آخرین اخبار

تلاقی اینترنت اشیاء و فناوری نانو

تلاقی اینترنت اشیاء و فناوری نانو

امروزه فناوری نانو، در حوزه‌های مختلف صنعتی، پزشکی، کشاورزی و نظامی، به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به استفاده روزافزون این فناوری‌ در حوزه‌های مختلف، می‌توان آینده‌ روشنی برای توسعه‌ بیشتر دستگاه‌های نانویی متصور شد. این مسئله، در کنار امکان برقراری ارتباط میان حسگرها و دستگاه‌های نانویی با اینترنت، منجر به معرفی نسل جدیدی از استانداردهای مبتنی بر اینترنت اشیاء، شده است. بهره‌گیری از فناوری نانو در اینترنت اشیاء، نه‌تنها بر اندازه دستگاه‌ها، بلکه بر شیوه پردازش و مخابره داده‌ها نیز، تأثیرگذار است.

«سومیا شارما»، که از محققان «IBM» است، معتقد است که: «فناوری نانو، به شکل‌های مختلفی با اینترنت اشیاء در ارتباط است. ساخت حسگرهای دقیق و پردازش‌گرهای نانویی، از جمله حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها، فناوری نانو و اینترنت اشیاء، با یکدیگر در ارتباط هستند.»

ارتباط میان فناوری نانو و اینترنت اشیاء، به‌خصوص هنگامی‌که اینترنت اشیاء نقشی کلیدی در حفظ کنترل کیفیت و نظارت بر تجهیزات دارد، برجسته‌تر می‌شود. به بیان ساده، حجم عظیمی از داده‌های اینترنت اشیاء، اغلب توسط چندین دستگاه نانویی متصل به هم، ایجاد می‌شوند. همچنین از فناوری نانو، می‌توان جهت ساخت پردازنده‌های قدرتمند و ابررایانه‌ها، جهت گردآوری، تحلیل و گزارش داده‌های ایجاد شده توسط اینترنت اشیاء، استفاده نمود.

گفتنی است که داده‌های ایجاد شده توسط سیستم‌های اینترنت اشیاء، می‌توانند بسیار زیاد باشند. برای درک بهتر این مسأله، تصور کنید چه مقدار داده تنها با ثبت موقعیت مکانی تلفن همراه، دستگاه‌های سنجش سلامتی و لوازم خانگی هوشمند، گردآوری می‌شود. علاوه بر این، با هر بار جستجوی ما در وب، داده‌های جدیدی ایجاد می‌شوند. مسیرهای رفت‌وآمد، اطلاعات دما و وضعیت خودرو، اطلاعات ثبت‌ شده توسط لوازم خانگی هوشمند و تجهیزات الکترونیکی پیشرفته در صنایع پزشکی، همگی از منابع تولیدکننده‌ داده توسط اینترنت اشیاء هستند.

لازم به ذکر است که از دیگر کاربردهای فناوری نانو در حوزه اینترنت اشیاء، تولید باتری‌های با شارژ طولانی مدت است. همچنین، استفاده از پتانسیل‌های فناوری نانو در اینترنت اشیاء، می‌تواند نقشی حیاتی در برقراری ارتباط میان دستگاه‌های اینترنتی، داشته باشد. به‌طور مثال، فناوری‌های از راه دوری همچون تلفن، تلویزیون و دستگاه‌های سنجش سلامتی، همگی برای تسهیل ارتباطات، از آنتن‌ها و گیرنده‌های نانومقیاس، بهره می‌برند.

 

مرجع: «techtarget.com»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.