آخرین مقالات

۱۰ شتاب‌دهنده برتر جهان در زمینه کمک به رشد استارت‌آپ‌ها

۱۰ شتاب‌دهنده برتر جهان در زمینه کمک به رشد استارت‌آپ‌ها

مقدمه

افزایش تعداد استارت‌آپ‌ها، رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی در جوامع مختلف دارد و البته این رابطه کاملاً دوجانبه است. شاید تمثیل «مرغ و تخم‌مرغ» را شنیده‌اید، این‌که اول شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپی و مراکز حمایت از کسب‌وکارها به وجود آمده‌اند، یا شرکت‌های نوپا و بنیان‌گذاران آن‌ها که نیاز به کمک، پشتیبانی، آموزش و مشاوره داشتند، مانند سناریو مرغ و تخم‌مرغ، مشخص نیست. در این میان، چیزی که مسلم است، این است که شتاب‌دهنده‌ها و مراکز پشتیبانی از کسب‌وکارهای جدید، در سرتاسر جهان در حال رشد هستند. دلیل رشد بالای تعداد شتاب‌دهنده، این است که این مؤسسات، به استارت‌آپ‌ها کمک نموده تا ایده‌هایشان را توسعه داده و آن‌ها را تجاری‌سازی نمایند.

یک شتاب‌دهنده استارت‌آپی، سازمانی است که برای شرکت‌های استارت‌آپی که در مراحل مقدماتی فعالیت خود قرار دارند، این امکان را فراهم می‌نمایند تا در یک برنامه، با طول زمانی مشخص، شرکت نمایند. در این برنامه‌ها، خدمات متنوعی به این دسته از شرکت‌های تازه تأسیس ارائه می‌شود که از آن‌جمله، می‌توان به مشاوره، تأمین منابع، حضور رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار، ارتباطات مناسب، مشاوره و آموزش در مراحل ابتدایی شکل‌گیری کسب‌وکار، فضای کاری و حتی مقادیری پول اشاره نمود. همچنین استارت‌آپ‌ها در مراحل نهایی این برنامه‌ها، این امکان را خواهند داشت که با فرشتگان کسب‌و‌کار و همچنین سرمایه‌گذارای مخاطره‌پذیر روبرو شوند. در عوض این خدمات، شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپی، ممکن است بخش کمی از سهام شرکت را تصاحب نمایند.

شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپی، کمک به حل مشکلات متعدد سرمایه‌گذاران برای ورود به شرکت‌های استارت‌آپی پیش از مرحله بذر می‌نمایند. بسیاری از فرشتگان کسب‌و‌کار و همچنین سرمایه‌گذارای مخاطره‌پذیر، خواهان ورود سرمایه خود به تعداد بیشتر و متنوع‌تری از استارت‌آپ‌ها هستند. با این وجود، اکثر این سرمایه‌گذاران، ساختار و فرایندهای لازم برای ورود به تعداد زیادی از سرمایه‌گذاری‌های کوچک را ندارند. این در حالی است که این ساختار و فرایندهای مورد نیاز در شتاب‌دهنده‌ها وجود دارد. این مسئله از آنجا اهمیت می‌یابد که در بسیاری از موارد استارت‌آپ‌ها با شکست روبرو می‌شوند، اما احتمال شکست یا پیروزی در مراحل مقدماتی سرمایه‌گذاری مشخص نیست. در نتیجه انجام سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر در شرکت‌هایی که در مراحل ابتدایی قرار دارند، این امکان را برای سرمایه‌گذار فراهم نموده تا بجای انجام یک سرمایه‌گذاری بزرگ در یک شرکت استارت‌آپی پیش از مرحله بذر (برای مثال به ارزش 3 میلیون دلار)، اقدام به سرمایه‌گذاری در تعداد بیشتری از این شرکت‌ها با مبالغ پایین‌تر (برای مقال 120 شرکت با مبالغ 25000 دلاری) نماید. همچنین شتاب‌دهنده‌ها، هزینه‌های مربوط به جستجو برای یافتن شرکت‌ها را برای سرمای‌گذاران کاهش می‌دهند و به آن‌ها کمک نموده تا امکان دسترسی بهتر به اطلاعات در خصوص شرکت‌های با پتانسیل بالاتر را داشته باشند. به صورت کلی می‌توان گفت، شتاب‌دهنده‌ها، راه‌حل‌های پایداری، برای مشکلاتی که فرشتگان کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر در مسیر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پیش از مرحله بذر با آن‌ها روبرو هستند، ارائه می‌نمایند.

