آخرین مقالات

بیل و استیو رودر‌وی هم (قسمت پایانی)

بیل و استیو رودر‌وی هم (قسمت پایانی)

مجری: این فناوری در 5 سال آینده به چه شکلی خواهد بود؟ و درنهایت به چه شکلی در خواهد آمد؟ اصول کاری هریک از شما در آینده چه خواهد بود؟ جف هاوکینز وسیله‌ای را که بسیار سبک است و بر مبنای لینوکس کار می‌کند معرفی کرده است. آیا شما آن را دیده‌اید؟ او آن را دوستی برای تلفن هوشمند نامیده است. وسیله‌ای که در 5 سال آینده بیشترین اطمینان را نسبت به آن دارید چیست؟

بیل: به نظر من شما چندین وسیله را در کنار هم خواهید داشت. وسیله‌ای تمام صفحه و قابل حمل که احتمالا فقط برای خواندن مطالب از آن استفاده نخواهید کرد. من به شکل تبلت مانند آن ایمان دارم. بنظر من شما با صوت و جوهر الکترونیکی سروکار خواهید داشت. صفحه کلید مکانیکی و تنظیماتی برای آن خواهد بود و این وسیله در اندازه جیب ما خواهد بود. کامپیوترهای جهت‌یاب، رسانه و تلفن در کنار هم خواهند بود. فناوری این اجازه را به ما می‌دهد که هر چه را می‌خواهیم در کنار هم داشته باشیم. اما شما باید آن را بگونه‌ای تغییر دهید تا نیازهای مردم را برآورده کند. البته این وسایل نیازمند آزمایش هستند ولی در نهایت بنظر من این وسیله، انقلابی در ماشین‌های قابل حمل ایجاد خواهد کرد. این انقلاب در تلفن همراه هم در حجم بالا و هم بصورت بسیار کامل رخ خواهد داد. 

مجری: آیا در خانه نیز امکان اتصال تمام وسایل به آن وجود خواهد داشت؟

بیل: در خانه با اتصال به اینترنت شما می‌توانید تمامی وسایل موجود برای کامپیوتر را به آن متصل کنید و انواع سرگرمی‌‌ها مانند بازی کامپیوتری را داشته باشید. در واقع شما چیزی شبیه میز کار خواهید داشت. از تمامی فضاها برای ذخیره و نگهداری اطلاعات استفاده شده است بطوریکه وقتی شما پشت میز می‌نشینید همه چیز تحت کنترل شماست. 

مجری: دیدگاه 5 ساله شما درباره وسایل قابل حمل چیست؟

استیو: کامپیوترهای خانگی از نظر زمان پایداری در مقابل محصولات دیگر بسیار مقاوم هستند. برای هر وسیله‌ای عمر بهره‌وری وجود دارد. کامپیوترهای مخصوص پردازش اطلاعات مالی و کامپیوترهای کوچک مخصوص ادراه اسناد باعث پیشبرد صنعت هستند. آن‌ها تا زمان مشخصی مورد علاقه بودند و با ظهور اینترنت مردم خواستار کامپیوترهای قوی‌تر شدند و مرورگرها بوجود آمدند. در سال‌های اخیر کامپیوترهای شخصی کمی بی‌اهمیت شده‌اند و شرایط شبیه زمانی است که کامپیوترهای نسل قبل درحال خارج شدن از چرخه صنعت بودند و برای آن‌‌ها جایگزینی بوجود آمد. ما کامپیوترهای شخصی را مرکز دیجیتال در خانه می‌نامیم. شما می‌توانید هر نامی که دوست دارید روی آن بگذارید. این مرکز چند رسانه‌ای در اثر همگام شدن با دوربین‌های دیجیتالی و دوربین‌های فیلم‌برادی، و به اشتراک گذاری آن‌ها در اینترنت و محلی برای ذخیره تمامی این اطلاعات پیشرفت کرد. این وسیله به عنوان مرکز زندگی دیجیتال شما خواهد بود. عصر جدیدی درحال فرا رسیدن است که در آن کامپیوترهای شخصی بطور تنگاتنگی با یک شبکه اینترنتی با پشتیبانی غیر مستقیم در ارتباط خواهند بود و این مسئله آن‌ها را به موبایلی با ویژگی‌های منحصر بفرد تبدیل خواهد کرد. بنابراین من معتقدم که کامپیوترهای خانگی درآینده نیز وجود خواهند داشت. ممکن است این وسیله به شکل تبلت و یا نوت بوک باشد و یا یک صفحه نمایش منحنی بزرگ، اما بهرحال با ما همراه خواهد بود. به نظر من آن وسیله‌ای خواهد شد که تمام مردم آن را خواهند داشت حداقل در این جامعه. شاید در جوامع دیگر اینطور نباشد. در آینده ما شاهد گسترش هر چه بیشتر دستگاه‌های پست پی سی خواهیم بود. آی پاد یکی از آن‌ها است. این گروه از دستگاه‌ها دسته‌بندی خاصی را به خود اختصاص می‌دهند زیرا آن‌ها برای انجام عملیات خاص و منحصر بفرد طراحی و ساخته شده‌اند که ممکن است آن یک تلفن همراه، آی پاد یا زوون یا هر چیز دیگری باشد. از نظر من نوآوری در این زمینه بسیار گسترده‌تر خواهد بود و ما شاهد بوجود آمدن بسیاری از پست پی سی ها در آینده خواهیم بود. 

