آخرین مقالات

18 درس شخصی که از 18 سال کارآفرینی یاد گرفتم ...

18 درس شخصی که از 18 سال کارآفرینی یاد گرفتم ...

مقدمه

کارآفرینان عموماً یک مسیر منحصر به فرد را دنبال می‌کنند و مشاوره‌های دوستان، خانواده و یا آنچه در اینترنت وجود دارد، لزوماً آن چیزی نیست که ما به‌عنوان یک کارآفرین به آن نیاز داریم. در عوض، ما به دنبال توصیه‌هایی هستیم که با اهداف بلندپروازانه و شیوه زندگی دیوانه‌وار یک کارآفرین متناسب باشد. است. بدیهی است که این‌گونه از مشاوره‌ها اغلب دشوار به دست می‌آید. در این نوشتار، «جو گریفین» مدیرعامل «ClearVoice» و از کارآفرینان مشهور که شرکت‌های متعددی را در طی فعالیت‌های حرفه‌ای خود راه‌اندازی نموده است، از تجارب و درس‌های مهم بیش از 18 سال کارآفرینی خود می‌گوید.

دروغ است اگر بگویم من کاملاً بر یک سبک زندگی کارآفرینانه تسلط دارم. با این وجود، پس از 18 سال کارآفرینی، برخی از راهنمایی‌های شخصی که می‌تواند رسیدن به تعادل را کمی آسان‌تر نماید، جمع‌آوری کرده‌ام. اگر یک کارآفرین هستید و یا می‌خواهید کسب‌وکاری جدید راه‌اندازی نمایید،  آن‌ها را یادداشت نموده، حفظ کرده و بر روی بازوی خود حک کنید! صرف نظر از این‌که چگونه آن‌ها را به خاطر می‌سپارید، آن‌ها را با کار و شیوه زندگی خود تلفیق کرده و مطمئن شوید که از انجام آن‌ها خوشحال خواهید شد.

1- در قرض گرفتن یا قرض دادن به دوستان و خانواده، جوانب احتیاط را رعایت کنید.

قرض دادن پول به کسی برای شروع یک کسب‌وکار به آن سادگی‌ها که فکر می‌کنید، نیست؛ همان‌طور که برای قرض گرفتن پول این شرایط وجود دارد. کشمکش‌های ناشی از بدهکار بودن به کسی و یا انتظار برای بازپس‌گیری طلب از دیگران، می‌تواند یک رابطه را هرچند بسیار مستحکم باشد، خراب نماید. پس فقط زمانی که واقعاً نیاز به پول دارید و راهی جز قرض گرفتن پیش رویتان نیست، این کار را انجام دهید.

2- هر صاحب کسب‌وکار متأهل، درواقع دو همسر دارد که یکی از آن‌ها کسب‌وکار وی است.

شما احتمالاً زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد کسب‌وکار خود می‌کنید. تمامی تمرکز و توجهتان صرف آن می‌شود، به‌گونه‌ای که عملاً با کسب‌وکار خود ازدواج کرده‌اید. اما فراموش نکنید، حتی زمانی که کسب‌وکار و شرکت شما به توجه و مراقبت نیاز دارد، یک همسر واقعی نیز برگزینید. بر خلاف کسب‌وکارتان، همسر واقعی شما باید نهایت صبر و شکیبایی را داشته باشد.

3- فرزندان شما سزاوار توجه هستند.

مهم نیست که چقدر سرتان با کسب‌وکار شلوغ می‌شود، مطمئن شوید که زمان مناسبی را برای فرزندان خود اختصاص داده‌اید. حتی هنگامی‌که فکر می‌کنید به‌اندازه کافی زمان برای آن‌ها صرف می‌کنید، باز هم بیشتر و بیشتر سعی کنید تا با آن‌ها وقت بگذرانید. خاطراتی که  شما با کودکان خود می‌سازید، با ارزش‌تر از هر چیزی است که شما می‌توانید در کسب‌وکار خود به آن برسید.

4- دانشگاه برای برخی جذاب است، اما کار سخت و شور و شوق از آن مهم‌تر است.