برخی از این شتاب‌دهنده‌ها، بر یک صنعت یا حوزه فناورانه ویژه متمرکز هستند و در مقابل، برخی دیگر، به تمامی استارت‌آپ‌ها در همه زمینه‌های کاری، خدمات خود را ارائه می‌نمایند. باید توجه داشت که پذیرش در یک برنامه شتابدهی، لزوماً دستیابی به موفقیت را برای استارت‌آپ‌ها تضمین نمی‌کند، اما استفاده از این نهادهای پشتیبان، به تمامی بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای نوپا توصیه می‌شود. در ادامه، با برخی از موفق‌ترین شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپ‌ها در سطح جهان آشنا خواهیم شد.

 

شتاب‌دهنده «500 Startups»

این شتاب‌دهنده، در سانفرانسیسکو و نیز مکزیکوسیتی مستقر شده است و بر استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری متمرکز است. برنامه شتابدهی «500 استارت‌آپز»، تقریباً ۴ ماه طول می‌کشد و در طی این مدت، علاوه بر حمایت‌های مالی، مجموعه‌ای از آموزش‌های متنوع و خدمات مشاوره‌ای، به متقاضیان ارائه می‌شود. این شتاب‌دهنده، تا سال 2010 میلادی اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی بیش از 1600 استارت‌آپ نموده است. در اغلب مواردی که این شتاب‌دهنده ورود نموده است، سرمایه‌گذاری‌های مالی در ازای اخذ درصد مشخصی از سهام استارت‌آپ، ارائه شده است. شتاب‌دهنده «500 استارت‌آپز»، تا کنون موفق به حمایت از بیش از 2000 شرکت استارت‌آپی از سرتاسر جهان شده است که «Intercom» یکی از آن‌ها است. این شتاب‌دهنده با در دست داشتن بیش از 100 تیم کاری، در بیش از 60 کشور جهان درحال فعالیت است.

  

شتاب‌دهنده «Y Combinator»

این شتاب‌دهنده، در کالیفرنیا و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و در هر دوره از برنامه‌های شتابدهی خود که به مدت 3 ماه انجام می‌گیرد، به 100 استارت‌آپ، خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و مالی ارائه می‌نماید. «وای کامبینیتور»، یکی از شناخته‌شده‌ترین شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپی است که شرکت‌هایی نظیر «Dropbox» ، «Airbnb»  و «Reddit»، از جمله فارغ التحصیلان برنامه‌های شتابدهی آن محسوب می شوند. از اجزای اصلی برنامه طراحی شده برای استارت‌آپ‌های ورودی، می‌توان به سرمایه‌گذاری مالی در ازای واگذاری درصد مشخصی از سهام استارت‌آپ، ساعات اداری مشترک با شرکای «وای کامبینیتور» و قرارهای شام هفتگی با برخی از سخنرانان از قدرتمندترین سازمان‌ها و شرکت‌های حاضر در دره سیلیکون اشاره نمود.