مجری: برای ما مثالی از پست پی سی بیاورید؟

استیو: آی پاد. 

مجری: آیا آی فن و بیشتر این تلفن‌های همراه، با وجود اینکه می‌دانم شما معتقدید آی فن از تمام نمونه‌های موجود در بازار بهتر است، فرم و شکل دیگری از کامپیوتر نیستند؟

استیو: ما به جایی در فناوری رسیده‌ایم که هر چیزی به نوعی یک کامپیوتر است. اما به شکل‌ها و فرم‌های متفاوت. آیا ایرادی دارد اگر تلفن همراه شما از یک کامپیوتر کوچک تشکیل شده باشد؟ به نظر من اصلا مهم نیست. آنچه برای کاربر مهم است نحوه استفاده آن است و اینکه در داخل آن چه خبر است از اهمیت ناچیزی برخورداراست. 

مجری: به نظر شما کاربرد اصلی وسایلی مانند تلفن همراه چیست؟ آیا کاربردهای آن‌ها در مقایسه با 5 سال پیش تغییری کرده است؟

بیل:  این وسیله به سرعت تبدیل به ابزارهایی مانند وسیله جهت‌یابی، کیف پول دیجیتالی، دوربین عکاسی و فیلم برداری گشت که همگی در یک وسیله تجمع یافتند. با این وجود ابزارهایی که تک تک این امکانات را بطور جداگانه ارائه می‌دهند وجود دارند. قطعا شما تمایلی به ویرایش فایل خود بر روی صفحه نمایش بسیار کوچک تلفن همراه را ندارید و شما نیازمند وسیله‌ای هستید که این کارها را برای شما انجام دهد. در اینصورت بوجود آمدن صفحه نمایشی که مانند کتاب قابلیت ورق زدن داشته باشد و شما بتوانید تمام کارهای ویرایش را بر روی آن انجام دهید دور از انتظار نیست.

مجری: نظر شما در مورد کنفرانس دیجیتالی چیست؟ افرادی در زمینه نمایش دیجیتالی کنفرانس و افرادی بر روی جوهر الکترونیکی کار می‌کنند. قطعا با آن‌ها آشنا هستید. نظر شما در مورد آن‌ها چیست؟

بیل: پیشرفت‌های زیادی در زمینه نمایش‌دهنده‌ها رخ داده است که در حال ورود به بازار است. اما در مورد جوهر الکترونیکی هنوز جای کار زیاد است و اینکه کدام یک از آنها گسترده‌تر و فراگیرتر خواهد بود مهم نیست. مایکروسافت نیز بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام داده که البته یک برنامه 5 ساله برای رسیدن به نتیجه مطلوب مورد نیاز است. 

مجری: به نظر شما در 5 سال آینده چه امکانات دیگری بر روی آی فن خواهد بود؟ 

استیو: نمی دانم. زیرا 5 سال پیش فکرش را نمی‌کردم که گوگل مپ بر روی آی فن وجود خواهد داشت. اما چیزی که در راه است بسیار محبوب و مورد پسند مردم خواهد بود. مردم آن را دوست خواهند داشت و آن را تهیه خواهند کرد. هر روز اختراعات فراوانی توسط افراد مختلف عرضه می‌گردد اما به نظر من مهمتر از خود آن اختراع ایجاد تعادل بین چیزی که وجود دارد و چیزی که وجود ندارد است و آن تابع ویرایش است. اکثر وسایلی که ما با خود حمل می‌کنیم وسایل ارتباطی هستند که ما دوست داریم از آن‌ها به عنوان وسیله سرگرمی نیز استفاده کنیم. اما آن‌ها ذاتا وسایل ارتباطی هستند و به همین نام نیز باقی می‌مانند. 

