آخرین مقالات

مزایای غیرمالی سرمایه‌گذاران برای کارآفرینان استارت‌آپی!

مزایای غیرمالی سرمایه‌گذاران برای کارآفرینان استارت‌آپی!

 مقدمه

راه‌اندازی یک کسب‌وکار، به معنای حل فهرستی بلندبالا از مشکلات و چالش‌ها است، چالش‌هایی که ممکن است بسیاری از کارآفرینان تازه‌کار و نابلد و حتی در برخی مواقع، حرفه‌ای‌های این حوزه را هم از راه به در کند. اما برای جلوگیری از این مسئله و سربلند بیرون آمدن از این آزمون پرریسک، باید سراغ چه کسانی رفت؟ توصیه بسیاری از متخصصین و کارآفرینان موفق، بهره گرفتن از «سرمایه‌گذاران» است، افرادی که نه فقط پول، بلکه تجربه و شبکه خوبی نیز به شما اهدا می‌کنند.

تصور کنید که یک ایده در ذهن دارید، آن را به یک فرد سرمایه‌گذار یا یک صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر (VC) عرضه کرده و توجهش را جلب نموده‌اید. شما به‌عنوان یک کارآفرین استارت‌آپی، به انباشت قابل‌توجهی از تجربه و خرد مدیریتی دسترسی دارید که متأسفانه بسیاری از کارآفرینان دیگر، اغلب آن را نادیده می‌گیرند.

در این مقاله، کمک‌های سرمایه‌گذاران به استارت‌آپ‌ها را از ابعاد و جنبه‌های غیرمالی مورد بررسی قرار داده و مروری کلی خواهیم داشت بر دستاوردها و هدایایی که در نتیجه اضافه شدن آن‌ها به مجموعه حاصل می‌شود.

 

مزایا و منافعی که سرمایه‌گذاران با خود می‌آورند!

به راستی چرا مؤسسین استارت‌آپی تنها به دنبال تأمین مالی بوده و از سایر مزایای سرمایه‌گذاران استفاده لازم را نمی‌بردند؟

در پاسخ باید گفت، بسیاری از کارآفرینان در مورد توصیه گرفتن از تأمین‌کنندگان مالی خود، با تردید مواجه می‌شوند. آن‌ها از خود می‌پرسند آیا انجام این کار نشانه ضعف است؟ این عکس‌العمل کارآفرینان در حالی است که سرمایه‌گذاران به گونه دیگری به ماجرا نگاه می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: ای کاش مدیران شرکت‌های استارت‌آپی، در مورد چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شوند و درخواست برای کمک، شفافیت بیشتری از خود نشان می‌دادند. فرض ذهنی یک سرمایه‌گذار این است که «آن‌ها این کسب‌وکار را به ما فروخته‌اند و پول ما را در اختیار دارند. کمک به آن‌ها برای کسب موفقیت، وظیفه ما است».

در یک نظرسنجی توییتری غیررسمی که اخیراً انجام گرفته، 56 درصد از کارآفرینان بیان کرده‌اند که رایج‌ترین سؤال آن‌ها از سرمایه‌گذاران، کمک برای تیم‌سازی و جذب نیرو بوده است. 31 درصد نیز، درخواست معرفی شرکا یا مشتریان بالقوه داشته‌اند و 13 درصد هم، برای توصیه و مشورت در زمینه مدیریت مالی به سراغ سرمایه‌گذاران خود می‌روند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که استارت‌آپ‌ها اغلب به مشکلاتی خارج از این طبقه‌بندی‌های عمومی بر می‌خورند؛ از سؤالاتی که باید برای گزینه‌های بالقوه استخدام مطرح نمود تا تحلیل قیف فروش، همگی چالش‌هایی هستند که حتی اگر به زبان هم نیاورند، باز هم با آن‌ها در حال دست‌وپنجه نرم کردن هستند. سرمایه‌گذاران باتجربه، دفعات زیادی با این معضلات مواجه شده‌اند و خوشحال می‌وند که آنچه را یاد گرفته‌اند، با شرکای جدید و نسبتاً بی‌تجربه خود در میان بگذارند. پس بهتر است بجای پنهان کردن این سؤالات که ممکن است یک مشکل جدی برای آینده کسب‌وکار شما به دنبال داشته باشد، لب به سخن بیاورید و با آن‌ها مشورت کنید.

