آخرین اخبار

نقش استارت‌آپ‌ها در جذب نخبگان ایرانی خارج کشور

نقش استارت‌آپ‌ها در جذب نخبگان ایرانی خارج کشور

دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، بر انعطاف‌پذیری حوزه علم و فناوری و خلق ثروت از آن، تأکید نمودند. ایشان در خصوص سیاست‌های بهره‌برداری از فناوری‌های جدید در کشور، اظهار داشتند: «ما هر سیاستی که در حوزه فناوری داشته‌ایم، به خلق ثروت منجر شده است. از اینجا می‌فهمیم که پول‌سازترین و ارزش‌افزاترین حوزه، حوزه فناوری است.»

وی با بیان این‌که در میان فناوری‌ها، بیوتکنولوژی از سودآورترین حوزه‌ها به حساب می‌آید، گفت: «بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری، حتی از حوزه فناوری اطلاعات هم سودآورتر است. ما فقط طی سه الی چهار ماه گذشته، توانستیم تولید ۶۰ دارو و ۸ واکسن را در برنامه‌ریزی‌های خود بگنجانیم و این فوق‌العاده است.»

کمتر شدن سرمایه‌گذاری‌های دولتی و ورود بخش خصوصی، از دیگر محورهای صحبت دکتر ستاری بود. وی با تأکید بر این‌که در حوزه بیوتکنولوژی، شتاب‌دهنده‌هایی در اقصی نقاط ایران، برای توسعه این حوزه و تولید محصولات به وجود آمده است، گفت: «تحقیقات این حوزه، به قدری به بازار نزدیک است که می‌توان به راحتی روی آن سرمایه‌گذاری نمود. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری روی حوزه بیوتکنولوژی، اقتصادی است.»

یکی دیگر از نکات جالب‌توجه در سخنان دکتر ستاری، آمار جذب نخبگان خارج کشور، از طریق اکوسیستم استارت‌آپی است. در مسیر توسعه فناوری در کشور، منابع انسانی متخصص، از مهم‌ترین سرمایه‌ها به حساب می‌آیند. این امر، از نگاه دکتر ستاری بسیار کلیدی بوده، به طوری که وی، با اشاره به پتانسیل استارت‌آپ‌ها در جذب ایرانیان نخبه خارج کشور، اظهار داشت: «در حال حاضر، بیش از هزار نفر از نخبگان ایرانی غیرمقیم، به کشور بازگشته‌اند که ۶۰ درصد آن‌ها به استارت‌آپ‌ها جذب شده‌اند». در واقع، می‌توان گفت که جریان استارت‌آپی، هم خود کمک به بازگشت سرمایه انسانی نخبه کشور نموده و هم در فرایند معکوس، بازگشت این سرمایه‌ها، می‌تواند جان دوباره‌ای را در اکوسیستم نوآورانه استارت‌آپی ایجاد نماید. تمرکز بر فناوری‌های نوین در استارت‌آپ‌ها، خود یکی از آن موقعیت‌هایی است که علاقه‌مندی را برای نخبگان کشور ایجاد نموده تا در داخل کشور، در حوزه‌هایی که دارای توانمندی‌های ارزشمندی هستند، مشغول به فعالیت گردند.

گفتنی است، یکی از نشانه‌های توجه سیاست‌گذاران حوزه علم و فناوری کشور به توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری و روند رو به افزایش تأسیس کسب‌وکارهای این‌چنینی، افزایش قابل‌توجه شرکت‌های دانش‌بنیان است. بنا به گفته دکتر صاحبکار، رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ابتدای آغاز به کار این مجموعه، بیش از ۱۲ هزار شرکت، متقاضی دانش‌بنیانی بوده‌اند که از این تعداد، تاکنون ۳۹۱۷ شرکت، شرایط دانش‌بنیان شدن را پیدا کرده‌اند. وی افزود: «در حال حاضر، بیش از ۱۰۰۰ شرکت فناور، متقاضی دریافت مجوز دانش‌بنیان هستند.»

 

مرجع: «MehrNews»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.