امروزه اغلب مردم با این انتظار که به دانشگاه خواهند رفت، رشد می‌کنند. در حالی که این صرفاً برای برخی از مردم یک تجربه سرگرم‌کننده و سرمایه‌گذاری ارزشمند است و شاید برای بقیه چندان مهم نباشد. در مورد اهداف بلندمدت خود فکر کنید. اگر شما تنها با کار سخت و شور و شوق کافی می‌توانید به آن‌ها دست یابید، شاید نیاز به گرفتن وام‌های دانشجویی نداشته باشید.

5- تمرینات فیزیکی را فراموش نکنید.

شما لازم نیست حتماً یک تیشرت تناسب اندام بخرید و یا با عضویت در یک باشگاه گران از مزایای ورزش لذت ببرید. نرمش صبحگاهی و یا حضور در کلاس‌های تناسب اندام (دو بار در هفته) به‌اندازه کافی برای افزایش اندورفین مناسب است و می‌تواند آسیب‌های فیزیکی و استرس را کاهش داده و حتی به شما کمک نماید تا شب‌ها بهتر بخوابید. برخی افراد معتقدند تمرینات صبحگاهی باعث می‌شود در طول روز نیز بهتر بتوان به فعالیت پرداخت.

6- یک نفس عمیق بکشید؛ شما به آن نیاز دارید.

وقتی شرایط با تنش همراه شد، قدمی به عقب بردارید و یک نفس عمیق بکشید. چشمانتان را ببندید و فقط به اکسیژنی که قفسه سینه‌تان را پر می‌کند، فکر کنید. این امر بسیار مهم است که برخی اوقات همه‌چیز را فراموش کنید و خود را با یک نفس عمیق از ویرانی‌های حال حاضر جدا کنید. شما حتی می‌توانید برنامه‌ای دانلود کنید تا کشیدن نفس عمیق را در طول روز یادآوری کند.

7- جمله «یک پرنده در دست، بهتر از دو تا در میان شاخه‌های درختان است (به چیزی که داری قانع باش)»، احتمالاً صحیح است.

چمن همیشه در طرف دیگر آن سبزتر به نظر می‌آید یا هر گردی که گردو نیست، مهم نیست که شما چقدر اصطلاح و ضرب‌المثل بیاورید، مفهوم کلی آن‌ها یکی است: «آنچه شما دارید، معمولاً ارزشمند است». قدردانی از چیزهایی که شما از آن‌ها لذت می‌برید را تمرین کنید، در غیر این صورت شما بعد از، از دست دادن آن‌ها قدرشان را خواهید فهمید.

8- وفاداری مهم است، پس مشارکت برابر و عادلانه را مورد توجه قرار دهید.

وفاداری، خود را بین افرادی که یک احساس و یا هدف مشترک دارند، نشان می‌دهد. به همین ترتیب، زمانی که مردم یک هدف مشترک با همتایان خود دارند، توجیه بیشتری برای کمک کردن به یکدیگر احساس می‌کنند. وفاداری بدون مشارکت برابر، مانند آرامش و خشنودی از یک لباس مبدل است که می‌تواند باعث می‌شود تا شما هدفتان را از دست بدهید. این دو عنصر همیشه باید با هم و کنار هم حرکت کنند، مانند کره و بادام‌زمینی: «هر دو را با هم بدهید، هر دو را با هم دریافت خواهید کرد».

9- نیکی و کمک خیر لزوماً رایگان نیست.

معمولاً نیکی کردن برای ایجاد یک رابطه و یا کسب منفعت انجام می‌شود. البته همیشه هم این‌جور نیست. اشتباه برداشت نکنید، برخی از مردم واقعاً می‌خواهند به شما و کسب‌وکار شما کمک کنند، در این موارد فرض را بر این نگذارید که شما باید در عوض کمک انجام شده به آن‌ها چیزی بدهکار باشید.

10- شما با اخلاق کاریتان تعریف می‌شوید.

وقتی‌که مردم نام شما را می‌شنوند، باید اخلاق کاری برجسته شما، به یاد آن‌ها آورده شود. مردم کار سخت را تحسین می‌کنند و به‌ویژه اگر بدانند که شما چقدر متحمل رنج و سختی شده‌اید، به نتیجه کار و محصول نهایی شما احترام بیشتری خواهند گذاشت.

11- هوشمندانه و سخت کار کنید؛ اما اولویت، با هوشمندی در کار است.

