آخرین مقالات

۲۳ ایده خلاقانه برای جذب سرمایه در استارت‌آپ‌ها

۲۳ ایده خلاقانه برای جذب سرمایه در استارت‌آپ‌ها

مقدمه

یکی از مهم‌ترین شروط موفقیت در راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته و کارآفرینی‌های مبتنی بر نوآوری، جذب سرمایه مناسب است. بدون سرمایه، حتی اگر ایده کسب‌وکار بسیار خلاقانه و با در نظر گرفتن تمامی جوانب، اعم از تقاضای بازار، امکان‌پذیری فنی و ... باشد، باز هم یک ایده بر روی کاغذ باقی می‌ماند و عملاً نمی‌توان آن را به مرحله اجرا و تجاری‌سازی رسانید.

اما جذب سرمایه در استارت‌آپ‌ها کمی دشوار است. ایده‌های استارت‌آپی، معمولاً کمی خام و بلندپروازانه بوده و نیاز به اصلاح و مطابقت با واقعیت‌های بازار تقاضا دارند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران اغلب به دنبال استارت‌آپ‌هایی هستند که ایده‌ای خلاقانه و جالب‌توجه داشته و تناسب بین عملکرد محصول و نیازهای بازار، تقریباً اثبات شده باشد. همچنین لازم است که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، از قابلیت‌های چشمگیری در مدیریت کسب‌وکار و رشد و توسعه آن، برخوردار باشند. تمامی این‌ها بدین معنی است که جلب توجه و متقاعد نمودن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ، کاری دشوار است.

شاید در نگاه اول، شما به‌عنوان کارآفرین و یا صاحب ایده‌ای جدید و خلاقانه، ناامید شده‌اید. باید بدانید که اولین و مهم‌ترین راز موفقیت کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های دیروز و شرکت‌های بسیار موفق و مشهور امروز، تلاش و کوشش و اعتقاد به این جمله کلیدی است که «من می‌توانم ...». برای مثال، شاید شما در مراحل نخست، به منابع بزرگ مالی دسترسی نداشته باشید، اما ممکن است که منبع اولیه سرمایه‌گذاری شما، همین الان در گوشه خانه شما باشد. این سرمایه را می‌توان از کانال‌های مختلف، مانند دوستان، اعضای خانواده و یا حتی سرمایه شخصی (مثلاً فروش ماشین زیر پایتان)، تأمین کنید. اگر واقعاً به ایده خود و قابلیت‌های آن، ایمان دارید، پس شک و تردید را از خود دور کنید و آستین همت را بالا بزنید.

در این نوشتار، سعی می‌گردد تا برخی راهکارهای تأمین مالی در کسب‌وکارهای نوپا ارائه گردد. این موارد نشان می‌دهند که کارآفرینان در طی سال‌های اخیر، چگونه موفق به جذب سرمایه‌گذاران و تأمین منابع مالی لازم برای توسعه و تجاری‌سازی ایده‌های خود شده‌اند.

 

23 راهکار برای جذب سرمایه

سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته، با ریسک‌های قابل ملاحظه و متعددی همراه است و البته در صورت موفقیت در تجاری‌سازی، معمولاً نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالا است. این ویژگی، موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این استارت‌آپ‌ها کمی متفاوت از سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار معمول باشد و به تبع آن، سرمایه‌گذاران استارت‌آپی نیز، به شاخصه‌های متفاوتی توجه می‌نمایند. فرشتگان کسب‌وکار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، با درک و بینش حاصل از سال‌ها تجربه کارآفرینی و شکست‌های متعدد، می‌دانند که کدام ایده، با چه تیم کاری و بر مبنای چه طرح کسب‌وکاری، دارای پتانسیل احتمالی برای موفقیت است. شما به‌عنوان یک استارت‌آپ دارای ایده، باید به این شاخصه‌ها اشراف داشته باشید تا خود را یک کسب‌وکار صاحب صلاحیت برای سرمایه‌گذاری معرفی نمایید. در ادامه، با 23 ایده منحصربه‌فرد و هوشمندانه برای جذب سرمایه‌گذاران استارت‌آپی، آشنا خواهید شد.

