آخرین مقالات

مصاحبه با مؤسس شرکت «Pooch & Mutt»؛ چطور کسب‌وکارم را گسترش دادم؟

مصاحبه با مؤسس شرکت «Pooch & Mutt»؛ چطور کسب‌وکارم را گسترش دادم؟

مقدمه

طی پنج سال گذشته، شرکت «Pooch & Mutt»، سالیانه به‌طور متوسط رشدی 60 درصدی را تجربه نموده است. این شرکت که با ایده تهیه غذای حیوانات خانگی و از سال 2008 میلادی آغاز به کار نموده، امروزه محصولات خود را به کشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، سنگاپور، نیوزلند، دوبی و هند، صادر می‌کند.

بنیان‌گذار این استارت‌آپ موفق، گای بلاسکی «Guy Blaskey» 40 ساله است که با ادعای تولید و عرضه غذای سالم برای سگ‌ها، کسب‌وکار خود را با رشدی چشمگیر و مستمر مواجه نموده است. وی در این مصاحبه، پیرامون اهمیت حفظ کارکنان علاقه‌مند، نوآوری و اختلال در بازار و این‌که چرا الهام‌بخش وی، یک فیلسوف از رومیان باستان است، نکاتی را بیان می‌دارد.

 

ایده این کسب‌وکار چگونه به ذهن شما رسید؟

داستان تأسیس این کسب‌وکار، یک داستان غیرعادی است. بسیاری از افراد، هنگامی که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند، با آن حوزه کاملاً آشنا نبوده و تنها یک ایده دارند، پول زیادی قرض می‌کنند و سپس کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند، افرادی را با استفاده از سرمایه جذب شده استخدام می‌کنند و سعی در تجاری‌سازی ایده خود دارند. این دقیقاً برخلاف کاری است که ما انجام دادیم.

جرقه تأسیس این شرکت، از سگ خانوادگی ما کوکی «Cookie» گرفته شد. کوکی از ناحیه کفل (لگن) دچار مشکل شده بود. ما او را با یک مکمل مشترک که در شرکت مادرم برای اسب‌ها تولید شده بود، درمان کردیم. این مکمل خیلی خوب کار می‌کرد، اما برای سگ‌ها عالی و کامل نبود. بنابراین ما در سال 2008، فرایند تولید دو مکمل را به‌عنوان یک پروژه جانبی راه‌اندازی کردیم. تجربه تولید و عرضه این دو مکمل، برای من به‌عنوان دوران کشف ایده بودند؛ چرا که متوجه فرصت فوق‌العاده در بازار حیوانات خانگی شدم: «کمک به سگ‌ها برای داشتن زندگی شادتر و سالم‌تر».

مکمل‌ها فوق‌العاده هستند؛ اما برای تأمین مواد مغذی مفید برای سگ‌ها کافی نیستند. ما آن‌ها را برای درمان مجموعه‌ای از بیماری‌های سگ‌ها، در زمینه هضم غذا و سیستم گوارشی، دندان، لثه، حرکت کردن و ... بکار بردیم. پس از دو سال، مردم از ما پرسیدند: کی قرار است به سراغ غذای سگ‌ها بروید؟

در سال 2014، ما غذاهای آرامش‌بخش و مسکن، کاهنده وزن و کمک‌کننده به هضم غذا را عرضه کردیم که با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شدند. از آن زمان به بعد، ما تمرکز خود را بر روی این موضوع قرار داده و غذاهای مفید و عمومی‌تری را روانه بازار کردیم.

 

در این حوزه چه تجربیاتی داشتی؟

من یک مشاور بازاریابی بودم و این پروژه هم، در چند سال اول فقط یک پروژه جانبی محسوب می‌شد. با این وجود، به تغذیه مثبت به شدت باور دارم و به دلیل سرگرمی شخصی خودم (دونده ماراتن)، تحقیقات زیادی در این خصوص انجام داده‌ام.

بله، محصولات غذایی سالمی در بازار به‌عنوان غذای حیوانات خانگی و به‌طور خاص سگ‌ها وجود داشت، اما فردی یا کسب‌وکاری نبود که از مواد مغذی برای کمک به آن‌ها، برای داشتن یک زندگی بهتر استفاده نماید. چیزی که ما در پی آن هستیم، این است که این مواد مغذی اساسی، مانند اسیدهای چرب «امگا 3» و «سلنیوم» را وارد زندگی سگ‌ها کنیم. به عبارت دیگر، مواد مغذی ورزشکاران را به حیوانات خانگی بدهیم.

