آخرین مقالات

هفت راه برای بررسی قابلیت عملی شدن یک ایده

هفت راه برای بررسی قابلیت عملی شدن یک ایده

طبق تجربه‌ی من  به عنوان یک کارآفرینان کمالگرا تمایل به اجرای ایده‌ها در کارآفرینان، بیش از توانشان برای پیاده‌سازی آنهاست و بعضی از این ایده‌ها ممکن است قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار را نداشته باشند. اما چگونه هر کارآفرینی می‌داند که کدام ایده را اجرایی و کدامیک را فراموش کند؟ بزرگترین پیشرفتها مثل کامپیوتر در هرخانه قبل از آنکه بیل گیتس و استیوجابز آن را اجرایی کنند بنظر احمقانه می‌آمد. در آینده نزدیک هم ما انتظار حضور کامپیوتر روی مچ دست را هم داریم. اینها به معنای این نیست که کارآفرینان واقعیت‌های کسب و کار را نادیده بگیرند و تصور کنند که موفقیت یک پدیده‌ی اتفاقی است. داشتن شور و شوق، خوش‌بینی و عزم و اراده ضروری هستند اما برای حصول اطمینان از موفقیت یک استارتاپ کافی نیستند. برای هر ایده باید یکسری تجزیه و تحلیل و آنالیزهایی انجام شود تا قابلیت اجرایی آن قبل از آنکه تلاش و سرمایه‌گذاری افراد شروع شود مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه توضیحاتی در ارتباط با همین تجزیه و تحلیل‌ها آمده است. 

1. بدنبال مکانی با رقیب‌های کم باشید

حتی اگر ایده بنظرتان منحصربفرد می‌آید ارزشش را دارد که شما زمانی را برای جست و جوی کلمات کلیدی در اینترنت بگذرانید. اگر بیش از دوازده راهکار که کمی با ایده‌ی شما مرتبطند یافتید پس این ایده را فراموش و به ایده‌ی دیگری فکر کنید. این نکته را فراموش نکنید که همواره نیازهای مشتری را در ذهن داشته باشید.

2. موانع قانونی و حقوقی موجود را بررسی کنید.

امروزه شما در گوگل و وبسایت ثبت اختراع آمریکا بدون هیچگونه هزینه‌ای امکان دیدن پتنت‌های زیادی را دارید. بالواقع پتنت‌های موجود مانعی برای نوآوری شما نیستند اما خیلی هم شتاب نکنید!

3. بازارهای رو به رشد و میلیارد دلاری را بیابید

اگر به دنبال سرمایه‌گذارهای حرفه‌ای هستید که شما را در مسیرتان کمک کنند بدانید که آنها انتظار آنالیز بازاری معتبر روی اندازه و مکان برای ایده شما دارند.

4. ایده‌هایی که صرفا خوبند را از ایده‌هایی که مستقیما با نیاز مشتری در ارتباط‌اند جدا کنید

ممکن است دوستانتان خیلی از ایده‌ی شما استقبال کنند اما مهم این است که آیا سایر افراد برای این راه‌حل حاضر به هزینه کردن هستند؟ حتی فعالیت‌های اجتماعی عام‌المنفعه هم برای ادامه باید منبع درآمدی داشته باشند. از متخصصان حوزه‌ی مورد نظر خود بخواهید تا ارزش ایده شما را مشخص کنند.

۵. پروژهای با منابع مالی در حیطه خودتان انتخاب کنید

امروزه امکان ساخت یک وبسایت برای فروش اجناس خانگی تا مبالغ چند صد دلار فراهم است. در صورتی که شما توانایی برنامه‌نویسی داشته باشید برنامه‌های تلفن همراه خودشان به خودی خود ارزش هزار دلاری دارند. 

6. حداقل کردن وابستگی سازمان

گاهی راه‌حلتان بسیار موثر است اما فرهنگ عمومی نیازمند یک تغییر فرهنگی بزرگ، یک قانون دولتی یا یک سیستم حمایتی قدرتمند که این تغییرات را اعمال کند، است. برای مثال سیستم حمل و نقل شخصی Segway تکنولوژی ثبت شده 13 سال پیش است اما هنوز با مسائل قانونی و یکسری تعهدات و مسائل مربوط به ایستگاه‌های شارژ درگیر است.

7. در دست داشتن مهارتهای لازم و تیم توانمند

بیشتر پروژه‌های استارتاپی نیازمند مهارت‌های ویژه و تیمی با انگیزه هستند. کارآفرینانی با ایده‌های بسیار خوب، ممکن است مهارت لازم و یا اعضای باانگیزه برای گردهم‌آوردن و تشکیل یک تیم توانمند را نداشته باشند. یک استارتاپ خوب بیشتر از آنکه ایده‌اش مهم باشد نیازمند افراد درست و اجرای درست ایده است. علی‌رغم آنچه از مطالب زرد اینترنتی اینترنتی ممکن است شنیده باشید عملا هیچ ایده‌ی خارق‌العاده‌ای که بدون ریسک و تلاش ثروتمندتان کند وجود ندارد. مسئولیت خودتان را به خوبی انجام دهید و ایده‌ی درست را قبل از شروع انتخاب کنید. 

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.