گفتنی است، پیش از آن‌که تلاش برای جذب سرمایه و صرف هزاران دلار در توسعه و ساخت محصول خود را شروع کنید، سعی نمایید تا یک نمونه اولیه از ایده و طرح کسب‌وکار خود را آماده سازید. این نمونه اولیه (پروتوتایپ)، به شما کمک می‌کند تا نظر مشتریان احتمالی را در مورد محصول یا خدمت خود گرفته و اصلاحات ضروری را انجام دهید. علاوه بر این، اعتبارسنجی از مشتریان و بازار تقاضا، یک عامل بسیار کلیدی در جلب نظر مساعد سرمایه‌گذاران است تا از کارکرد مطلوب ایده کسب‌وکار، اطمینان حاصل نمایند.

 

1- حواستان به کمپین برندهای بزرگ باشد.

شرکت «Huggies»، در سال ۲۰۱۲ میلادی، کمپینی تحت عنوان «MomInspired» برگزار نمود که در آن، از تمامی «مادران کارآفرین» ساکن امریکا و دارای سن حداقل ۲۱ سال، خواسته شده بود تا در صورت داشتن ایده‌ای نوآورانه و جدید برای تولید محصولات یا خدماتی پیرامون ساده‌تر کردن فرآیندهای نگهداری فرزندان، آن‌ها را به این شرکت ارسال نمایند. جایزه تخصیص داده شده به این کمپین بزرگ، 15 هزار دلار بود و در کنار این مبلغ، مادران صاحب ایده می‌توانستند از مشاوره‌های کارشناسان و متخصصین این شرکت، استفاده نموده و رؤیای خود برای راه‌اندازی کسب‌وکار را به واقعیت بدل نمایند.

مثال دیگر، شرکت «پپسی کولا» است که کمپینی با عنوان «PepsiCo10 Program» به راه انداخت. در این فراخوان، از استارت‌آپ‌ها خواسته شده بود تا ایده کسب‌وکار خود را ارائه دهند. پپسی پس از بررسی ایده‌های ارسالی، بر مبنای توانمندی‌های متقاضیان، برای مشارکت با برندهای متعلق به پپسی و قابلیت‌های تبلیغاتی ایده‌های مذکور، منتخبین را برای ملاقات با تیم بازاریابی پپسی، به هزینه خود به شهر نیویورک سیتی برده و به آن‌ها کمک می‌نماید تا به سادگی، شبکه‌سازی با افراد دارای نفوذ در حوزه کارآفرینی دیجیتال را انجام دهند.

مثال آخر از کمپین‌های بزرگ شرکت‌های فناور، کمپین «#UberPitch» است که توسط شرکت اوبر که یکی از شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی مسافر در آمریکا است، برگزار می‌گردد. در این کمپین، استارت‌آپ‌ها فرصت داشتند تا ایده‌های خود را برای سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر شرح داده و در کنار این سرمایه‌گذاران، گشت‌وگذاری با خودروهای اوبر داشته باشند. اوبر این کمپین را با همکاری بازوی سرمایه‌گذاری شرکت گوگل، «Google Ventures»، برگزار نمود.

کمپین‌های این‌چنینی، به شما کمک می‌کنند تا فرصتی ارزشمند برای معرفی ایده‌های خود به شرکت برگزارکننده و سایر سرمایه‌گذاران داشته باشید. این کمپین‌ها، همچنین شبکه ارتباطات شما در اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری را به شدت توسعه داده و به برندینگ و تصویرسازی کسب‌وکارتان به‌عنوان یک استارت‌آپ فعال و نوآور، کمک می‌کند.

 

2- در مسابقات ویژه استارت‌آپ‌ها برنده شوید.