دقت داشته باشید که کارآفرینان موفق، مثل ماشین‌های یادگیری هستند. آن‌ها همیشه به دنبال توصیه‌ها و راهنمایی‌های منابع متخصص، از جمله سرمایه‌گذاران خواهند بود. در واقع، مؤسسان برتر، تلاش دارند تا بهترین عملکرد را برای دریافت جزئی‌ترین بینش‌ها، توصیه‌ها و تماس‌ها از شبکه سرمایه‌گذاران و مشاوران خود داشته باشند.

آیا می‌دانید که چطور می‌توانید بیشترین بهره را از سرمایه‌گذاران خود ببرید؟ در ادامه، مسائل اصلی که باید از آن‌ها بپرسید و همچنین پیشنهاد‌هایی برای پرسش‌های عمیق‌تر را ارائه می‌کنیم.

 

1.      استخدام

یکی از مهم‌ترین چالش‌های بنیان‌گذاران استارت‌آپی، تیم‌سازی است. این امر، به‌ویژه در ابتدای راه و هنگامی‌که قرار است اولین نفرات برای راه‌اندازی تیم کاری جذب شوند، پیچیده‌تر خواهد بود. سعی کنید از سرمایه‌گذاران خود در این راستا کمک بگیرید.

  • به دنبال مثال‌هایی از شرح شغل باشید. اغلب سرمایه‌گذاران موفق، خود زمانی در گود کارآفرینی بوده‌اند و در زمینه نوشتن یک توصیف شغلی خوب، درک بالایی دارند. همچنین، سرمایه‌گذاران یک بازوی استخدام در شرکت خود دارند که می‌توانند به شما در زمینه جستجوهای خاص (استعدادهای شغلی) مشورت دهند.
  • آیا تازه می‌خواهید استخدام کنید؟ قبل از این‌که کاندیدهای واقعی را برای مصاحبه‌های واقعی فرا بخوانید، با سرمایه‌گذاران یا همکاران آن‌ها این کار را تمرین کنید.
  • بررسی رزومه برای کسی که صدها و شاید هم هزاران رزومه را مشاهده کرده، کار ساده‌ای است. چشم‌های باتجربه، می‌توانند چراغ‌قرمزها را سریعاً نشان داده و زمینه‌های خاصی که برای یک کاندید باید بررسی کنید را به شما معرفی نمایند.
  • از یک سرمایه‌گذار را کنید تا به شما در ایجاد تنوع برای تیم مصاحبه‌، کمک کند. وقتی بدانید که تیم گسترده و متنوعی برای استخدام حضور دارند، احتمالاً دغدغه‌هایتان از جذب نیروی مناسب رفع خواهد شد.

 

2.      بازاریابی و فروش

بازاریابی و فروش، از دیگر مواردی است که نیاز به همفکری با افراد باتجربه دارد و چه کسی بهتر از سرمایه‌گذاران فرشته یا «VC»هایی که بارها و بارها مسیر توسعه ایده و تجاری‌سازی را با موفقیت پیموده‌اند. سرمایه‌گذاران می‌توانند در معرفی محصول به مشتریان یا شرکای بالقوه، قرار دادن لوگوی استارت‌آپ در وب‌سایت خود، معرفی به رویدادهای بازاریابی و فروش و بهره‌گیری از حضور پررنگ خود در شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اخبار و رویدادهای استارت‌آپ کمک نموده و از این طریق، رشد و توسعه آن را تسریع کنند. علاوه بر این:

