آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ ابزارهای تشخیص سریع بیماری «Abionic»

از ایده تا بازار؛ ابزارهای تشخیص سریع بیماری «Abionic»

مقدمه

شرکت ابیونیک «Abionic»، در سال 2010 میلادی، توسط دکتر «نیکلاس دوراند» و دکتر «ایوان مارکی»، به عنوان یک شرکت زایشی از مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان «EPFL»، در سوییس تأسیس شد. ابیونیک، یک شرکت فعال در حوزه محصولات پزشکی است که به منظور بهبود و تسریع تشخیص بیماری‌ها، تلفیقی از فناوری پزشکی، بیوفناوری و نانوفناوری را به کار گرفته است. این شرکت، با شعار «نانوفناوری در خدمت سلامتی»، ارائه دستگاهی با تشخیص سریع پزشکی و در نتیجه کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تشخیص دیر یا اشتباه، را دنبال می‌نماید. ابیونیک در سال 2015 میلادی، اولین دستگاه تشخیص آلرژی خود را وارد بازار نمود. این شرکت، همچنین اخیراً موفق به اخذ مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا، برای تست‌های تشخیص سریع شده است. در این نوشتار، به معرفی محصول کلیدی این شرکت زایشی، مجموعه سرمایه جذب شده از سوی سرمایه‌گذاران مختلف و همچنین معرفی تیم کاری این مجموعه می‌پردازیم.

 

محصول کلیدی

محصول کلیدی ابیونیک، دستگاه «abioSCOPE» است که در دو ورژن مختلف، به منظور تشخیص زودهنگام بیماری سپتیسمی و آلرژی، مورد استفاده قرار میگیرد.

سپتیسمی یا گندخونی، یک بیماری عفونی است که موجب التهاب در سرتاسر بدن بیمار می‌گردد. در این بیماری، عفونت ایجاد شده در بدن بیمار که ناشی از وجود باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و یا انگل‌ها حاصل می‌گردد، منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن بیمار می‌گردد. در نتیجه این بیماری، عفونت وارد جریان خون شده و از این راه‌ تکثیر یافته و به‌ تمام‌ بدن‌ گسترش‌ می‌یابد. علائم اولیه سپتیسمی، ممکن است با علائم بیماری‌های کم خطرتر اشتباه گرفته شوند؛ به همین دلیل، زمان در تشخیص این بیماری بسیار مهم است. تشخیص سریع این بیماری، می‌تواند خطر مرگ را کاهش دهد. اگر این بیماری در ساعت اول تشخیص داده شود، بیمار بالای 80 درصد شانس زنده ماندن خواهد داشت. در حقیقت، به ازای هر یک ساعت تشخیص دیرتر این بیماری، احتمال مرگ 8 درصد افزایش می‌یابد.

امروزه در بیمارستان‌ها بیشتر از 24 ساعت زمان می‌برد تا سپتیسمی تشخیص داده شده و درمان بیمار شروع شود. این اتلاف زمانی زیاد، علاوه بر طولانی و پرهزینه شدن بستری در «ICU»، علت اصلی تلفات ناشی از این بیماری است. اما با استفاده از دستگاه ارائه شده توسط ابیونیک، بیماری تنها در 5 دقیقه تشخیص داده می‌شود که منجر به شروع سریع فرایند درمانی می‌شود. «abioSCOPE»، سریع‌ترین دستگاه غربالگری در جهان است که این ویژگی منحصربه‌فرد، باعث جلب توجهات بسیاری شده است. لازم به ذکر است که ابیونیک مدعی شده که استفاده از این ابزار، هزینه‌های بیمارستان را تا 1.5 میلیارد دلار کاهش می‌دهد.

سهولت کار با دستگاه و همچنین عدم وجود درد در بیمار در زمان آزمایش، از دیگر محاسن قابل توجه دستگاه ارائه شده توسط ابیونیک است. فناوری بکار گرفته شده در دستگاه اختراعی ابیونیک، به کمک سیستم پتنت محافظت شده و در انحصار این شرکت فناور قرار دارد. این فناوری منحصربه‌فرد، بر پایه یک نانوسیال طراحی شده که در حال تحول در آزمایش‌های خون فعلی است؛ چراکه به کمک این فناوری، می‌توان تنها با یک قطره خون، تشخیص را به جای چندین ساعت یا چندین روز، در پنج دقیقه انجام دهد.

