آخرین اخبار

قرارگیری محقق هندی فعال در حوزه نانو در میان محققین اثرگذار جهان در سال ۲۰۱۸

قرارگیری محقق هندی فعال در حوزه نانو در میان محققین اثرگذار جهان در سال ۲۰۱۸

یک محقق هندی از مؤسسه علوم زیستی «ILS»، در فهرست محققین اثرگذار جهان در سال 2018 میلادی قرار گرفت. «سانجیب ساهو» که از سال 1995 میلادی، بر روی درمان بیماری سرطان از طریق فناوری نانو متمرکز است، یکی از 10 دانشمند حاضر در فهرست فوق محسوب می‌شود. گفتنی است، این فهرست، از سوی مؤسسه آمریکایی «Clarivate Analytics» و بر مبنای میزان ارجاعات به نتایج پژوهشی هر یک از افراد حاضر در لیست، انتشار یافته است. در این فهرست که «محققینی با بیشترین ارجاعات سال 2018» نام دارد، نام 4000 محقق اثرگذار در سال 2018 آمده است. کلاریویت، در توضیح فهرست فوق، آورده است: «این لیست، محققینی برگزیده، با عملکرد تحقیقاتی استثنایی را در خود جای داده است که از نظر ارجاعات، در میان 1 درصد برتر قرار گرفته‌اند.»

دکتر ساهو، یکی از متخصصین مشهور در زمینه سیستم‌های تحویل دارویی مبتنی بر نانو فناوری محسوب می‌شود. وی می‌گوید که سه روش درمانی شناخته شده، برای مقابله با بیماری سرطان وجود دارد که به ترتیب، عبارتند از: 1) شیمی‌درمانی، 2) پرتودرمانی و 3) جراحی. شیمی‌درمانی، به دلیل عدم تمایز دقیق بین سلول‌های سرطانی و سایر سلول‌های سالم در بدن، برخی عوارض جانبی مانند ریزش موها، حالت تهوع و خارش‌های پوستی را به همراه دارد. پرتودرمانی نیز محدودیت‌هایی برای درمان اندام‌های داخلی بدن دارد. چالش‌های موجود در جراحی نیز که بر کسی پوشیده نیست. تمامی این موارد، موجب شده است تا روشی جدید، به نام درمان هدفمند، از سوی محققین مطرح گردد. دکتر ساهو، در این باره اظهار می‌دارد: «ما می‌توانیم کپسول‌های نانویی حاوی داروهای مشخص، تولید نموده و در خون، غوطه‌ور سازیم. این کپسول‌ها، سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و با اتصال به آن‌ها، دارو را به بهترین شکل، به آن‌ها می‌رسانند. این نوع از درمان، تنها بر ایمنی سلول‌های سالم متمرکز نیست و کاهش میزان داروی بکار گرفته شده را نیز هدف قرار می‌دهد.»

گفتنی است، نانو فناوری، امروزه به صورت گسترده‌ای برای توسعه روش‌های درمانی جدید، به‌ویژه بیماری‌هایی نظیر سرطان، به کار گرفته می‌شود. رفع محدودیت‌های داروهای خوراکی ضد سرطان و طراحی و تولید نانو سوزن‌های سیلیکونی، برای تحویل مستقیم دارو به سلول، از جمله این موارد است.

 

مرجع: «Times of India»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.