آخرین اخبار

استفاده از نانوفناوری برای پاک‌سازی کانال‌های تاریخی مکزیک

استفاده از نانوفناوری برای پاک‌سازی کانال‌های تاریخی مکزیک

محققین مکزیکی، با توسعه یک سیستم منحصربه‌فرد مبتنی بر نانو حباب و استفاده از انرژی خورشیدی، در تلاش برای بهبود کیفیت آب در کانال‌های تاریخی منطقه خوچیمیلکو (Xochimilco) در مکزیکوسیتی هستند. این منطقه که زیستگاه گیاهان و جانوران زیادی است، یک جاذبه گردشگری محبوب در مکزیک به شمار رفته که قدمتی چند صد ساله در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارد.

هنگامی که صحبت از نانوفناوری و کاربردهای آن به میان می‌آید، ذهن اغلب مردم به حوزه‌هایی همچون پزشکی و داروسازی، صنایع الکترونیک و موارد مشابه جلب می‌شود. این در حالی است که پتانسیل‌های تجاری این فناوری نوظهور، به شدت متنوع بوده و از کودهای کشاورزی و فناوری‌های تغذیه گیاهان گرفته تا صنایع بسته‌بندی و مواد غذایی را در بر می‌گیرد. یک مثال خوب از این کاربردهای متمایز، اقدام مقامات شهر مکزیکوسیتی برای پاک‌سازی کانال‌های تاریخی دوران آزتک است. آن‌ها برای پاک‌سازی آب‌های آلوده خوچیمیلکو، یکی از موارد ثبت شده در میراث جهانی یونسکو و یکی از معدود مناطق پایتخت که هنوز دارای شبکه‌ای از کانال‌های دوران آزتک است، از سیستم نانو حباب و انرژی خورشیدی استفاده نموده‌اند.

این فناوری جالب و خلاقانه که توسط تیمی از محققین مرکز تحقیقات و مطالعات پیشرفته «Cinvestav» توسعه یافته، از انرژی خورشیدی برای فعال‌سازی نوعی پمپ استفاده نموده و نانو حباب‌های پاک‌کننده را به آب کانال ارسال می‌کند. بنا بر گفته‌های ریفوجیو رودریگز واسکز (Refugio Rodriguez Vazquez)، یکی از اعضای تیم تحقیق، حباب‌های ارسالی به اکسیژن‌رسانی آب، حذف آلاینده‌های مضر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک نموده و در نهایت، منجر به بهبود شرایط زیستی و گسترش گیاهان و جانوران سالم می‌گردد. رودریگز با اشاره به یکی از گونه‌های دوزیست بومی مکزیک افزود: «ما در برخی مکان‌ها مشاهده کرده‌ایم که تکثیر نسبتاً خوبی از قورباغه مونتزوما (Montezuma) ایجاد شده است».

گفتنی است، خوچیمیلکو بیشتر به دلیل ایده منحصربه‌فرد قوم آزتک برای تولید محصولات کشاورزی روی تخت‌های شناور در آب مشهور است. بنا بر اسناد تاریخی، در قرن چهاردهم میلادی و پیش از ورود اسپانیایی‌ها به مکزیک، برای تأمین مواد غذایی مردم شهر، نوعی تخت شناور در آب به نام چینامپا (Chinampa) استفاده می‌شد که امروزه خوچیمیلکو را به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل نموده است.

گفتنی است که سیستم نانو حباب ابداعی، کشاورزان محلی را قادر می‌سازد تا در محیط و شرایط تمیزتری روی چینامپاهای خود کار نموده و بهره‌وری تولید محصول را افزایش دهند. جالب‌تر این‌که از این سیستم نانو حباب، در دو تصفیه‌خانه آب هم استفاده شده که با توجه به کیفیت نسبتاً پایین آب در مکزیکوسیتی و خشک‌سالی‌های مداوم، کمک بزرگی به مردم منطقه محسوب می‌شود. محققین برای مزیت بخشی بیشتر، فناوری خورشیدی را به گونه‌ای طراحی نموده‌اند که برق داخلی چینامپا و گردشگران عبوری از کانال‌ها را تأمین نماید. برای مثال، افرادی که تلفن همراه خود را همراه آورده و نیاز به شارژ دارند، می‌توانند از این فناوری برای تأمین نیروی باتری تلفن همراه خود استفاده کنند. این مزیت، می‌تواند گردشگری محلی در مکزیکوسیتی را تقویت نماید.

 

 

مرجع: «Reuters»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.