آخرین مقالات

یادگیری؛ مهارتی کلیدی برای موفقیت در کسب‌وکار

یادگیری؛ مهارتی کلیدی برای موفقیت در کسب‌وکار

مقدمه

این سؤال برای بسیاری از افراد مطرح شده که چگونه می‌توانند رقابتی و همه‌فن‌حریف باشند. یک روش ساده برای پیشرفت شغلی و حرکت به سوی موفقیت که اغلب نادیده گرفته می‌شود، افزایش دانش از طریق یادگیری فردی یا «خودآموز بودن» است. اگرچه آموزش ساختارمند و سنتی بسیار مهم است، اما افراد پرانگیزه‌ای که زندگی خود را وقف مفهوم یادگیری مادام‌العمر کرده‌اند، معمولاً موفقیت بیشتری کسب می‌کنند. این افراد، هر روزه زمان‌هایی را در زندگی پرمشغله خود به فراگیری مفاهیم و ایده‌های جدید تخصیص می‌دهند؛ چرا که اهمیت ایجاد فرصت‌های متعدد را به خوبی درک کرده‌اند. در این نوشتار، به بحث یادگیری به‌عنوان مهارتی مهم در موفقیت کسب‌وکارهای استارت‌آپی خواهیم پرداخت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین افرادی که برای رشد و یادگیری در زندگی شخصی خود تلاش می‌کنند و افرادی که در زندگی حرفه‌ای خود به موفقیت‌های خیره‌کننده می‌رسند، یک همبستگی مستقیم وجود دارد. در یک بازار و دنیای دائماً در حال تغییر، به‌روز، رقابتی و همگام با جریان بودن، بسیار حیاتی است.

لازم به ذکر است، امروزه پیگیری دانش آسان‌تر از گذشته شده و پیشرفت‌های فناورانه، می‌توانند اطلاعات را به صورت آنی در اختیار شما قرار دهند. با وجود این مزیت بسیار کلیدی، یادگیری مستمر نوعی مهارت است. برای یادگیری کارآمد، می‌بایست مجموعه‌ای از نکات ظریف را رعایت نمود. اول و مهم‌تر از همه، باید برای گسترش ذهن خود تمایل داشته باشید. خود را از مفروضات رها کنید تا بتوانید پذیرای اطلاعات جدید باشید. این کار، گاهی با آنچه همیشه درست در نظر می‌گرفتید، تناقض دارد. ممکن است با اطلاعاتی مواجه شوید که دیدگاه شما را به چالش می‌کشد. در عوض ساکن ماندن در ساحل امن خود، از این زمان برای متوقف کردن، منعکس کردن و روشنگری این ایده‌ها به شیوه‌ای که باعث توسعه و گسترش چشم‌انداز کسب‌وکارتان می‌شود، استفاده کنید.

وقتی با اطلاعات جدیدی مواجه می‌شوید، وقت صرف کنید و بررسی نمایید که به چه چیزی باور دارید و علت آن چیست. آیا ذهنیت منسوخ شده شما است که مانع از پیشرفت در دنیای مدرن شده است؟ برای زیر سؤال بردن اطلاعات جدید و تحقیق بیشتر در مورد باورهای قبلی، عزمی راسخ داشته باشید.

پروراندن ذهن پیش از جستجو برای اطلاعات، به اندازه پرورش زمین پیش از برداشت اهمیت دارد. حذف علف‌های هرز، کود دادن و  ایجاد فضا در جایی که اطلاعات می‌تواند باعث شکوفایی و رشد شود، ضروری است. همان‌طور که خاک زمین باید برای شکوفا شدن تغذیه شود، مغز انسان هم نیاز به تغذیه مناسب دارد. مغز، جاذب‌ترین اسفنج است و منتظر است تا با ایده‌ها و مفاهیم جدید، تغذیه شود. روزانه به آن آب دهید تا رشدش را تحریک کنید و برداشت پرباری از اطلاعات و دانش را به دست آورید.

