آخرین مقالات

سه راه‌کار علمی تشخیص دروغ در ایمیل

سه راه‌کار علمی تشخیص دروغ در ایمیل

یک آمار بسیار نگران‌کننده: جرلد جلسن، متخصص روان‌شناسی اجتماعی تخمینی در حدود دویست دروغ در روز برای هر شخص داشته‌ است. لزوما همه‌ی دروغ‌ها هم در ایمیل‌ها تعداد قابل توجهی دروغ وجود دارد. کوچکترین دروغ‌ها می‌توانند موفقیت مالی و بهره‌بری یک کسب و کار را خدشه دار ‌کنند. فهم چگونگی تشخیص دروغ از حقیقت در تعاملاتتان در استخدام و انتخاب شرکا، بسیار کمک‌کننده است. به همین دلیل چون بیشتر اطلاعات کسب و کارمان دیجیتالی است تشخیص فریب‌های آنلاین ضروری است.

خوشبختانه علم فهم دروغ در دنیای دیجیتال توسعه یافته‌است که به آن آنالیز بیان می‌گویند. در این علم از فرآیند آنالیز کلمات استفاده می‌کنند. این تکنیک را مارک مکلش، استاد آکادمی مارشال کشف کرده است، کسی که روی جملات دروغ مطالعه داشته و موفق به کشف یکسری ساختار زبان‌شناسی در میان آن‌ها شده است. در ادامه سه علامت کلیدی هشدار‌دهنده برای تشخیص دروغ در ایمیل آمده است.

  • نبود ضمایر شخصی

طبیعتا افراد تمایلی به مالکیت دروغ‌هایشان ندارند. دروغگو در پاسخ سوالتان مبنی بر علت دیرکردش به جای جمله‌ی "من تاخیر داشتم" می‌گوید"در ترافیک گیر افتادم". افراد متقلب کمتر از کلمات من، یا بجای کلماتی مانند آن استفاده می‌کنند. برای مثال ایمیل  مدیری که نتایج عملکرد تیمش رضایت‌بخش نیست به جای پاسخ "تیم دستورالعمل‌های دریافتی ما را دنبال می‌کند" ممکن است اینگونه بنویسد که "تیم دستورالعمل‌های داده شده را دنبال می‌کند". در جمله‌ی دوم فرد خودش را از موضع عدم پیگیری جدا می‌کند.

  • زبان مبهم

افراد احساس برای دروغ گفتن با استراتژی ابهام راحتی بیشتری دارند، تا دروغ آشکارا. یک نمونه از چنین دروغ‌هایی ارسال درخواست بروزرسانی پروژه است. افرادی که تمایلی به پنهان کاری ندارند معمولا با جزئیات پاسخ می‌دهند. اما اگر اوضاع خوب پیش نمی‌رود افراد تمایل به یک پاسخ کوتاه و مختصر دارند جواب‌هایی مثل "پروژه به نظر خوب می‌رسد، پیشرفت خوبی داریم"

  • تناقضات زمانی

افراد دروغگو معمولا زمان‌ها را فراموش می‌کنند. هنگامی که در ارتباط با زمان گذشته دروغ می‌گویند ناگهان آن را به زمان حال نسبت می‌دهند چون ذهنشان اکنون در حال ساخت دروغ است. وقتی افراد حقیقتی ارتباط با یک جلسه را مخفی می‌کنند ممکن است اینطور تایپ کند که " به مشتری دیروز گفتم و او می‌گوید که ایده‌های که به او اکنون ارائه شده راا دوست دارد" صحبتش را با زمان گذشته (صحبت کرده) شروع کرده و سپس به زمان حال (دوست دارد) تغییر موضع دادهه  است. بدتر از آن اینکه جملاتش فاقد ضمایر شخصی است.

هیچ یک از این علایم تضمین‌کننده‌ی دروغ‌گویی کسی نیست بنابراین اطرافیان خود را به راحت یمتهم نکنید. ممکن است نویسنده بد نوشته باشد اما این‌ نکات علائم وجود دروغ در صحبت‌های طرف مقابل هستند. هنگامی که با چنین علایمی در ایمیل مواجه شدید بعنوان یک نشانه روی آن تمرکز کنید. تماس بگیرید، ملاقات شخصی بگذارید و تحقیقات پیش زمینه‌ای انجام دهید. همیشه برای تشویق صداقت و بحث‌های آزاد سوالات تکمیلی بپرسید. با چرا شروع کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که برای افراد دروغ گفتن در ارتباط با تصمیماتشان دشوارتر از موارد دیگر است.

 

صداقت همانند یک خیابان دو طرفه است. هنگام نوشتن ایمیلتان دقت کنید که  دروغگویی از ایمیلتان برداشت نشود. همیشه از ضمایر شخصی، زبان مستقیم و زمان درست افعال استفاده کنید.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.