مجری: خارج از محدوده کامپیوترها، در فضای اینترنت چه چیزی برای شما در ارتباط با شرکت خود و شخص خود شما جالب است؟ برای مثال کدام یک شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌های موجود و تمامی آن وسیله‌هایی که در مورد آن صحبت کردیم را دوست دارید؟

استیو: ما بر روی پدید‌هایی از اینترنت کار می‌کنیم. اما من نمی ‌توانم در مورد آن صحبت کنم. چیز‌های جالب زیادی در اینترنت وجود دارد که برای من جالب است از جمله خدماتی که مردم امروزه از طریق اینترنت دریافت می‌کنند.

مجری: آیا در ارتباط با سرگرمی است؟

استیو: بیشتر آن‌ها در ارتباط با سرگرمی هستند اما موارد زیادی نیز وجود دارد که درباره چگونگی حل و فصل مشکلات موجود در زندگی بشکل بسیار سازنده و کارآمد است. این حس بسیار خوبی است زمانی که شما چیزی را به کسی نشان می‌دهید و نیازی به این نیست که آن فرد را متقاعد کنید که مشکلی دارد و این راه حل آن است زیرا خود فرد می‌داند که مشکل دارد و زمانی که فرد با راه حل مشکلش مواجه می‌شود بسیار خوشحال می‌شود و فکر می‌کنم که در یکی دو سال آینده از این موارد زیاد داشته باشیم. 

مجری: قطعا شما تجارت اینترنتی بزرگی با آی تیون دارید و در فروشگاه اپل محصولات زیادی را بفروش می‌رسانید. اما شما این ایده را بر روی کامپیوترهای شرکت اپل و با خدمات غیر مستقیم اجرا کرده بودید که نام آن مک است. بیشتر مردم بر این باور هستند که شما تغییر زیادی را در آن نداده‌اید و همان ایده قبلی است که در آی تیون اجرا شده است. 

استیو: در این مورد چندان با شما موافق نیستم. در آینده تغییرات بیشتری را خواهید دید. 

مجری: در مورد شما پدیده‌هایی مانند هات‌میل را داریم و ویندوز مسنجر که بطور گسترده‌ای در حال استفاده هستند و من دقیقا نمی‌دانم چند نفر کاربر دارند. قطعا بسیار زیاد است. اما از طرف دیگر با توجه به گفته‌های استیو بالمر، مردم انتخاب‌های قدرتمند دیگری برای جستجو در اینترنت 

دارند. آیا شما، که صاحب شرکت‌های بزرگی در ارتباط با این موارد هستید، هرگز از اینکه به اندازه افراد و شرکت‌های دیگری که در این زمینه کار می‌کنند زیرک نباشید نگران نیستید؟ مایکروسافت شرکت بزرگی است، اپل نیز شرکت بزرگی است آیا نگران افرادی بسیار زیرک که در رقابت با شما باشند نیستید همانند ده کارمندی که در سال 1977 در استخدام شما بوده‌اند؟

بیل: هر روز محصولات جدیدی از شرکت‌های دیگر به بازار عرضه می‌شود، و ما سعی می‌کنیم که از وجود آن‌ها به نفع خود بهره ببریم بطوری که آن محصولات درخواست‌هایی از ما همانند ویندوز و کامپیوترهای شخصی داشته باشند و گاهی مواردی وجود دارد که در آن سهیم می‌شویم. امیدوار بودم که استیو در زمینه تحقیقی که ما در آینده در آن با هم همکاری خواهیم داشت صحبت می‌کرد. ما در مواجهه با اختراعات جدید به اینکه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم فکر می‌کنیم. اپلیکیشن‌های تخصصی زیادی وجود دارند که ما در زمینه فعالیت آن‌ها نمی‌توانیم وارد شویم. فعالیت‌هایی در زمینه‌ آموزش که بصورت ویدئو هستند بسیار محبوبیت پیدا کرده‌اند و هر چیزی که به شما اجازه می‌دهد تا ارتباطات زیادی برقرار کنید محبوبیت بالایی دارند. من شخصا به نظریه‌ی توامندسازی بسیار علاقه‌مندم زیرا این ایده به روزهای اولیه در صنعت ما باز می‌گردد و یادآور برخی از رویاهایی است که توسط دانشجویان و استادان مورد استفاده قرار می‌گرفت و آن‌ها برای یادگیری بیشتر و بهتر از آن بهره می‌بردند. ما در آستانه بوجود آمدن این توانمند سازی‌ها قرار داریم و شرکت‌های ما نیز می‌تواند در آن سهم داشته‌ باشد. ولی در مجموع، شرایط توامندسازی بگونه‌ای است که باید کارهایی پشت سر هم انجام گیرد تا در نهایت بتوان به این نتیجه رسید که فناوری برای آموزش قدمی بر داشته است. 