پس از این‌که ذهن آماده شد، وارد مرحله بعدی یعنی «کاربرد» می‌شویم. یک لیست یادگیری، شبیه به لیست وظایف روزمره ایجاد کنید. ایده‌ها و مفاهیمی وجود دارند که به یادگیری مطالب بیشتر در مورد آن‌ها علاقه بیشتری دارید. بسیاری از مردم، برنامه بسیار شلوغ و نامنظمی دارند و در نتیجه برای یادگیری چیزی بیشتر از آنچه برای کنار آمدن با وظایف اجباری زندگی روزمره نیاز است، هیچ وقت مازادی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. توسعه مهارت کافی برای قابل‌قبول کردن توصیف شغلی خود و داشتن اطلاعات کافی برای رفع‌ورجوع کردن مسائل روزمره، یک مسیر مطمئن برای معمولی بودن است. اینجا است که افراد «خودآموز» پیش می‌روند. آن‌ها اهمیت مدیریت زمان و اولویت‌بخشی رشد روزانه را درک می‌کنند. آن‌ها دائماً در تلاش برای دانستن، یادگیری و کار بیشتر هستند. این حاشیه رقابتی، آن‌ها را به موفقیت در زمینه‌های مختلف نزدیک می‌کند.

روش‌های ساده، کارآمد و واقع‌گرایانه‌ای برای به‌کارگیری فرصت‌های یادگیری روزانه وجود دارند که مزاحم زندگی شما نمی‌شوند. یادگیری در حال حرکت، هیچ‌گاه به آسانی الآن نبوده است. برای افرادی که فراگیری از طریق ابزارهای شنیداری را هدف قرار می‌دهند، کتاب‌های صوتی روشی فوق‌العاده برای ادغام دانش با فشار ساده یک دکمه است. در حالی که در ترافیک طاقت‌فرسای رفت‌وآمد روزانه به سرکار خود هستید، کافی است یک کتاب صوتی را پخش کنید که با علایق شما تناسب دارد. در عوض گوش دادن به آهنگ‌های تکراری در ساعات شلوغی، به یک بحث سیاسی یا علمی در رادیو گوش کنید. در صورتی که موسیقی پسند شما است، سعی کنید به زبان دیگری موسیقی گوش دهید.

یادگیری اطلاعات، با استفاده از آن‌ها تسهیل می‌شود. در صورتی‌که یادگیری مهارت‌محور بکار برده نشود، بی‌فایده خواهد بود. مطالعه یک کتاب در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو، به آن اندازه که به صورت عملی با مشکل خودروی خود مواجه شوید، کاربردی نیست. مطالعه در مورد هنر، به اندازه دست به قلم شدن کارآمد نیست. اگر دانشی دارید و می‌توانید مستقیماً به صورت کاربردی آن را به کار ببرید، در این تصمیم شک نکنید. بسیاری از افراد، دانش و مهارت را طی کارهای عملی یاد می‌گیرند.

تخمین زده می‌شود که آمریکایی‌ها 23 ساعت از هفته خود را صرف ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. تصور کنید که هر هفته آن زمان را صرف غنی‌سازی شخصی یا حرفه‌ای خود کنید. شما می‌توانید به پنج زبان صحبت کنید و با تغییر عادات و ذهنیت‌های خود، به آبشار متحرکی از دانش تبدیل شوید. پس خود را با افراد همفکر احاطه کنید و سعی کنید همیشه چیزی ارزشمند از تعاملات شخصی خود به دست بیاورید. بسیاری از افراد در زمینه خود حرفه‌ای هستند و اطلاعات و بینش‌های ارزشمندی برای ارائه کردن دارند. در صورتی که سؤالی دارید، از آن‌ها بپرسید! هرگز بیش از حد مغرور نباشید، زیرا هر سؤالی که نپرسید، یک فرصت ازدست‌رفته محسوب می‌شود.

 

چرا هیچ‌گاه نباید از یادگیری دست کشید؟

برای یک کارآفرین، روش‌های متعددی برای دست یافتن به موفقیت وجود دارد؛ اما فارغ از این‌که در چه مسیری قرار دارید، استمرار در یادگیری بسیار ضروری است. برای داشتن استارت‌آپی پویا و پرانگیزه، باید تعهدی مادام‌العمر برای آموزش و رشد داشته باشید. این مسئله، اساساً به این معنا نیست که شما باید تحصیلات رسمی را پشت سر بگذارید، بلکه به این معناست که باید یادگیری از دیگران، با استفاده از اشکال مختلف رسانه و دنیای پیرامون خود را ادامه دهید. در ادامه، دلایل اصلی اهمیت یادگیری مستمر و نقش آن در موفقیت کسب‌وکارهای نوپا را مرور خواهیم کرد:

1.        استمرار در ایده پردازی‌های جدید:

