آخرین اخبار

ساخت واکسن آنفولانزا با استفاده از نانوذرات

ساخت واکسن آنفولانزا با استفاده از نانوذرات

بنا بر تحقیق انجام‌گرفته در دانشگاه جورجیا، نوعی واکسن جدید مبتنی بر نانو ذرات ساخته شده است که می‌تواند در مقابل ویروس آنفولانزا مؤثر واقع شود. این واکسن، از پپتید «peptide» تشکیل شده که ترکیبی متشکل از دو یا چند اسید آمینه مرتبط به هم در یک زنجیره است. تحقیق مذکور که با همکاری دانشگاه‌های «Emory» و «Henan» چین انجام گرفته است، امیدها برای تولید یک واکسن جهانی برای انواع ویروس آنفولانزا را به‌طور قابل توجهی افزایش داده است.

لازم به ذکر است که آنفولانزا یک بیماری تنفسی مسری است که دهان، گلو و ریه را آلوده نموده و تهدیدی فراگیر برای سلامت عمومی محسوب می‌شود. این بیماری، از علل اصلی مرگ‌ومیر در آمریکا به شمار رفته و طبق آمار انتشاریافته از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، میزان شیوع آن در سال 18-2017 میلادی، بسیار شدید بوده و رکورد جدیدی در زمینه میزان بستری در بیمارستان‌ها را از خود به‌جای گذاشته است.

واکسن‌های آنفولانزا که می‌توانند محافظتی گسترده و مؤثر در برابر طیف وسیعی از ویروس‌های آنفولانزا ایجاد نمایند، یک ابزار کارآ و ضروری در مقابل این بیماری محسوب می‌شوند. چالش پیش روی محققین این است که در هر فصل، می‌بایست پیش‌بینی دقیقی از گونه‌های شایع آنفولانزا در فصول آتی انجام گیرد. علاوه بر این، واکسن‌های فصلی آنفولانزا، ممکن است با برخی از گونه‌های این ویروس ناسازگار بوده و در نتیجه اثربخشی کمتری داشته باشند. در این حالت، فراگیر شدن آنفولانزا و بدل شدن آن به یک اپیدمی، دور از ذهن نیست. استفاده از فناوری نانو، یک رویکرد امیدوارکننده برای توسعه واکسن‌های جدید آنفولانزا ایجاد می‌نماید که قابلیت بالقوه برای مبارزه با تمامی انواع ویروس آنفولانزا را فراهم خواهد نمود.

گفتنی است، محققین از پپتیدها برای ساخت نانو ذرات استفاده نموده‌اند که می‌توانند نشانه‌های بیولوژیکی ویروس را تقلید نموده و با ارسال سیگنال‌هایی، واکنش ایمنی بدن را فعال نماید. هر نانوذره، از دو لایه تشکیل شده است، هسته مرکزی آن نوعی پروتئین داخلی آنفولانزا است و به وسیله القای پاسخ ایمنی سلولی «T-Cell» تولید می‌شود و پوشش خارجی متشکل از چهار نوع پپتید «M2e» بوده که از آنفولانزای انسانی، خوکی و مرغی حاصل می‌شود.

 

مرجع: «R&D Magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.