استیو: من به این قضیه کمی متفاوت نگاه می‌کنم. ما در این زمینه تلاش زیادی نمی‌کنیم زیرا این کاری نیست که ما انجام می‌دهیم. بنظر ما یک شرکت نمی‌تواند هر کاری را انجام دهد. درنتیجه ما باید با افرادی که در آن زمینه خاص تخصص دارند همکاری کنیم. برای مثال شاید مایکروسافت در زمینه تحقیق بی‌نظیر باشد اما ما اینطور نیستیم و ما تلاشی برای بهتر شدن نیز انجام نمی‌دهیم بلکه از افرادی که در این زمینه خبره هستند بهره می‌بریم. ما نمی‌دانیم که چگونه بطور غیرمستقیم یک نقشه را پشتیبانی کنیم. ما بهترین شبکه‌های کامپیوتری نقشه را در جهان پیاده‌سازی کرده‌ایم اما چیزی در مورد پشتیبانی غیر مستقیم آن نمی‌دانیم و از افرادی متخصص در این زمینه استفاده کرده‌ایم. چیزی که ما در این میان به‌دنبال آن هستیم این است که تجربیات و تمایلات کاربران خود را بیابیم و تمامی اطلاعاتی را که آن‌ها نیاز دارند بصورت یکجا به آن‌ها تحویل دهیم. بنابراین در برخی از زمینه ها باید بیشتر از دیگران کار کنیم. درباره آی تیون، سرویس مناسبی برای ارائه خدمات موسیقی وجود نداشت و ما آن را ایجاد کردیم. اما در زمینه‌های دیگر شرکت‌های دیگر کارهای بهتری انجام داه‌اند زیرا آن‌ها افرادی برای کار در این زمینه را در اختیار داشتند و ما از همکاری با آن‌ها خوشحال می‌شویم. ولی ما این کار را با انتخاب بهترین‌ها انجام می‌دهیم. برای یک شرکت فعالیت در تمامی زمینه‌ها امکان پذیر نیست زندگی جنبه‌های پیچیده زیادی دارد. 

مجری: زمینه سرگرمی برای هر دو شرکت بسیار مهم است، برای شرکت اپل در زمینه موسیقی در حال حاضر و در آینده در زمینه تلویزیون‌های اپل این مسئله اهمیت دارد. مایکروسافت در حوزه هالیوود فعالیت داشته است. نظر شما در رابطه با فعالیت در زمینه یوتیوب چیست؟ مردم در مورد تغییراتی که در حوزه هالیوود و حوزه‌های دیگر در حال رخ دادن است صحبت می‌کنند. چه اتفاقی برای دنیای سرگرمی در حال وقوع است و از آنجاییکه شما مسئول انتقال این سرگرمی برای مردم هستید نقش شما در آن تغییر چیست؟ 

بیل: بزرگترین اتفاق در پلتفرم ارائه این محصولات یعنی اینترنت اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد تعامل و ثروت می‌گردد. می‌توان با نگاه اجمالی آینده تلویزیون را با توجه به مسائل جامعه پسندی مانند ایکس باکس آنلاین پیش بینی کرد. جاییکه که مردم در آنجا با یکدیگر سخن می‌گویند، دوست پیدا می‌کنند، ویدئوهایی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و در مورد آن صحبت می‌کنند. زمانیکه شما در زمینه نمایش آموزشی و یا نمایش‌های ورزشی، تماشای المپیک یا انتخابات فعالیت داشته باشید این توانایی برای یافتن مسیر درست بسیار اهمیت پیدا می‌کند. ما بازی هالو را تولید کردیم که یک بازی کامپیوتری است اما روی هم رفته، ما به عنوان سیستم کامپیوتری کاری عظیم در زمینه نرم‌افزاری بر عهده داریم. حال این وظیفه می‌تواند انتقال کلام، جوهر الکترونیکی، یا گرافیک بسیار بالا باشد و یا کارهایی که 10 سال برای انجام آن زمان لازم است. مانند تلویزیون‌های مبتنی بر اینترنت که برای طراحی آن 10 سال زمان صرف شد و حالا این تلاش‌ها به ثمر رسیده و شرکت‌های بزرگ مخابراتی برای همکاری در این زمینه پیش قدم شده اند. 