چه چیزی می‌تواند الهام‌بخش ایده بزرگ بعدی شما باشد؟ به‌سختی می‌توان به این پرسش پاسخ داد، اما احتمالاً با نشستن جلوی تلویزیون یا بازی‌های ویدئویی حاصل نمی‌شود. اگر واقعاً می‌خواهید الهام بگیرید، در هر روز به یادگیری چیزی جدید بپردازید. کتاب بخوانید، پادکست‌های کارآفرینان موفق را گوش کنید، اخبار حوزه فناوری یا صنعت مورد علاقه خود را مرتباً پیگیری کنید و سعی نمایید تا خود را به دنبال کردن منابع مختلفی که شما را در معرض ایده‌ها و مفاهیم جدید قرار می‌دهند، متعهد کنید. با گذشت زمان، مجموعه‌ای از اطلاعات را گردآوری می‌کنید که به مغز شما کمک می‌کند. روابطی جدید بین یافته‌ها ایجاد نموده و نوآوری در ذهنتان ادامه می‌یابد. اگر فرآیند خلق ایده و نوآوری را همچون آتش در نظر بگیریم، یادگیری سوختی مناسب برای استمرار این شعله آتشین خواهد بود!

2.       حفظ شور و اشتیاق:

برای هرکسی زمانی می‌رسد که کار برایش خسته‌کننده به نظر می‌آید. بدون توجه به این‌که چقدر به کار خود علاقه دارید، یادگیری کلید بازگرداندن شور و اشتیاق در طولانی‌مدت است. مشتعل کردن مجدد این شور و اشتیاق درونی، تضمینی برای جالب شدن مجدد کارها است. پس به پیش بروید و درگیر صنعت خود شوید. کتاب‌های نوشته شده توسط رهبران صنعت را بخوانید، پادکست‌های رشته خود را گوش دهید و افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید. شما از این موارد الهام می‌گیرید و اشتیاق درونی شما تقویت می‌گردد.

3.      گفتگوی بهتر:

آیا می‌خواهید فردی جالب در مباحثات و گفتگوهای مختلف باشید؟ اگر این‌طور است، پس به یادگیری از گفتگوها علاقه‌مند باشید. نه‌تنها به افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید، بلکه به ایده‌ها و موضوعات مختلفی که در این بحث‌ها مطرح می‌شود، دقت بیشتری داشته باشید. هر چه بیشتر یاد بگیرید، چیزهای بیشتری وجود دارد که می‌توانید با افراد دیگر در مورد آن‌ها صحبت کنید. دقت کنید، تنها بحث بهبود مکالمه نیست. وقتی زمینه علایق و دانش گسترده‌تری دارید، می‌توانید با طیف وسیع‌تری از مردم در ارتباط باشید که فرصت‌ها و همکاری‌های بیشتری را منجر می‌شود و این خود عاملی برای بهبود مسیر شغلی و حرفه‌ای شما خواهد بود.

4.       فرار از ملال و دل‌زدگی:

وقتی زمان کافی صرف یادگیری نمی‌کنید، به آسانی تنبل یا دل‌زده می‌شوید. چه کسی چنین چیزی را می‌خواهد؟ وقتی شما خود را متعهد می‌کنید که یک فرآیند یادگیری مستمر و مادام‌العمر را آغاز نمایید، متوجه می‌شوید که یکی از پیامدهای مثبت این مسئله، افزایش قابل‌توجه حس رضایت از خود است.

5.      تعادل بهتر کار و زندگی شخصی:

آیا احساس خستگی می‌کنید؟ اوضاع بر وفق مراد شما نیست؟ یادگیری می‌تواند کمک‌رسان باشد. وقتی از کار یکنواخت خود مرخصی می‌گیرید و بر گسترش ذهن خود تمرکز می‌کنید، شبیه مرخصی گرفتن مغز از برنامه منظم و تعریف شده قبلی است. این کار، باعث می‌شود تا از عادات بدی مانند نشستن جلوی رایانه و هیچ کاری انجام ندادن، صرفاً به این خاطر که فکر می‌کنید باید کار کنید، فاصله بگیرید.

6.       سلامتی:

آیا می‌دانید که یادگیری مادام‌العمر، به شما کمک می‌کند تا عمر بیشتری داشته باشید؟ مزایای این کار، بی‌شمار و متنوع‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. مثلاً با وجود این‌که استفاده از مغز لزوماً از بروز آلزایمر جلوگیری نمی‌کند، یادگیری مکرر چیزهای جدید، می‌تواند علائم آن را به تأخیر بیندازد.