یکی دیگر از راه‌های جذب سرمایه، شرکت در مسابقات مرتبط با استارت‌آپ‌ها است. «جنیفر ریچ»، از شرکت استارت‌آپی «The Mommy MD Guides»، یک ویدیوی کوتاه از کسب‌وکارشان ساخت و در مسابقه «Survival of the Smartest» که برای انتخاب کسب‌وکارهای کوچک موفق برگزار می‌گردید، شرکت نمود. وی مبلغی قابل توجه برنده شد و توانست با استفاده از آن، ملزومات مورد استفاده در دفتر کارش را خریداری نماید. به مسابقات استارت‌آپی برگزار شده در حوزه کاری خود، دقت نمایید و با رصد مسابقاتی که امکان برنده شدن در آن‌ها را دارید، شرکت در آن‌ها را یک اولویت مهم برای افزایش شهرت و اعتبار خود و تأمین منابع مالی در نظر گیرید.

 

3- از صندوق‌های مالی دانشگاهی استفاده کنید.

ایده اولیه بسیاری از استارت‌آپ‌ها، طی تحصیلات آکادمیک و در دوران دانشگاه شکل می‌گیرد. پس اگر خود را یک کارآفرین می‌دانید، سعی کنید از همان دوران دانشجویی، به دنبال جذب سرمایه باشید. اغلب دانشگاه‌ها، در راستای پارادایم «دانشگاه‌های کارآفرین» و با هدف ایجاد ارزش افزوده از تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی، صندوق‌های مالی ویژه‌ای برای حمایت از فعالیت‌های کارآفرینانه اساتید و دانشجویان دارند. برای مثال، دانشگاه واترلو صندوقی با عنوان «Velocity Fund» دارد که کمک هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای فناورانه را، در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد. نکته جالب این صندوق، عدم نیاز به واگذاری سهام در ازای دریافت کمک‌های مالی است که می‌تواند آن را به منبعی بسیار مطلوب برای بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای نوپا بدل نماید. این صندوق، سالیانه بالغ بر 400 هزار دلار، به استارت‌آپ‌های محلی کمک می‌نماید.

دانشگاه استنفورد، از دیگر دانشگاه‌هایی است که اهتمامی ویژه برای توسعه کسب‌وکارهای استارت‌آپی دارد. این دانشگاه، یک بودجه 6.3 میلیون دلاری تعریف نموده و آن را در اختیار «StartX» قرار داده که یک شتاب‌دهنده غیرانتفاعی استارت‌آپ‌ها است که خدمات خود را به کارآفرینان تحت حمایت استنفورد، ارائه می‌دهد.

علاوه بر دانشگاه‌هایی که صندوق‌های مالی ویژه‌ای برای کمک مستقیم به استارت‌آپ‌ها دارند، بسیاری از دانشگاه‌ها ممکن است با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران فعال در حوزه استارت‌آپ‌ها، همکاری نمایند. آن‌ها مراکز شتاب‌دهی و برنامه‌هایی خاص برای کمک به توسعه کسب‌وکارهای نوپا راه‌اندازی نموده و سپس، استارت‌آپ‌های برگزیده را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، معرفی می‌کنند. حضور در این برنامه‌های شتاب‌دهی، به شما کمک می‌کند تا برای جذب منابع مالی، از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره‌مند شوید.

 

4- از قبل با یکی از مشتریان مذاکره کنید.

فروش محصول یا خدمت، پیش از معرفی محصول نهایی به بازار، روش بسیار مؤثری برای جذب سرمایه محسوب می‌شود. این روش خلاقانه که اغلب از سوی بنیان‌گذاران استارت‌آپی نادیده گرفته می‌شود، به شما کمک می‌کند تا علاوه بر تسریع در ورود جریان‌های نقدینگی به کسب‌وکار، اطمینان سایر سرمایه‌گذاران نسبت به تطابق ایده با تقاضای بازار را جلب نمایید. کافی است که یکی از مشتریان اصلی یا یک کسب‌وکار بالقوه را بیابید که ارزش ایده شما را درک نموده و حاضر است تا برای تکمیل محصول نهایی، مبلغی پیش‌پرداخت در اختیار شما قرار دهد. صدور مجوز زودهنگام یا «Early Licensing» و لیبل گذاری سفید «White Labeling» (راهکاری که در آن، محصول یا خدمت تولید شده توسط یک شرکت اولیه، از طریق شرکتی دیگر و در قالب یک برند جدید به بازار عرضه می‌شود)، از زیرمجموعه‌های این راهکار به حساب می‌آیند.

