آخرین مقالات

سه توصیه مهم در کسب و کار از موسس فیس بوک مارک زاکربرگ

سه توصیه مهم در کسب و کار از موسس فیس بوک مارک زاکربرگ

حدود ده سال پیش در اتاق شماره سی و سه دانشگاه هاروارد در خوابگاه کرکلند، جوان نوزده ساله‌ای "The facebook.com" را راه‌اندازی کرد. امروز همان جوان نوزده ساله سی و دو سال دارد و سکان امپراطوری یک شبکه اجتماعی به ارزش سیصد و چهل میلیارد دلار را در اختیار دارد. 

توانایی شبکه اجتماعی فیس‌بوک در ارائه یک هویت عمومی به هر شخص خاص، نحوه تعاملات اجتماعی ما را متحول کرد و آگاهی ما را در مورد نظریات و ایده‌های خودمان ارتقا داد. این شبکه اجتماعی بسترهایی را برای کارآفرینانی مانند اوان اسپیگل بیست و شش ساله، موسس اسنپ چت که ارزش آن در حدود دو میلیارد دلار می‌باشد فراهم آورد.

زوکربرگ معتقد است که اهدافی که به نظر خیلی از افراد دست نیافتنی و غیر ممکن می‌آیند، همانند بازسازی بازی محبوب پوکمون، می‌توانند در بدنه فناوری و کسب و کار تحول عظیمی ایجاد کنند. امروزه شرکت اپل، با تولید بیش از هزار برنامه کاربردی توانسته است سهم خوبی را در بازار برنامه‌های کاربردی تلفن همراه داشته باشد. 

قبل از اینکه اقدام به انجام کاری کنید در مورد آن تحقیق کنید

در سال 2012 در مدرسه استارت‌آپی وای کامبینیتور، زوکربرگ اعلام کرد که کارآفرینان برای دستیابی به اهداف خود باید از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار باشند. شما می‌تواید این کار را در ساختار شرکت خود اجرایی کنید، اما ممکن است شما از کار کردن در شرکت پشت درهای بسته خسته شده باشید. این جملات بخشی از متن سخنرانی مارک زوکربرگ برای سهام داران شرکت‌های مختلف بود. او در آن سخنرانی اعلام کرد که فیس بوک هرگز قرار نبود که به شکل یک شرکت دربیاید و صرفا برای سرگرمی خلق شده بود. اما در حال حاضر تبدیل به یک تجارت پر قدرت گشته است. 

اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق شوید، باید ایده‌ها و نظریات شما راه‌گشای مشکلات کوچک باشند.

اما زوکربرگ بر این باور است که اگر شما ایده یا نظریه‌ای دارید این نظریه باید با یک عامل اجتماعی همراه باشد. او بر این باور است که برای ایجاد یک عامل اجتماعی تاثیرگذار، باید بتوانید آنچه را که همیشه انجام می‌دهید تغییر دهید. شما می‌توانید با تشویق مردم به جستجوی و شناسایی آنچه که به آن علاقه‌ای ندارند آن‌ها را به سوی یافتن علایق خودشان هدایت کنید. 

همواره برای یادگرفتن مسائل و مطالب جدید آماده باشید، و تنها آنچه‌ را که واقعا به آن علاقه دارید دنبال کنید.  

نیازی نیست که به یک ابر انسان تبدیل شوید

مواجهه با مشکلات برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق بسیار ضروری و لازم می‌باشند. در طی یک جلسه پرسش و پاسخ، فردی از زوکربرگ پرسید که او چگونه با مشکلات روبرو شد؟ مشکلاتی از قبیل یافتن سرمایه‌گذار و جذب کاربران در روزهای آغازین تولد فیس‌بوک. زوکربرگ در پاسخ به این پرسش گفت: هیچ کس نمی‌داند که چگونه با تمام مشکلات مواجه شود. اما اگر شما بتوانید گروهایی از افراد، دوستان و یا اعضای فامیل را با خود همراه کنید این شیوه واقعا راهکار خوبی خواهد بود. 

افراد بسیار زیادی وجود دارند که می‌خواهند کارآفرین شوند اما از خطر کردن و روبرو شدن با مشکلات هراس دارند. زوکربرگ معتقد است که داشتن یک سیستم حمایتی بسیار قدرتمند و گروهی که شما بتوانید نظریات خود را با آن‌ها در میان بگذارید به شما این امکان را می‌دهد تا قدر و ارزش مشکلات خود را در برابر فوایدی که در آینده برای پیشرفت شما بوجود می‌آورند بدانید. 

نیازی نیست که به یک ابر انسان تبدیل شوید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به راه خود ادامه دهید. 

همواره مسیرهای منتهی به موفقیت بسیار طولانی می‌باشد. اما شما مجبور نیستید که این مسیر را به تنهایی طی کنید. افرادی را بیابید که علایق آ‌ن‌ها با علایق شما سازگاری دارد. 

 تمام کردن هر کاری بهتر از این است که تصمیم به اتمام آن کار را در سر بپرورانید.

این جمله در دیوارهای داخلی ساختمان مرکزی شرکت فیس‌بوک در کالیفرنیا به عنوان یک شعار اجتماعی نوشته شده است. به عبارت دیگر، تولید، پیمایش یک عملکرد و ارتقا آن به عنوان یک مدال افتخار برای افراد آن شرکت است.   

بعد از اینکه شرکت فیس‌بوک سهام خود در سال 2012 را از سطح سهام اس وان به سطح سهام آی پی او ارتقا داد، زوکربرگ فلسفه شعار راه و روش هکر را همگانی کرد. او اظهار داشت بجای اینکه روزها را به گفتگو بگذرانید برای اینکه بدانید آیا ایده‌ای قابل اجرا می‌باشد یا نه و یا اینکه بهترین روش برای عملیاتی کردن آن ایده چه می‌باشد؟ هکرها می‌توانند نمونه اولیه آن را با استفاده از روش‌های خود طراحی کنند و شما می‌توانید بدون صرف هزینه و وقت اضافی ببینید که آن ایده عملی می‌باشد یا نه. 

با این دیدگاه، شرکت فیس بوک با ایجاد فرهنگ خوش‌بینانه به مردم اجازه داد تا مرزهایی را که قبلا به آن‌ها ورود نمی‌کردند مورد آزمایش قرار دهند و خود به این نتیجه برسند که چه چیزی خوب و مناسب است و چه چیزی مناسب نیست. 

بجای اینکه سعی کنید همه چیز را بطور بسیار کامل یکجا داشته باشید، سعی کنید به طور مداوم برای پیشرفت و ارتقا آنچه که دارید با آزمایش مرزهای موجود تلاش کنید.    

 

 

1 پاسخ بهسه توصیه مهم در کسب و کار از موسس فیس بوک مارک زاکربرگ

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.