آخرین اخبار

جداسازی آلودگی‌های نفتی موجود در آب با استفاده از فناوری نانو

جداسازی آلودگی‌های نفتی موجود در آب با استفاده از فناوری نانو

محققین مؤسسه نانو فناوری سریلانکا «SLINTEC» که در زمینه توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته نانویی فعالیت دارد، موفق به ارائه روشی جدید برای جداسازی روغن و مواد نفتی موجود در آب شده‌اند. این فرآیند پاک‌سازی، می‌تواند میلیاردها دلار صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشته باشد.

برآوردها نشان می‌دهد که پاک‌سازی یک لکه نفتی متوسط یا بزرگ در آب دریا، بالغ بر 2.4 تا 9.4 میلیارد دلار هزینه در بر دارد. البته پیش‌بینی دقیق هزینه‌های ناشی از نشت منابع نفتی در آب و این‌که رفع آن‌ها تا چه حد هزینه به همراه دارد، کار ساده‌ای نیست و متخصصین تنها با رجوع به نشت‌های مهم تاریخی که در گذشته رخ داده است، به این اعداد و ارقام دست یافته‌اند. برای مثال، تحقیق صورت گرفته از سوی مرکز شیلات دانشگاه «British Columbia»، نشان داد که نشت تانکرهای نفتی مستقر در اقیانوس و رسیدن آلودگی به سواحل شمالی این منطقه، 189 میلیون دلار هزینه مستقیم در پی داشته و در حدود 2.4 میلیارد دلار، بابت پاک‌سازی آن نیاز است. این در حالی است که با افزایش ابعاد لکه نفتی نشت یافته، هزینه‌های مستقیم و پاک‌سازی، تا 308 و 9.4 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

با توجه به این اعداد و ارقام بسیار بزرگ، محققین «SLINTEC» پس از سال‌ها تحقیق و ممارست، موفق به تولید یک جذب‌کننده برای مایعات خطرناک نفتی از سطح آب شده‌اند. مواد تشکیل‌دهنده این ماده جاذب، از ضایعات کارخانجات نساجی تأمین شده و سطح این پارچه‌ها با استفاده از فناوری نانو، به گونه‌ای اصلاح و فرآوری شده است که به‌عنوان یک جاذب سازگار با محیط‌زیست، عملکرد بسیار خوبی در جذب مایعات و آلودگی‌های نفتی دارد. تولید آزمایشگاهی این محصول، با موفقیت به پایان رسیده و با توجه به نتایج خیره‌کننده آزمایشات، مؤسسه مذکور به دنبال تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به تولید این ماده جاذب در  مقیاس تجاری است.

لازم به ذکر است که بسیاری از حلال‌های بکار گرفته شده در صنایع شیمیایی و ...، برای محیط‌زیست مضر بوده و در صورت مخلوط شدن با آب، می‌تواند زیستگاه‌های حیوانی و گیاهی را با تأثیرات منفی قابل توجهی مواجه نماید. بر این اساس، فیلتر جاذب ابداعی، می‌تواند یک گزینه مقرون‌به‌صرفه و ارزشمند برای مبارزه با این قبیل آلودگی‌ها باشد. علاوه بر این، صنایع نساجی و تولید پارچه، سالیانه میلیون‌ها تن ضایعات بلااستفاده تولید می‌کنند که تنها درصد کمی از آن‌ها به‌عنوان مواد قابل ‌احتراق در صنایع دیگر بکار گرفته می‌شود. استفاده از این ضایعات و کمک گرفتن از نانو فناوری، موجب می‌شود که هم معضل ضایعات صنایع نساجی تا حدی رفع شده و هم روشی کارآمد و ارزان برای پاک‌سازی آب از ضایعات نفتی و روغنی در دسترس باشد. با توجه به ارزش بازار تقریباً 177 میلیون دلاری مواد جداکننده آب و روغن (نفت) تا سال 2025، پتانسیل بالایی برای درآمدزایی از فیلتر جاذب جدید پیش‌بینی می‌شود. 

 

مرجع: «Sunday Observer»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.