آخرین اخبار

آمادگی استفاده از گرافن در تایرسازی به صورت انبوه

آمادگی استفاده از گرافن در تایرسازی به صورت انبوه

شرکت تایرسازی لینگلانگ «Linglong»، یکی از پنج شرکت برتر تولید تایر در چین است که در زمره 20 شرکت برتر جهان نیز جای دارد. بر اساس گزارشات موجود، این شرکت که تصمیم به استفاده از کامپوزیت‌های گرافنی در تایرهای تولیدی خود داشته است، تست‌های صورت گرفته بر روی محصولاتش، مورد تأیید مقامات چینی ذیربط، قرار گرفته است.

این تحقیقات که به طور مشترک توسط یکی از شرکت‌های تابعه شرکت لینگلانگ، به نام «Beijing Tiancheng Linglong Tire» و «دانشگاه فناوری شیمی پکن» انجام شده است، توسط «کمیسیون علوم و فناوری پکن» و مؤسسات فناوری چینی دیگر، مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

گروه تحقیقاتی لینگلانگ، به رهبری پروفسور «گو بائوچان»، عضو هیئت‌علمی «دانشگاه فناوری جنوب چین»، تولید آزمایشی تایرهای بهبودیافته با گرافن را در کارخانه این شرکت در شهر ژائویوان چین، به پایان رساندند. بخشی از تحقیقات، شامل انجام یک پیش‌پردازش کم‌هزینه گرافن، برای رویه تایر است که بدون نیاز به تغییر در فرآیندها و تجهیزات تولیدی موجود، امکان ساخت تایرهای جدید و با کارایی بهتری را فراهم می‌نماید.

بنا به اظهارنظرهای صورت گرفته توسط مسئولان این شرکت، تایرهای گرافنی حاصل، نتایج بسیار خوبی را در ویژگی‌های مختلف، از جمله راندمان سوخت، ایمنی، الکتریسیته ساکن و صرفه‌جویی در انرژی نشان می‌دهند. لینگلانگ که مهم‌ترین مزیت تایرهای جدید را مطابقت با استانداردهای اروپایی در مصرف سوخت می‌داند، علت این بهبود قابل توجه را بکارگیری یک فناوری خاص، در ساخت تایرهای جدید اعلام نموده است. همچنین، محصول جدید تولیدی به کمک گرافن، از لحاظ «wet-grip» (توانایی تایر در جدا نشدن از سطح جاده خیس)، در رده A پروتکل اتحادیه اروپا قرار دارد.

تست‌های صورت گرفته بر روی تایرهای جدید، حاکی از آن است که از نظر مقاومت در برابر سایش و هدایت حرارتی نیز، عملکرد به نسبت بهتری را نسبت به تایرهای «سبز» موجود در بازار، نشان می‌دهند. در واقع، بکارگیری مقدار کمی گرافن در کامپوزیت‌های پلیمری، می‌تواند به طور قابل‌توجهی رسانایی و هدایت حرارتی مواد را بهبود بخشد. علاوه بر این، گرافن باعث بهبود مقاومت در برابر سایش تایر نیز می‌شود.

لازم به ذکر است که گرافن، اولین گام ورود نانومواد به حوزه تایرسازی و به صورت کلی صنایع لاستیک‌سازی نبوده و پیش از این نیز، محصولاتی به منظور بهبود عملکردهای مختلف، به کار گرفته شده است. مثال بارز این محصولات، نانوسیلیس است که برای صنایع لاستیکی، اهمیت فراوانی داشته و در ایران نیز، در حال حاضر امکان تولید انبوه آن، وجود دارد.

 

مرجع: «Graphene-Info»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.