 

برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان چقدر سرمایه داشتید و از کجا تأمین شده بود؟

من از پدرم 20000 یورو قرض کردم و مادرم هم به‌عنوان یکی از سهام‌داران پنج‌ساله شرکت، 30000 یورو سرمایه‌گذاری کرد. این تنها پول خارج از سازمانی بود که ما برای راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار خود استفاده کردیم.

 

آیا برای گسترش و توسعه کسب‌وکارتان به سراغ منابع مالی خارجی هم رفته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، به صورت قرض یا سهام؟

ما سال گذشته پیشنهاد بسیار خوبی برای تأمین مالی خارجی داشتیم؛ درست زمانی که قصد داشتیم یک برند جدید از غذای حیوانات خانگی (گربه) را رونمایی کنیم. هدفمان این بود که این برند را تحت یک سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر به بازار عرضه کنیم که البته به دلایلی انجام نگرفت.

 

چه توصیه‌ای برای مالکان کسب‌وکارهای کوچکی دارید که قصد جذب سرمایه خارجی دارند؟

مردم خیلی زود به سراغ سرمایه‌های خارجی می‌روند. نتیجه این روند این است که مردم در ازای گسترش کسب‌وکارشان، مجبور به انجام برخی کارها می‌شوند که شاید خودشان به آن‌ها اعتقادی ندارند. سهام آن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرد و عملاً توسط افراد دیگری کنترل می‌شوند. حتی در مواردی شما تبدیل به یک کارمند می‌شوید و این چیزی نیست که برای یک فرد با انگیزه کارآفرینی جذاب باشد. اغلب ما به دلایل دیگری به مسیر کارآفرینی وارد شده‌ایم.

جذب سرمایه از طریق فاکتورهای مالی و همکاری با تأمین‌کننده‌ها به صورت پرداخت‌های طولانی‌مدت، روش‌هایی هستند که باعث می‌شود جریان سرمایه خود را مدیریت نموده و در عین حال، کمتر به سرمایه‌های خارجی نیاز پیدا کنید. با این استراتژی، در سهام شما دخالت نمی‌شود. من اعتقاد دارم که اغلب کسب‌وکارها برای گردش نقدی خود، به پول و سرمایه نیاز دارند و برای همین به سراغ جذب سرمایه می‌روند؛ اما همیشه کارهای دیگری هم برای انجام دادن وجود دارد.

جمع‌آوری سرمایه کار محبوب و رایجی است، اما فکر می‌کنم شما باید به کسب‌وکار خود هم بپردازید و آن را سودآور کنید.

 

فناوری چه نقشی در کسب‌وکار شما دارد؟

فناوری نقش بسیار قابل‌توجهی در ارتباطات داخلی و زنجیره تأمین ما ایفاء می‌کند. ما شرکتی 10 نفره هستیم، اما صدها نفر در زنجیره‌های تأمین ما حضور داشته و در سرتاسر اروپا با ما همکاری می‌کنند.

مسئله مهم‌تر این‌که فناوری یک نقش کلیدی در ارتباط با مشتریان ما ایفاء می‌کند. بر خلاف برخی از برندهای غذای مخصوص حیوانات خانگی، ما بر این باوریم که رابطه بین کسب‌وکار و مشتریان کاملاً دو سویه است. ما می‌خواهیم با مشتریان خود در تعامل باشیم و محصولاتی که آن‌ها نیاز دارند را تولید کنیم.

 

در مسیر توسعه کسب‌وکارتان با چه چالش‌های عمده‌ای مواجه شدید؟

ما هر روز با چالش مواجه می‌شویم. هر شرکتی که سرعت رشدی شبیه به ما دارد، این‌گونه است. این چالش، می‌تواند مرتبط با بحث تأمین باشد یا ناشی از تحت‌فشار قرار گرفتن از سوی رقبا باشد. مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که تنها باید در مورد چیزهایی ابراز نگرانی کنیم که قادر به تغییر آن‌ها هستیم. من همیشه سعی می‌کنم و کارکنان خودم را هم ترغیب می‌کنم که در مورد چیزهایی که کنترلی روی آن‌ها ندارند، استرس نداشته باشند. هر زمانی که مشکل یا چالشی دارید، باید آن را به این صورت بشکنید: چه چیزی تحت کنترل من است؟ چه چیزی خارج از کنترل من است؟ عناصری که تحت کنترل شما هستند را پیدا کنید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

