آخرین اخبار

رفع عوارض جانبی داروی التهاب روده از طریق فناوری نانو

رفع عوارض جانبی داروی التهاب روده از طریق فناوری نانو

محققین یک دانشگاه عمانی، موفق به ثبت اختراع یک داروی جدید پزشکی شده‌اند که در درمان بیماری‌های التهابی روده کاربرد دارد. دانشگاه نیزوا (University of Nizwa)، مدعی است این دارو که با استفاده از فناوری نانو و مبتنی بر بهبود داروی فعلی بودزوناید (Budesonide) توسعه یافته، در سیستم گوارش بیمار حل نشده و در نتیجه، عوارض جانبی داروهای موجود را به همراه نخواهد داشت.

شاید پرکاربردترین استفاده نانوفناوری را باید حوزه سلامت و پزشکی دانست، جایی که انواع پلتفرم‌های دارورسانی، تجهیزات پزشکی و داروهای مختلف با استفاده از فناوری نانو تولید شده و به درمان کاراتر بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند. داروی جدید دانشگاه نیزوا هم یکی از همین موارد است که در کنار نوآوری‌های فنی، یک نتیجه کلیدی دیگر هم به همراه دارد: «تلاش برای تجاری‌سازی و تولید ارزش‌افزوده از نتایج تحقیقات دانشگاهی». به عبارت بهتر، ثبت پتنت از سوی این دانشگاه عمانی، نشان می‌دهد که فناوری توسعه یافته از پتانسیل تجاری نسبتاً بالایی برخوردار بوده و احتمالاً به زودی، اخبار جدیدی پیرامون صدور مجوز بهره‌برداری از این فناوری پتنت شده خواهیم شنید.

برخلاف داروی بودزوناید موجود در بازار، کپسول توصیف شده در پتنت، به نحوی تولید می‌شود که دست نخورده وارد روده بزرگ بیمار شده و جلوی التهابات روده را می‌گیرد. نوآوری اصلی این داروی نانویی که از آنزیم‌های اسیدی روده نشأت گرفته است، رفع چالش حل شدن دارو در سیستم گوارش بیمار می‌باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به التهابات روده، پس از مصرف داروی بودزوناید، به دلیل حل شدن قسمتی از دارو در بخش‌های فوقانی سیستم گوارش، با عوارض جانبی متعددی مواجه می‌شوند که در داروی جدید، این مشکل کاملاً رفع شده است.

لازم به تأکید است، این پتنت در آمریکا به ثبت رسیده و این مسئله، بیانگر نگاه بین‌المللی دانشگاه در زمینه تجاری‌سازی فناوری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های دارویی زیادی به دنبال راه‌هایی برای ارتقاء کارایی بودزوناید بوده و موفقیت دانشگاه نیزوا باعث شده تا برخی از آن‌ها، از جمله شرکت مشهور آسترازنکا، پس از مشاهده نتایج دلگرم‌کننده تحقیقات این دانشگاه، به صرافت سرمایه‌گذاری و مشارکت در ادامه تحقیقات بیفتند. نیزوا امیدوار است که این اختراع جدید، باعث تغییر در درمان بیماری‌های التهابی روده شده و از همین رو، همکاری با شرکت‌های دارویی برای آماده‌سازی مسیر تحقیقات بالینی و ساده‌سازی فرآیند تولید را در دستور کار خود قرار داده است.

مرجع: «Trade Arabia»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.