آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ باتری‌های لیتیوم یونی Enevate

از ایده تا بازار؛ باتری‌های لیتیوم یونی Enevate

مقدمه

انویت «Enevate» یک استارت‌آپ فعال در حوزه طراحی و ساخت باتری‌های لیتیومی است که در سال 2005 میلادی در دانشگاه کالیفرنیا تأسیس شد. این شرکت، در سال 2008 میلادی به‌طور کامل بر تولید نسل جدیدی از باتری‌های لیتیوم یونی با طیفی وسیعی از قابلیت‌ها و کاربردهای مختلف، متمرکز شد.

در وب‌سایت این شرکت آمده است: «پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری باتری‌های قابل شارژ، از باتری‌های NiCd و NiMH گرفته، تا اولین نسل از پیشرفت‌های فناورانه در سلول‌های لیتیوم یونی، تماماً نیازمند فرایندهای تولید جدید، نرم‌افزار و ICهای مدیریت انرژی و تجهیزات الکترونیک برای شارژ هستند که همین عامل، موجب می‌شود تا هر پیشرفت جدید، منوط به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در اکوسیستم مرتبط با آن باشد.»

انویت مدعی است که تمامی موانع موجود بر سر راه پیشرفت‌های جدید در حوزه باتری‌های نسل جدید را می‌توان با استفاده از فناوری ابداعی این شرکت تحت عنوان «HD-EnergyR»، از سر راه برداشت. انویت، پیشگام سلول‌های لیتیوم-یونی-سیلیکونی است که علاوه بر صرفه اقتصادی، ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی نیز داشته و در حال حاضر می‌توان آن را سرآمد اکوسیستم استاندارد «Li-ion» دانست. این فناوری انحصاری، دارای تراکم انرژی آندی 4 برابری در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی معمولی است. در شکل زیر، ویژگی منحصربه‌فرد فناوری اونیت قابل مشاهده است. 

 اونیت از بدو فعالیت، سعی نموده است تا توجهی جدی به حقوق مالکیت فکری و حفاظت از دارایی‌های معنوی خود داشته باشد و در این راستا، اقدام به ثبت و انتشار چندین پتنت کلیدی در سرتاسر جهان نموده است(بیش از 55 پتنت).

این استارت‌آپ، هم‌اکنون در مرحله جذب سرمایه‌گذاری سری «B» قرار دارد. (تفاوت اصلی بین مراحل سرمایه‌گذاری، سطح تکامل کسب‌وکارها، نوع سرمایه‌گذاران، افزایش سرمایه و نحوه تخصیص نهایی آن است. سطوح سرمایه‌گذاری، با یک فاز سرمایه‌گذاری اولیه «سرمایه‌گذاری بذر» شروع می‌شوند و با سرمایه‌گذاری‌های سری «A»، «B» و سپس «C» ادامه می‌یابند. سرمایه‌گذاری‌های سری «A»، «B» و «C»، بخشی از فرآیند تبدیل یک ایده هوشمندانه به یک شرکت جهانی و تکامل یافته برای عرضه عمومی سهام  محسوب می‌شوند.)

گفتنی است، مجموعه سرمایه جذب‌شده از سوی این استارت‌آپ، بالغ بر 40 میلیون دلار است که از سوی «Mission Ventures»، «Draper Fisher Jurvetson»، «Tsing Capital»، «Infinite Potential Technologies»، «Presidio Ventures»، «CEC Capital» و سامسونگ تأمین شده است.

 

تیم کاری

اونیت در مسیر توسعه خود در یک دهه اخیر، از مجموعه‌ای از متخصصین زبده استفاده نموده است که در ادامه با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

«رابرت رنگو»، رئیس و مدیر اجرایی: وی بیش از 33 سال تجربه در حوزه فناوری و رهبری شرکت‌های فناور داشته و از سال 2002 تا 2014 میلادی، در سمت‌های مختلف مدیریت ارشد «Broadcom» مشغول بوده است. او دارای مدارک کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه ایالتی نیویورک و کارشناسی ارشد مهندسی برق از دانشگاه کورنل است.