 

5- هزینه خرید تجهیزات اداری را تأمین کنید.

این روش که اصطلاحاً Vendor Financing» نامیده می‌شود، بر جذب سرمایه مرتبط با دارایی‌های ملموس و مشهود، تأکید دارد. برای درک بهتر این موضوع، دقت نمایید که دو نوع دارایی مشهود «Tangible Assets» و دارایی نامشهود «Intangible Assets» وجود دارد که دسته اول، به دارایی‌های فیزیکی و ملموس، مانند دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، زمین و ساختمان و حتی منابع مالی اشاره داشته و منظور از دسته دوم، دارایی‌های فکری، دانش و مهارت و نیز، شهرت و اعتبار شرکت است که در فضای رقابتی مدرن کنونی، از اهمیتی بیشتر برخوردار است. جذب سرمایه برای خرید دارایی‌های ملموس، بسیار ساده‌تر از دریافت یک وام شخصی و یا پیش‌پرداخت برای یک ایده به ظاهر خلاقانه است.

اگر برای تأمین موجودی انبار خود، به محصولات ملموسی نیاز دارید، بسیاری از توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان، حاضرند تا مبالغ لازم را پس از فروش محصولات دریافت نمایند. تصور نمایید که عرف معمول برای بازپرداخت این هزینه‌ها، چند ماهه است و البته این منوط به اعتبار کافی از سوی شما است. با این روش، می‌توانید یک سرمایه ارزشمند را، به جای انبار کردن کالاها، آزاد نموده و از آن برای پرداخت حقوق کارمندان و سایر هزینه‌های بازاریابی، استفاده نمایید.

 

6- از سیاست‌های استخدامی شرکت خود، به‌عنوان یک اهرم برای جذب سرمایه استفاده نمایید.

اگر یک ایده کسب‌وکار عالی دارید، می‌توانید از آن برای جذب نفرات و سرمایه استفاده کنید. به دیگران بگویید تا به شما کمک مالی کنند و در عوض، در استارت‌آپ شما استخدام شوند. جوآن لانگ از شرکت «About One»، یک مثال خوب از افرادی است که این استراتژی را در دستور کار خود قرار داده ‌است. وی اعضای تیمش را بر اساس توانمندی و تمایل برای سرمایه‌گذاری در شرکت، ارزیابی نمود و سپس اعضایی که سرمایه‌گذاری کرده بودند را به پست‌های بالاتر مدیریتی ارتقاء داد. این استراتژی، علاوه بر این‌که می‌تواند محدودیت در منابع مالی را تا حدی کاهش دهد، افرادی را در صدر مدیریت کسب‌وکار قرار می‌دهد که بیشترین اطمینان و تعهد را به موفقیت شرکت دارند. آن‌ها آنقدر به موفقیت استارت‌آپ اطمینان دارند که حتی حاضر به سرمایه‌گذاری در این ایده پر ریسک شده‌اند.

 

7- خدمات خود را با خدمات مورد نیازتان مبادله کنید.

شما به‌عنوان یک تیم استارت‌آپی متخصص و با انگیزه، مجموعه‌ای از مهارت‌ها و قابلیت‌ها در حوزه‌های مختلف فنی، بازاریابی، مدیریتی و ... دارید که شاید بتوانید آن‌ها را با دیگر شرکت‌ها به اشتراک بگذارید. برای مثال، اگر احساس می‌کنید که محصول یا خدمت شما برای افراد دارای یک ملک مشخص، مناسب هستند، می‌توانید با آن‌ها مذاکره نموده و در ازای ارائه خدمات خود، مکان مورد نظر را به صورت رایگان در اختیار خود گیرید. با این کار، دفتر کاری مناسب و بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه اضافی خواهید داشت.

