آخرین اخبار

استفاده از بسته‌بندی‌های نانو کامپوزیتی برای افزایش دوام و ماندگاری بامیه

استفاده از بسته‌بندی‌های نانو کامپوزیتی برای افزایش دوام و ماندگاری بامیه

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه سلطان قابوس عمان «SQU»، موفق به توسعه روشی جدید برای بسته‌بندی و افزایش دوام و ماندگاری بامیه شده است. در این روش ابتکاری که مبتنی بر نانو فناوری است، از یک نانو کامپوزیت ضد میکروبی، برای بسته‌بندی محصول استفاده می‌شود.

بنا بر گزارش «Packing Gateway»، گیاه بامیه عمان، یکی از مقاوم‌ترین گونه‌ها در مقابل گرما و خشکی در جهان به شمار می‌رود که البته دارای عمر مفید محدودی است و سریعاً توسط قارچ‌ها و باکتری‌ها آلوده می‌شود. پلاستیک‌هایی که در حال حاضر برای بسته‌بندی بامیه و سایر سبزیجات بکار می‌رود، خواص ضد میکروبی نداشته و به همین دلیل، نمی‌تواند از رشد باکتری‌ها و قارچ جلوگیری نماید. دکتر «لیلا النعامنی»، تحت نظارت دکتر «سرگی دوبرتسوف»، از مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه سلطان قابوس و با همکاری پروفسور «جویدیپ دوتا» از سوئد، توانسته است نوعی نانو کامپوزیت تولید نماید که خواص ضد باکتریایی را در بسته‌بندی به‌شدت افزایش می‌دهد. بنا بر آزمایشات انجام گرفته، میزان باکتری‌ها در بسته‌بندی‌های دارای پوشش نانو کامپوزیتی، در حدود 60 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، تراکم قارچ در نمونه‌های آزمایشی نیز به میزان 50 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است، پوشش نانو کامپوزیتی فوق، با استفاده از نانو ذرات اکسید روی و پوشش آن بر روی پلی‌اتیلن کیتوزان (نوعی پلی ساکارید تولیدشده از کیتین که در میگو و پوسته‌های خرچنگ یافت می‌شود) تولید می‌گردد. بر اساس ادعای ارائه شده توسط محققین مذکور، پوشش یادشده می‌تواند به حفظ رطوبت و خواص فیزیکی و شیمیایی خرما نیز کمک نماید.

 

مرجع: «Packing Gateway»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.