن رسیده که یک دامین مرتبط با استارت‌آپ خود را به دست آورید.

 

نام استارت‌آپ خود را بازاریابی کنید

در نهایت، نوبت به بازاریابی نام انتخابی می‌رسد. شما اطمینان دارید که نامی مناسب و درخوری انتخاب کرده‌اید، آن را از منظر حقوق مالکیت فکری (علائم تجاری) ارزیابی نموده و مخاطبین بالقوه نیز، بازخورد مطلوبی به شما داده‌اند، دامنه‌های مناسب را هم خریداری کرده‌اید. حالا زمان آن است که وارد فاز بازاریابی شوید.

با یک لوگوی فوق‌العاده، از نام برند خود حمایت کنید. یک برند منسجم، با یک تم یکپارچه هم‌تراز می‌شود. پس حتماً کاراکتر و حس و حال نام کسب‌وکار خود را در نظر داشته باشید. مثلاً می‌توانید از یک رنگ خاص در لوگو و تبلیغات خود استفاده کنید. یک کار فوق‌العاده برای شروع بازاریابی نام برند، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. از دوستان و آشنایان موجود در لیست خود استفاده کنید (مثلاً فالورهای اینستاگرام یا لینکدین) و از آن‌ها بخواهید در مورد کاری که انجام می‌دهید، صحبت کنند.

 

پلتفرم‌های پیشنهاد نام کسب‌وکار

با توجه به اهمیت انتخاب نام و نقش آن در موفقیت‌های آتی کسب‌وکار، مجموعه‌ای از پلتفرم‌های آنلاین پیشنهاددهنده اسم وجود دارد که می‌توانید از آن برای گرفتن ایده‌های جدید استفاده کنید. البته همان‌طور که قبلاً اشاره شد، وضعیت حقوقی اسامی پیشنهادی (علائم تجاری و کپی‌رایت) باید بررسی شود.

در ادامه، با برخی از مشهورترین پلتفرم‌های پیشنهاد نام کسب‌وکار آشنا خواهید شد:

  • «NameMesh»: این پلتفرم رایگان بوده و به شما امکان می‌دهد تا چند کلمه کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را وارد نموده و سپس، فهرستی طولانی از اسامی پیشنهادی را دریافت دارید.
  • «NameRobot»: این ابزار، در دو نسخه رایگان و پولی عرضه شده و پس از دریافت اطلاعاتی حرفه‌ای در مورد کسب‌وکار و محصول شما، نام‌های پیشنهادی را ارائه می‌دهد.
  • «Panabee»: شما به سادگی شغل خود را توصیف کرده و فهرستی از اسامی مرتبط با آن کلمات دریافت می‌کنید.
  • «Namelix»: این پلتفرم از فناوری هوش مصنوعی استفاده نموده و تنها با استفاده از چند کلیدواژه دریافتی از کاربر، نام‌های تجاری کوتاه و برندهای اثرگذار را پیشنهاد می‌دهد.
  • «Marketing Club»: مشخصه جالب و متمایز این پلتفرم، پیشنهاد نام‌های تجاری با در نظر گرفتن وضعیت حقوقی آن‌ها است. علاوه بر این، دامنه‌های مرتبط با اسامی پیشنهادی را هم در اختیارتان می‌گذارد.
  • «BrandBucket»: این پلتفرم، به کاربران اجازه می‌دهد تا نام‌های مختلف موجود در پایگاه داده را جستجو کرده و نام مناسب خود را بیابند.
  • «Worldlab»: این پلتفرم، تولیدکننده اسمی تجاری استاندارد است، به‌طوری که کاربر با انتخاب صنعت خاص خود، نام‌گذاری‌های پیشنهادی را دریافت می‌کند.
  • «Shopify»: اگر قصد فعالیت در زمینه تجارت الکترونیک دارید، می‌توانید از این پلتفرم بسیار محبوب استفاده نمایید. کلمات مرتبط را وارد کنید و سپس گزیده‌ای از نام‌های خلاقانه برای کسب‌وکارتان را دریافت نمایید.    

 

مرجع: «Cloud Ways»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.