«کارولین گودوین»، از شرکت «Cake Communications»، در این باره می‌گوید: «سعی کنید، شریکی در حوزه‌ای خارج از صنعت خود پیدا کنید که در عین حال، رقیب مستقیم شما نباشد. پیشنهادی به آن‌ها بدهید که به نفعشان باشد؛ مثلاً فرصتی برای بازاریابی مشترک، ارجاع مشتری و موارد این‌چنینی؛ سپس در ازای آن‌ها، سرمایه‌گذاری، پشتیبانی و دسترسی به منابعی که برای کسب‌وکار خودتان به آن‌ها نیاز دارید را دریافت نمایید.»

 

8- تأمین مالی جمعی

از عموم مردم و مشتریان بالقوه، بخواهید تا سرمایه کسب‌وکارتان را تأمین نمایند. این روش که در سال‌های اخیر به یک ابزار کارآمد تأمین مالی بدل شده است، جذب سرمایه‌های خرد از طیف وسیعی از افراد جامعه را هدف قرار می‌دهد. برای این کار، امکان ثبت‌نام مشتریان با تخفیف‌های جذاب را فراهم کنید؛ خدمات پشتیبانی منحصربه‌فرد به آن‌ها ارائه نمایید و یا حتی کالاها و محصولات اختصاصی را برایشان در نظر بگیرید.

پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی متعددی وجود دارند که می‌توان به آن‌ها مراجعه نمود. از مشهورترین نمونه‌های خارجی، می‌توان به «Kickstarter»، «Indiegogo» و یا «Go Get Funding» اشاره نمود. «کیک استارتر» در سال 2014 میلادی، در حدود 22252 پروژه تأمین سرمایه را شامل می‌شد که در مجموع، سرمایه‌ای 529 میلیون دلاری را برای استارت‌آپ‌های حاضر، به ارمغان آورد. لازم به ذکر است که نمونه بومی پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی در ایران، «کارن کراد» است که به‌عنوان اولین کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در طرح‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا، فعالیت خود را آغاز نموده است. اين سامانه، بستری برای ارتباط استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌ها، مشاورين کسب‌وکار و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد بود. از ديگر امكانات اين سامانه، می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌های تخصصی حقوقی و مالی و ارتباط استارت‌آپ‌ها با مشاورين مجرب در سراسر كشور، اشاره نمود.

 

9- از منابع محلی کمک بگیرید.

یکی دیگر از راه‌های جذب سرمایه استارت‌آپی، کمک گرفتن از ادارات و دفاتر توسعه اقتصادی در شهرها و استان‌های مختلف است. به عبارت دیگر، سعی کنید تا از تمایل نهادهای محلی در توسعه و ترویج نوآوری و فناوری، برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده نمایید. برای مثال، «SBA» (مرکز رسمی حمایت از کسب‌وکارهای کوچک)، مراکزی را برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک تأسیس نموده است که به توسعه ارتباطات بین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، کمک می‌کند. هدف اصلی از راه‌اندازی این مراکز، کمک به موفقیت کسب‌وکارها و بهبود اقتصادهای محلی و منطقه‌ای است. استارت‌آپ‌ها، بسته به موقعیت مکانی و نوع کسب‌وکارشان، از کمک‌های مالی مختلف بهره‌مند می‌شوند.

