آخرین مقالات

از جعبه آزمایشی عایق صوت تا بزرگترین پروژه ساختمانی ایران (ایران مال)

از جعبه آزمایشی عایق صوت تا بزرگترین پروژه ساختمانی ایران (ایران مال)

عایق صوت نانویی، یکی از طرحهای برنامه طرحهای نوآورانه فناوری نانو (نانومچ) بوده که در مهرماه 1395 و همزمان با نهمین نمایشگاه سالانه نانو، نمونه آزمایشگاهی آن در غرفه نانومچ رونمایی شد. پس از حضور در این نمایشگاه و دریافت بازخورد از بازدیدکنندگان، این طرح مسیر توسعه را در نانومچ به مدت یکسال طی نمود و همزمان با رونمایی از نمونه نیمه صنعتی آن در مهرماه 1396 در نمایشگاه دهم نانو، فرآیند توسعه و تجاریسازی این طرح، با عقد قرارداد فناور با شرکت صنعتی نگین رز سپاهان، وارد مسیر جدیدی شد. با توجه به تجاریسازی موفق محصول و تولید صنعتی آن در مجموعه نگین رز، مصاحبهای با خانم دکتر «زهرا مزروعی»، فناور این طرح ترتیب دادهایم که در ادامه متن این مصاحبه آمده است.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید.

من زهرا مزروعی، متولد سال 1364 و فارغالتحصیل مقطع دکتری رشته مهندسی نساجی از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم.

در حال حاضر، به عنوان مدیر تحقیق و توسعه اکوستیک شرکت «نگین رز سپاهان»، در این مجموعه فعالیت میکنم.

 

لطف بفرمایید در مورد محصول عایق صوت و ایده اولیه آن توضیح دهید؛ آیا در ابتدا فکر میکردید که این ایده را بتوانید به یک محصول صنعتی تبدیل کنید؟

شهرنشینی و رشد ساختوساز، به ویژه انبوهسازی، بر نیاز شدید به روشهای جدید کاهش صدا تأکید میکند. بر طبق آئیننامهها و مقررات ساختمانی، حد قابل قبولی برای سروصدا وجود دارد و چنانچه شدت صدا از حد مزبور بالاتر رود، آسایش و سلامتی ساکنین دچار مخاطره خواهد شد. عایق صوت نانویی، با نام تجاری «رز سینتکس»، به عنوان محصولی جدید در این زمینه، نیازهای فنی و عملکردی در راستای کاهش صداهای ناخواسته را برطرف میسازد. در این محصول دانش بنیان، از فناوری نانو استفاده شده و برای اولین بار، سازههای الیاف بیبافت، با نانومواد به شیوهای مناسبی پوشش داده شدند تا خواص عایقبندی صوت ایجاد شود. این محصول، نتیجه هفت سال تحقیق و توسعه دقیق علمی در زمینه عایقهای صوتی و حرارتی است که دارای ثبت پتنت موقت در آمریکا و همچنین ثبت اختراع داخلی است. استفاده از عایق صوت رز سینتکس با ضخامت اندک و وزن مناسب، سبب حفظ فضای داخلی مکان مورد استفاده شده و خواصی نظیر انعطافپذیری بالا، نصب آسان و قابلیت آبگریزی دارد.

ایده اولیه کار، از زمان تعریف پروژه دکتری بود؛ البته قبل از آن، توسط استاد راهنما در این رابطه تحقیقاتی انجام شده بود. قسمتی از این پروژه، در رابطه با مطالعه دقیق خواص و ساختار مواد مربوطه تعریف شد و بخشی نیز، از ابتدا به صورتی تعریف گردید تا بتواند به محصولات عایق با کارکرد صنعتی و مقرون به صرفه بیانجامد. اگرچه محصول حاضر با آنچه در پروژه انجام شد متفاوت است، اما ایده محصول صنعتی از ابتدا وجود داشت. اطلاعات کافی و دقیق کسب شده در رابطه با این نانومواد، سبب موفقیت در گامهای بعدی گردید.

