آخرین مقالات

از ایده تا محصول؛ نانوکریستال‌های «Pixelligent»

از ایده تا محصول؛ نانوکریستال‌های «Pixelligent»

مقدمه

یکی از حوزه‌هایی که فناوری نانو تغییر و تحولات عمده‌ای در سیر پیشرفت محصولات آن پدید آورده است، اپتیک و به‌طور خاص، صفحات نمایش و اجزای نوری مرتبط با آن است. استفاده از مواد نانویی و نانو ذراتی مانند نقره در نسل جدید نمایشگرها که برخی از آن‌ها با موفقیت به تجاری‌سازی نهایی رسیده‌اند (مانند فناوری نانوسل که از سوی «LG» در نسل جدید صفحات نمایش تلویزیون‌های «4K» مورد استفاده قرار گرفته است)، نشان‌دهنده نقش کلیدی فناوری نانو در این صنعت است. با توجه به اهمیت نانو اپتیک و پتانسیل‌های بالقوه برای توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای جدید، در ادامه معرفی استارت‌آپ‌های موفق نانویی، در این نوشتار به معرفی استارت‌آپ پیکسلیجنت «Pixelligent» خواهیم پرداخت.

«پیکسلیجنت» یک شرکت استارت‌آپی مبتنی بر نانو فناوری است که مواد اپتیکی جدیدی را برای کاربرد در لامپ‌های «LED» و «OLED»، صفحات نمایش تخت و سایر اجزای نوری تولید می‌کند. این شرکت، از نانو کریستال‌های انحصاری خود، برای ساخت مواد اپتیکی جدید با هدف بهبود عملکرد محصولات موجود در بازار استفاده می‌کند. «نانو کریستال‌های زیرکونیوم» این شرکت، برای بهبود خواص نوری، الکتریکی، گرمایی و مکانیکی استفاده می‌شوند.

پیکسلیجنت را می‌توان از نسل اول کسب‌وکارهای نوپایی دانست که در ابتدای قرن بیست و یکم، با هدف توسعه و تجاری‌سازی فناوری نانو تأسیس گردیدند. این شرکت در سال 2002 میلادی، توسط «گریگوری کوپر» بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، دفتر اصلی آن در مریلند آمریکا قرار دارد. با توجه به همکاری گسترده با بزرگ‌ترین شرکت‌های روشنایی و الکترونیکی جهان و موفقیت‌های پی در پی در زمینه طراحی، توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید اپتیکی، پیکسلیجنت در سال 2017 میلادی، از سوی «Frost & Sullivan Manufacturing Leadership Council» به‌عنوان تولیدکننده برتر سال شناخته شد. این جایزه به خوبی نشان‌دهنده نقش کلیدی این استارت‌آپ در صنعت روشنایی و اجزای نوری الکترونیکی است.

 

محصولات و فناوری‌های کلیدی

پیکسلیجنت با سنتز نانو کریستال‌های زیرکونیوم و پراکنده کردن آن‌ها در پلیمرها، ترکیبات شفاف کریستالی ساخته که از آن‌ها برای ایجاد خواص نوری بهتر استفاده می‌کند. زیرکونیوم دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فردی، شامل ضریب شکست بالا، شفافیت نوری بالا، ثابت دی‌الکتریک بالا و عدم واکنش‌پذیری شیمیایی در شرایط خاص است که امکان استفاده از آن را در طیف گسترده‌ای از کاربردها ممکن نموده است. مواد اپتیکی ابداعی پیکسلیجنت، خواص اپتیکی بی‌نظیری از قبیل ضریب شکست بالا و وضوح نوری تقریباً کامل (مشابه با مواد پلیمری) را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

پلتفرم نانو فناوری انحصاری این شرکت، تحت عنوان «PixClearProcessTM»، شامل چهار ویژگی منحصربه‌فرد است:

1)      سنتز نانو کریستال: نوآوری اصلی، توانایی در سنتز نانو کریستال‌های فلزی با ابعاد کمتر از 10 نانومتر و کنترل شیمیایی سطوح آن‌ها است.

