آخرین اخبار

استفاده از نانو فناوری برای از بین بردن سلول‌های زامبی

استفاده از نانو فناوری برای از بین بردن سلول‌های زامبی

یکی از چالش‌های پیش روی علم پزشکی، سلول‌های آسیب‌دیده‌ای است که دیگر نمی‌توانند نقش عادی خود را به انجام برسانند و در عین حال هنوز نمرده‌اند. این سلول‌ها، با انباشته شدن بر روی هم، می‌توانند بر عملکردهای بافت مرتبط اثرگذار بوده و آن‌ها را با اختلال مواجه سازند. این سلول‌ها که اصطلاحاً زامبی نامیده می‌شوند، در هنگام پیری می‌توانند موجب نوعی وخامت رو به رشد در بدن فرد شوند. از بین بردن این نوع از سلول‌ها، یکی از اهداف مهم تحقیقاتی برای محققین محسوب شده و اینک «مانوئل سرانو» از مؤسسه تحقیقاتی «ICREA»، راهبردهایی برای آن یافته است.

بنا بر گزارش «R&D Magazine»، پایه و اساس روش ابداعی تیم تحقیق، بر یک سیستم تحویل دارویی است که بافت‌های حاوی سلول‌های سالخورده را شناسایی و هدف قرار می‌دهد. نانو ذرات حامل دارو، پس از ورود به بافت مدنظر و سلول‌های پیر آسیب‌دیده، پوسته‌اش تخریب شده و ترکیبات سیتوتوکسیک درون آن‌ها، موجب از بین رفتن سلول‌ها خواهند شد. سرانو در این زمینه اظهار می‌دارد: «یکی دیگر از نتایج این مطالعه، توسعه روشی برای شناسایی سلول‌های زامبی خواهد بود که با استفاده از نانو حامل‌های طراحی شده، به‌عنوان یک مارکر انجام می‌گیرد». امروزه بسیاری از شرکت‌های دارویی، بر توسعه ابزارهایی برای حذف سلول‌های سالخورده متمرکز هستند که از آن جمله می‌توان به «Senolytic Therapeutics» اشاره نمود. این شرکت استارت‌آپی، توسط سرانو و با همراهی دو تن از محققین دیگر، به نام‌های «رامون مارتینز» و «خوزه مورگویا»، راه‌اندازی شده و هم‌اکنون در پارک علم و فناوری بارسلون مستقر است.

گفتنی است، این مطالعه توسط مؤسسه تحقیقات بیومدیکال بارسلونا «IRB» و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی والنسیا، دانشگاه کمبریج، «CNIO»، «CIBER-BBN» و «Pfizer» انجام گرفته است و تأمین بودجه آن، بر عهده شورای پژوهشی اروپا، بنیاد بانکی «Ia Caixa» و دولت کاتالان است.

 

مرجع: «R&D Magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.