 

ویژگی اصلی شما که سبب شد به سمت توسعه محصول حرکت کنید چه بود؟

مهمترین ویژگی یک فناور، صبر و حوصله برای رسیدن به هدف است. تبدیل محصول دانشبنیان به یک محصول صنعتی که بتواند به صورت انبوه و با توجیه اقتصادی تولید شود، مشکلات زیادی را به همراه دارد؛ زیرا بیشتر موارد برای اولین بار انجام خواهند شد و بسیاری از نکات، برای خود فناور نیز جدید بوده و نیاز به کسب تجربه و مهارت در رشتههای مختلف دارد. بنابراین نباید انتظار موفقیت یک شبه را داشت و با صبر و تلاش فراوان و پشتکار، این نتیجه حاصل خواهد شد که شاید مهمترین ویژگی بنده بود.

 

با توجه به مدرک تحصیلی، آیا علاقهمند به تدریس در دانشگاه نبودید؟

تدریس بخصوص در سطح دانشگاه، یکی از مهمترین و جذابترین شغلها برای یک دانشجوی دکتری است. بنده نیز مستثنی نبوده و هماکنون نیز تدریس دانشگاهی دارم. اما تحقیق و توسعه یک محصول جدید بر مبنای علم، علیرغم سختیهای فراوان آن، بسیار جذابتر است و شاید قشنگترین اتفاق کاری یک محقق باشد که علم خود را به عمل تبدیل کند. از نظر بنده که تجربه تدریس و تحقیق دانشگاهی و همچنین تجربه صنعتی را داشتم، باید بگویم که تحقیق دانشگاهی، بیشتر بر پایه علم بوده و خواص و چرایی دقیق یک محصول را پیش میبرد؛ اما تحقیق صنعتی، بیشتر بر پایه عمل بوده و بنابراین متغیرهای کار و پارامترهایی که باید بررسی شوند، بسیار بیشتر میشود و نتیجه مثبت کار بسیار مهم است. به عبارت دیگر، تحقیقات دانشگاهی و پروژهای، ممکن است به این نتیجه بیانجامد که یک کاری شدنی نیست، اما در بحث صنعت، این موارد کمتر قابل قبول است. بنابراین گرفتاری و استرسهای کار صنعتی، بسیار بیشتر بوده و در عین حال، شیرینی آن قابل مقایسه با تحقیقات آزمایشگاهی نیست. کارکرد تحقیقات صنعتی، کاملاً و به صورت مستقیم وارد زندگی مردم میشود و با حل گوشهای از معضلات و یا بهبود آن، بسیار بسیار شیرین خواهد بود.

 

اطرافیان شما چقدر به موفقیت شما امیدوار بودند؟

از آنجایی که بنده تقریباً در بیشتر مواردی که کاری را شروع میکردم، آن را تا نتیجه نهایی ادامه می‌دادم، موفقیت بنده از دید دیگران خیلی دور از ذهن نبود؛ اما باید زمان لازم سپری میشد و مهمتر از همه، اینکه موفقیت هر کس را باید خودش تعیین کند. شاید برخی موارد از نظر من موفقیت و از نظر سایرین شکست بود؛ اما برای من، هدف و راه رسیدن به آن مهم بود که موجب میشد تمام تلاش و تمرکز خود را روی آن بگذارم.