 

شتاب‌دهنده «Ameren»

شتاب‌دهنده «آمرن»، با همکاری دانشگاه میسوری، شتاب‌دهنده «UMSL» و تنی چند از سرمایه‌گذاران نوآور شکل گرفته است و خدمات خود را به مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های نوپا در حوزه انرژی ارائه نموده که بر روی حل برخی از سخت‌ترین چالش‌های این حوزه متمرکز هستند. برنامه شتابدهی «آمرن» را می‌توان اولین نوع از ارتقاء مدل شتابدهی شرکتی «Corporate Accelerator Model» دانست. بر این اساس سرمایه‌گذاران نوآور، به عنوان رابط بین شرکت‌های کاربردمحور حوزه انرژی و مجموعه استارت‌آپ‌ها، ایفای نقش نموده و شتاب‌دهنده «UMSL» نیز دسترسی به مربیان و متخصصین دانشگاهی، در برنامه‌های شتابدهی را فراهم می‌نماید.

 

شتاب‌دهنده «Angel Pad»

«آنجل پاد»، شتاب‌دهنده‌ای است که دفاتری در نیویورک و سانفرانسیسکو دارد. این شتاب‌دهنده، بر خلاف موارد قبلی، تنها 12 استارت‌آپ را در برنامه شتابدهی خود که 3 ماه به طول می‌انجامد، پذیرش می‌نماید. حوزه فعالیت این شتاب‌دهنده، عام بوده و تقریباً با کسب‌وکارهای نوپا در تمامی زمینه‌ها همکاری می‌نماید. برنامه شتابدهی، توسط تیمی متشکل از یک زن و شوهر به اجرا در می‌آید که با بنیان‌گذاران استارت‌آپ همراه شده و دسترسی به مربیان متخصص در صنایع مختلف را برای آن‌ها فراهم می‌نمایند. از شرکت‌هایی که از خدمات این شتاب‌دهنده استفاده کرده‌اند، می‌توان به «Buffer» و «Postmates» اشاره نمود.

 

شتاب‌دهنده «Mucker Lab»

این شتاب‌دهنده، در لس‌آنجلس مستقر است و هر ساله، 10 شرکت استارت‌آپی را در برنامه شتابدهی خود می‌پذیرد. برنامه‌های تعیین شده، بنا به نیاز هر یک از این استارت‌آپ‌ها می‌تواند کوتاه‌مدت (3 ماهه) و یا بلندمدت (2 ساله) باشد. انتخاب تعداد محدود استارت‌آپ در این شتاب‌دهنده که اصطلاحاً «Handpicking» نامیده می‌شود، موجب می‌شود تا توجه فردی بیشتری بر رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌های جذب‌شده صورت گیرد. با توجه به مجموعه شرایط متنوع در دسترس در برنامه‌های شتابدهی «ماکرلب»، انعطاف‌پذیری این شتاب‌دهنده در مقایسه با دیگر شتاب‌دهنده‌ها بیشتر است. شرکت‌هایی مانند «TaskRabbit» و «LoanHero» از نمونه شرکت‌های تازه تأسیسی هستند که از خدمات این شتاب‌دهنده استفاده نموده‌اند. 

 

شتاب‌دهنده «Techstars»

«تک استارز» در بولدر کلورادو واقع شده است، اما برنامه‌های شتابدهی خود را در تمامی شهرهای آمریکا و نیز در موارد خاص، به صورت بین‌المللی ارائه می‌نماید. تمرکز این شتاب‌دهنده، بیشتر بر اینترنت اشیاء «IoT» و فناوری‌های خرده‌فروشی و حمل‌ونقل است. بنا بر آمار مرتبط با کسب‌وکارهای تحت حمایت «تک استارز»، تقریباً 80 درصد از استارت‌آپ‌ها هنوز در حال فعالیت هستند و 12 درصد آن‌ها نیز از سوی شرکت‌های بزرگ خریداری گردیده‌اند. این برنامه  شتابدهی، مجموعه‌ای جامع از حمایت‌های مالی، مشاوره‌های کسب‌وکار و دسترسی به منابع آموزشی را در یک بازه زمانی 90 روزه، به متقاضیان عرضه می‌نماید.

