آخرین مقالات

چگونه افراد باهوش افراد عصبی را مدیریت می‌کنند

چگونه افراد باهوش افراد عصبی را مدیریت می‌کنند

افراد مشکلدار از منطق سرپیچی می‌کنند. برخی از آنها از اثر منفی‌شان بر اطرافیان غافلند و عده‌ای دیگر بدنبال کسب رضایت برای هرج و مرج ایجاد شده و آرام کردن اوضاع هستند. در هر صورت آنها باعث به وجود آمدن اوضاع درهم و نزاع و از همه بدتر استرس می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که استرس در طولانی مدت اثر منفی و ماندگاری بر ذهن دارد. قرارگیری در معرض استرس حتی به مدت چند روز، کارایی سلول‌های عصبی بخش هیپوکامپ مغز (بخش مهم مغز در استدلال و حافظه) را کاهش می‌دهد. اگر به مدت طولانی یعنی هفته‌ها این استرس ادامه داشته باشد آسیب بازگشت‌ناپذیری بر دندریت‌های عصبی( بازوهای کوچکی که سلول‌های عصبی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند) خواهد گذاشت. ادامه این ماجرا در چندین ماه در نهایت منجر به تخریب همیشگی سلول‌های عصبی خواهد شد. استرس تهدید بزرگی برای موفقیت شماست و در صورتیکه که میزان آن از کنترل خارج شود مغز و عملکرد آسیب خواهند دید.

بیشتر منابع استرس در محیط کار را می‌توان شناسایی کرد. اگرمشکلتان بودجه‌ی لازم برای سازمان است طبیعی است که برای شما استرس‌زا باشد و احتمالا نحوه‌ی مدیریتش را هم بخوبی می‌دانید، ولی به خاطر داشته باشید که منابع غیرمنتظره‌ استرس وجود دارند که آسیب زیادی داشته و غافلگیرتان می‌کنند.

تحقیقات اخیر از دپارتمان بیولوژیکی و روانشناسی بالینی در دانشگاه فردریش شیلر در آلمان دریافتند که قرارگیری در معرض محرک‌های منفی شدید معادل قرارگیری با افراد عصبی است و منجر به ایجاد استرس در ذهن افراد خواهد شد. خواه حالت منفی بودن باشد یا خشونت، چنین افرادی شما را به وضعیت دردناکی دچار خواهند کرد که به هر صورت باید از آن پرهیز کنید.

توانایی شما در کنترل احساس و حفظ آرامش ارتباط مستقیمی با عملکرد شما دارد. طبق تحقیقات به عمل آمده بروی بیش از یک ملیون نفر توسط سازمان TalentSmart، نود درصد افراد موفق توانایی کنترل احساسشان را در زمان  استرس برای حفظ آرامش و کنترل خودشان داشتند. یکی از بزرگترین موهبت‌های این افراد توانایی مقابله با افراد عصبی بوده است. 

ما راه‌های زیادی برای مقابله با افراد عصبی را بررسی کردیم و در ادامه این مقاله بهترین راهکارها را معرفی کرده‌ایم. برای سر و کله زدن موثر با افراد عصبی باید راهی پیش بگیریم که ما را در مقابل آنها توانمند کند. 

  • محدودیت‌ها را تنظیم می‌کنند

سر و کله زدن با افراد با رویکرد منفی و عصبی بسیار سخت است چرا که همیشه این افراد در مشکلاتشان غرق‌اند و به فکر تمرکز روی راه‌حل نیستند. معولا افراد به خاطر حفظ ادب مجبور به گوش کردن به چنین افرادی هستند. اما یک حدوسطی بین دو رفتار یعنی گوش‌کردن تمام و کمال به این افراد و یا نادیده گرفتن آن‌ها وجود دارد. از این موقعیت‌ها با ایجاد محدودیت و دورکردن خود در مواقع لزوم می‌توانید پرهیز کنید. بدین صورت فکر کنید که اگر فرد مقابل شما کل عصر را سیگار می‌کشد آیا شما هم باید کل دود را استنشاق کنید؟ باید اندکی از خود واقعیتان فاصله بگیرید و کمی مشابه فرد عصبی رفتار کنید. یک راهکار خیلی خوب این است که از فرد مقابل خود بپرسید چه راهکاری برای حل مشکلات دارد. در این صورت فرد یا آرام شده و یا در جهت مفیدی تغییر موضع می‌دهند.

  • منطقی رفتار می‌کنند

افراد عصبی شما را دیوانه می‌کنند چون رفتارشان به شدت غیرمنطقی است. در این مورد اشتباه نکنید چرا که رفتارشان کاملا در مقابل عقل و منطق است بنابراین چرا به خودتان اجازه‌ی پاسخ منطقی به آنها را می‌دهید و غرق اختلاطاتشان می‌شوید؟ هرقدر کسی غیرمنطقی‌تر و غیراصولی‌تر باشد جداکردن خودتان از تله‌ی آنها ساده‌تر خواهد بود. تلاش برای ضربه به آنها در بازی خودشان را رها کنید. به لحاظ عاطفی از آنها فاصله بگیرید و فرض کنید که آنها پروژه‌های علمی هستند و با این ذهنیت بر آن‌ها تاثیر بگذارید( یا شما پزشک روحی آن‌ها هستید) نیازی به پاسخ به هرج و مرج‌های احساسی نیست و تنها حقایق را پاسخ دهید. 

