آخرین اخبار

استفاده از فسفرین برای تولید نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی

استفاده از فسفرین برای تولید نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی

همگام با پیشرفت فناوری‌های مختلف، مصرف انرژی نیز روندی صعودی به خود گرفته است. در این میان، با توجه به اهمیت روزافزون مسائل زیست محیطی و افت ذخایر انرژی تجدیدناپذیر، بهره‌گیری از انرژی‌های پاک، از جمله انرژی خورشیدی، بیش از پیش مورد توجه محققان قرار گرفته است. در همین راستا، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی با همکاری دانشگاه فلیندرز استرالیا، موفق به ساخت نوعی نانوماده فسفری به نام فسفرین شده‌ که می‌تواند باعث ایجاد انقلابی در نسل بعدی سلول‌های خورشیدی پروسکایت شود. این نوع از سلول‌های خورشیدی، در مقایسه با سلول‌های خورشیدی سیلیکونی موجود، ارزان‌تر بوده و عملکرد بسیار بهتری دارند.

«جوزف شپتر»، استاد دانشگاه کوئینزلند و رهبر این تیم تحقیقاتی، در خصوص نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی اظهار داشت: «در حاضر، از سیلیکون به عنوان ماده‌ای استاندارد برای ساخت پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود. مشکل اصلی این فناوری‌ها، مصرف بالای انرژی حین فرآیند تولید آن‌ها است. پس می‌توان گفت که در برابر فناوری‌های اخیر، استفاده از سلول‌های خورشیدی سیلیکونی، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر، فسفرین ضمن اینکه رسانایی بسیار خوبی دارد، قادر به جذب نور مرئی نیز می‌باشد. در حالی که اکثر مواد غیرفلزی، تنها یکی از این دو ویژگی را دارند.»

دکتر «کریستوفر گیبسون»، استاد کالج علوم و مهندسی دانشگاه فلیندرز نیز، در همین خصوص بیان داشت: «ما موفق به یافتن روش‌های جدیدی برای تبدیل لایه‌های فسفر به فسفرین شده‌ایم. این مسئله، می‌تواند به تولید سلول‌های خورشیدی بهینه و ارزان‌تر کمک نماید. آخرین نتایج حاصل از آزمایشات، نشان می‌دهد که استفاده از فسفرین، میزان برق تولیدی در سلول‌های خورشیدی را 2 تا 3 درصد بهبود می‌بخشد. لذا پتانسیل بالای فسفرین برای بکارگیری در این فناوری، غیرقابل انکار است.»

گفتنی است، مزایای سلول‌های خورشیدی پروسکایت، باعث شده تا این فناوری‌ها، در شرف تجاری‌سازی قرار گیرند. در همین راستا، یک شرکت فناوری لهستانی به نام سالی «Saule»، قصد دارد تا پایان سال 2020 میلادی، حدود 180 هزار مترمربع از اراضی لهستان را، به این فناوری مجهز سازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید برق با استفاده از این فناوری، هزینه‌های تولید را سه تا هشت برابر کاهش می‌دهد. همین مسئله، می‌تواند جذابیت این فناوری را بیش از پیش برجسته نماید.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.