2)      پردازش و پوشش سطح: امکان پیوند طیف گسترده‌ای از عوامل پوششی به سطح نانو کریستال، همراه با کنترل شکل و اندازه ذرات، نسل جدیدی از فناوری کامپوزیت را ارائه نموده که ناکارآمدی‌ها و شکست‌های تجاری 50 سال اخیر را به دست فراموشی خواهد سپرد.

3)      دیسپرژن و مهندسی کاربرد (قابیلت ترکیب نانو کریستال‌ها با پلیمرها و حلال‌ها): نانو کریستال‌های تولیدی،  به راحتی می‌توانند در حلال‌های قطبی و غیرقطبی و نیز پلیمرها و مونومرهایی که در ساخت تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌کار رود. بسته به نیاز، پیکسلیجنت قادر به تحویل ماده قابل‌پردازش با شفافیت تقریباً کامل (بیش از 95 درصد) نیز می‌باشد.

4)      تولید در مقیاس بالا: محصولات و فناوری‌های ساخت پیکسلیجنت، چهار متغیر کلیدی «انطباق با استانداردهای بهداشتی و ایمنی»، «کیفیت»، «حجم تولید» و «هزینه» را برای تولید نانو کریستال‌های اکسید فلزی هدف قرار می‌دهد.  با استفاده از فرآیند انحصاری «PixClearProcess»، مشتریان و کاربران شرکت می‌توانند خواص نوری، مکانیکی و الکتریکی را در سطوح بی‌سابقه‌ای تنظیم و استفاده نمایند.

با توجه به پلتفرم انحصاری توسعه‌یافته، پیکسلیجنت مجموعه‌ای از محصولات به بازار عرضه نموده که قادر به بهبود عملکرد نوری یا اپتیکی پلیمرها و مونومرها از طریق دیسپرژن نانو کریستال‌های زیرکونیوم است. دیسپرژن‌های تولیدی این شرکت، آن‌چنان کیفیت بالایی دارند که ضریب شکست را تا بیش از 1/85 افزایش می‌دهند، در حالی که شفافیت را همچنان حفظ نموده و مزایای نوری و مکانیکی بالایی را ایجاد می‌کنند. مزایای مذکور در حالی ایجاد می‌شوند که بر سایر ویژگی‌های مهم مواد، مانند پایداری مکانیکی و حرارتی، ویسکوزیته و طول عمر محصول، تأثیر نامطلوبی ایجاد نمی‌کنند. محصولات «PixClear®» در موارد زیر کاربرد دارند:

الف) لامپ‌های «LED»

برای تولیدکنندگان «LED»، هر یک درصد افزایش خروجی نور نیز، می‌تواند بسیار مهم تلقی گردد. محصولات پیکسلیجنت، خروجی نور لامپ‌های «LED» را بین 5 تا 10 درصد افزایش می‌دهد که نشان‌دهنده کارکرد بسیار مطلوب آن‌ها و ارزش بسیار زیاد برای تولیدکنندگان صنعت است. این محصولات، «LED»ها را روشن‌تر نموده و هزینه تمام‌شده لامپ‌ها و چراغ‌ها را کاهش می‌دهد. با استفاده از دیسپرژن‌های نانو کریستال مبتنی بر سیلیکون این شرکت، ضریب شکست متیل فنیل سیلیکون‌ها به بیش از 1/63 و دی متیل سیلیکون‌ها به بیش از 1/58 می‌رسد.

ب) لامپ‌های «OLED»

مواد و محصولات اپتیکی پیکسلیجنت، نور خروجی پنل‌های روشنایی «OLED» را در مقایسه با سایر پنل‌ها، به شدت افزایش می‌دهند. این مواد با پلیمرهای مورد استفاده در پنل‌های نوری «OLED» سازگار بوده و می‌توانند ضریب شکست را تا بیش از 1/83 افزایش دهند.