استاد راهنمای پروژه ارشد و دکتری بنده، آقای دکتر خدامی که هماکنون نیز افتخار همکاری با ایشان را دارم و این پروژه با همراهی ایشان به اینجا رسید، بهترین و مهمترین مشوق بنده بودند. بدون راهنماییها، معرفی اشخاص و ارگانهای مرتبط و همچنین شرکت نگین رز برای سرمایهگذاری و اعتماد به این پروژه از طرف شرکت، رشد این محصول میسر نبود. پس از شروع کار با شرکت نگین رز، با همراهی مالی و معنوی همه جانبه پرسنل این شرکت، این محصول علیرغم کاستیهایی که داشت، رشد روز افزونی را شاهد بود و خود شرکت نگین رز با مدیران تحصیل کرده، باتجربه و عالیرتبه آن نیز، از مشوقین اصلی توسعه این محصول شدند. همراهی و تشویق خانواده، بخصوص همسرم و درک شرایط کاری بنده، همیشه از ارکان اصلی موفقیتهای بنده بوده و هیچگاه نباید نادیده گرفته شود.

 

چگونه با برنامه نانومچ آشنا شدید؟ و چرا نانومچ را برای رسیدن به هدفتان انتخاب کردید؟ لطفاً به صورت خلاصه از مسیرتان در این برنامه بگویید.

وقتی دانشجوی دکتری بودم، برای دریافت حمایت ستاد نانو از پروژههای دانشجویی اقدام کردم و در جریان حمایتهای ستاد از پروژههایی که قابلیت تجاریسازی دارد قرارگرفتم و زمانیکه برای دریافت تأییدیه نانومقیاس اقدام کردم، پتانسیلهای پروژه را دیدند و برنامه نانومچ را به ما معرفی کردند. پس از آن، با ارسال طرح وارد برنامه نانومچ شدیم. برنامه نانومچ هیچ چشمداشت مادی و حقوقی نسبت به طرح فناور ندارد و واقعاً یک تسریعکننده و حامی برای فناور در مسیر رسیدن به هدف است. کاملاً در رابطه با حفظ اطلاعات فنی طرح، قابل اعتماد است؛ بسیار همراه خوبی است و فناور بدون دغدغه از دست دادن حق مالکیت و کمرنگ شدن نقش خودش، با آنها همکاری میکند.

نکته قابل توجه این است که نانومچ یک بازوی محرک برای کسی است که بخواهد در این زمینه تلاش کند و جلو برود و حمایتهای آنها نیز، بر اساس پیگیری و رشد فناور افزایش مییابد. آموزش، حمایت و مشاوره، تخصیص فضا و امکانات و کمک در ساخت دمو برای معرفی محصول در نمایشگاههای نانو، ایجاد کانالهای ارتباطی مناسب با صنعت و سرمایهگذاران، همهوهمه از حمایتهای برنامه نانومچ است که بدون هیچ هزینهای در اختیار یک فناور که میخواهد وارد عرصه صنعتی و رقابتی بازار شود، قرار میگیرد. افزون بر این، حمایتهای مالی برای کامل کردن مسیر توسعه محصول و تولید در مقیاس نیمهصنعتی، از جمله حمایتهای نانومچ بود که نباید نادیده گرفته شود. مسیری که برای طرح بنده در برنامه نانومچ طی شد، به صورت مختصر به این صورت بود:

  • ارائه طرح به صورت کامل و دقیق به نانومچ از طریق سایت برنامه و پذیرفتهشدن آن در مرحله اول؛
  • داوری حضوری و سپس پذیرش طرح در برنامه؛
  • شرکت در نمایشگاه نانو و حضور در غرفه نانومچ و ساخت دموی محصول توسط نانومچ برای معرفی بهتر محصول (جعبهای که با استفاده از این فناوری، عایق صوت شده بود)؛
  • دریافت گواهی نانومقیاس؛
  • معرفی محصول به سازمانها و صنایع مرتبط در نمایشگاه و خارج از آن؛
  • کمک هزینه مالی برای کامل کردن تحقیقات و اجاره خط تولید صنعتی برای تولید در فاز نیمه صنعتی؛
  • مشاوره تیمسازی؛
  • مشاوره و حمایت در حوزه مالکیت معنوی و ثبت پتنت؛
  • حمایت از تدوین طرح کسبوکار و ارزشگذاری به صورت کامل و دقیق؛
  • معرفی محصول در نمایشگاههای خارجی و داخلی مرتبط؛
  • دورههای آموزشی جذب سرمایهگذار و نحوه ارائه؛
  • ارسال محصول برای شرکتهای صنعتی و دریافت بازخورد برای ارتقاء محصول؛
  • برگزاری match making با شرکت‌های خارجی برای تبادل اطلاعات و نحوه همکاری؛
  • کمک به تنظیم قرارداد و ارائه مشاوره در رابطه با مسائل حقوقی و انعقاد قرارداد با سرمایهگذار 

