آخرین مقالات

پنج نکته که هر کارآفرینی باید در رابطه با شتاب‌دهنده‌ها بداند

پنج نکته که هر کارآفرینی باید در رابطه با شتاب‌دهنده‌ها بداند

شور و اشتیاق به کارآفرینی جهانی است. در سال 2015 بریتانیا 608100 شرکت، دره سیلیکون 23000 استار‌ت‌آپ و چینی‌ها رقم عجیب یعنی چیزی حدود هفت کسب و کار در هر دقیقه راه اندازی می‌کردند. آنچه بین این کارآفرینان مشترک بوده سوا از علایق شخصی پیشروی به سمت موفقیت بوده است. یکی از تصمیمات کلیدی شما به عنوان یک کارآفرین این است که آیا کسب و کارتان را به صورت بوت‌استرپ (تامین سرمایه توسط خود استارت‌آپ) و یا با مشارکت سرمایه‌گذار راه‌اندازی کنید.

شتاب‌دهنده‌ها فرصت‌های واسطه‌ای برای افرادی که به دنبال شبکه‌، مشاور و سرمایه‌گذار هستند ارائه می‌دهند اما ورود به شتاب‌دهنده شاید خیلی هم راحت نباشد. گاهی برای بهره بردن از خدمات یک شتاب‌دهنده‌ی خاص نیازمند نقل مکان خواهید شد. بنابراین در مواردی برای یکسری سرمایه‌گذاری‌هایی که خیلی هم بزرگ نیستند شاید مجبور به کم کردن بخشی از سهام‌تان هم شدید. اما با این وجود بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مثل Airbnb, Dropbox ، 9Gag ، (سه استارت‌آپ بزرگ و معروف) از همین شتاب‌دهنده‌ها بهره برده‌اند.

طی صحبتی که با فرانس لوبریت داشتم (کسی که  مدیر برنامه‌های آمریکای لاتین در YouNoodle است و محیط کار ایشان نزدیک به شتابدهنده‌ شیلی است) ایشان به من چهار نکته را یادآورشدند که کارآفرینان قبل، حین و بعد از شرکت در برنامه‌های شتاب‌دهنده باید مدنظر داشته باشند.

  • در رابطه با شتاب‌دهنده‌ها فکر کنیم

بگفته‌ی لوبریت قبل از پذیرش پیوستن به شتاب‌دهنده‌ها باید اطمینان حاصل کنید که شرکت‌تان در مرحله‌ی درستی قرار گرفته است. اینکه در چه مرحله‌ای از توسعه هستید را باید لحاظ کنید. درست است که بسیاری از شتاب‌دهنده‌ها استار‌ت‌آپ‌های نوپا و در مراحل اولیه را می‌پذیرند اما بسیاری نیز حداقل یک نمونه یا به عبارتی حداقل محصول موجودی را از شما می‌خواهند. در رابطه با فاکتورهایی که استار‌ت‌آپ‌ها قبل از ثبت نام برای شتابدهنده‌ها باید در نظر داشته باشند لوبریت خیلی صریح توضیح می‌دهد که کارآفرینان باید ضوابط و شرایط را خیلی دقیق مطالعه کنند و زمان زیادی را برای آماده‌سازی صرف کنند. اغلب شتاب‌دهنده‌ها از شما تقاضای فراهم کردن موارد مشخصی مثل برنامه کسب و کار، مدارک، ارائه‌های ویدیوئی و... را دارند. بنابراین شرایط را با دقت بخوانید. تا قبل از درخواست این موارد در جریان باشید. شاید نیازمند سفر خارج از کشور، ارائه در روز افتتاحیه و یا کم کردن سهام تان شوید. در هر صورت آمادگی ضروری است و درخواستت‌ان را تا دقیقه‌های آخر رها نکنید.