ج) صفحه‌نمایش

محصولات شرکت به مدیریت دقیق نور در نمایشگرها کمک می‌کنند. این مواد، ضریب شکست را افزایش داده و در عین حال، شفافیت را بالا نگه می‌دارند. مواد تولیدی ویژه صفحات نمایش، برای آکریلیک‌ها و اپوکسی‌ها بهینه شده‌اند و می‌توانند ضریب شکست را تا بیش از 1/85 افزایش دهند. این مواد با تکنیک‌های فعلی تولید نمایشگر کاملاً سازگار هستند.

د) اجزای نوری

یکی دیگر از کاربردهای مواد اپتیکی تولیدی، بهبود خواص نوری و مکانیکی در بسیاری از قطعات و فیلم‌های نوری است.

 

تیم کاری

«کاریج بندز» با بیش از 25 سال تجربه به‌عنوان مدیر، کارآفرین و سرمایه‌گذار در صنایع و فناوری‌های مختلف، هدایت این شرکت فناور پیشگام در حوزه اپتیک را بر عهده دارد. وی از سال 2009 میلادی، مدیر ارشد پیکسلیجنت بوده و پیش از آن نیز، مدیرعامل یک شرکت نرم‌افزاری مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته به نام «Global Secure Corp» بوده است.

دکتر «سرپیل گان ویلیامز»، مدیر توسعه محصولات شرکت است که همکاری وی با این استارت‌آپ، از همان بدو راه‌اندازی آغاز گردیده است. مسئولیت‌های فعلی دکتر ویلیامز، شامل توسعه محصولات و کاربردهای جدید بوده و تخصص و دانش وی در زمینه سنتز نانو کریستال‌ها و خواص ویژه آن‌ها، موجب شده است تا رهبری گروه سنتز نانو کریستال‌ها در شرکت را به عهده گیرد. وی از محققین کلیدی شرکت به حساب آمده و نامش در اغلب پتنت‌های متعلق به شرکت در زمینه سنتز و کاربرد نانو کریستال‌ها به چشم می‌خورد.

«بن چیو»، مدیر مالی شرکت و از دیگر نفرات کلیدی تیم کاری است. وی بیش از 16 سال تجربه در زمینه رهبری و مدیریت مالی صنایع تولید مواد شیمیایی داشته و پیش از پیوستن به پیکسلیجنت، مدیر مالی «W. R. Grace» و «JPMorganChase» (از بانک‌های مشهور آمریکا در حوزه سرمایه‌گذاری با درآمدی بالغ بر 109 میلیارد دلار در سال 2018 میلادی) بوده است.

 

تأمین مالی

مجموع سرمایه جذب شده از سوی پیکسلیجنت، 7/54 میلیون دلار است که توسط مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران، شامل «Abell Foundation»، «دپارتمان انرژی آمریکا»، «TCP Venture Capital»، «صنایع دفاع»، «Tokyo Ohka Kogyo» و «Kateeva» تأمین شده است. نکته جالب، حضور برخی سرمایه‌گذاران فرشته، نظیر «David Testa» در میان سرمایه‌گذاران و منابع تأمین مالی این شرکت است که نشان می‌دهد، استفاده از منابع مختلف مالی و به‌کارگیری مسیرهای مختلف جذب سرمایه، در دستور کار این شرکت قرار داشته است.

موفقیت پیکسلیجنت در امر جذب سرمایه را می‌توان مرهون چند عامل دانست. از یک‌سو، ایده‌های نوآورانه و برخورداری از قابلیت‌های فناورانه بسیار قدرتمند، از جمله پلتفرم انحصاری «PixClearProcess» که جذابیت سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران افزایش داده است. از سوی دیگر، طیف وسیع کاربردهای تجاری‌سازی شده و بالقوه برای نانو کریستال‌های این شرکت که امکان توسعه کسب‌وکار و حضور در بازارهای جدید را به سادگی ممکن ساخته است. و در نهایت، حضور «بن چیو» به‌عنوان مدیر مالی شرکت که تجربیات و ایده‌های نوآورانه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی داشته است.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.