آخرین مقالات

آیا کسب و کارهای بزرگ در کارآفرینی از استارت‌آپهای نوپا موفق‌تراند؟

آیا کسب و کارهای بزرگ در کارآفرینی از استارت‌آپهای نوپا موفق‌تراند؟

راه‌اندازی و آغاز بکار یک شرکت بزرگ کار بسیار دشواری است. در بیشتر مواقع، تغییرات ایجاد شده در شرایط، موجب ایجاد تغییراتی در میزان سهام این شرکت‌ها می‌گردد. اما بدلیل پایداری و ثباتی که از نظر تجاری دارند در تجارت مرکزی آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود.

برای مثال، تاسیس شرکت آلفابت توسط شرکت گوگل نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در تجارت‌های جدید برای شرکت‌های بزرگ تا چه میزان اهمیت دارد. این سرمایه‌گذاری شامل خودروهای بدون سرنشین، اکتشافات فضایی و بسیاری موارد دیگر است. اخیرا فورد اعلام کرد که واحدی با نام حرکت هوشمند فورد در سیلیکون ولی در حال راه‌اندازی است، این واحد کسب و کارهای جدیدی همانند به اشتراک‌گذاشتن خودرو و نرم‌افزارهای موقعیت‌یاب پارکینگ خودرو را برای مردم فراهم می‌آورند. دیوید کنی مدیر عامل جدید بخش مرکزی داده‌های آماری شرکت "آی بی ام واتسون"، کسب و کار را نوعی خدمات هوش مصنوعی تعریف می‌کند. مورد دیگر شرکت آمازون است که نتایج مالی خود را برای تبلیغات در وب سایت مرکزی خود منتشر کرد، با کمال تعجب شصت و هفت درصد از درآمد این شرکت در فصل اول همان ‌سال به دلیل همین تبلیغات بدست آمد. اگرچه میزان این درآمد به کمتر از ده درصد درآمد سالیانه آمازون می‌رسید. در تمامی این موارد، ما شاهد ایجاد مراکز تجاری بسیار قدرتمندی از سمت شرکت‌های بسیار بزرگ هستیم. آن‌ها بجای اینکه به تدریج هسته مرکزی خود را گسترش دهند و یا در ارائه محصولات و خدمات خود تنوع ایجاد کنند بر روی تجارت‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

احتمال موفقیت آن‌ها در تجارت چه میزان است؟  و آن احتمالات برای شرکت‌های استارت‌آپی چگونه می‌باشد؟

تحقیقات چند سال اخیر من در شرکت "بین اند کامپنی" بر روی روند یافتن فرصت‌های جدید توسط شرکت‌های بزرگ، برای ادامه رشد خود در زمینه‌های جدید، متمرکز شده است. بررسی‌ها و آنالیز‌های ما نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که تمام توان و قدرت نفوذ خود را بر روی هسته مرکزی تجارت خود متمرکز کرده‌اند، شانس یک به هشتی برای ایجاد یک تجارت پویا و با وسعت مناسب خواهند داشت. 

ما این موضوع را با کارآفرینانی که یک استارت‌آپ راه‌اندازی می‌کنند مقایسه کرده‌ایم. تحقیقات شرکت "بین" شامل تمامی تجارت‌های جدید ثبت شده در کشور آمریکا است و نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که از هر پانصد کسب و کار تنها یکی از آن‌ها به ارزش صد میلیون دلار می‌رسد و از هر هفده هزار تجارتی که ثبت می‌گردد تنها یک مورد آن به ارزش بیش از پانصد میلیون دلار رسیده و یک دهه را با موفقیت و رشد روز‌افزون سپری می‌کند. 

البته هر شخصی می‌تواند شرکت موفق و کسب و کار پرر رونق و مورد علاقه خود را داشته باشد، همانند اسپیس ایکس، اووبر، ایربی ان بی، و یا تسلا از جمله شرکت‌هایی هستند که با شیوه‌های منحصربفرد، صنایع و تجارت‌های بسیار موفقی را راه‌اندازی کرده‌اند. 

طبق آمار و ارقام شانس موفقیت شما در راه‌اندازی یک کسب و کار مبتنی بر نوآوری بسیار بالا است، به شرطی که شما بتوانید از مزایای وجود یک تجارت قدرتمند و یک شرکت موفق بهره‌مند شوید. ممکن است افرادی معتقد باشند که مزایای رو به رشد اقتصاد آمریکا صرفا فرصت مناسبی را برای ایده‌ها و خلاقیت‌های خام و ابتدایی ایجاد نمی‌کند، بلکه این مزایا و امکانات علاوه بر ایجاد فرصت مناسب برای پرورش ایده‌ها و خلاقیت‌ها، پتانسیلی را برای کارآفرینان بمنظور گسترش و رشد در بازارهای جهانی نیز بوجود خواهد آورد.  

