آخرین اخبار

تجاری‌سازی ۸۰ هزار میلیارد تومانی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۷

تجاری‌سازی ۸۰ هزار میلیارد تومانی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۷

طی سال گذشته، بیش از 80 هزار میلیارد تومان از محصولات و خدمات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان، به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. بنا بر اظهارات رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان سال ۹۷، شرکت‌های دانش‌بنیان در حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان از محصولات و خدمات دانش‌بنیان را تجاری‌سازی نموده‌اند.

طی سال‌های اخیر، با افزایش آگاهی‌ها پیرامون ارزش نوآوری و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی، فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان در ایران، روندی صعودی داشته است. بهره‌مندی از نیروی خلاق و تحصیل‌کرده، حمایت‌های دولتی و حتی برخی محدودیت‌های ورود محصول و فناوری که به دلیل تحریم‌های طولانی‌مدت رخ داده است، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را به سمت‌وسوی توسعه درون‌زا و تجاری‌سازی نوآوری‌های مختلف سوق داده است. آمار و گزارش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌عنوان یکی از متولیان حوزه علم و فناوری کشور نیز، این روند را تأیید می‌کند؛ به‌طوری که «اسماعیل قادری‌فر»، در خصوص میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار می‌دارد: «یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت علمی و فناوری در شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری، تسهیل مسیر تجاری‌سازی محصولات و خدمات دانش‌بنیان است که برای اجرایی شدن این امر، برنامه‌های مختلفی در معاونت در حال پیگیری است. تا پایان سال ۹۶، شرکت‌های دانش‌بنیان با وجود مشکلات اقتصادی زیادی که گریبان کشور را گرفته بود، توانستند حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشند که این میزان فروش در سال ۹۷، بیش از ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.»

گفتنی است، این عدد تنها به فروش محصولات و خدمات فناورانه در داخل کشور محدود نشده و بخشی از آن، به صادرات محصولات دانش‌بنیان به بازارهای خارج از کشور مرتبط است. ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته به عرصه اقتصاد کشور، نویدبخش تغییرات اساسی در اقتصاد سنتی مبتنی بر نفت خواهد بود؛ تغییراتی که می‌تواند پایه‌های اقتصادی کشور را محکم‌تر نموده و راه را برای ورود جوانان خلاق به عرصه‌های کلان اقتصادی باز کند.

 

مرجع: «Irna»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.