آخرین اخبار

بهره‌گیری از فناوری نانو برای درمان تومورهای مغزی

بهره‌گیری از فناوری نانو برای درمان تومورهای مغزی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که امروزه بسیاری از محققان را در رابطه با روش‌های درمان سرطان مغز به چالش کشیده، مقاومت سیستم دفاعی بدن در برابر داروهای مصرفی است که منجر می‌شود تا داروی مصرفی، اثربخشی مورد انتظار را نداشته باشد. به همین منظور، اخیراً گروهی از محققین دانشگاه اژه ترکیه، موفق به ساخت نوعی نانودارو شده‌اند که قادر به حل این چالش بزرگ است. این دارو که به صورت استنشاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخلاف روش‌های شیمی‌‌درمانی، قادر است تا بدون آسیب‌ زدن به بافت‌های سالم، بر مکانیزم دفاعی بدن غلبه نموده و امر درمان تومور سرطانی را به شکل مؤثرتری انجام دهد.

«سانای هامارات سانلیر»، رئیس مرکز تحقیقات دارویی دانشگاه اژه، در خصوص این دستاورد بیان داشت: «فناوری ما این امکان را فراهم آورده تا سیستم دفاعی بدن، اختلالی در امر دارورسانی به سلول‌های سرطانی ایجاد نکند. در حال حاضر، به دلیل وجود این سیستم دفاعی، اگرچه طول می‌توان عمر بیماران را افزایش داد اما امکان درمان کامل وجود ندارد. بعلاوه در روش‌های شیمی‌درمانی، مضاف بر سلول‌های سرطانی، بافت‌های سالم بدن نیز در معرض دارو بوده و همین امر، منجر به آسیب رسیدن به آن‌ها می‌گردد. دارویی که ما موفق به ابداع آن گشته‌ایم، علاوه بر نداشتن عوارض جانبی، قادر است از سیستم دفاعی مغز عبور نموده و عمل درمان را انجام دهد. ضمن اینکه، دارو به صورت اسشتنشاقی استعمال نموده و همین امر، باعث می‌شود تا داروسانی به مغز، به شکلی مستقیم و مؤثر انجام پذیرد».

سانلیر، فوت یکی از نزدیکان خود بر اثر سرطان مغز را، عامل محرکی برای انجام تحقیقات در این زمینه دانست. در حال حاضر، نتایج تست‌های انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی، نتایج مثبتی را به همراه داشته و انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، این فناوری موفق به کسب گواهی ثبت اختراع گردد.

لازم به ذکر است که انجمن تحقیقات علمی و فناوری ترکیه «TÜBİTAK» نیز، حمایت خود از این محصول را اعلام داشته است. اهداف اصلی این نهاد علمی، توسعه و حمایت از دستاورهای علمی، فناورانه و نوآورانه بوده و در حال حاضر، بالغ بر 2500 محقق در 15 مؤسسه و مرکز تحقیقاتی ذی‌ربط، در حال انجام تحقیقات علمی هستند.

 

مرجع: «Daily Sabah»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.