  • استار‌ت‌آپ خود را برای ورود به شتاب‌دهنده آماده کنید

هنگامی که شما تصمیم به درگیرشدن با اینکار گرفتید باید اطمینان حاصل کنید که در این برنامه پذیرفته شده‌اید و هنگامی که با الزامات شتاب‌دهنده مواجه شدید، ماموریت کلیدی شما آغاز شده است. شما باید از اهداف استار‌ت‌آپ‌تان قبل از ورود به شتاب‌دهنده اطمینان حاصل کنید. بدون داشتن یک برنامه‌ی مشخص قادر به تاثیرگذاری بر افرادی که کارتان را می‌سنجند نخواهید بود. بسیاری از شتاب‌دهنده‌ها برنامه‌های خاص خودشان را دارند. اطمینان از ترکیب دیدگاه و برنامه‌های کاربردی‌تان ایده خوبی است. بگفته‌ی  ولبریت بیشتر برنامه‌هایی که شما دنبال می‌کنید بدنبال یافتن افراد مایل به ساخت اکوسیستم می‌باشند. وجود یک تیم باهوش و انعطاف‌پذیر بسیار مهم است. شتاب‌دهنده‌های زیادی در سراسر دنیا وجود دارد. بسیاری از آنها الویت‌شان کارکردن با گروه‌های مردمی تا فقط کارآفرینان است. یک استار‌ت‌آپ ایده‌آل مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف را در اختیار دارد. تیم منعطف به دنبال تجربه‌ی کارهای جدید و اهداف ژرف است. حضور افراد زیرک و متخصص در حوزه فناروی مرتبط با صنعت استارت‌آپ، یک فروشنده و یک بازاریاب و یک گروه مدیریت مالی برایش ما بسیار ارزشمند است. اگر بسیاری از کارهای‌تان را به افراد دیگر واگذار می‌کنید داشتن افرادی در هیئت مدیره آشنا به فناوری و سیستم عملکرد خوب است و می‌توانید پیمانکاران خود را به خوبی مدیریت کنید و مطمئنا فریب نخواهید خورد. به منظور پذیرش در برنامه‌های شتاب‌دهنده باید قادر به نمایش پیشرفت‌ها، چگونگی ایده گرفتن و ساخت محصول‌تان باشید. بدون این موارد برای داوران شتاب‌دهنده، اطلاع از چگونگی به نتیجه رساندن دیدگاه و مهارت‌تان سخت خواهد بود.

  • خیلی عالی استار‌ت‌آپ‌تان را راه‌اندازی کنید

کارآفرینان معمولا اشتباهات بسیار بزرگی را هنگام ارائه محصول‌شان مرتکب می‌شوند. هنگام ارائه استارت‌آپتان حرفه‌ای باشید. الگوریتم‌ها و داشبوردها سرگرم کننده هستند ( اگر توسعه دهنده هستید) و برای خیلی از افراد بازاری ارزشی که کسب و کار شما در جدول دارد برایشان مهم است. واقعیت این است که بکار بردن اصطلاحات تخصصی در رابطه با کارتان منجر به گنگ بودن کسب و کارتان خواهد شد. توضیحات و مراحل کار باید متناسب با حضار جلسه باشد. بگفته‌ی ولبریت مطالبی که شما از لحاظ تخصصی در موردش صحبت می‌کنید شاید کاملا درست و کامل باشند اما لزومی ندارد سرمایه‌گذار هم آنها را بشنود چون تخصصی نداشته و تفسیر و فهم آنها برایش مشکل است.

نکته‌ی دیگر چگونگی جای دادن محصول‌تان در بازار است. درحالیکه منحصربفرد بودن کار دشواری است اما باید بتوانید خودتان را متفاوت نشان دهید و چگونگی هدف‌گیری بازار خودتان را نشان دهید و به اعتقاد ایشان اگر توانایی نمایش تمایز استار‌ت‌آپ‌تان را نداشته باشید پس کارتان دوامی نخواهید داشت. شاید به نظر عجیب برسد اما تجربه مهم نیست. اگر بتوانید خوب در رابطه با دیدگاه، تعهد و پیشرفت‌تان در ارائه توضیح دهید احتمال پذیرش استارت‌آپ شما بالاتر می‌رود.

  • دریافت موارد بیشتری خارج از شتابدهنده‌ها

یکی از ارزشمندترین بخش‌های جریان شتابدهنده‌ها شبکه‌هایی است که با آنها در ارتباط خواهید بود. ارتباط شما با افراد صاحب تجربه در این بخش خواهد بود. بگفته‌ی ولبریت بیشتر تمرکز و توجهتان روی همتایانتان باشد. افراد زیادی از نسل شما که در جایگاهی مشابه شما هستند شاید در فضای کسب و کاری متفاوت باشند اما خوب است بدانید که این تنها شما نیستید که در این موقعیت تولید یا توسعه محصولات جدید قرار گرفته‌اید. در طول برنامه و حتی پس از آن می‌توانید از یکدیگر چیزهایی بیاموزید و حامی یکدیگر باشید. کارآفرین باید به شنیدن نظرات تمایل داشته باشد. انتقاد هم طبیعتا بین نظرات وجود داشته و باید پذیرای آنها باشید. باید فیلتری برای این مورد داشته باشید چون همه نظرات منجر به رشد و پیشرفت شرکت شما نخواهند شد. هنگام وروردتان به شتابدهنده‌ها با مشاوران زیادی با تخصص‌های متفاوت مواجه می‌شوید. تماست‌ان را حفظ کنید چون اطلاعی از نتیجه‌ی این ارتباطات در آینده ندارید. اگر تصمیم به رشد سریع کسب و کارتان داشته و با شتاب‌دهنده‌ها همکاری می‌کنید پس یادتان باشد ارتباطات، پیشرفت و ماموریت سه عنصر اصلی از موفقیت شما است. اگر ارتباطات درستی داشته باشید هیچ مانعی برای موفقیت شما در میان رقیبان‌تان نخواهد بود. 

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.