آخرین اخبار

ساخت کوچک‌ترین شتاب‌سنج جهان با استفاده از گرافن

ساخت کوچک‌ترین شتاب‌سنج جهان با استفاده از گرافن

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از متخصصین مؤسسه فناوری سلطنتی «KTH»، دانشگاه «Aachen» و مرکز پژوهشی «AMO Gmbh»، موفق به طراحی و ساخت کوچک‌ترین شتاب‌سنج جهان شده‌اند که می‌تواند کاربردهای فراوانی در تجهیزات پوشیدنی، حوزه مراقبت‌های بهداشتی و فناوری‌های ناوبری و جهت‌یابی داشته باشد. این شتاب‌سنج، مبتنی بر گرافن توسعه یافته و از خواص رسانایی قابل‌توجه این ماده ارزشمند، استفاده نموده است.

برای چندین دهه، سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی «MEMS» به‌عنوان مبنا و پایه‌ای برای نوآوری‌های جدید به‌ویژه در حوزه‌هایی نظیر پزشکی مطرح بوده‌اند. به نظر می‌رسد که این سیستم‌ها در حال ارتقاء به سطحی جدید، یعنی سیستم‌های نانوالکترومکانیکی «NEMS» هستند. شتاب‌سنج جدید را می‌توان مصداقی از این روند دانست. این شتاب‌سنج، کوچک‌ترین نمونه گزارش شده در جهان به حساب می‌آید. ژوگ فن «Xuge Fan»، از اعضای تیم تحقیق درباره دستاورد حاصل شده می‌گوید: «خواص منحصربه‌فرد گرافن، امکان ساخت شتاب‌سنج‌های فوق‌العاده کوچک را به وجود آورده است. با توجه به ضخامت اتمی اجزای سازنده، ابعاد و اندازه اجزا به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته که البته، خواص مکانیکی و الکتریکی آن‌ها حفظ شده است». وی این پیشرفت مستمر در کاهش ابعاد شتاب‌سنج‌های «NEMS» را با سیر کوچک‌سازی کامپیوترها و بهبود عملکرد آن‌ها مقایسه می‌کند: «این شتاب‌سنج‌ها، در نهایت می‌توانند برای کاربردهای مختلفی اعم از تلفن همراه (جهت‌یابی)، بازی‌های موبایل، سیستم‌های نظارت بر بیماری‌های قلبی کاربران و حتی پوشیدنی‌های ضبط کننده حرکات بدن، مورد استفاده قرار گیرند. حسگرها و محرک‌های «NEMS» فوق مینیاتوری، مانند ژیروسکوپ‌ها و میکروفون‌ها، از دیگر کاربردهای بالقوه این شتاب‌سنج گرافنی محسوب می‌شوند.»

گفتنی است، گرافن یکی از مواد جالب‌توجه در دنیای فناوری است که با توجه به خصوصیات منحصربه‌فرد و طیف گسترده کاربرد، بسیاری از محققین و نوآوران را به خود جلب نموده است. اولین شرکت فعال در توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای مبتنی بر گرافن در سال 2006 میلادی تأسیس گردیده و طی همین مدت کوتاه، همه‌روزه خبری پیرامون توسعه یک کاربرد جدید برای آن؛ در گوشه‌ای از جهان شنیده می‌شود. اعطای جایزه نوبل فیزیک در سال 2010 برای تحقیقات پیرامون گرافن، به خوبی پتانسیل‌های بالقوه این ماده شگفت‌انگیز را نشان می‌دهد.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.