 

 غرفه نانومچ - نمایشگاه نهم نانو - مهر 95 - نمایش نمونه آزمایشگاهی عایق صوت 

 

 غرفه نانومچ - نمایشگاه دهم نانو - مهر 96 - نمایش رول نیمهصنعتی عایق صوت

 

غرفه نانومچ - نمایشگاه دهم نانو - مهر 96 - عقد قرارداد تجاری با شرکت نگین رز سپاهان

 

 رقابت IPIEC در کشور چین - آذر 96 - حضور طرح نانومچ در مرحله ماقبل نهایی

 

کارخانه نگین رز سپاهان - بهمن 98 - تولید صنعتی محصول عایق صوت

 

آیا ارتباط شما با برنامه هنوز هم ادامه دارد؟

بله؛ من کماکان با نانومچ در ارتباط هستم و از نانومچ خارج نشدم. از حمایت و مشاوره آنها برای شرکت در نمایشگاههای خارجی و داخلی و برگزاری جلسات با سازمانهای مختلف بهرهمند میشوم. هر چند آنها گاهی به ما میگویند که شما به قسمت دیگری از ستاد ارجاع داده شدید، اما ما همچنان خودمان را فناور نانومچ میدانیم و هنوز در بسیاری موارد، از نکتهها و آموزشهایی که به فناوران ارائه میدهند، استفاده میکنیم.

 

لطفاً کمی از خاطراتتان در برنامه نانومچ تعریف کنید.

خیلی فعالیتها زیاد بود و پیش از اتمام کار فعلی، کار بعدی برنامه‌ریزی و شروع میشد. فناورهایی که هر دوره وارد برنامه میشدند، کنار هم بودند و با هم جلو میرفتند؛ تمام جلسات، برنامهها، نمایشگاهها، باحضور تیم نانومچ برگزار میشد. تیم و گروه دوستانهای شده بود و ما حتی گروههای اسکایپی داشتیم، گروههای تلگرامی داشتیم. خیلی استفاده میکردیم، مشکلات همدیگر را میدیدیم و خیلی به هم کمک میکردیم. از تجربههای همدیگر استفاده میکردیم. همه این خاطرات، هم خیلی شیرین بود، هم استرسآور؛ خاطرات ندانستنها، دو راهیها، افکار مختلفی که وجود دارد و باید بین آنها به نتیجه برسید و انتخاب مناسب داشته باشید، کار را باید جلو ببرید و همه اینها در کنار هم بود. حضور در رویدادهای گوناگون، از جمله معرفی طرح در چهارمین فروم اقتصادی نانو، انتخاب طرح در جشنواره برترینهای نانو، حضور در رویداد مچمیکینگ کشور چین، برخی از خاطرات من در این مسیر هستند.

یادم هست اولین دوره نانومچ، در مورد آشنایی با ثبت پتنت را علیرغم اصرار نانومچ در آن زمان، شرکت نکردم و هنوز پس از چندین سال، برای ثبت پتنت به اطلاعاتی بر میخورم که آشنا نیستم و خودم را مورد سرزنش قرار میدهم که چرا شرکت نکردم و نکته جالبی که وجود داشت، این بود که هر وقت سوالی در این زمینه میپرسیدم، میگفتند باید آن جلسه را شرکت میکردی!