  • سرمایه‌گذاران همه روزه بازار را بررسی می‌کنند و دیدگاهی هدفمند در زمینه نیروهای کنونی بازار و همچنین الگوهای بازار در طول زمان و روند حرکتی آن دارند. آن‌ها ممکن است جزئیات بازار مخصوص شما یا الگوهای خرید مشتریان هدف شما را نشناسند، اما همان‌طور که باب ماسون (Bob Mason)، یکی از سرمایه‌گذاران فرشته می‌گوید: «ما اغلب دانش کافی برای درک نیروهای بزرگ بازار و مشاهده الگوهای کسب‌وکارهای دیگر را داریم و می‌توانیم محرک یک گفت‌وگوی مشارکتی باشیم».
  • چه یک محصول تجاری تولید می‌کنید و نیازمند دسترسی به یک خریدار از بین مشتریان بالقوه هستید و چه تلاش می‌کنید تا برای کسب‌وکار خود یک شریک مناسب بیابید، در هر صورت، سرمایه‌گذاران می‌توانند بینش گران‌بهایی در مورد محرک‌های شرکت‌های مدنظرتان، تصمیم‌گیرندگان واقعی و فرآیند خرید/ شراکت با آن‌ها ارائه نمایند. سرمایه‌گذاران می‌توانند به مدیران این شرکت‌های بالقوه، دسترسی داشته و برداشت اولیه‌ای در مورد میزان اهمیت این قرارداد یا رابطه بالقوه به دست آورند.
  • سرمایه‌گذاران عموماً در تحلیل قیف‌های بازاریابی یا فروش، ماهر هستند. در صورتی‌که فروشنده یا بازاریاب سابق باشند، می‌توانند به شما کمک کنند تا لحظه‌های جادویی، نقطه‌های اتصال و ... را شناسایی کنید. همچنین سوگیری‌هایی که احتمالاً شما مملو از آن‌ها هستید را ندارند و می‌توانند اعداد و ارقام را بی‌طرفانه بررسی کنند.
  • سرمایه‌گذاران می‌توانند در توسعه برند شرکت و محصول شما مفید باشند. آن‌ها با افراد مختلف در صنعت صحبت می‌کنند تا ببیند آنچه شما در سر دارید، چقدر می‌تواند کارآمد باشد. فراتر از توصیه در زمینه بازاریابی دیجیتال و حضور در شبکه‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاران شما می‌توانند در زمینه آگاهی از برند مفید باشند و فرصت‌های روابط عمومی خوبی را به شما پیشنهاد دهند. شاید اسپانسر رویدادی باشند که در آنجا شما یا یکی از اعضای کلیدی تیم شما می‌تواند یک سخنگو باشد. اگر یکی از سرمایه‌گذاران شما یک بلاگر است، از او بخواهید در مورد ایده و محصولتان، در پست بعدی بلاگ خود اشاره‌ای داشته باشد. در مورد این‌که سرمایه‌گذاران چطور می‌توانند برند، محصول و تیم شما را رونق دهند، خلاق باشید.

 

3.      محصول

خروجی نهایی کسب‌وکار شما، محصول یا خدمتی است که به دنبال عرضه آن به بازار هستید. در صورتی‌که سرمایه‌گذاران  می‌توانند به‌عنوان شرکت یا فرد از محصول شما استفاده کنند، آن‌ها باید این کار را انجام دهند. این استفاده، می‌تواند در قالب آزمایش حداقل محصول قابل‌عرضه یا استفاده از محصول پیش از عرضه به بازار باشد، اما شانه خالی کردن از این کار، به هیچ بهانه‌ای قابل‌قبول نیست. هیچ‌چیز جالب‌تر از سرمایه‌گذاری نیست که یک فنجان قهوه به شما بدهد که آن قهوه، توسط یکی از شرکت‌های مجموعه خودش تهیه شده باشد یا سرمایه‌گذاری که در وب‌سایت خود بنویسد، توسعه‌یافته توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه. بنابراین، از سرمایه‌گذاران خود بخواهید که از محصول شما استفاده کنند؟

نکته بعدی این‌که سرمایه‌گذاران می‌توانند توصیه‌هایی در مورد چگونگی بهبود محصول شما ارائه دهند. فقط به خاطر داشته باشید که شما هر روز با محصول هستید، در حالی که سرمایه‌گذار این‌طور نیست. بنابراین همیشه آن توصیه‌ها را در برابر آنچه تیم شما یا مشتریانتان ابراز کرده‌اند، سبک و سنگین کنید و آن را وحی منزل ندانید.

