آخرین اخبار

افزایش طول عمر باتری و کاهش تولید گرما به کمک مواد مغناطیسی نانوساختار

افزایش طول عمر باتری و کاهش تولید گرما به کمک مواد مغناطیسی نانوساختار

یکی از چالش‌های اصلی دستگاه‌ها و تجهیزات الکترونیکی، به‌ویژه گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و انواع لپ‌تاپ‌ها به باتری آن‌ها مربوط می‌شود که به دلیل عمر نسبتاً کوتاه باتری و نیز ایجاد گرما، کاربران را با مشکلاتی مواجه می‌نماید. اخیراً گروهی از محققین به رهبری «دیپاک سینگ» در دانشگاه «میسوری» آمریکا، موفق به توسعه موادی شده‌اند که هر دو مشکل یاد شده را رفع می‌نماید. آن‌ها پتنتی به ثبت رسانیده‌اند که در آن، یک ماده مغناطیسی با ساختار منحصربه‌فرد معرفی شده است. این ساختار خاص، موجب ویژگی‌های الکترونیکی متمایزی در مقایسه با نمونه‌های مشابه فعلی می‌گردد.

سینگ که به‌عنوان پژوهشگر اصلی آزمایشگاه تحقیقاتی مغناطیس و ابررسانایی فعالیت می‌نماید، اظهار داشت: «دیودها و تقویت‌کننده‌های نیمه‌هادی که عموماً از سیلیکون و یا ژرمانیوم ساخته می‌شوند، عناصر کلیدی در دستگاه‌های الکترونیکی مدرن محسوب می‌شوند. با توجه به اتلاف انرژی که در عمر مفید باتری اثرگذار است، جایگزینی نیمه‌هادی با یک سیستم مغناطیسی، می‌تواند مصرف انرژی را تا حد بسیاری کاهش داده و قابلیت‌های عملکردی جدیدی به آن بیفزاید.»

بنا بر گزارش «Nanowerk»، ساختار نانویی مذکور به وسیله ترسیب آلیاژ مغناطیسی بر روی یک الگوی لانه‌زنبوری سیلیکونی تولیدشده است که قابلیت هدایت جریان‌های غیر یک جهته را داشته و نسبت به یک دیود نیمه‌هادی، دارای اثرات تخریبی کمتری است. دیودهای مغناطیسی راه را برای طراحی و تولید ترانزیستورهای جدید باز می‌کند که میزان اتلاف نیروی کمتری داشته و کارایی منبع انرژی را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. این امر، به معنای طول عمر بیشتر باتری (تا صد برابر) و نیز کاهش میزان گرمای تولیدشده به دلیل استفاده از قدرت کمتر در پردازنده‌های دستگاه‌های الکترونیک است. سینگ مدعی است، تکمیل محصول نهایی، موجب می‌شود تا شارژ فعلی دستگاه‌ها برای استفاده 5 ساعته به بیش از 500 ساعت افزایش یابد.

گفتنی است، درخواست ثبت پتنت در سیستم ثبت اختراعات آمریکا انجام گرفته و روند راه‌اندازی یک شرکت زایشی برای تجاری‌سازی دستگاه ابداعی و عرضه آن به بازار نیز آغاز شده است.

 

مرجع: «Nanowerk»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.