از «بیل گیتس» نقل قول است که «من یک فرد تنبل را برای انجام یک کار سخت انتخاب می‌کنم، چراکه یک فرد تنبل یک راه آسان برای انجام آن کار پیدا خواهد کرد». این به معنای تأیید تنبلی در کار نیست (نکته دهم را مجدداً ببینید)، ولی باید کسانی را که قبل از سخت کردن مشکلات به دنبال راهکارهای ساده هستند، تحسین کرد. همواره پیش از انتخاب سخت‌ترین راه حل و راهکار معمول (جاده‌ای که شاید هزاران بار از آن عبور کرده‌اید) برای انجام یک پروژه خاص، در جستجوی راه حلی هوشمندانه باشید.

12- کنجکاو باشید.

صحبت کنید، سؤالات خود را مطرح نمایید و به دنبال راه‌حل‌های جدید باشید. سعی کنید، یک متفکر مستقل باشید. تقلید از دیگران و انجام همان کاری که دیگران انجام می‌دهند، هرگز از شما یک فرد تحول‌آفرین نخواهد ساخت.

13- خوش‌بین باشید، اما به خودتان دروغ نگویید.

یک ارتباط بسیار ظریف بین خوش‌بینی و امید غیرواقعی به آینده وجود دارد. در رابطه با مسیری که شما و کسب‌وکارتان در آن قرار دارید، به خودتان دروغ نگویید. برای بدترین شرایط برنامه‌ریزی کنید و به بهترین چیزها امیدوار باشید.

14- داشتن یک حس درونی به خود چیز بدی نیست، اما زیاده‌روی در آن اشتباه است.

اعتماد به نفس، خلاقیت و اخلاق کاری قوی و به‌طور خلاصه عزت‌نفس، می‌تواند باعث اعتماد مردم به شما گردد. در مقابل، گستاخی، نگرش خودبرتربینی و عدم تمایل به گوش دادن به ایده‌های دیگران، به‌سرعت این اعتماد را از بین خواهد برد.

15- اگر شغل خود را تغییر دهید، از یک کسب‌وکار خارج شوید و یا یک شکست بزرگ را تجربه کنید، کمی وقفه و صرف زمان لازم خواهد بود.

تغییرات عمده نیازمند یک تعدیل و تنظیم مجدد است. این‌که شما با تغییر شغل، فروش شرکت و یا یک شکست کارآفرینانه مواجه شده‌اید، اختصاص زمانی را برای استراحت، تنفس و تجدید قوا ضروری می‌سازد. قبل از این‌که حرکت به جلو را مجدداً آغاز نمایید، کمی زمان صرف منظم ساختن دیدگاه‌های خود کنید.

16- از وعده‌ها و تعهدات خود پیروی کنید.

آنچه را که به آن متعهد شده‌اید، انجام دهید. هیچ بهانه‌ای نیاورید؛ فقط آن را انجام دهید. عدم پیروی از قول‌ها و وعده‌ها، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای از بین بردن یک رابطه حرفه‌ای است.

17- با مردم خوب باشید تا عیب‌هایتان کمتر دیده شود.

مردم کسانی را که دوست دارند، کمتر قضاوت خواهند کرد. پس با کسانی که در اطراف شما هستند، به‌خوبی رفتار کنید تا ببینید چگونه آن‌ها شروع به توجه به بهترین چیزها در مورد شما خواهند کرد.

18- دروغ نگویید، با نتایج کارهایتان روبرو شوید.

گاهی اوقات سخت‌ترین چیزهایی که شما باید سمت آن بروید، در نهایت از شما انسان بهتری خواهد ساخت. با چالش‌های پیش رو مواجه شوید و هنگامی‌که اوضاع ناهموار و سخت شد، روی این تمرکز کنید که پس از این شرایط، چقدر قوی‌تر خواهید بود.

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنم که هیچ‌یک از ما کامل نیستیم. در واقع، بسیاری از ما دارای نقص‌ها و عیوب زیادی هستیم. مسیر کارآفرینی شبیه به جاده‌ای است که کمتر کسی از آن سفر کرده است، یک صخره پر از مشکلات و کوه‌هایی برای  بالا رفتن. با این حال، با به‌کارگیری ابزار مناسب و یک ذهنیت خوب، می‌توانید راه درست را تشخیص داده و در نهایت احساس راحتی نمایید.

 

مرجع: entrepreneur

 http://nanomatch.ir/ 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.