«بنجامین پارک»، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری: دکتر پارک، یک متخصص شیمیایی در حوزه طراحی و توسعه باتری‌های لیتیومی است که تحصیلات خود را در مقطع دکتری مهندسی مکانیک و هوافضا، در دانشگاه کالیفرنیا به پایان رسانیده است. وی در سال 2005 میلادی، استارت‌آپ اونیت (در ابتدا با نام «Carbon Micro Battery») را تأسیس نمود.

«سمیر رائو»، مدیر ارشد مالی: وی بیش از 21 سال سابقه در حوزه فناوری و تأمین مالی داشته و پیش از این، مدیر مالی «Maxlinear» بوده است. تحصیلات وی، در رشته‌های «MBA» و مهندسی برق بوده است.

«جارویس توو»، معاون اجرایی و مدیر بازاریابی محصول: جارویس با 28 سال سابقه در صنایع باتری و نیمه‌هادی‌ها، از سال 2008 میلادی به اونیت پیوسته است. وی که مسیر شغلی خود را با عنوان مهندس طراح در موتورولا آغاز نمود، مخترع 3 پتنت بوده و تحصیلات خود را در زمینه مهندسی برق به پایان رسانیده است.

«تاد تاتار»، مدیر کیفیت: وی در سال 2011 میلادی به اونیت پیوسته و پیش از این، مدیر توسعه محصول در «Powergenix» بوده است. تاد سابقه‌ای 16 ساله در تیم مدیریتی باتری‌سازی «Sanyo» دارد. وی در زمینه شش سیگما «Six Sigma» و دیگر سیستم‌های کنترل کیفیت، آموزش دیده و تجاربی در حوزه مدیریت انرژی «CEM» داشته است.

«کرک شوکلی»، مدیر پروژه‌های تولید: وی بیش از 31 سال، در زمینه تولید، عملیات و مدیریت صنایع مختلف فعال بوده است و چندین سمت اجرایی در صنایع مختلف بر عهده داشته است.

 

محصول کلیدی

محصول کنونی این استارت‌آپ، فناوری «HD-EnergyR» است که باتری‌های مبتنی بر آن، دارای معماری بسیار پیشرفته با هدف ارائه عملکرد منحصربه‌فرد در انواع رایانه‌های شخصی و تبلت، تجهیزات الکترونیک پوشیدنی و نیز دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند هستند. این باتری‌ها، از مواد نوآورانه و جدیدی بهره‌مند بوده و فرآیندهای ساخت مرتبط با آن‌ها، از استاندارد صنعتی ویژه‌ای پیروی می‌نماید. از ویژگی‌های کلیدی این فناوری، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. شارژ فوق‌العاده: شارژ 90 درصدی در 15 دقیقه و 50 درصدی در کمتر از 5 دقیقه که هشت بار سریع‌تر از باتری‌های معمولی و پنج بار سریع‌تر از باتری‌های لیتیوم یونی فعلی است.؛

2. تراکم انرژی بسیار زیاد: تراکم 4 برابری انرژی در مقایسه با مواد آندی گرافیتی معمول؛

3. طول عمر بالا: تا 50 درصد طول عمر بیشتر در مقایسه با نمونه‌های مشابه موجود در بازار؛

4. ویژگی «eBoostTM»: دسترسی به یک ظرفیت ذخیره 25 درصدی در مواقع ضروری؛

5. عملکرد دمایی پایین: عملکرد مطلوب تا دمای 10- درجه سانتی‌گراد و در برخی موارد 20- درجه؛

6. ایمنی: آزمایش‌های دقیق کنترل کیفی و برخورداری از چندین گواهینامه ایمنی بین‌المللی برای اطمینان از عملکرد بی‌خطر باتری.

این شرکت، همچنین در حال توسعه آزمایشگاهی فناوری «HD-EnergyR» برای نیازهای رو به رشد صنعت خودروهای الکتریکی «EV» است که تمرکز آن، بر شارژ سریع باتری در هنگام حرکت مجدد پس از ترمز گرفتن وسایط نقلیه الکتریکی و هیبریدی است که نیاز به جریان بسیار بالای شارژ وجود دارد.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.