 

10- دریافت وام از همتایان

در این روش، گروهی از افراد با سابقه فعالیت در حوزه‌های مشابه (و یا هرگونه اشتراک دیگر)، گرد هم می‌آیند و با اعطای وام در میان خود، به توسعه کسب‌وکارهای یکدیگر کمک می‌نمایند. گروه‌هایی مانند کسب‌وکارهای کوچک و یا گروه‌های قومی گوناگونی که از فعالیت‌های مشابهی پشتیبانی می‌کنند، مثال‌هایی خوب از این روش به حساب می‌آیند. برای موفقیت در کسب‌وکار نوپای خود، به دنبال کارآفرین موفقی باشید که متمایل به سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های نوین و مشابه داشته باشد.

 

11-  ایده کسب‌وکار خود را در رسانه‌های اجتماعی به آزمایش بگذارید.

گاهی اوقات، یک ایده اولیه و غیرعملی، می‌تواند منشأ یک کسب‌وکار بزرگ باشد و در مقابل، یک ایده کاملاً کاربردی، ممکن است که با شکست کامل در بازار مواجه شود. پس بهتر است تا از تمامی ابزارهای ممکن برای ارزیابی اولیه ایده خود، استفاده نمایید. یکی از بهترین این ابزارها که شاید هزینه‌ای هم در بر نداشته باشد، شبکه‌های اجتماعی است.

«بیل گاندی»، یک عکاس است که عکس‌های تاریخی شهر «Allegheny» در شمال پیتسبرگ را در صفحه فیسبوک خود به نمایش گذاشت. با استقبال از این عکس‌ها، وی یک گالری تاریخی در این شهر برپا نمود و در کمتر از یک ماه، 12 هزار دلار، درآمد به دست آورد.

 

12- محتوای جذاب تولید نمایید.

در بسیاری مواقع، جلب نظر سرمایه‌گذاران، به یک محتوای جذاب و یا راهکاری نوین برای معرفی ایده نیاز دارد. سرگذشت «کین» 9 ساله، به خوبی این موضوع را اثبات می‌کند؛ وی با استفاده از چند کارتن مقوایی و در یک گوشه از تعمیرگاه پدرش، یک گیم نت به راه انداخت. این ایده وی، با استقبال روبرو نشد و مشتری قابل‌توجهی به گیم نت وی نمی‌آمد. تا این‌که یکی از مشتریان، از این ایده خوشش آمد و با به اشتراک گذاشتن عکس‌های گیم نت در رسانه‌های اجتماعی، توجهات مردم سرتاسر جهان، به این ایده جلب شد. قرار شد تا کمک‌هایی برای ادامه تحصیل کین و راهیابی وی به کالج جمع‌آوری شود، اما کمک‌ها از سقف 25 هزار دلار تعیین شده بالاتر رفته و به حدود 200 هزار دلار رسید.

مثال دیگر، «پریسکا دیاز» است که نوعی بطری شیر برای کودکان طراحی نمود. این محصول که «Bare» نام دارد، شیر را بدون هوا به دهان نوزاد می‌رساند. پریسکا برای اختراع خود، نیاز به سرمایه داشت و به همین دلیل، وب‌سایتی راه انداخت و عکس و نمونه‌هایی از کارکرد بطری را در آن معرفی نمود. با افزایش تعداد فالوورها در رسانه‌های اجتماعی و دست به دست شدن عکس‌ها و ویدیوهای وی، طیف وسیعی از مشتریان بالقوه آماده بودند تا با عرضه محصول به بازار، آن را خریداری نمایند. پریسکا یک سیستم سفارش راه‌اندازی نمود و با پیش‌فروش محصول خود، مبلغ 50 هزار دلار برای توسعه شرکت خود به نام «Bittylab» به دست آورد.

 

13- ایده خود را به‌عنوان یک پروژه جانبی آغاز کنید.

یک راه دیگر برای کاهش ریسک‌های کارآفرینی استارت‌آپی، تمرکز بر ایده کسب‌وکار به‌عنوان یک پروژه جانبی و در کنار دیگر مشاغلتان است. «الکس گنادینیک»، یک کارآفرین حوزه گردشگری است که تورهایی را در وب‌سایت «ComeHike.com» برگزار می‌نمود. وی با درآمد حاصل از این کار، یک اپلیکیشن موبایل، به نام «Problemio.com» راه‌اندازی نمود و توانست یک کسب‌وکار کاملاً جدید بر پایه آن، بنا کند.