اگر به عقب برگردم، مطمئن باشید که به همین سمت خواهم آمد؛ اما شاید اشتباهات و بیتجربهگیهایی که داشتم را جبران کنم و برگردم. یعنی سعی کنم با تجربهتر وارد شوم، سعی کنم از لحظه لحظههایی که داشتم، استفاده کنم تا بهتر جلو بروم؛

پنجمین مجمع اقتصادی نانو  مرداد 96 - ارائه طرح عایق صوت به سرمایهگذاران

دوازدهمین جشنواره برترینهای نانو اسفند 96 - انتخاب بهعنوان برترین طرح نوآورانه

شما با چه سرمایهای شروع کردید و چگونه با سرمایهگذار طرح خود آشنا شدید؟

آقای دکتر خدامی، استاد پروژه بنده، از مشاورین شرکت نگین رز بودند و از طریق ایشان، با شرکت رز آشنا شدم و همین موضوع، مقدمهای برای انعقاد قرارداد همکاری با این مجموعه شد. شرکت نگین رز، با سابقه 30 ساله در صنعت، با اعتمادی که به افراد آکادمیک و دانشگاهی و اعتقادی که به فرآیند تحقیق و توسعه دارد، مسیر ورود فناوریهای جدید به خط تولید خود را همیشه باز گذاشته است و این یکی از دلایل آغاز این همکاری بود. از عوامل دیگری که باعث شد مذاکره با شرکت نگین رز، به انعقاد قرارداد منتهی شود، اعتماد به نفس و آمادگی تیم فنی، یعنی بنده و دکتر خدامی بود که از نتایج تحقیقات دقیق علمی، فنی، اقتصادی و علاوه بر آن، تولید و اثبات کارایی محصول در مقیاس نیمهصنعتی با حمایت نانومچ، نشئت میگرفت. خیلی صادقانه بگویم، سرمایه اولیه من، سرمایهای بود که نانومچ بعد از اولین نمایشگاهی که شرکت کردیم و پروژه بازخورد خوبی داشت، به ما تخصیص داد. ارگانهایی که میآمدند، صنایع مختلف، اشخاص معمولی، شرکتها، واقعاً بازخورد خوبی نسبت به پروژه عایق صوت داشتند. با حمایتهایی که انجام شد، توانستیم طرح را توسعه دهیم؛ حدود 300 متر نمونه، به صورت مداوم طی سه نوبت تولید، با اجاره یک خط صنعتی از یکی از کارخانجات مرتبط تولید شد. نمونهها به چندین شرکت ارائه شد و از بازخورد آنها در این سه بار، سعی کردیم مشکلات و کاستیها را دریابیم و آنها را تا حد امکان برطرف سازیم. بنابراین با اطلاعات جامع و کافی در این زمینه و محصولی با حداکثر کارایی، با نگین رز وارد مذاکره شدیم و پس از توافق که همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه نانو بود، تیم مدیریتی رز از غرفه نانومچ بازدید کرد و قرارداد در نمایشگاه منعقد شد که از شیرینترین و در عین حال، پر استرسترین خاطرات من در برنامه نانومچ بود. البته از طریق نانومچ، در حوزه جذب سرمایهگذار، فعالیتهای مناسبی صورت گرفت و پیشنهادات دیگری هم وجود داشت که نگین رز بهترین گزینه بود.

البته باید متذکر شد که قرارداد با نگین رز و شروع کار به صورت صنعتی و جدی، یک دانشگاه دوم با درسها و چالشهای فراوان برای بنده بود. در مقیاس صنعتی، فعالیتها تکرار شدند و تستهای بیشتری بنا بر نیاز بازار انجام شد. در نهایت، با کار تیمی، تحقیق و توسعه و تلاش مداوم، محصول صنعتی تولید شد و در حال حاضر، عایق صوت رز سینتکس، تنها عایق صوتی کاملاً بومی کشور است که دارای گواهی فنی مرکز تحقیقات راه و مسکن بوده و این محصول نوپا، در بزرگترین پروژه خاورمیانه، یعنی ایران مال، مورد استفاده قرار گرفت.

