آخرین مقالات

چگونه در یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کنیم؟

چگونه در یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کنیم؟

در گذشته‌های نه چندان دور، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها صرفاً توسط افراد و شرکت‌هایی انجام می‌شد که توان مالی بالا داشته و قادر به تحمل ریسک‌های قابل توجهی بودند. اما امروزه سرمایه‌گذاری استارت‌آپی کمی ساده‌تر شده و با شکل‌گیری پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی، افراد معمولی و با سرمایه‌های اندک هم می‌توانند در دنیای هیجان‌انگیز استارت‌آپ‌ها مشارکت داشته باشند. در چنین شرایطی، لازم است که افراد پیش از ورود به این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها بدانند که این کار با سپرده‌گذاری در بانک یا یک بازار معقول بسیار متفاوت است. در این مقاله، برخی از موارد مهمی که دانستن آن‌ها برای شروع سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها مورد نیاز است، مرور می‌گردد.
تصمیم‌گیری؛ مهارتی که هرگز به ما آموزش نداده‌اند!

تصمیم‌گیری؛ مهارتی که هرگز به ما آموزش نداده‌اند!

در مسیر زندگی ما، میلیون‌ها تصمیم کوچک و بزرگ وجود دارند که برخی از آن‌ها مربوط به مسائل روتین روزانه بوده و از اهمیت کمتری برخوردار می‌باشند. اما در عین حال، مواردی هم هستند که آنچنان حائز اهمیت می‌باشند که اگر توجه کافی به آن‌ها نداشته باشیم، آینده را به دست تقدیر می‌سپاریم. در این نوشتار، با توجه به اهمیت بالای تصمیم‌گیری در مسیر زندگی، به دنبال تبیین اهمیت موضوع و همچنین معرفی یک مسیر ساده و در عین حال کارا برای تصمیم‌گیری بهینه و صحیح هستیم.
نانوفناوری، بازیگری مهم در شهرهای هوشمند

نانوفناوری، بازیگری مهم در شهرهای هوشمند

توسعه شهرهای هوشمند، با توسعه مواد و دستگاه‌های جدید، استفاده از شبکه‌های گسترده سنسورها، مدیریت حجم عظیمی از داده‌ها (بزرگ داده‌ها)، توسعه شبکه‌های ارتباطی بین اشیاء، تصمیم‌گیری (هوش مصنوعی)، امنیت داده‌ها و تمرکززدایی (بلاک‌چین) و طیف وسیعی از فناوری‌های هوشمند دیگر پیوند خورده است. همین مسئله، نانوفناوری را به ابزاری مهم برای دستیابی به شهرهای هوشمند بدل نموده است. در این نوشتار، به برخی از مهمترین کاربردهای فناوری نانو در شهرهای هوشمند اشاره می‌شود.
ایجاد تفکر خلاق به کمک تکنیک اسکمپر

ایجاد تفکر خلاق به کمک تکنیک اسکمپر

تکنیک اسکمپر یکی از روش‌های موفق مورد استفاده در تفکر خلاق است که به تحقق فرآیند طراحی و تبدیل ایده‌ها به نوآوری کمک می‌کند. اساس و پایه اصلی این تکنیک بسیار ساده و کاربردی، بر این ایده استوار است که آنچه جدید است، در واقع اصلاح چیزهای قدیمی موجود در اطراف ما است. این تکنیک، با ترغیب کردن شما به جستجوی راهی برای بهبود محصول یا خدمات فعلی، مسیر فکری را به سمتی هدایت می‌کند که ایده‌ای جدید برای محصولات و خدمات خلق شود. در این مقاله، به معرفی و چگونگی استفاده از این تکنیک جالب می‌پردازیم.
سرمایه‌گذاران خطرپذیر چگونه تصمیم می‌گیرند؟

سرمایه‌گذاران خطرپذیر چگونه تصمیم می‌گیرند؟

با وجود داستان‌های موفقیت متعدد از شرکت‌هایی که به لطف سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به جایگاه فعلی دست یافته‌اند، اما اطلاعات بسیار کمی در مورد عملکرد «VC»ها وجود دارد. در این نوشتار، مروری اجمالی بر یکی از مطالعات صورت گرفته پیرامون نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر خواهیم داشت تا مشخص شود که این شرکت‌ها چگونه نمونه‌های مدنظر خود را شناسایی نموده و آن‌ها را ارزیابی می‌کنند. این یافته‌ها، برای کارآفرینانی که سعی در جذب سرمایه دارند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری جدید که به دنبال الگوهای موفق هستند و همچنین سیاست‌گذارانی که به دنبال ایجاد یک اکوسیستم‌های کارآفرینی کارآمد می‌باشند، بسیار مفید است.
نهادینه کردن فرهنگ یادگیری در استارت‌آپ

