آخرین اخبار

بیماری که خود اقدام به تولید نانوداروهای جدید برای کاهش دردهای مزمن نموده است!

بیماری که خود اقدام به تولید نانوداروهای جدید برای کاهش دردهای مزمن نموده است!

اگرچه استفاده از مواد دخانی، برای کاهش دردهای مزمن اثرات مثبتی را نشان می‌دهد، اما مصرف بیش از حد این ترکیبات اعتیادآور اوپیوئیدی، خود افزایش میزان مرگ‌ومیر را به دنبال دارد. بنابراین، لازم است که راهی بهتر، بدون عوارض جانبی و غیراعتیادآور، برای درمان این دردها معرفی گردد.

«جلنا جانجیک»، مدیر و بنیان‌گذار کنسرسیوم تحقیقات دردهای مزمن در دانشگاه «Duquesne»، خود دچار سندرم دردهای شدید مزمن است. در سال 2010 میلادی، پزشکان تشخیص دادند که جانجیک، سندرم درد مزمن دارد و داروهای مسکن را برایش تجویز کردند. از همان زمان، او می‌خواست یک راه حل پزشکی مؤثرتر برای این مشکل پیدا کند. راهی که برای درمان، به داروهای اعتیادآور اوپیوئیدی کنونی نیاز نداشته باشد.

پس از تحقیق و مطالعه بسیار، او به این نتیجه رسید که درد حاد، احتمالاً به التهاب قسمتی از بدن ربط دارد. علت اصلی التهاب نیز ممکن است نوعی آسیب یا عفونت باشد. در ناحیه التهاب، سلول‌های ایمنی بسیار فعال هستند و برخی از سلول‌ها، در حال تلاش برای ترمیم بخش آسیب‌دیده‌اند. بقیه سلول‌ها هم، با تحریک سلول‌های عصبی در آن قسمت بدن، باعث ایجاد درد می‌شوند. شدت و موقعیت درد در سندرم درد مزمن، متفاوت است؛ از این رو، در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که برای چنین دردی با موقعیت‌های مختلف، کاملاً موثر باشد.

جانجیک، قبل از شروع تحقیقات درد مزمن، در حال انجام تحقیقاتی در زمینه نانومواد برای درمان سرطان بود که نتایج حاصل از آن، بسیار موثر بود. در این درمان‌ها، داروهای ضد سرطان، در نانوذرات قرار داده شده و به بیماران سرطانی تزریق می‌شدند. نانوذرات، سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و داروها را درست در همین منطقه رها می‌کردند. او از این تحقیقات ایده گرفت و این بار، به جای دارورسانی هدفمند داروهای ضدسرطان توسط نانوذرات، تصمیم به دارورسانی هدفمند برای دردهای مزمن گرفت. به این منظور، به جای استفاده از داروهای ضدسرطان قبلی، از مسکن‌ها در درون نانوذرات استفاده نمود. دارو باید در نانوذرات قرار داده شده و به بیمار تزریق شود. سپس نانوذرات در بدن حرکت نموده و بخش ملتهب را هدف قرار می‌دهند. به کمک این روش، داروهای مسکن، در همان محل درد و التهاب آزاد شده و کاهش درد را به همراه خواهد داشت.

این آزمایش‌ها، روی موش‌ها باعث کاهش درد شده و نتایج امید بخشی را نشان دادند. این به معنی موفقیت جانجیک، در ایجاد درمانی برای خود و سایر بیمارانی است که از چنین دردهایی رنج می‌برند و یک قدم مثبت دیگر در استفاده از علم نانو در حوزه پزشکی است که هر روز، با پیشرفتی جدید، همه را شگفت‌زده می‌کند.

 

مرجع: «The World News Now»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.