 

هشت تکنیک کارآمد برای یادگیری سریع‌تر

یادگیری چیزهای جدید، بخش بزرگی از زندگی است. ما همیشه باید برای یادگیری و رشد در تلاش باشیم، اما یادگیری زمان‌بر است. این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان با تسریع فرآیند یادگیری، از زمان خود بیشترین بهره را برد؟ در ادامه، با برخی از تکنیک‌های تسریع فرآیند یادگیری آشنا خواهیم شد:

1.        با خودکار و کاغذ یادداشت‌برداری کنید.

گرچه به نظر می‌رسد تایپ کردن یادداشت‌های خود در یک لپ‌تاپ، در طول یک اجلاس یا سخنرانی، دقیق‌تر است و به شما کمک می‌کند که سریع‌تر یاد بگیرید، اما نتایج نشان می‌دهد که این‌طور نیست. برای تسریع یادگیری، لپ‌تاپ را کنار بگذارید و به شیوه سنتی کاغذ و خودکار، یادداشت‌برداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که با لپ‌تاپ یادداشت‌برداری می‌کنند، اطلاعات را با سرعت کمتری پردازش و حفظ می‌کنند و در مقابل، افرادی که به صورت دستی یادداشت‌برداری می‌کنند، بیشتر یاد می‌گیرند.

2.       مهارت‌های یادداشت‌برداری کارآمدی داشته باشید.

هر چه یادداشت‌های شما بهتر باشند، سریع‌تر یاد می‌گیرید. دانستن نحوه یادداشت‌برداری به شکل دقیق و جامع، به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را به خاطر سپرده، درک عمیق‌تری از موضوع به دست آورید و مهارت‌های یادگیری معناداری را توسعه دهید. بنابراین، پیش از این‌که یک موضوعی جدید را یاد بگیرید، حتماً راهبردهای مختلف برای یادداشت‌برداری را یاد بگیرید. بدون توجه به روشی که استفاده می‌کنید، نکات اصلی برای یادداشت‌برداری از قرار زیر است:

  • بشنوید و به بیان خود یادداشت‌برداری کنید؛
  • فضاها و خطوطی بین ایده‌های اصلی رها کنید تا بتوانید بعداً به آن‌ها رجوع کرده و اطلاعاتی را اضافه نمایید؛
  • برای صرفه‌جویی در زمان، یک سیستم یکپارچه از مخفف‌ها و نمادها توسعه دهید؛
  • یادداشت‌ها را خلاصه شده و نکتهوار بنویسید، نه جمله کامل؛
  • یاد بگیرید که اطلاعات مهم را بیرون بکشید و اطلاعات جزئی را نادیده بگیرید.

3.      مطالعه، خواب، مطالعه بیشتر.

فردا یک ارائه یا پروژه بزرگ دارید و هنوز آماده نیستید. اگر شبیه بسیاری از افرادی باشید که با چنین موقعیتی مواجه می‌شوند، تا دیروقت بیدار می‌مانید و طوطی‌وار مطالعه می‌کنید. حتماً سخت‌کوشی شما بی‌مزد نخواهد بود، حتی اگر روز بعد به خستگی مفرط دچار شوید. اما، این بهینه‌ترین روشی نیست که مغز ما برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند. تحقیقات نشان‌دهنده رابطه قوی بین خواب و یادگیری است. به نظر می‌رسد کمی خوابیدن، یک عنصر مهم در تقویت نحوه به خاطر آوردن توسط مغز است. خواب عمیق، در صورتی که در عرض 12 ساعت از یادگیری اطلاعات جدید صورت بگیرد، می‌تواند باعث تقویت حافظه شود.

4.       فعالیت خود را تنظیم کنید.

در صورتی که در حال یادگیری مهارتی هستید، کاری را به‌کرات انجام ندهید. انجام تغییرات جزئی در طول فعالیت‌های تکراری، به شما کمک می‌کند تا به نسبت زمانی که به شکل مشابه آن را انجام می‌دهید، سریع‌تر بر یک مهارت تسلط پیدا کنید. دقت نمایید که این کار تنها زمانی جواب می‌دهد که اصلاحات جزئی باشند. ایجاد تغییرات بزرگ در نحوه انجام یک مهارت، کمک‌رسان نیست. بنابراین، اگر در حال تمرین گلف یا تنیس هستید، سعی کنید اندازه یا وزن چوب یا راکت خود را تنظیم کنید.

5.      از استراحت مغز برای بازیابی تمرکز استفاده کنید.

