آخرین اخبار

توسعه فناوری حسگرهای ترانزیستوری نانومقیاس برای کنترل صفحات لمسی

توسعه فناوری حسگرهای ترانزیستوری نانومقیاس برای کنترل صفحات لمسی

امروزه استفاده از صفحه‌های نمایش لمسی در دستگاه‌های تلفن همراه برای تشخیص کاربر و دیگر کارکردهای تعریف‌شده کاملاً رایج است؛ با این حال، فناوری استانداردی که میزان فشار لازم را تعیین نماید، وجود ندارد. محققین دانشگاه‌های سان‌دیگو و تگزاس، درحال‌توسعه فناوری جدیدی هستند که میزان فشار وارده به صفحه‌نمایش را تشخیص داده و ارزیابی می‌نماید. این فناوری که می‌تواند به انواع صفحات نمایش از جمله دستگاه‌های انعطاف‌پذیر اضافه گردد، کاربردهای بالقوه دیگری فراتر از صفحه‌نمایش دستگاه‌های تلفن همراه خواهد داشت.

سیارهی ویشنیاکو «Siarhei Vishniakou» دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی برق سان‌دیگو و پروفسور شادی دایه «Shadi Dayeh»، در طی فعالیت‌های تحقیقاتی خود در شرکت استارت‌آپی «Dimensional Touch»، نشان داده‌اند که حسگرهای ترانزیستوری نانومقیاس مبتنی بر اکسید روی می‌توانند به‌راحتی با مدارهای یکپارچه موجود در بازار که به‌طور گسترده‌ای برای کنترل صفحات لمسی استفاده می‌شود، ترکیب شوند. پروفسور دایه با تأکید بر این‌که اکسید روی دارای خواص پیزوالکتریک خوبی است و به همین دلیل از انواع اشکال اکسید روی ( شامل اکسیدهای ایندیوم-گالیوم-روی) در صفحات نمایش فعلی استفاده می‌شود، اظهار داشت: «می‌توان از اکسید روی در یک ترانزیستور بسیار نازک برای تلفیق با مدارهای یکپارچه فعلی استفاده نمود که به‌طور هم‌زمان به‌عنوان یک ترانزیستور و سنسور نیروی وارد به صفحه‌نمایش عمل نماید.»

گفتنی است، ویشنیاکو و گروهی دیگر از دانشجویان پیشین پروفسور دایه به همراهی پرفسور «ادوارد یو» از مرکز تحقیقات میکروالکترونیک دانشگاه تگزاس، نتایج تحقیقات خود را طی یک مقاله در مجله فناوری‌های مواد پیشرفته به چاپ رسانیده‌اند. آن‌ها مدعی هستند که نتیجه نهایی آزمایشات انجام گرفته می‌تواند به مجموعه‌ای از سنسورهای مقیاس‌پذیر، با کارایی بالا و حالت جامد ختم گردد که قابلیت تعبیه بر روی ورقه‌های شیشه‌ای نازک و قابل انعطاف را خواهد داشت.  با توجه به ویژگی منحصربه‌فرد فناوری جدید و قابلیت به‌کارگیری در تمامی صفحات نمایش انعطاف‌پذیر، هزینه فناوری نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.  

 

مرجع: PHYS

http://nanomatch.ir/

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.