 

 استفاده از عایق صوت در بزرگترین پروژه ساختمانی ایران (ایران مال) اردیبهشت 97

 

 اقناع و توجیه سرمایهگذار در مورد اینکه طرح شما دارای قابلیت تجاریسازی و سودآوری است، آسان بود یا خیر؟

با حمایتهای نانومچ، طرح کسبوکار محصول به صورت کامل و در دو حالت اجاره دستگاه از شرکتهای دیگر، یا خرید و راهاندازی خط تدوین شد. این اعداد و ارقام، بر اساس اطلاعات فناور است که اطلاعات خام و اولیه محسوب میشود و تا اطلاعات از جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار نگرفته باشد، این اعداد جنبه منطقی پیدا نمیکنند. در این راستا، فناوران به دلیل نداشتن تجربه صنعتی، میبایست با مشاوره افراد با تجربه، طرح کسبوکار دقیق را تدوین نمایند تا سرمایهگذار برای ورود به همکاری رغبت داشته باشد. همچنین آقای دکتر خدامی به دلیل تجربه صنعتی و سابقه همکاری با شرکت نگین رز، نظر این مجموعه را نسبت به تحقیقات علمی و فناورنه که باعث بهبود سطح کیفی محصولات میشود، جلب کرده بود. یکی از عوامل مهم برای جذب سرمایهگذار، وجود تیم کامل و قوی بود و ما یک تیم سه نفره، شامل بنده، آقای دکتر خدامی و خانم مهندس شمس از دانشجویان برتر نساجی بودیم که با تقسیم وظایف و اعتماد به یکدیگر، تاکنون به خوبی پیش رفتهایم. آشنایی با مفاهیم بازاریابی، جذب سرمایهگذار، ارائه کار به بهترین شکل برای سرمایهگذار، همهوهمه مسائلی بود که به مرور زمان و در جریان کلاسها، کارگاهها، بازدیدها، مشاوره با شرکتهای مختلف، در برنامه نانومچ فراگرفتم و این توانمندیها، سبب شد تا تصمیم بهتری برای ادامه کار بگیرم و به طور صحیح، سرمایهگذار را برای همکاری جذب نمایم. به نظر من، شخص فناور بیشترین نقش را در پیشبرد پروژه دارد و میبایست با تلاش و کسب تواناییهای لازم، مسیر تجاریسازی طرح را طی کند. نانومچ در این مسیر به عنوان یک بازوی حمایتی برای فناور، به روند تجاریسازی محصول سرعت بیشتری میبخشد. نه اینکه فناور انتظار داشته باشد که بخشی از کار را به نانومچ واگذار کند تا برایش انجام دهد.

 

اگر امکانپذیر است، از نقطه کنونی طرح در شرکت رز موکت بفرمایید.

سال 97، سالی پر فراز و نشیب برای همه صنایع بود و در این میان، محصولات نوپا که آسیبپذیرتر هستند، با مشکلات بیشتری رو به رو شدند. در این سال، هدف اصلی کار بر روی مواد اولیه و آمادهسازی آنها در دل خود شرکت بود، تا هزینهها کاهش یابد و وابستگی به دیگر شرکتها کمتر شود.

 تستهای آکوستیکی زیر نظر مرکز تحقیقات مسکن کامل شد و رز سینتکس برای اولین بار بین محصولات آکوستیکی، گواهی فنی مرکز تحقیقات را کسب نمود. این گواهی، نشاندهنده این است که این محصول میتواند در مسکن استفاده شود و هیچ آسیبی از جهات مختلف برای بنا ندارد و مصرفکننده میتواند با اطمینان کامل از آن استفاده کند.

