آخرین اخبار

تشخیص پارکینسون با استفاده از حسگرهای مبتنی بر نانو ذرات طلا و نانولوله‌های کربنی

تشخیص پارکینسون با استفاده از حسگرهای مبتنی بر نانو ذرات طلا و نانولوله‌های کربنی

یکی از بیماری‌هایی که اثرات قابل توجهی بر زندگی فرد بیمار داشته و می‌تواند وی را با مشکلات عدیده مواجه نماید، بیماری پارکینسون است. به نظر می‌رسد که بروز این بیماری که با علائمی نظیر لرزش، اختلال در حس بویایی و نیز برخی مشکلات عصبی همراه است، به سادگی قابل تشخیص باشد. با این حال، بسیاری از مردم تا زمانی که بیماری به مراحل پیشرفته نرسد، از آن آگاه نشده و همین عامل، موجب بروز محدودیت‌هایی در انتخاب گزینه‌های درمانی و اثربخشی آن‌ها دارد. در واکنش به این مسئله، تیمی از محققین، موفق به توسعه و ساخت نوعی حسگر تشخیص بیماری پارکینسون شده‌اند که می‌تواند بروز بیماری در مراحل ابتدایی را نیز تشخیص دهد.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، دستگاه ابداعی متشکل از ۴۰ حسگر مبتنی بر نانو ذرات طلا یا نانولوله‌های کربنی است که هر یک از آن‌ها با توجه به تفاوت در مواد شیمیایی، نوعی خاص از مولکول‌های موجود در بازدم فرد را شناسایی نموده و از این طریق، مقاومت الکتریکی حسگر، تغییر خواهد کرد. کارکرد اصلی این دستگاه، تشخیص بروز بیماری در افرادی است که هنوز از آن اطلاع پیدا نکرده و در نتیجه مراحل درمانی را نیز آغاز ننموده‌اند. در واقع، محققین در پی این هستند که با استفاده از یک تست بازدم بسیار ساده، بتوان مجموعه افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را غربال نمود.

محققین برای آزمون کارایی دستگاه، آن را بر روی ۲۹ بیمار تازه مبتلا شده به پارکینسون آزمایش نمودند که نتایج بر اساس ۱۹ متغیر کنترلی، حاکی از دقت ۸۱ درصدی دستگاه در تشخیص بیماری بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده، این دستگاه می‌تواند جایگزینی بهتر نسبت به روش‌های تشخیص بویایی بوده و تقریباً مشابه با روش اسکن اولتراساند مغز تلقی شود. گفتنی است، محققین معتقدند که این دستگاه، نیاز به توسعه‌های جدید و نیز اعتبارسنجی بیشتری داشته و می‌توان به تجاری‌سازی آن به عنوان یک سیستم کوچک و قابل‌حمل برای آزمایش افراد دارای ریسک ابتلا به بیماری (بدون نیاز به متخصصین آموزش‌دیده) امیدوار بود.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.