یکی از کارآفرینان استارت‌آپی، در نوشته‌ای با مضمون «پروژه‌های جانبی چگونه مسیر کارآفرینی را هموار می‌کنند»، اظهار می‌دارد: «آغاز پروژه‌های جانبی، بسیار ساده است؛ چرا که شغل دیگری دارید و برای درآمد و گذران زندگی خود، نیازی نیست به ایده‌های جدید و موفقیت آن‌ها متکی باشید. در نتیجه، نیازی به نگرانی در مورد شکست یا موفقیت ایده خود نداشته و حتی از کسب‌وکار خود می‌توانید برای تأمین مالی ایده استفاده نمایید.»

 

14-  به‌جای هدیه تولدتان، سرمایه جذب کنید.

راه‌های خلاقانه‌ای هم وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای جذب سرمایه استفاده نمود. تصور کنید که به یک مهمانی تولد دعوت شده‌اید و از شما خواسته شده تا به جای کادوی تولد، سرمایه‌ای برای یک کار بیاورید. این کاری است که «سینتیا کرسی» ۵۰ ساله، در سال 2008 میلادی انجام داد. وی تصمیم گرفت تا ایده رؤیایی خود، مبنی بر دفاع از حقوق کودکان برای ادامه تحصیل را دنبال نماید. سینتیا در روز تولد ۵۰ سالگی‌اش، یک مهمانی گرفت و هر کسی را که می‌شناخت، به این مهمانی دعوت کرد. وی از مهمانان خواست که به جای هدیه، ۱۰۰ دلار بیاورند و اعلام کرد که از هدایا، به‌عنوان سرمایه برای راه‌اندازی بنیاد غیرانتفاعی «The Unstoppable Foundation» در لس‌آنجلس، استفاده می‌شود.

 

15-  از تشریفات بکاهید.

بیش از ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها، با سرمایه شخصی راه‌اندازی می‌شوند. پس شما هم اگر می‌خواهید که یک «خود راه‌انداز» باشید، سعی کنید تا مبالغی را پس‌انداز نمایید (که قطعاً نیاز به کمی زمان و صبوری شما دارد) و پس از آن، با حذف تمامی موارد غیرضروری و تشریفاتی، تمرکز را بر هزینه‌های کلیدی در توسعه ایده و کسب‌وکار خود بگذارید. بیشتر صاحبان کسب‌وکار «خود راه‌انداز»، از هزینه‌های غیرضروری صرف‌نظر نموده و با پس‌انداز مناسب، سرمایه خود را بر روی ایده کسب‌وکارشان، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

16-  وسایل اضافی را بفروشید.

شما هم احتمالاً مانند بسیاری از افراد، وسایلی دارید که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. فروش این وسایل که در انباری یا گوشه خانه، بدون استفاده مانده‌اند، روشی بسیار خوب برای به دست آوردن سرمایه اولیه کسب‌وکار است.

 

17-  خانه شما بزرگ است؟ آن را اجاره دهید!

اگر به ایده خود ایمان دارید، همه تلاش خود را برای اجرا شدن آن به خرج دهید. «فای جانسون»، مؤسس و سردبیر مجله «LIFE»، آپارتمانش را اجاره داد تا سرمایه اولیه مورد نیازش را تأمین نماید. او آپارتمان خود در سانفرانسیسکو را اجاره داد و از این پول، برای تأمین هزینه اولین نسخه‌های مجله، استفاده نمود.

 

18-  از رهن مجدد استفاده کنید.