 در بزرگترین پروژه خاورمیانه، یعنی پروژه ایران مال، عایق صوت نانویی استفاده گردید که افتخار بزرگی برای مجموعه ما به حساب میآید. در آزمونهای عملکردی که پس از نصب عایق صوت به صورت میدانی توسط مجموعه ایران مال انجام شد تا عملکرد آکوستیکی محصول را مورد سنجش قرار دهد، نتایج به مراتب بهتری از آنچه پیشبینی ما بود حاصل شد.

در حال حاضر، بر روی کدهای مختلف محصول برای کاربردهای متفاوت متمرکز شدهایم، تا بتوانیم سبد محصولاتی ارائه کنیم که مشتری بر اساس نیاز و شرایط اقتصادی خود، بهترین محصول را انتخاب کند.

خدمات پس از فروش و نصب محصول در مصالح مختلف ساختمانی، از دیگر مواردی است که توجه شرکت را به خود معطوف ساخته؛ علاوه بر این، ساخت یک اتاق نمایش در محوطه کارخانه برای نمایش چگونگی نصب عایق در کفها و دیوارهای متفاوت ساختمان، تهیه ماکتهای مشخص و آموزنده، کلیپهای معرفی خواص محصول و آموزش نصب عایق و ...، همگی از جمله فعالیتهایی هستند که تاکنون برای معرفی این محصول انجام شده است.

 

 نمایشگاه بینالمللی نساجی - آذر ماه ۹۷ - غرفه شرکت نگین رز سپاهان

 

بسیاری از مخترعین و صاحبان ایده، به کار مشارکتی اعتقادی ندارند. آنها فکر میکنند که ایده اولیه یعنی همه چیز و عملاً سهمی برای سرمایهگذار قائل نیستند. شما چه فکر میکنید؟

با تجربهای که هماکنون دارم، باید بگویم بدون به اشتراک گذاشتن ایده، موفقیت به بهترین شکل و کوتاهترین زمان میسر نمیشود. اگر شما شرکت خود را داشته باشید یا با شرکت دیگری مشارکت کنید، دانش فنی شما به همراه تجربه بالای افرادی که قبل از شما وارد صنعت شدهاند و با اتمسفر آن صنعت آشنایی کامل دارند، به نتیجه مطلوب میرسد.

اگرچه ایده بسیار مهم است، اما ایده و نمونه اولیه تا رسیدن به محصول موفق تجاری، مسیر طولانی و پر چالشی را پیش رو دارد. ایده در کنار بازار و سرمایه هویت پیدا میکند. بحث سرمایهگذاری، تنها هزینه مالی نیست؛ شناخت خوب بازار و اعتبار چندین ساله سرمایهگذار برای اعتماد به یک محصول نوین و داشتن افراد متخصص در زمینههای مختلف برای پیشبرد هر چه سریعتر کار، بسیار حائز اهمیت است؛ با این حال، سرمایهگذار نیز باید نگرانیهای فناور را برای کسب جایگاه با ثبات و مناسب درک کند و از طرفی یک فناور با به روز نگه داشتن خود در حوزه فناوری و تلاش برای توسعه محصولات جدید، میتواند جایگاه و نقش خود را در همکاری پررنگتر و مؤثرتر کند تا برای طرف صنعتی، همکاری با او همیشه جذاب باشد.

 

دلیل اصلی موفقیت خودتان را در این مسیر چه میدانید؟ دشوارترین لحظه در مسیری که طی کردید چه بود و آیا لحظهای پیش آمد که ناامید شوید؟

دلیل اصلی به نظر من صبر و پشتکار بود؛

احساس ناامیدی فراوان پیش آمد؛ اما فکر میکنم ناامیدیهای لحظهای بودند؛ چون ناامید میشدم و بعد از مدت کوتاهی، به این احساس غلبه میکردم و دوباره برمیگشتم. کار صنعتی کار سختی است؛ کاری که تا الان نبوده، کاری که خیلی روتین نیست، مواد و وسایل، شخصیتهایی که با آنها در ارتباط هستید، مشتریهایی که باید محصول را به آنها بفروشید، آنهایی که باید مجابشان کنید، همه به نوعی جدید میشوند و هر مرحله، زمانبر و وقتگیر است و چالش جدید دارد. همه اینها، باعث میشود گاهی ناامید هم بشوم؛ اما این بیشتر خستگی است. ممکن است از خستگی بگویم که پروژه را تمام میکنم اصلاً رهایش میکنم؛ اما بعد دوباره بر میگردم. آن احساس تمام میشود و با انرژی دوچندان دوباره ادامه میدهم.