 

شتاب‌دهنده «Alchemist»

شتاب‌دهنده «آلکمیست»، برگزارکننده یک برنامه شتابدهی ۶ ماهه، متمرکز در سانفرانسیسکو است که بیشتر بر پشتیبانی و حمایت از استارت‌آپ‌های هوشمند (تلاش برای کاهش نقش کارهای فیزیکی از سوی انسان) فعالیت می‌نماید. نکته جالب در مورد «آلکمیست» این است که تمامی رویدادها و فعالیت‌های پیشبینی شده در دوره شتابدهی، به جز حضور در «Demo Day» اختیاری است. ویژگی متمایز دیگر این شتاب‌دهنده، برخورداری از یک شبکه گسترده و جهانی از منتورهای سفارشی از شرکت‌های بزرگ، نظیر سیسکو است که قابلیت سرمایه‌گذاری مستقل از سوی آن‌ها را ممکن می‌سازد. «Mobilespan»  و «MightyHive» از مهمترین استارت‌آپ‌هایی هستند که تحت حمایت «آلکمیست» قرار گرفته اند.

 

شتاب‌دهنده «Amplify»

این شتاب‌دهنده، در ساحل سیلیکون قرار گرفته و دفتری نیز در ونیز دایر نموده است. تمرکز «آمپلیفای»، بیشتر بر استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری در منطقه لس‌آنجلس است و بنا به نیاز متقاضیان، دوره‌های شتابدهی منعطفی به مدت 4 تا 8 ماه، همراه با تخصیص سرمایه و منابع لازم، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. یکی دیگر از مشخصه‌های جالب توجه این شتاب‌دهنده، فراهم نمودن فرصت تعامل بین سرمایه‌گذاران کوچک با بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها است، تا در ملاقات‌ها و نشست‌های رو در رو، بتوانند ایده‌ها و نیازهای یکدیگر را به بحث و گفتگو بگذارند.

 

شتاب‌دهنده «Dreamit»

«دریم ایت»، شتاب‌دهنده‌ای است که بر فناوری‌های حوزه سلامت و بهداشت و نیز ارتقاء تحصیل و آموزش در شهرهای نیویورک و فیلادلفیا متمرکز شده است. این شتاب‌دهنده، برنامه‌های منحصربه‌فردی را تحت عنوان «Investor Road» به استارت‌آپ‌ها ارائه می‌نماید که در آن راهنمایی‌ها و برخی راهکارهای ارتباطی، از سوی مربیان پیشنهاد می‌شود. منتورینگ در این شتاب‌دهنده، شامل ارتباط مستقیم با شرکای تجاری برای گرفتن بازخورد و حتی راه‌اندازی برخی برنامه‌های مالی پایلوت است که از طریق آن، استارت‌آپ‌ها می‌توانند ارائه خدمات و یا تولید محصولات خود را آغاز نمایند.

 

شتاب‌دهنده «Start X»

«استار ایکس»، در سانفرانسیسکو واقع شده است و از حمایت‌های دانشگاه استنفورد نیز بهره‌مند است. استفاده از خدمات این شتاب‌دهنده دانشگاهی، هیچ‌گونه هزینه مالی در بر ندارد و در ازای کمک‌ها و خدمات ارائه شده، سهامی از استارت‌آپ مطالبه نمی‌شود. منابع در دسترس نیز قابل‌توجه بوده و شامل آموزش و مربی‌گری از سوی بیش از 200 کارآفرین سریالی، صندوق‌های مخاطره‌پذیر بزرگ و متخصصینی از صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون است. متخصصین این شتاب‌دهنده، تاکنون توانسته‌اند بالغ بر صدها استارت‌آپ را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند که امروزه، برخی از آن‌ها از موفق‌ترین شرکت‌های نوآور فعال در بازار به حساب می‌آیند.

 

مرجع: www.entrepreneur.com

7 پاسخ به۱۰ شتاب‌دهنده برتر جهان در زمینه کمک به رشد استارت‌آپ‌ها

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.