آخرین اخبار

تولید شوینده نانویی خودرو در یک شرکت ایرانی

تولید شوینده نانویی خودرو در یک شرکت ایرانی

شرکت «کیمیاشیمی سهند»، محلول شوینده‌ نانویی جدیدی تولید نموده که می‌تواند تمیز کردن بدنه، موتور و لاستیک خودرو را ساده نماید. با استفاده از این محلول شوینده غیرالکلی، دیگر نیاز به آب نبوده و تنها با یک دستمال، می‌توان بدنه خودرو را تمیز نمود. این شرکت، در سال 1380 تأسیس شده و تاکنون موفق به تولید انواع محصولات آرایشی بهداشتی، شوینده‌ها، پاک‌کننده‌ها و فرآورده‌های صنعتی شده است. از مهم‌ترین محصولات این شرکت، می‌توان به اسپری پاک‌کننده تبلت و موبایل، اسپری پاک‌کننده صفحات نمایش «LCD» و «LED»، اسپری پاک‌کننده شیشه و محلول شوینده بدون آب بدنه و موتور خودرو اشاره نمود.

در سال‌های اخیر، تبلیغات متعددی از کارواش بدون آب و کارواش نانو به گوش می‌رسد که با توجه به مشکلات بی‌آبی در کشور و نیز، ساده‌تر بودن روش‌های مذکور، استقبال گسترده مردم را به همراه داشته است. واقعیت این است که در حال حاضر، شستشوی خودرو، عمدتاً با استفاده از آب تحت‌فشار گرم و سرد انجام می‌گیرد که مصرف آب بسیار بالایی دارند. نانو فناوری، توانسته است این چالش را به خوبی رفع نموده و عملاً مصرف آب برای شستشوی خودروها را بسیار کاهش دهد. این فناوری، موجب رونق کارواش‌های سیار، به‌عنوان مدل جدیدی از کسب‌وکار نیز شده است.

«بهتاش هدایتی»، مدیر بازرگانی شرکت کیمیاشیمی سهند، درباره این محصول می‌گوید: «این شوینده، بر اساس فرمولاسیون حاوی ترکیبات گیاهی، تولید شده و خواص آنتی‌باکتریال قوی دارد. از سوی دیگر، این محلول شوینده، موجب جلای سطح شده و درخشندگی را بهبود می‌دهد. بنابراین، بدون نیاز به آب و تنها با استفاده از این محلول شوینده، می‌توان خودرو را تمیز نمود.»

در تشریح چگونگی کارکرد فناوری، باید گفت که در تمیز کردن خودرو تنها با آب و یا مواد شوینده در کنار آب، مولکول‌های آب یا شوینده، نقش واسط در احاطه ذرات و جابجایی آن‌ها را بر عهده دارند و هر چه مولکول‌های آب با سرعت بالاتری به سطح برخورد نمایند، توانایی بیشتری در پاک‌کنندگی دارند که در کارواش‌ها، از فشار هوا و آب برای این کار استفاده می‌شود. حال فرض کنید آب را از این چرخه حذف نماییم. نیاز به یک ماده جایگزین داریم که همان نقش واسطه‌گری آب و مواد شوینده را در برابر جرم‌ها و ذرات چسبیده شده روی سطح داشته باشد. فناوری مواد شوینده نانویی، این کار را انجام می‌دهد. این مواد، روی سطوح با ابعاد بسیار ریز نانومتری نفوذ نموده و آن‌ها را با ایجاد رشته‌های به‌هم‌پیوسته، به الیاف دستمال منتقل می‌کنند. علاوه بر این، با ایجاد یک لایه با چسبندگی بالا، نقش مؤثری در محافظت از سطح خواهند داشت.

از مزایای این محصول، به عدم وجود مواد شیمیایی و در نتیجه آسیب نرساندن به سطوح رینگ و لاستیک، عدم وجود سمیت و تأثیرات منفی زیست‌محیطی و نیز، ایجاد خواص آنتی‌استاتیک و به تبع آن، کاهش میزان تجمع گردوغبار در سطح خودرو، می‌توان اشاره نمود. گفتنی است، این محصول، گواهی نانومقیاس‌ ستاد توسعه فناوری نانو را دریافت نموده و ثبت اختراع آن نیز انجام شده است.

 

مرجع: «nano.ir»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.