سیستم‌های تست آلرژی کنونی، به متخصصان اجازه نمی‌دهند که نتایج به موقع و دقیقی برای شروع درمان آلرژی داشته باشند. بیماران باید زمان زیادی منتظر بمانند، تا نتایج آزمایشگاهی را دریافت کنند. همچنین حجم زیادی از نمونه خونی، برای تست‌های رایج کنونی، مورد نیاز است. اگرچه دستگاه‌های تست سریع دیگری نیز برای این کار ارائه شده است، اما آن‌ها اغلب قابلیت ارائه نتایج کمی نداشته و فقط نتایج کیفی را در دسترس قرار می‌دهند که اغلب هم صحت کاملی ندارند. اما دستگاه تست آلرژی ابیونیک، این گونه تست‌ها را متحول نموده و محدودیت‌های موجود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. با این دستگاه جدید، فاصله بین تست تا دریافت نتایج، از چندین روز، به حدود 5 دقیقه کاهش یافته است.

 

سرمایه جذب شده توسط ابیونیک

شایان ذکر است که یک مجموعه دانشگاهی، برای ورود به یک بازار تجاری و موفقیت در این مسیر، با محدودیت‌های متعددی همراه است. یکی از عمده‌ترین محدودیت‌های موجود در این مسیر، عدم دسترسی به منابع مالی کافی برای توسعه یک فناوری فراوری شده در آزمایشگاه‌های دانشگاهی است؛ لذا نیاز به مذاکره با سرمایه‌گذاران مختلف، از دوستان و اقوام گرفته تا فرشتگان کسب‌و‌کار و حتی سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر، یکی از الزامات غیرقابل چشم‌پوشی در این مسیر پرفراز و نشیب است. ابیونیک با توجه به فناوری منحصربه‌فرد خود، این قابلیت را داشته که به میزان 25.8 میلیون دلار سرمایه را از طریق سرمایه‌گذاران مختلف، به دست آورد. این استارت‌آپ که هم اکنون در مرحله جذب سرمایه‌گذاری سری «C» قرار دارد، ای حجم از سرمایه را از سوی «Pierangelo Bottinelli»، «Jean- Bernard»، «Arkady Volozh»، «Peter Letmathe»، «Philippe Glatz»، «investiere|Verve Capital Partners»، «Nelson Dumas»، «3wVentures»، «Zürcher Kantonal Bank» و «MedHoldings» تأمین نموده است.

 

تیم کاری

یک تیم خوب، قابلیت ساخت همه‌چیز از هیچ‌چیز را خواهند داشت؛ اما در طرف دیگر میدان، یک تیم ضعیف، می‌توانند بهترین ایده‌ها را با بدترین نتایج همراه سازند؛ چیزی که برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها در سراسر دنیا رخ می‌دهد. ابیونیک، متشکل از تیمی فعال است که توانسته‌اند در کمتر از هشت سال، شرکت را به توسعه کامل رسانیده و قصد دارند که ابزارهای تشخیص بیماری را متحول نموده  و راه‌حل‌های درمانی را در دسترس همه قرار دهند.

«نیکلاس دوراند»، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت است که در طی تحصیل دکتری در «EPFL»، به مطالعه کاربرد نانوفناوری در علوم زیستی میپرداخت و همین مسئله، مقدمه‌ای برای راه‌اندازی ابیونیک بود. پتانسیل بالای نیکلاس در مسیر خود، منجر به دریافت جایزه «2006 Omega Award» و همچنین جایزه کارآفرین جوان در سال 2010 میلادی شد. نیکلاس با تمام پتانسیل‌های خود، در این مسیر دشوار به تنهایی عمل نمی‌کرد، بلکه یک تیم‌سازی خوب، منجر به دستیابی به چنین موفقیتی برای شرکت گردید.

«تونی پرز»، مشاور پزشکی ارشد شرکت، یکی از اعضای دیگر فعال در ابیونیک است که سال‌ها در شرکت‌های پزشکی و دارویی مختلف، سابقه کار داشته است. «پاترک وندن بوگارد»، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت نیز، بیش از 15 سال سابقه کار در حوزه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و بیش از 7 سال سابقه رهبری و توسعه فناوری داشته است. «ایوان مارکی»، مدیر ارشد فناوری و یکی از بنیان‌گذاران ابیونیک نیز، متخصص در حوزه نانوفناوری و فناوری‌های میکروسکوپی است.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.