  • در صورتی که سرمایه‌گذار سابقاً در شرکتی در سطوح اولیه فعالیت داشته، این احتمال وجود دارد که حداقل محصول قابل‌عرضه زیادی را تولید و آزمایش کرده باشد. آن‌ها را در بحث در مورد حداقل محصول پذیرفتنی دخیل کنید. اولویت‌های خود را بررسی کنید و طرح‌ها را آزمایش کنید. بار دیگر، بی‌طرفی و تجربه آن‌ها به شما دیدگاهی جدید عرضه می‌کند. همچنین، این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا درک کنند چه تصمیمات جبران‌کننده‌ای اتخاذ کنند و وقتی نوبت به تفکر راهبردی در مورد نقشه راه و سمت‌وسوی طولانی‌مدت محصول شرکت شد، درک بهتری از شرایط خواهند داشت.
  • به شبکه فنی سرمایه‌گذاران توجه کنید؛ بررسی کنید که کدام یک از متخصصین حاضر در این شرکت‌ها، فرصت پرداختن به جزئیات را دوست دارند. از تجربه این افراد، کمک بگیرید.

 

4.      مسائل مالی

یکی دیگر از جنبه‌هایی که یک سرمایه‌گذار می‌تواند به شما کمک کند، مسائل مالی است. منظور از مسائل مالی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی شما برای توسعه ایده نیست. بلکه منظور استفاده از تجارب وی برای مدیریت امور مالی، از جمله بررسی‌های سرمایه‌ای، استراتژی‌های تأمین سرمایه در دورهای آتی جذب سرمایه، ارزش‌گذاری محصول و ... می‌باشد.

  • هیچ‌گاه برای جذب سرمایه‌گذار جدید زود نیست، مخصوصاً اگر با محدودیت مالی روبرو بوده و باید سرمایه در گردش، سرمایه تولید و ... را هر چه سریع‌تر تعیین کنید. در مورد این‌که چطور می‌توانید سرمایه خود را به  بهترین شکل مدیریت کنید و چطور داده‌ها را برای تأمین مالی بعدی ردیابی و کنترل کنید، از سرمایه‌گذاران بهره‌مند شوید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا فرآیند راستی‌آزمایی را برای سرمایه‌گذاران جدید آسان‌تر کرده و حتی مدل‌ها یا چارچوب‌هایی بکار گیرید که شرکت‌های دیگر زیرمجموعه آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • مطمئن نیستید که آیا بسته‌های جبران‌کننده شما رقابتی یا منصفانه هستند؟ یا در مورد تقسیم‌بندی حقوق و سود سهام مطمئن نیستید؟ ترکیب تیم فروش چطور؟ سرمایه‌گذاران شما احتمالاً پیکربندی‌های مختلف زیادی را مشاهده کرده‌اند و در صورتی‌که تلاش می‌کنید یک استخدام کلیدی داشته باشید یا می‌خواهید تیم کنونی مالی خود را حفظ و ترغیب کنید، می‌توانند کمک‌رسان باشند.
  • زمینه‌های مالی دیگری که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن‌ها کمک نمایند، مانند روش‌های فکر کردن در مورد هزینه بازاریابی و نسبت سرمایه‌گذاری بر روی مهندسی یا فروش، مدل‌های قیمت‌گذاری و ملاحظات مالیاتی را به ذهن بیاورید. این موارد، می‌توانند بسیار پیچیده باشند، پس از تخصص و تجربه سرمایه‌گذارانتان نهایت استفاده را ببرید.

در تمام موارد فوق، اگر سرمایه‌گذاران شما نمی‌توانند به‌صورت مستقیم به شما کمک کنند، این احتمال بالا است که فردی که می‌تواند این کار را بکند، بشناسد. سرمایه‌گذاران مطلوب، مخصوصاً اگر برای اولین بار است که شرکتی را تأسیس می‌کنید، انتظار ندارند که همه این کارها را بتوانید خودتان انجام دهید. آن‌ها همیشه تواضع افرادی که می‌دانند چه چیزی را نمی‌دانند و درخواست کمک می‌کنند را ستایش می‌کنند. این را به خاطر بسپارید که غیرممکن است کسی همه‌چیز را بداند. در مجموع، سرمایه‌گذار شما صرفاً برای ارائه نقدینگی اینجا نیست. آن‌ها بر روی شما و موفقیت شرکت شما سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای رسیدن به این هدف، همه کاری می‌کنند.

 

مرجع: «Harvard Business School» 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.