نهادینه کردن فرهنگ یادگیری در استارت‌آپ

یکی از نقاط ضعف بزرگ استارت‌آپ‌ها، نادیده گرفتن موضوع یادگیری و نقش کلیدی آن در بهره‌وری کسب‌وکار است. یک مطالعه جالب نشان داد که شرکت‌های با بهترین عملکرد، بیش از ۸۴ درصد از کارکنان خود را آموزش داده و یادگیری آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهند. در مقابل، در سازمان‌های با عملکرد پایین، تنها ۱۶ درصد از کارکنان آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند. با توجه به کمبود تجربه و مهارت‌های کافی در بنیان‌گذاران استارت‌آپی و هزینه‌های مرتبط با این عدم تجربه، یادگیری به یک فاکتور کلیدی در کسب‌وکارهای نوپا بدل شده است. این مقاله، به این موضوع پرداخته و بیان می‌کند که چگونه می‌توان فرهنگ یادگیری را در تیم‌های کاری پرورش داد.
چهار شاخص مالی مهم برای نظارت بر عملکرد کسب‌وکار

چهار شاخص مالی مهم برای نظارت بر عملکرد کسب‌وکار

فارغ از اهداف میانی تعریف شده برای استارت‌آپ، عرضه محصول نهایی به بازار و فروش بالای آن، یکی از المان‌های عمومی موفقیت خواهد بود. برای نظارت بر کسب‌وکار و مسیر حرکت آن به سوی اهداف از پیش تعیین‌شده، در نظر گرفتن شاخص‌های کلیدی عملکرد، اهمیت بسیار زیادی دارد. در میان این شاخص‌های مختلف، شاخص‌های مالی نقشی کلیدی ایفاء نموده و آینده کسب‌وکار به شدت به آن‌ها وابسته است. از همین رو، در مقاله حاضر سعی شده تا چهار شاخص‌ کلیدی عملکرد مالی کسب‌وکار را به طور خلاصه معرفی کنیم.
فروش کسب‌وکار؛ ایده‌ای متفاوت برای درآمدزایی

فروش کسب‌وکار؛ ایده‌ای متفاوت برای درآمدزایی

اگر تجربه راه‌اندازی یک کسب‌وکار و مدیریت آن را داشته باشید، احتمالاً با پیشنهاداتی برای فروش کسب‌وکارتان هم مواجه شده‌اید، به ویژه اگر کسب‌وکاری موفق و سودآور در اختیار داشته باشید. این پیشنهاد، گزینه‌ای جدید پیش روی بسیاری از صاحبان کسب‌وکار می‌گذارد که در گذشته به آن فکر نکرده بودند. اما در این فرایند چه چیزهایی باید در نظر گرفته شود؟ مهم‌ترین عوامل شکست تملک‌های فناورانه چیست؟ در این مقاله، به این پرسش‌ها پرداخته و ضمن مرور اجمالی مفهوم فروش و واگذاری کسب‌وکار، برخی از مهم‌ترین نکات و الزامات مرتبط با هر دو طرف این مبادله بیان می‌گردد.
انواع کارآفرینی و ویژگی‌های آن‌ها

انواع کارآفرینی و ویژگی‌های آن‌ها

درست است که در یک تعریف ساده و کوتاه، کارآفرین کسی است که کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی می‌کند، اما تأمین مالی این کسب‌وکار، توسعه محصول، نحوه تیم‌سازی و تعامل با افراد، فروش و بازاریابی و حتی توزیع محصول نهایی، به ابعاد کسب‌وکار ایجاد شده وابسته است. بر همین اساس، در این مقاله به چهار نوع کارآفرینی، شامل «کسب‌وکارهای کوچک، استارت‌آپ‌های مقیاس‌پذیر، شرکت‌های بزرگ و کارآفرینی اجتماعی» پرداخته شده و ویژگی‌ها و مشخصه‌های کلیدی هر یک را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.
چرا استارت‌آپ ناب همه چیز را تغییر می‌دهد؟

چرا استارت‌آپ ناب همه چیز را تغییر می‌دهد؟

راه‌اندازی یک استارت‌آپ جدید، یک پروژه پرمخاطره و با ریسک شکست بالا است. اما در سال‌های اخیر، یک نیروی خنثی‌کننده و کارآمد هم ظهور کرده که می‌تواند ریسک راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا را تا حدی کاهش دهد. این روش اعجاب‌انگیز که استارت‌آپ ناب نام دارد، سه رکن مهم را در دستور کار قرار می‌دهد: «آزمایش به جای برنامه‌ریزی دقیق»، «بازخورد مشتری به جای شهود» و «طراحی مکرر به جای طراحی بزرگ و از پیش تعیین شده». در این مقاله، از منظر استیو بلانک، به مرور کوتاه تکنیک‌های استارت‌آپ ناب و فلسفه تکامل آن‌ها می‌پردازیم.