تا بحال، تعداد معدودی از شرکت‌ها به مهارت‌های لازم برای دستیابی به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. اما حتی با وجود اینکه تعداد مجموعه تجارت‌های مرسوم به هم پیوسته در حال کاهش است، ما شاهد بوجود آمدن شرکت‌های تجاری چند کسب و کاره جدیدی هستیم. شرکت‌هایی که از مزایای گسترگی بازار و پتانسیل‌های موجود استفاده می‌کنند تا استارت‌آپ‌های کوچک‌تر و مورد نیاز را راه‌اندازی کنند، به رشد و ترقی آن‌ها کمک کرده و آن‌ها را به شرکت‌های مستقلی تبدیل کنند. این امر دقیقا هدف شرکت جنرال الکتریک در دهه‌های اخیر بوده است. 

طبق تحقیقات انجام شده، برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که به دنبال فرصتی برای سرمایه‌گذاری می‌گردند سه اصل بمنظور افزایش احتمال موفقیت آن‌ها وجود خواهد داشت:

  • به دنبال تجارت‌ها و کسب و کارهایی باشید که از هسته مرکزی تجارت شما حمایت کرده و در پیشرفت کسب و کار شما موثر هستند. موفقیت سرویس فروش وب سایت شرکت آمازون باعث تقویت تجارت خرده فروشی آن شرکت با ایجاد توانایی‌هایی برای محاسبه و مدیریت داده‌های بسیار زیاد شده است. 
  • فرمول تکرارپذیری را برای کسب و کار خود تعریف کنید. لس وکسنر موسس شرکت لیمیتد، هفت شرکت بزرگ دیگر را نیز پایه‌گذاری و تاسیس کرده است. این شرکت‌ها شامل ویکتوریا سیکرت، بس اند بادی ورکس، و وایت برن می‌باشد. تمامی آن‌ها در خرده‌فروشی از مهارت خاصی برخوردار هستند. تمامی آن‌ها برای تامین نیازهای بسیار پیچیده خط تولی شرکت اصلی که همواره در حال تغییر است تاسیس شده‌اند. 
  • به دنبال طرز فکرهای افراد برجسته و کارآفرینان موفق باشید. در نهایت، جای تعجب نیست که بیشتر شرکت‌هایی که در اینجا از آن‌ها یاد شده است در زمان گذشته و یا حتی در حال حاضر موسسان بسیار قدرتمندی در زمینه کارآفرینی داشته‌اند. کسانیکه که رویه مدیریت و فرهنگ جاری در آن شرکت را پایه ریزی کرده و بنا نهاده‌اند. در تحقیقاتی که ما برای نوشتن آخرین کتاب خود انجام داده‌ایم که با نام "طرز فکر موسسان" به چاپ خواهد رسید، من و همکارم جیمز الن دریافتیم که شرکت‌هایی با موسسان متبحر در تجارت با درصد 3.1 برابر بیشتر از کسانیکه تجربه خاصی در تجارت نداشته‌اند موفق به بازگرداندن سرمایه سرمایه‌داران به آن‌ها شده‌اند. 

حتی اگر در حال حاضر شرکت‌ها توسط موسسان خود اداره نمی‌شوند، ما آن‌ها را شرکت‌هایی با طرز تفکر موسسان برتر می‌نامیم. زیرا آن‌ها نیز پنج برابر بیشتر از دیگر شرکت‌ها می‌توانند در کسب و کار به موفقیت دست یابند. دلیل این امر آن است که این شرکت‌ها کماکان به اصول اولیه خود که توسط موسس آ‌ن‌ها پایه‌گذاری شده پایبند هستند و همانند شرکت‌های دیگر با گذشت زمان و ارتقاء شرکت اجازه نمی‌دهند تا بروکراسی اداره بر اصول جاری در شرکت ارجعیت پیدا کند. عاملی که باعث می‌شود تا تجارت آن‌ها با هدف و انگیزه ویژه‌ای دنبال شود، علاقمندی بسیار شدید به جزئیات در ظاهر، و اهمیت بسیار زیاد به افراد ارائه دهنده خدمات و همچنین طرز فکر صاحبان تجارتی که به مشکلات با سرعت بسیار زیادی پاسخ داده و آن را مدیریت می‌کنند می‌باشد. زمانیکه شرکت‌ها به رشد قابل قبولی در صنعت دست پیدا می‌کنند، تنها هفت یا هشت درصد از آن‌ها به طرز فکر موسس اولیه خود پایبند می‌مانند. 

 

طبق آنچه که قبلا گفته می‌شد انتظارها براین بود که استارت‌آپ‌ها در رشد و گسترش یک تجارت جدید نسبت به بسیاری از شرکت‌های بزرگ موفق‌تر عمل کنند. اما تجربه نشان داده است که شرکت‌هایی با فعالیت در زمینه مشخص و با ثبات قابل قبول، فرمول کسب و کار قابل تکرار و پیرو طرز فکر موسس ،بهترین مکان برای ایجاد یک تجارت جدید می‌باشند. در حقیقت احتمال موفقیت آن‌ها برای کسب درآمد نسبت به یک استارت‌آپ بسیار بیشتر خواهد بود.

منبع: HBR.org           

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.