آخرین مقالات

شایستگی‌های محوری: ضرورتی برای موفقیت سازمانی

شایستگی‌های محوری: ضرورتی برای موفقیت سازمانی

شایستگی محوری چیست؟

شایستگی محوری یک مهارت یا تکنولوژی منحصر به فرد است که ارزش مشتری متمایزی را ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال، شایستگی محوری فدرال اکسپرس (Fed Ex) مدیریت تدارکات است. قابلیت‌های منحصر به فرد سازمانی عمدتاً در دانش جمعي افراد و همچنین نظام سازمانی شخصی هستند که روی تعامل کارکنان تأثیر می‌گذارند. با رشد، توسعه و تنظیم سازمان در محیط جدید، شایستگی محوری آن نیز تنظیم و تغییر داده می‌شود. بنابراین، شایستگی‌های محوری انعطاف‌پذیر هستند و با گذشت زمان توسعه می‌یابند. آن‌ها ثابت باقی نمی‌مانند.‌ سازمان می‌تواند از منابع داده شده حداکثر استفاده را داشته باشد و آنها را به فرصت‌های جدیدی که توسط محیط ایجاد می‌شوند، مرتبط سازد.

منابع و قابلیت‌ها، بلوک‌های ساختمانی هستند که سازمان آن‌ها را ایجاد می‌کند و استراتژی ارزش‌افزوده را اجرا می‌کند تا بتواند بازدهی معقول و رقابت استراتژیک را کسب کند.

 

 

شکل: تصمیم‌گیری بر اساس شایستگی محوری

 

منابع، ورودی‌های یک شرکت در فرایند تولید هستند. این ورودی‌ها می‌توانند انسانی، مالی، فنی، فیزیکی و سازمانی باشند. هر قدر منابع منحصر به فردتر، ارزشمندتر و تخصصی‌تر باشند، احتمال این‌که شرکت دارای شایستگی محوری باشد بیشتر است. منابع باید برای ایجاد نقاط قوت به‌کار برده شوند و نقاط ضعف شرکت را حذف کنند. توانایی‌ها به مهارت‌های سازمانی در تلفیق گروهی از منابع اشاره می‌کنند تا بتوان آن‌ها را به‌طور مؤثر و کارآمد مورد استفاده قرار داد.

قابلیت‌های سازمان معمولاً نتیجه نظام سازمانی، فرایندها و مکانیزم‌های کنترل هستند. این قابلیت‌ها در ماهیت خود نامحسوس هستند. ممکن است یک شرکت دارای منابع منحصر به فرد و با‌ ارزش باشد، اما اگر توانایی استفاده از این منابع را به‌طور سازنده و مؤثر نداشته باشد، نمی‌تواند شایستگی محوری را ایجاد کند. استراتژی‌های سازمانی ممکن است منابع و قابلیت‌های جدیدی را ایجاد کنند یا ممکن است منابع و توانایی‌های موجود را قوی‌تر کنند و از ‌این‌رو شایستگی‌های محوری سازمان را ایجاد می‌کنند.

شایستگی‌های محوری به سازمان کمک می‌کنند تا محصولات خود را از رقبای خود متمایز کند و همچنین هزینه‌های آن را نسبت به رقبای خود کاهش دهد و در ‌نتیجه مزیت رقابتی را به‌دست می‌آورد. این امر به ایجاد ارزش مشتری کمک می‌کند. همچنین، شایستگی‌های محوری در ایجاد و توسعه محصولات و خدمات جدید کمک می‌کنند. شایستگی‌های محوری در مورد آینده سازمان تصمیم‌گیری می‌کنند. این شایستگی‌ها درباره ویژگی‌ها و ساختار سازمان رقابت جهانی تصمیم‌گیری می‌کنند. شایستگی‌های محوری راه را برای نوآوری‌ها هموار می‌کنند. با استفاده از شایستگی‌های محوری، فناوری‌های جدید می‌توانند توسعه یابند که ارائه محصولات و خدمات با کیفیت به مشتریان را تضمین می‌کنند.

منبع: www.managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.