آخرین مقالات

مزایای شگفت‌انگیز مدیتیشن برای کارآفرینان

مزایای شگفت‌انگیز مدیتیشن برای کارآفرینان

مقدمه

با انجام تمرینات کافی، مدیتیشن این پتانسیل را دارد که زندگی شما را با تغییرات جدی روبرو نماید. حتی انجام یک تمرین کوتاه فقط ده دقیقه‌ای در طول روز می‌تواند مزایای تجاری فراتر از کاهش ضربان قلب، کاهش سطح کورتیزول و استراحت بهتر را برای شما به همراه داشته باشد. البته باید این نکته را در نظر داشت که تأثیرات در بین تمرین‌کنندگان مختلف یکسان نیست و هر فرد نتایج متفاوتی به دست می‌آورد.

جف وارن (Jeff Warren) که یک نویسنده و مربی مدیتیشن است، مدیتیشن و تمرین را برای مخاطبان مختلفی از جمله نیروهای ارتش ایالات متحده، افسران پلیس، مدیران گوگل، نوجوانان حواس‌پرت و هر جمعیت قابل تصور دیگری از مخاطبین در دسترس قرار می‌دهد. در این نوشتار که بر گرفته از یک مصاحبه با وارن است، به دنبال آن هستیم تا با نگاه به کسب‌وکار و کارآفرینی، ویژگی‌های احتمالی و اثرات مدیتیشن را بررسی نموده و دریابیم کارآفرینانی که مدیتیشن را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود قرار می‌دهند، چه ویژگی‌هایی بدست می‌آورند.

 

تقویت خلاقیت

خلاقیت فقط از مشغله، سر و صدا و هیاهو ناشی نمی‌شود. خلاقیت می‌تواند از سکون و سکوت نیز بیرون بیاید. وارن می‌گوید: «وقتی ذهن شما ساکت می‌شود و از الگوهای فکری معمول خارج می‌شود، خود را در دسترس ارتباطات جدید و شگفت‌انگیز قرار می‌دهد. اگر همان کارهای قبل را انجام دهید، بدون شک همان نتایج قبل را هم بدست می‌آورید. پس بهتر است کمی بنشینید، آرام بگیرید و مغز متفکر خود را در مسیر تغییر قرار دهید و آنگاه ببینید چه اتفاقی می‌افتد.»

او می‌افزود: «ایده‌های عجیب و غریب، از اعماق و بصورت حباب‌وار بالا می‌آیند و تداعی‌های جدید و امکانات جدیدی را ارائه می‌کنند. ساکت شدن مسلماً یکی از بهترین شیوه‌ها برای ایجاد خلاقیت است. فعال بودن در تمام طول روز، مغز شما را در حالت فکر کردن و کار کردن نگه می‌دارد. اما آرامشی که مدیتیشن برایتان به ارمغان می‌آورد، می‌تواند به انتقال این موضوع به یک طرف جدید کمک نموده و فرصت‌هایی را برای پیشرفت‌ها، اکتشافات و ایده‌های جدید باز کند.»

شاید فکر می کنید که شما زمان کافی برای مدیتیشن ندارید. وارن به شما می‌گوید که شما برای انجام ندادن آن زمان ندارید. او در این خصوص می‌گوید: «بیشتر افرادی که به سراغ مدیتیشن می‌آیند، آن را یک سرمایه‌گذاری در زمان می‌دانند. چیزی که زمان می‌برد و چیزهای زمان‌بر و بیهوده دیگر را از بین می‌برد. چیز غیر شهودی در مورد مدیتیشن این است که در واقع زمان می‌آورد؛ تمرینی که فضای خالی بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد!»

وارن که از نزدیک این را دیده است، می‌گوید: «مدیتیشن سرمایه‌گذاری در زمان است و شما زمان بیشتری را در ازای آن به ارمغان می‌آورید. شما با صرف زمان اندکی برای اینکه هیچ کاری نکنید، می‌توانید فضا را برای اتفاقات بیشتر باز کنید. این باعث می‌شود تا شما واضح‌تر بتوانید چیزهای مهم را ببینید و آنچه را که برای شما اضطرار ندارند کنار بگذارید و در نتیجه شما به کمک مدیتیشن فضاها و زمان‌های جدیدی برای کار کردن می‌یابید و با یک احمق پرمشغله خداحافظی نموده و با حس اولویت سلام می‌کنید؛ این بدین معنی است که می‌توانید چیزهای بی‌اهمیت را بدون احساس گناه رها کنید.»

 

احساس سبک‌تر شدن

با مدیتیشن شما متوجه می‌شوید که همه چیز را می‌توان ساده‌تر تلقی کرد و این درک عجیبی است. وارن اضافه می‌کند: «اگر شما از بدیهی دانستن و حق خودن دانستن موقعیت‌ها و شرایط مختلف دست بردارید، همه چیز می‌تواند ویژگی طنز و جالبی داشته باشد. قدردان پیچ و خم‌های عجیب زندگی باشید، بدون اینکه به کنترل نتایج، دل ببندید.»

ترن هوایی کارآفرینی، روزانه پیچ و تاب‌های عجیب و غریبی را به همراه دارد؛ شناخت این الگو در زندگی، به خودی خود می‌تواند به شما کمک کند تا از سواری در عین دیدن جنبه‌های خنده‌دار و حتی به ظاهر سخت لذت ببرید. کافی است تمرین مدیتیشن خود را جدی بگیرید تا خودتان را کمتر جدی بگیرید و به شیوه‌ای سبک‌تر عمل کنید.