مجری: شما کاربرد جدیدی از تلویزیون‌های اپل را ارائه کردید، یوتیوب بر روی تلویزیون، آیا بخش عمده‌ای از کار از طرف شما خواهد بود؟ شما نیز موضع خود را در این رابطه به عنوان فعال در حوزه سرگرمی با بیل یکی می‌دانید؟ 

استیو: بنظر من مردم می‌خواهند از سرگرمی خود لذت ببرند و این اتفاق باید در زمان دلخواه، و بگونه‌ای که می‌خواهند و بر روی وسیله‌ای که خودشان می‌خواهند روی دهد. نهایتا این نگاه، شرکت‌های فعال در سرگرمی را به سمت مدل‌های تجاری گوناگون می‌کشاند و البته این مسئله رویداد خوبی است. منظور من این است که اگر شما یک شرکت مرتبط هستید برای شما نتیجه خوبی خواهد داشت. بیشتر مردم دوست دارند از زمینه کاری شما در هر زمانی و به روش‌های مختلف بهره ببرند که گاهی این تغییر رویه‌ای بسیار مشکل است. صنعت موسیقی، با امکان دانلود بسیار آسان از طریق اینترنت متحول شد.  در این مورد جایگزین قانونی دیگری وجود ندارد و شاید آن‌ها در مواجهه با آن انتخاب درستی نداشته‌اند. اما آن‌ها هنوز در تلاش برای تغییر رویه به نوع تجارت بسیار متفاوتی هستند. ما می‌توانیم بر روی اشتباهاتی که اتفاق افتاده تمرکز کنیم اما بهر حال این کار بسیار سختی است. برای هالیوود نیز شاهد اتفاقاتی بوده‌ایم که برای موسیقی افتاده است و آموخته‌اند که چه کارهایی باید انجام شود و چه کارهایی نباید انجام بگیرد و در حال ایجاد طرحی برای آن هستند. این افراد برای ایجاد این تغییرات، مدل‌های جدید تجاری، جایگاه‌های مختلف، به مشتریان خود این آزادی را برای زمان و چگونگی تماشای برنامه مورد علاقه‌شان می‌دهند. بنظر من بررسی‌های فراوانی باید در این زمینه رخ دهد تا نتیجه مطلوبی حاصل گردد. اگر شما شرکت با زمینه کاری مرتبطی باشید آینده خوبی خواهید داشت. 

مجری: آیا می‌توانم در مورد ارتباط کاربر با کامپیوترهای شخصی سوال کنم؟ ویستا اخیرا به بازار آمده است که بهترین نمونه ویندوزی است که شما تولید کرده‌اید و پیشرفت‌هایی در زمینه ارتباط با کاربر داشته است. شما در حال تولید ویرایش جدیدی از مک هستید که لئوپارد نام دارد. با توجه به آنچه که در مجامع عمومی منتشر کرده‌اید پیشرفت‌های داشته است. اساسا، در آنجا آیکون فایل، فولدر، منو و چیزهای دیگر وجود دارد. البته این بسیار خلاصه بود و موارد زیاد دیگری نیز وجود دارد از جمله گجت‌های مختلف که بسیار جذاب هستند. اما در نهایت کار، بر اساس المان‌هایی که قبلا وجود داشت پایه ریزی شده است همانند کاری که زیراکس انجام داد. 

در چهار یا پنج سال آینده آیا الگویی برای سازمان‌دهی ارتباط کاربر با کامپیوتر وجود خواهد داشت؟ تلفن‌های همراه و چیزهای دیگر را برای چند لحظه فراموش کنیم و تنها درباره کامپیوترهای خانگی فکر کنیم. 

