آخرین اخبار

کسب جایزه تغییرات آب و هوایی از سوی شهرداری دبی به دلیل استفاده از رنگ‌ نانویی

کسب جایزه تغییرات آب و هوایی از سوی شهرداری دبی به دلیل استفاده از رنگ‌ نانویی

شهرداری دبی، برای مطالعات مرتبط با استفاده از نانو فناوری در رنگ‌ها تحت شرایط متفاوت آب و هوایی و تأثیر آن‌ها در کاهش اثرات کربن، موفق به کسب جایزه «Climate Change Awards 2018» گردید. این جایزه، به‌عنوان نمادی از تعهد شهرداری دبی، به برنامه استراتژیک این نهاد برای حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی و اجرای سیستم‌های مدیریت پایدار محیط‌زیست شهری، اعطا شده است.

«امین احمد امین»، مدیر دپارتمان آزمایشگاه‌های مرکزی دبی، در توضیح طرح برنده جایزه، اظهار داشت: «این طرح، مبتنی بر به‌کارگیری رنگ‌های بود که به کمک فناوری نانو، با بهبود ویژگی‌ها و خواص همراه بوده و به منظور مقایسه عملکرد، در یک خانه مدل، قسمتی از خانه توسط این رنگ‌ها رنگ‌آمیزی شده و برای بقیه قسمت‌ها، از رنگ‌های معمول استفاده شد.»

امروزه استفاده از نانو فناوری در صنایع و حوزه‌های گوناگون، به امری شایع تبدیل شده است و هر روز، خبری از یک کاربرد جدید برای این فناوری نوظهور به گوش می‌رسد. از همین رو، استفاده از نانو فناوری جهت بهبود چالش‌های زیست‌محیطی و کسب جایزه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، آن‌چنان تعجب‌آور نخواهد بود.

گفتنی است، جایزه یاد شده، سالیانه به تلاش‌ها و اقدامات نهادهای مختلف در کشورهای جهان در جهت کاهش انتشار کربن و موفقیت در مقابله با افزایش دمای کره زمین، اعطا می‌شود.

لازم به تأکید است که استفاده از فناوری نانو در صنعت رنگ و تولید محصولاتی با خواص متفاوت و بهبود یافته، در ایران نیز دنبال می‌شود. برای مثال، می‌توان به یکی از طرح‌های حاضر در برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (نانومچ) اشاره نمود که نوعی نانوذره جدید، برای افزودن به رنگ و رزین، با هدف کنترل خوردگی را معرفی می‌کند. با توجه به قابلیت‌های محققین ایرانی در حوزه فناوری نانو، انواع محصولات نانویی در حوزه رنگ و رزین، از سوی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های داخلی تولید گردیده است که بسیاری از آن‌ها نیز، به مرحله تجاری‌سازی و عرضه به بازار نهایی، رسیده‌اند.

 

مرجع: «gdnonline»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.