اضافه‌بار اطلاعات، یک پدیده واقعی است. برای یادگیری چیزی جدید، مغز انسان باید سیگنالی به پذیرنده‌های حسی ارسال کنند تا اطلاعات جدید ذخیره شوند، اما استرس و اضافه‌بار، مانع از این می‌شوند که مغز بتواند پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات را به خوبی انجام دهد. وقتی ما سردرگم، مضطرب یا درمانده هستیم، مغز ما تعطیل می‌شود. دانشجویانی که به سخنرانی‌های طولانی‌مدت گوش می‌دهند و به آنچه گفته می‌شود توجهی نمی‌کنند، شاهد خوبی برای این مسئله هستند. آن‌ها صرفاً نمی‌توانند به شکل کارآمدی اطلاعات را در بانک‌های حافظه خود سازمان‌دهی کنند و در نتیجه، یادگیری تعطیل می‌شود. بهترین روش برای غلبه بر این معضل، این است که به مغز استراحت داده و یا فعالیت خود را تغییر دهید، تا بر چیزی جدید تمرکز نمایید. حتی یک استراحت پنج‌دقیقه‌ای، می‌تواند خستگی مغز را کاهش داده و به شما کمک کند تا  مجدداً تمرکز کنید.

6.       آب بنوشید.

همه می‌دانیم که آب یک ماده بسیار مفید و حیاتی است. برای پوست و سیستم ایمنی مفید بوده و به بدن کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. اما نوشیدن آب، برای توانایی‌های شناختی انسان‌ها هم ارزشمند و کلیدی است. در واقع، نوشیدن آب ما را باهوش‌تر می‌کند. بر طبق یک مطالعه پیرامون اثر نوشیدن آب بر فرآیند یادگیری، دانشجویانی که در جلسه امتحان با خود آب می‌بردند، نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی‌دادند، عملکرد بهتری داشتند. از سوی دیگر، بی‌آب شدن بدن، به شدت عملکرد ذهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی نمی‌توانید آب بنوشید، مغز شما باید نسبت به معمول سخت‌تر کار کند.

7.      اطلاعات را به شیوه‌های متنوع یاد بگیرید.

وقتی شما از روش‌های متعددی برای یادگیری استفاده می‌کنید، نواحی بیشتری از مغز برای ذخیره‌سازی اطلاعات در مورد آن موضوع، بکار گرفته می‌شوند. این کار، باعث می‌شود تا اطلاعات مذکور، در مغز شما بیشتر به هم مرتبط شوند. برای انجام این کار، شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند یادداشت خوانی، مطالعه متون علمی، مشاهده فایل‌های ویدئویی و گوش دادن به یک پادکست یا فایل صوتی استفاده کنید تا قسمت‌های مختلف مغز را در مورد موضوع تحریک کنید.

8.      آنچه یاد می‌گیرید را با چیزی که می‌دانید، پیوند دهید.

هر چه بیشتر بتوانید ایده‌ها یا مفاهیم جدیدی که یاد گرفته‌اید را به هم ربط دهید، سریع‌تر می‌توانید اطلاعات جدید را یاد بگیرید. بسیاری از عادات رایج مطالعه، غیرسازنده هستند. آن‌ها توهمی از تسلط را ایجاد می‌کنند، اما اطلاعات به‌سرعت از ذهن‌های شما ناپدید می‌شوند. حافظه نقشی مرکزی در توانایی ما برای انجام فعالیت‌های شناختی پیچیده، مانند به‌کارگیری دانش برای مشکلاتی که پیش‌تر با آن‌ها مواجه نشده‌ایم یا استنباط از وقایع شناخته شده ایفا می‌کند. با یافتن روشی‌هایی برای انطباق اطلاعات جدید و دانش پیشین، لایه‌های معنایی بیشتری پیدا خواهید کرد. این کار به شما کمک می‌کند تا دانش جدید را بهتر درک نموده و دقیق‌تر به خاطر بسپارید.

«ایلان ماسک»، مؤسس شرکت‌های مشهور تسلا و «SpaceX»، از این روش استفاده می‌کند. او می‌گوید دانش را همچون یک درخت دانشی در نظر می‌گیرد. در هنگام یادگیری چیزهای جدید، توصیه او این است که پیش از این‌که به جزئیات بپردازید، اصول را درک کنید. وقتی ایده‌های جدید را به ایده‌های قدیمی ربط می‌دهید، آویزهای ذهنی ایجاد می‌کنید که به شما اجازه می‌دهد، دانش جدید را روی آن‌ها آویزان نمایید.

مراجع: «1»، «2» و «3»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.