بیل: یکی از مسائلی که برای آینده در مورد آن پیش بینی‌های خوبی وجود دارد، زمانی است که بعد سوم وارد ارتباط بین کاربر و کامپیوتر می‌شود. ‌تجربیات فراوانی در این زمینه وجود دارد، وب سایت‌های مختلف محل مناسبی برای آشنایی با مردم است اما حقیقت این است که این ایده توانایی، سرعت و امکانات لازم برای فراگیر شدن را نداشت. در حال حاضر ما با نقشه‌های آنلاین گوناگونی آشنا هستیم اما وب‌سایت‌های محدودی وجود دارند که می‌توانند کیفیت گرافیکی مطلوبی را در این زمینه ارائه دهند و در صورت فراهم آوردن ابزارهای لازم برای این کار می‌توانند در حوزه فعالیت سه‌بعدی وارد شوند. در نتیجه به نظر من زمانی که شما به یک مغازه مثلا یک کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنید گاهی حتی از نحوه چینش آن‌ها در کتاب‌خانه نیز لذت می‌برید.     

بنابراین دنیای سه بعدی روشی برای سازمان‌دهی محصولات است و با گسترش نفوذ اطلاعات رسانه‌ای در کامپیوتر، محدوده انتخاب‌ها و جهت‌یابی ما نسبت به زمان گذشته افزایش می‌یابد.  ما می‌توانیم این حرکت جدید را به دنیای ارتباطات نیز وارد کنیم، جاییکه در آن کامپیوتر نقش اصلی را بازی می‌کند. همانند داستان پی بی ایکس که یکی از بسترهای تجارت اخیر بوده است و در صورت ورود فضای سه‌بعدی به آن تحول شگرفی در آن رخ خواهد داد. 

مجری: نظر شما راجع به محصولات مولتی تاچ چیست؟ آیا واقعا جذابیت دارند؟ استیو بخشی از آن را در زمان معرفی آیفون به نمایش گذاشت. استیو بالمر کاربرد وسیعی از آن را بر روی  ابزارهای کامپیوتری سطحی نشان داد. اگرچه این سوال در برنامه ما قرار نداشت زیرا اچ پی یکی از حامیان مصاحبه ما، یکی از محصولات مولتی تاچ را در راهرو شالن نصب کرده است!

مجری: آیا شما این اختراع را کنترل همه چیز با دست و نوک انگشتان می‌نامید؟ آیا این پدیده می‌تواند در تمامی محصولات برای مثال لپ تاپ‌ها نفوذ کند؟ و یا اینکه تنها برای محصولات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بیل: این مسئله برای محصولاتی ماورای لپ تاپ کاربرد خواهد داشت. نرم‌افزار تنها بخش دیداری قضیه را بر عهده دارد.  بازی کامپیوتری را تصور کنید که در آن شما برای بازی باید از جای خود برخیزید و یا بازی تنیس که در آن راکت را حرکت می‌دهید و آن را می‌چرخانید. 

مجری: ما نمونه این فناوری را داریم. 

بیل: خیر چنین چیزی وجود ندارد زیرا شما نمی ‌توانید راکت را بردارید. شما نمی‌توانید آن را بچرخانید. شما نمی‌توانید در کنار دوستان خود بنشینید و کارهایی را که در دنیای واقعی انجام می‌دهید انجام دهید. این فرضیه باور کردن بازی کامپیوتری است، یک دوربین تمام اتفاقات را رصد می‌کند و در ملاقات‌های خود همانند این است که شما در یک ویدئو کنفرانس شرکت کرده‌اید. شما نمی‌دانید چه کسی صحبت می‌کند، آن‌ها تنها صداهای در حال پخش هستند و چیزهایی شبیه آن. دوربین در همه جا حضور دارد. البته در نیای واقعی شما مجبورید تا آن را طبق انتظارات مردم تنظیم کنید تا حریم شخصی آن‌ها حفظ شود. اما با کمک نرم‌افزار این کار بسیار آسان و بطور باور نکردنی ارزان خواهد بود. این جمله بدین معناست که این فناوری همه‌گیر خواهد شد و شما تنها در مورد آن بر روی لپ تاپ صحبت نخواهید کرد شما آن را در تمام محل‌های زندگی خود خواهید دید. 