  • از احساسات خود آگاهند

حفظ فاصله‌ی احساسی نیازمند آگاهی است. شما نمی‌توانید اطرافیان خود را کنترل کنید تا شما را ناراحت نکنند. 

اینطور فکر کنید که اگر شخصیتی با ذهنیت غیرعادی شما را در خیابان ببیند و به شما بگوید من جان اف کندی هستم (مشخصا اصلاح کردن چنین انسانی و سر و کله زدن با او محال ممکن است). هنگامی که چنین رفتارهای غیرمنطقی را در میان همکارانتان مشاهده می‌کنید بهترین رویکرد لبخند ساده و سرتکان دادن است. اگر قصد اصلاح ‌کردن آنها را دارید بهتر است چند لحظه‌ای تامل و بهترین مسیر را انتخاب کنید.

  • حد و مرزها را رعایت می‌کنند

در این حوزه اکثریت افراد خوشان را دست کم می‌گیرند. مشابه همکاران و اطرافیانشان فکر می‌کنند و راهی برای کنترل هرج و مرج ندارند. خیلی دور از واقعیت نیست اما وقتی مسیرتان برای مقابله با این شرایط و انسان‌ها را دریافتید رفتارشان را درک می‌کنید و پیش‌بینی و فهمشان آسان‌تر خواهد بود و در چنین شرایطی خوب می‌دانید که کی و کجا می‌توان طاقت تحملشان را داشت. برای مثال ممکن است چنین افرادی در تیم پروژه شما باشند اما خوب لزومی ندارد تعاملتان با آنها دقیقا مشابه تعاملتان با سایر اعضای تیم باشد. می‌توانید یک مرزی داشته باشید اما لزومی هم به کارهای آگاهانه و فعالانه نیست. اگر بخواهید به صورت معمول با این افراد تعامل داشته باشید مدام خودتان را درگیر مکالمات سختی خواهید کرد، اما اگر حد و مرز قائل شوید و تصمیم بگیرید که کی و کجا با چنین افرادی درگیر باشید هرج و مرج‌های زیادی را می‌توانید کنترل کنید. تنها ترفند کارا این است که جلوی چنین فردی را هنگام تجاوز از حدو مرزهایش بگیرید. 

  • روی راه‌حل به جای مشکل تمرکز می‌کنند

جاییکه تمرکز می‌کنید توجهتان وضعیت احساسیتان را مشخص می‌کند. اما هنگامی که بروی مشکلات و احساسات منفی متمرکز می‌شوید احساسات منفی و استرس را تقویت می‌کنید و زمانی که تمرکزتان بروی خودتان و بهبود وضعیتتان باشد احساس مثبتی ایجاد می‌کنید که استرستان را کاهش می‌دهد.

هنگام مواجهه با چنین افرادی تمرکز بر آنها نیروی شما را خواهد گرفت. فکرکردن در ارتباط با مشکل‌ساز بودن چنین فردی را فراموش کنید و تنها روی چگونگی کنترلشان تمرکز کنید. چنین کاری استرس‌تان را در مواجه با آنها کاهش خواهد داد.

  • فراموش نمی‌کنند

افراد باهوش به لحاظ احساسی سریعا می‌بخشند اما این به معنای فراموشی نیست. بخشش به معنای گذشت از رخدادها و ادامه به حرکت به سمت جلو است. البته این به معنای فرصت دادن به افراد متجاوز برای تکرار خطایشان نیست. افراد باهوش تمایلی به درگیری با خطای دیگران ندارند برای همین خیلی راحت از کنارشان می‌گذرند و خودشان را از دردهای آینده نجات می‌دهند. 

  • افکار منفی خود را سرکوب می‌کنند

گاها شما حرف‌های منفی سایرین را جذب می‌کنید. اینکه افرادی برخوردشان احساس بدی به آدم می‌دهد مشکلی نیست اما حرف‌های خودتان با خودتان (افکارتان در ارتباط با احساساتتان) بسیار مهم است. چنین افکاری اگر منفی باشند تنها مخرب و غیرضروری‌اند. این کار شما را به سرازیری احساسی خواهند کشید که رهایی از آن سخت است لذا در هر صورت از این صحبت‌ها خوداری کنید.

  • به اندازه کافی می‌خوابند

هنگامی که می‌خوابید مغزتان به معنای واقعی کلمه شارژ می‌شود. حافظه، خودکنترلی و توجهتان همگی در صورت عدم خواب کافی کاهش می‌یابند. کمبود خواب حتی در شرایط نبود عوامل استرس‌زا بخودی خود عامل استرس است. خواب کافی شما را در برابر انسان‌های عصبی خلاقتر، فعالتر و مثبتتر خواهد کرد و به شما دیدگاهی برای مقابله موثر با آنها خواهد داد.

  • از دیگران کمک می‌گیرند

برای برخورد با افراد چالش برانگیز باید نقاط ضعف خودتان را بشناسید. هر شخصی افرادی را در کار و یا خارج از آن در تیمشان دارد که در شرایط سخت بهترین تصمیمات را می‌گیرند. چنین اشخاصی را شناسایی کنید و تلاش کنید تا از نگرش و کمکشان در مواقع نیاز استفاده کنید. بعضی چیزها به سادگی شرح موقعیت منجر به چشم انداز جدید می‌شود. اکثر مواقع سایرین راه‌حلهایی را می‌بینند که شما به دلیل درگیری و مشغله درنخواهید یافت.

منبع: www.entrepreneur.com

4 پاسخ بهچگونه افراد باهوش افراد عصبی را مدیریت می‌کنند

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.