آخرین اخبار

کاهش ابعاد پوشیدنی‌های هوشمند به کمک باتری‌های نانویی ظریف‌تر

کاهش ابعاد پوشیدنی‌های هوشمند به کمک باتری‌های نانویی ظریف‌تر

شرکت سیلا نانوتکنولوژی (Sila Nanotechnologies)، خبر از بکارگیری فناوری منحصربه‌فرد خود در یک محصول تجاری داده است. ردیاب تناسب اندام ووپ (Whoop)، اولین محصول تجاری است که از فناوری باتری سیلا نانوتکنولوژی استفاده نموده و این یک نقطه عطف بزرگ برای این استارت‌آپ دره سیلیکون محسوب می‌شود. این اتفاق که در نتیجه یک دهه تحقیق و توسعه توسط این استارت‌آپ موفق است، امکان ذخیره‌سازی انرژی بیشتر در سلول‌های باتری را با هزینه کمتر فراهم نموده و در نتیجه، ابعاد سری جدید ووپ، با کاهش ۳۳ درصدی همراه شده است.

طی چند سال اخیر، میلیاردها دلار صرف بهبود عملکرد باتری‌ها شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های استارت‌آپی، سعی دارند تا آند یا کاتد را با موادی جایگزین کنند که عملکرد باتری‌ها را به شکل قابل توجهی بهبود دهد. این استراتژی، در شرکت‌های مختلف به اشکال گوناگونی دنبال می‌شود. برای مثال، «BASF» بر ایجاد یک کاتد متراکم با انرژی بالا تمرکز نموده است. در شرکت سیلا نانوتکنولوژی هم، تمرکز بر جایگزینی گرافیت موجود در آند سلول باتری توسط سیلیکون گذاشته شده که در نهایت، توسعه یک باتری کارآمدتر و ارزان‌تر را ممکن نمود.

شاید در نگاه نخست، عرضه یک ردیاب سلامت با باتری‌های جدید، آن‌چنان هم چشمگیر نباشد. اما اگر کمی دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، این به معنای یک کاربرد تجاری و موفق برای فناوری ابداعی سیلا نانوتکنولوژی است. ژن بردیچفسکی (Gene Berdichevsky)، مؤسس و مدیرعامل این استارت‌آپ می‌گوید: «راه‌اندازی یک ردیاب تناسب اندام، چیز چندان بزرگی به نظر نمی‌رسد. اما این واقعاً اولین دستگاه در بازار است که پیشرفت ما را ثابت می‌کند. البته با گذشت زمان، این امر مقیاس‌پذیر شده و منجر به تأمین انرژی برای همه چیز می‌شود».

گفتنی است، وسایط نقلیه الکتریکی و نقش سیلا نانوتکنولوژی در تأمین انرژی آن‌ها، در صدر فهرست «برقی کردن همه چیز» بردیچفسکی قرار دارد. سیلا نانوتکنولوژی برای رسیدن به این مهم، یک همکاری فناورانه با شرکت‌های خودروسازی «BMW» و دایملر برای تولید باتری‌های حاوی فناوری آند سیلیکونی را آغاز نموده و قصد دارد تا سال 2025، فناوری تجاری خود را به بازار خودرو عرضه نماید. بردیچفکسی می‌افزاید: «شما می‌توانید این موفقیت با ووپ را از بسیاری جهات به صنعت خودرو ترجمه کنید. امروزه، اگر می‌خواهید یک اتومبیل واقعاً دوربرد داشته باشید، بهتر است سراغ یک ماشین نسبتاً بزرگ بروید. خودروهای الکتریکی هر چه کوچک‌تر باشند، برد کوتاه‌تری دارند، زیرا جایی برای قرار دادن باتری در آن‌ها وجود ندارد. اما با پیشرفت فناوری ما در بازار خودرو، می‌توانید یک ماشین شهری کوچک و جمع و جور داشته باشید که برد آن 400 مایل است. این امر، بخش‌های بیشتری از صنعت خودرو را قادر به برقی شدن می‌نماید».

لازم به تأکید است، شرکت ووپ که اواسط امسال از ارزش 3.6 میلیارد دلاری خود خبر داد، «Whoop 4.0» را به‌عنوان یک پوشیدنی با ابعاد کوچک‌تر (33 درصد کوچک‌تر از نمونه‌های مشابه) معرفی نموده است. این موفقیت، تا حد زیادی در نتیجه باتری سیلا نانوتکنولوژی با 17 درصد چگالی انرژی بالاتر است. بردیچفسکی معتقد است که این باتری متراکم‌تر، نه‌تنها ابعاد پوشیدنی‌های فعلی را کاهش می‌دهد، بلکه برخی ویژگی‌های جانبی، مانند مربی خواب با هشدارهای لمسی، پالس اکسی‌متر، سنسور دمای پوست و مانیتور بهداشتی را بدون آسیب رساندن به عمر معمول باتری (پنج روز) به آن می‌افزایند.

شاید عامل اصلی موفقیت یک محصول در بازار تقاضا، مقیاس‌پذیری آن باشد که از ابتدا در نقشه راه فناوری سیلا نانوتکنولوژی تعبیه شده است. بردیچفسکی در این خصوص می‌گوید: «یکی از کارهایی که ما خیلی زود انجام دادیم، این بود که به محققین و مهندسان خود گفتیم که آن‌ها باید محصولاتی برای میلیون‌ها خودرو تولید کنند. شما باید از تکنیک‌هایی که ما آن‌ها را «تولید انبوه» می‌نامیم، استفاده کنید». سیلا نانوتکنولوژی قبلاً دو بار مقیاس‌پذیری خود را اثبات کرده است. اولین بار از آزمایشگاه به یک پروژه پایلوت با افزایش 100 برابری مقیاس که با راکتورهای حجمی یک لیتری شروع شد و سپس همکاری با ووپ که باز هم یک افزایش مقیاس 100 برابری و رسیدن به راکتورهای 5000 لیتری را در پی داشت. بردیچفسکی می‌گوید: «دلیلی که ما در حال حاضر برای اتومبیل‌ها آماده نیستیم، این است که باید مجدداً مقیاس را 100 برابر افزایش دهیم. البته مواد بکار گرفته شده یکسان می‌باشند».

 

مرجع: «TechCrunch»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.