مجری: شاید فناوری‌های موجود بر روی لپ تاپ بسیار مفید و از نظر کارایی کافی باشند و ما نیازی به تغییر شگرف نداشته باشیم؟ از طرفی هر گاه من لپ تاپ خود را روشن می‌کنم چه با سیستم عامل ویستا و چه با مک، در آنجا با پیشرفت‌هایی روبرو می‌شوم. اما ترکیب اصلی در آن همانند ده سال پیش است با اینکه گرافیک و بیشتر امکانات آن نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. ما  در مورد یک تغییر شگرف و اساسی در شرکت‌های شما صحبت می‌کنیم.

بیل: صفحات لمسی، جوهر الکترونیکی، تصویر، همگی تغییراتی هستند که رخ می‌دهند. اما هرگز جایگزین خوبی نخواهند بود. فکر می‌کنم که شما سیر تکاملی و رو به رشدی را که وجود داشته نادیده می‌گیرید. زیرا شما آن را به تدریج و بطور سالیانه درک کرده‌اید. اگر ما شما را به ده سال پیش بازگردانیم و بعد ناگهان شما را به زمان حال بیاوریم از روند تغییراتی که اتفاق افتاده متعجب و شگفت‌زده خواهید شد و از ما خواهید پرسید که چگونه این همه تغییرات و پیشرفت را ایجاد کرده‌اید. تغییرات انقلابی فراوانی در سال‌های اخیر رخ داده است که نادیده گرفتن آن‌ها دور از انصاف است. انقلابی که در ارتباطات روزمره ما رخ داده در صدر جدول تغییرات بسر می‌برد و ورود فضای سه بعدی نیز از جمله این تغییرات خواهد بوند. 

مجری: می‌دانم که بر روی چیز جالبی کار می‌کنی و ما بزودی شاهد آن خواهیم بود و نمی‌توانی در مورد آن صحبت کنی. بیل در مورد تمام رازهای خود با ما صحبت کرد اما شما چیزی راجع به آن‌ها نگفتید. 

استیو: می‌دانم که این منصفانه نیست. فکر می‌کنم که سوال ساده ایست. اینکه مردم در 5 سال آینده با چه انقلابی در حوزه کامپیوتر و ابزارهای پست پی سی مواجه خواهند شد و اینکه سهم هر کدام از این ابزارها چقدر خواهد بود. علاقه فراوانی برای تمرکز بر روی ابزارهای پست پی سی وجود دارد زیرا برای کار در این زمینه بستر فراهم است و کارهای انجام نشده زیادی وجود دارد و هزاران هزار بازار برای ورود آن ها وجود دارد. من معتقدم که انقلاب عظیمی در این زمینه روی خواهد داد. سوال اینجاست که چه مقدار از این پیشرفت سهم صنعت کامپیوتر خواهد بود؟ من مطمئنم که مایکرسافت بر روی چیزهای خوبی کار می‌کند اما باید کمی کار خود را در این زمینه تعدیل کند زیرا مردم با چیزهایی خو گرفته‌اند که دوست ندارند تغییر کند. برای مثال مردم تمایلی به رانندگی با خودرویی که شش چرخ دارد ندارند و یا اینکه آن‌ها دوست ندارند خودرو خود را بجای فرمان با جوی استیک برانند. همانطور که بیل هم به آن اشاره کرد ما باید درباره اینکه چه چیزی وجود دارد و چه چیزهایی قابل جایگزینی است بحث و گفتگو کنیم. اما من معتقدم که تغییر اساسی و انقلابی در نحوه نگرش و تفکر در این زمینه در حال رخ دادن است. 

آیا از همکاری خود با کسانی که شرکت را با آن‌ها تاسیس کرده‌اید راضی و خشنود هستید؟

بیل: من همیشه ازکار کردن گروهی لذت برده‌ام و گاهی اوقات برای کسانی که زمانی با آن‌ها همکار بوده‌ام و حالا دیگر کنار من نیستند احساس دل‌تنگی می‌کنم. افراد زیادی به صنعت کامپیوتر وارد و زمانی از آن خارج می‌شوند. تنها قسمت لذت بخش این قضیه توقف کوتاهی است که این افراد در این صنعت دارند و کارنامه‌ای از کارهای کرده و نکرده آن‌هاست که بیاد می‌ماند. صنعت همواره در مقابل نوآوری‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد. این الگوی رفتاری از مدت‌ها پیش وجود داشته است و شرکت‌های موفق افق‌های جدید را به همراه کارمندان خود تجربه‌ کرده‌اند و خطرات ناشی از آن را به‌جان خود خریده‌اند. 

1 پاسخ بهبیل و استیو رودر‌وی هم (قسمت پایانی)

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.