 

وضوح بیشتر اولویت‌ها

وارن می‌گوید: «مدیتیشن نسبت سیگنال به نویز را در ذهن ما بهبود می‌بخشد. هر چه بیشتر می‌نشینیم، همه چیز ساکت می‌شود و می‌بینیم چه چیزی مهم است. مشابه تأثیر مدیتیشن بر خلاقیت شما، این کار می‌تواند ارزش‌های شما را هم روشن‌تر نماید و به موجب آن، خود را بیشتر به سمت شفقت یا احساس اهمیت دادن به مردم سوق می‌دهید.»

آنچه مهم است، پول و دارایی نیست؛ آنچه مهم است تأثیری است که ما بر دیگران از جمله دوستان، خانواده و مشتریان خود می‌گذاریم. اما با سر و صدای ترافیک، اخبار و اعلان‌ها، فراموش کردن این چیزها بسیار آسان است. نشستن در مدیتیشن می‌تواند برخی از رسانه‌ها و تفسیرها را متوقف نموده و وضوح بیشتری را برای ما به ارمغان بیاورد. به گفته وارن، نه تنها از طریق مدیتیشن حس اولویت‌سنجی ما بیشتر می‌شود، بلکه اکنون می‌دانیم که چگونه روی آنچه برای ما اهمیت دارد تمرکز کنیم. بدون اینکه تحت تأثیر هیاهو قرار بگیرید، تشخیص دهید و هدف خود را به کارهای روزمره القا کنید و کسب‌و‌کار خود را بدون سرکوب به پیش ببرید.

 

عشق و هدفمندی بیشتر

مدیتیشن در تمام اشکال مختلف آن، به تمرین‌کنندگان کمک می‌کند تا به عشق بیشتری دسترسی پیدا کنند. اما به قول وارن این یک «عشق خجالت‌آور یا از نوعی که برای پنهان کردن آن تلاش می‌کنیم» نیست، بلکه «بیشتر احساس تمایل به مشارکت در چیزی معنادار است». هر چه بیشتر بنشینید، هر چه بیشتر غوغاها فروکش کند، بیشتر بر دلیل زندگی و کار خود متمرکز می‌شوید.

وارن معتقد است که حس انجام کار رضایت‌بخش یا تمایل به صرف زمان برای کارهای رضایت‌بخش‌تر از طریق مدیتیشن تقویت می‌شود، زیرا ما به دنبال یافتن معنایی برای اقداماتی هستیم که انجام می‌دهیم. او همچنین معتقد است که مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا به "راهبردهایی برای یافتن راه خود" دسترسی پیدا کنید و بدین وسیله، راه روشن‌تر می‌شود.

کاری را که دوست دارید انجام دهید و کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید و از مدیتیشن به عنوان ابزاری برای فهمیدن اینکه دقیقاً چه چیزی را دوست دارید، استفاده کنید.

 

بهتر بودن در مذاکره و برقراری ارتباط

مذاکره با دیگران بدون درک آن‌ها، بعید است که با موفقیت همراه باشد. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا افراد را همانطور که هستند ببینید و در واقع بشنوید که چه می‌گویند. شما می‌توانید درک واضح‌تری از آنچه یک نفر برای آن در مقابل شما ایستاده است به دست آورید و این به شما امکان می‌دهد تا نه تنها آن‌ها را بهتر درک کنید، بلکه به‌طور موثرتری با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

مدیتیشن کنید تا خود و دیگران را بهتر بشناسید. مدیتیشن کنید تا متوجه ظرافت‌های زبان بدن و لحنتان شوید که نیات و خواسته‌های واقعی یک نفر را آشکار می‌کند. مدیتیشن کنید تا همدلی ایجاد کنید، با افراد دیگر در سطح عمیق‌تری ارتباط برقرار کنید و به موقعیت‌های برد-برد برسید. وارن می‌گوید: «این می‌تواند ما را شنونده‌های بهتری نماید و در نتیجه کمک می‌کند تا ارتباطات بهتری داشته باشیم.»

شما لازم است برای کنار گذاشتن نفس خود و دیدن دنیا از دریچه چشم دیگران و یافتن بهترین راه رو به جلو برای همه افراد درگیر، به خوبی عمل کنید.

 

حل شدن در یگانگی جهان

مدیتیشن باعث می‌شود که شما با هر چیز دیگری از جمله درختان و حیوانات ارتباط بیشتری برقرار کنید. احساس اینکه بخشی از چیزی بزرگتر هستید و این بخش «بسیار رضایت‌بخش و گاهی عجیب» است.

از ایجاد یک کسب‌و‌کار، پیشرفت دنیا و به جا گذاشتن میراثی برای تیم، مشتریان و ساکنان آینده سیاره است. مدیتیشن می‌تواند به شما در انجام مأموریتتان کمک کند. کسب‌و‌کار وسیله‌ای است که از طریق آن بسیاری از اقدامات و پروژه‌ها اتفاق می‌افتد، و زمانی که آگاه‌تر باشید، ارتباطات بیشتر و امکانات بیشتری برای عمل کردن بر روی آن‌ها به روش‌های خلاقانه می‌بینید.

بدانید که برای انجام چه کاری اینجا هستید و چگونه به همه چیز در کیهان برای ارتباط بیشتر و فرصت‌های تجاری جدید کمک می‌کنید.

 

مدیتیشن می‌تواند خلاقیت، زمان بیشتر و اولویت‌های دقیق‌تری به ارمغان بیاورد، اما برای کارآفرینانی که تلاش می‌کنند از هر روز بیشتر استفاده کنند، بسیار فراتر از یک ابزار بهره‌وری است. مدیتیشن می‌تواند افراد کامل‌تری ایجاد کند که از زندگی و کسب‌وکار قدردانی کنند، احساس کنند با کار خود هماهنگ‌تر هستند و با هرکسی که از مسیرشان عبور می‌کند، ارتباط برقرار کنند.

  

مرجع: «Forbes»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.