دشوارترین لحظات! من فکر میکنم دشوارترین لحظات، لحظاتی است که میخواهید عملکرد طرح خود را ببینید و مرحله آخر این است که اجرا شود و عملکردش، از نظر هر فردی مشخص گردد. فکر میکنم یکی از دشوارترین لحظههایی هست که من داشتم؛ با وجود تمام تستهای آزمایشگاهی و تمام استانداردهایی که پاس کردید، باز هم در آخر نظر کسی که استفاده میکند مهم است؛ شما هر چقدر هم اعداد و ارقام را ارائه کنید، باید محصول استفاده شود و نظر طرف مقابل را بگیرید؛ اگر نظرش مثبت نباشد، یعنی تمام کارهایی که انجام دادید، بی نتیجه بوده و من بارها این لحظات را تجربه کردم.

 

چه توصیهای برای مخاطبین برنامه دارید؟ اگر تجربهای داشتهاید که فکر میکنید به مخاطبین کمک میکند، لطفا بیان نمایید.

در مورد فناوران، میتوانم بگویم ایده بسیار مهم است، اما ایده به تنهایی و بدون سعی و تلاش به جایی نمیرسد. حتماً تیمسازی کنند. از افراد با تخصص در زمینههای مختلف و مرتبط با کار، مشاوره بگیرند. برنامه فروش و بازاریابی داشته باشند. با افراد مورد اعتماد کار کنند و از در میان گذاشتن اطلاعات و مشکلات بیم نداشته باشند. در تنظیم قرارداد، شفاف و با انصاف برخورد کنند. همیشه خودشان را جای سرمایهگذار بگذارند و از منظر او به موضوعات نگاه کنند. در کار صادق باشند تا اعتبار خود را حفظ کنند. نرسیدن، بهتر از رسیدن اما از دست دادن است.

محصولات جدید و بخصوص دانشبنیان، مثل هندوانهای در بسته هستند که میتوانند شما را به تنها تولید کننده و پیشرو در آن حوزه تبدیل و به این ترتیب صاحب سود بسیار کنند؛ اما کم و کاستیهای خود را دارند که باید با کمک سرمایهگذار رفع شود. به نظر من، سرمایهگذار میبایست به فناور اعتماد به نفس و جرأت بدهد و بتواند به زبان فناور با او صحبت کند. تلاش او را هم‌پایه ثروت خود در کار بداند. او را مطمئن سازد که هیچ وقت و هیچ جایی قرار نیست او جایگزین شود، مگر به خواسته خودش و همیشه در کنار تیم خواهد بود و مالکیت از او سلب نمیشود.

استفاده از محصولات دانشبنیان و فناورانه، میتواند گام نوینی برای توسعه سبد محصولات و اشتغالزایی و ایجاد انگیزه شود. اگر صنعتگران سعی کنند تا با کمک فناور او را به سمت نتیجه مطلوب راهنمایی کنند، میتوان مطمئن بود که استفاده از محصولات داخلی باکیفیت، انعطافپذیری بالاتری برای مصرفکننده از نظر تغییر برخی موارد کاربردی و حتی اقتصادی ایجاد میکند که به این نکته باید توجه شود.

 

خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید و خسته نباشید.

مرسی؛ خواهش میکنم؛ شما هم خسته نباشید...

1 پاسخ بهاز جعبه آزمایشی عایق صوت تا بزرگترین پروژه ساختمانی ایران (ایران مال)

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.