آیا خانه خود را با وام خریده‌اید؟ احتمالاً بخشی از وام را پرداخت کرده‌اید و هنوز بخشی از آن باقی مانده است. شاید ناراحتید از این‌که چرا نمی‌توانید این خانه را به سرمایه‌ای برای کسب‌وکار خود تبدیل نمایید. رهن مجدد، یکی دیگر از گزینه‌های جذب سرمایه است که به آن، «اعتبار سهام خانه» هم گفته می‌شود. این وام‌ها، استفاده از سرمایه قفل شده در خانه‌های خریداری شده با وام را ممکن می‌سازند.

 

19-  از برنامه‌های خوداشتغالی کمک بگیرید.

این روش جذب سرمایه، اغلب نادیده گرفته می‌شود، در حالی که برای تأمین سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نسبتاً کوچک، کافی است. برنامه‌های خوداشتغالی یا اصطلاحاً «SEAP»، بخشی از برنامه‌های وزارت کار برای رفع بیکاری است و افرادی که به تازگی بیکار شده‌اند، یا علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب‌وکار مستقلی هستند، می‌توانند از آن استفاده نمایند. در این برنامه‌ها، می‌توانید از خدمات مشاوران باتجربه، درآمد نسبتاً پایدار و مزایای بیمه بیکاری، بهره‌مند شوید.

 

20-  از وام‌های آنلاین استفاده نمایید.

«لاری سامرز»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در کنفرانس «Lend It» که در سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار شد، اظهار داشت: «انتظار دارم وام‌دهندگان آنلاین، به بیش از ۷۰ درصد کسب‌وکارهای کوچک، کمک‌رسانی نمایند. خدمات وام‌دهی آنلاین، مانند «OnDeck» و «Kabbage»، امروزه به گزینه‌های محبوبی در مقایسه با وام‌های سنتی تبدیل شده‌اند. وام‌دهندگان آنلاین، از این جهت مزیت دارند که بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند. تکمیل فرم تقاضانامه، حداکثر یک ساعت زمان می‌برد و تصمیم‌گیری برای اعطای وام و پرداخت آن نیز، می‌تواند در کمتر از چند روز صورت گیرد.»

 

21- از وام‌های دولتی استفاده کنید.

دولت‌ها بنا به وظایف خود در حوزه‌هایی مانند آموزش، بهداشت و اهداف اجتماعی، مجموعه‌ای از صندوق‌های حمایتی دارند که از فناوری‌های نوظهور و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه‌ها، حمایت می‌کنند. مثلاً در آمریکا، بیش از 1000 برنامه همیاری دولت فدرال وجود دارد که فهرست آن‌ها، در وب‌سایت «Grants.gov» آمده است.

 

22- از صندوق‌های بازنشستگی کمک بگیرید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی، یکی دیگر از منابع بالقوه برای جذب سرمایه در استارت‌آپ‌ها است. شرایط این صندوق‌ها، کمی ساده‌تر از دیگر منابع مستقل است و در صورت تشابه در حوزه فعالیت‌ها و یا ارائه خدمات به بازنشستگان از طریق ایده کسب‌وکار شما، تأمین مالی ساده‌تر نیز می‌گردد.

 

23- عشق و علاقه به کسب‌وکار خود را نشر دهید.

شما می‌توانید ایده کسب‌وکار خود را در وب‌سایت «Small Business Local Buzz»، معرفی نموده و فرصت دریافت 5 تا 25 هزار دلار جایزه را داشته باشید. این وب‌سایت، ۱۵ کسب‌وکار کوچک را برنده اعلام می‌کند و امکان نوعی بازاریابی تحت عنوان «Marketing Buzz»، به ارزش ۵۰۰۰ دلار را برای آن‌ها فراهم می‌آورد. شما باید در این وب‌سایت مشترک شده و دوستان خود را تشویق نمایید تا به شما رأی دهند. واجدین شرایط، حداقل ۱۸ سال سن داشته و باید مالک یک کسب‌وکار کوچک با حداکثر 50 کارمند باشند.

 

مرجع: «arkenea»

1 پاسخ به۲۳ ایده خلاقانه برای جذب سرمایه در استارت‌آپ‌ها

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.