 

آیا کسب‌وکار خود را اخلال‌گر نظم موجود می‌دانید؟

همان‌طور که پیش می‌رویم، بیشتر از قبل اخلال‌گر می‌شویم. ما اخیراً یک غذای آبکی در بسته‌های سازگار با محیط‌زیست عرضه کریم (در مقایسه با قوطی‌های قلع اندود قبلی) که در عرض یک سال، بیش از 1 میلیون یورو فروش داشته است. ما حساب کردیم که با تغییر مسیر از جعبه‌های قلع اندود به کارتن‌های تتراپک، می‌توانیم 600 درخت را نجات دهیم. با این کار، مجموعه‌ای از تهدیدات حقوقی از سوی شرکت‌های تولیدکننده جعبه‌های فلزی و بسته‌بندی‌های فلزی داشته‌ایم، چرا که ما می‌خواهیم شرایط موجود و نظم فعلی را به چالش بکشیم.

مثال دیگر، مواد اولیه غذای حیوانات خانگی است. تمامی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده غذای حیوانات خانگی، ترکیب مواد اولیه خود را پنهان می‌کنند. ما به صورت عامدانه، کمپین‌های بحث‌برانگیزی را راه انداختم و اشاره کردیم که غذای حیوانات خانگی کنسروی، حاوی حشرات له شده است. ما این را بخشی از استراتژی تبلیغاتی خودمان در نظر می‌گیریم. ما از این کار راضی هستیم، زیرا می‌دانیم که حق با ماست.

 

موفقیت را چگونه می‌سنجید؟

من در 98 درصد اوقات، برای زمان حمام دختر سه ساله‌ام در خانه حاضر بوده‌ام. خانواده من یک اولویت بزرگ هستند. من می‌خواهم که هر کسی زندگی خارج از کار داشته باشد. من موفقیت را با خروج هر کس از اداره در ساعت 5:30 دقیقه بعدازظهر ارزیابی می‌کنم.

 

چه نکات تجاری (یا شخصی) برای کارآفرینان دیگری دارید که امید دارند کسب‌وکار خودشان را گسترش دهند؟

برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار، مانند تمرین برای دوی ماراتن است. این‌که شما از خواب بیدار می‌شوید و به این فکر بیفتید که من امروز قصد دارم در یک دوی ماراتن شرکت کنم، هیچ‌گاه رخ نمی‌دهد. شما باید یک برنامه تمرینی را آماده کنید. برنامه‌ریزی برای یک کسب‌وکار هم، چیزی شبیه به این موضوع است. ما می‌دانیم که می‌خواهیم به کجا برویم. در طول مسیر شما به تدریج به اهداف کوچک و قابل حصولی دست می‌یابید: «پس شما برنده‌های تدریجی و افزایشی هستید».

 

چه کسی بیشترین تأثیر را در زندگی کاری شما داشته است؟

سنکا «Seneca»، فیلسوفی در روم باستان می‌گوید: «اگر نمی‌دانید عازم کدام بندرگاه هستید، هیچ بادی مساعد نخواهد بود». تمامی افرادی که کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کنند، خواهان موفقیت هستند. اما اغلب آن‌ها نمی‌دانند که موفقیت را چگونه تعریف کنند. چیزی که من از طریق آزمون‌وخطا و به سختی دریافته‌ام، این است که ما اکنون تصویری آشکار از جایی که در پنج سال آینده می‌خواهیم به آن برسیم را داریم. جالب این‌که «سنکا» یکی از ثروتمندترین مردم روم بوده است.

 

در خارج از محل کار چگونه به آرامش می‌رسید؟

برای من، شرکتم یک شرکت غذای سالم است که محصولات آن را حیوانات خانگی می‌خورند. من می‌خواهم با این کسب‌وکار زندگی کنم نه این‌که در مورد آن صحبت کنم. من می‌خواهم هر کسی که در اینجا است، زندگی شاد و سالمی داشته باشد. شخصاً، من در ورزش آمادگی جسمانی و دو (مخصوصاً ماراتن و دوی سه‌گانه) فعالیت دارم و از آن‌ها لذت می‌برم.

 

مرجع: «Growth Business»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.