آخرین اخبار

استفاده از نانوسلولزهای زیست‌تخریب‌پذیر برای تولید ظروف آشپزخانه

استفاده از نانوسلولزهای زیست‌تخریب‌پذیر برای تولید ظروف آشپزخانه

یک شرکت تولیدکننده کامپوزیت‌های پلی لاکتیک اسید «PLA»، موفق به عرضه نوعی ماده کامپوزیتی زیست‌تخریب‌پذیر شده که از آن می‌توان برای تولید انبوه در دستگاه‌های تزریق و قالب‌گیری استفاده نمود. این نانوسلولز تولیدی، به صورت کامل از زیست‌توده‌های طبیعی تشکیل شده و هیچ‌گونه مشتقات نفتی ندارد.

این روزها با روند رو به رشد جمعیت و صنعتی شدن کشورهای مختلف، مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آلودگی میکروپلاستیک‌ها، گرم شدن زمین و ... نیز، به شکل قابل توجهی در حال افزایش است. در این میان، پلاستیک‌ها نقشی کلیدی در زمینه آلودگی‌ها داشته و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 میلادی، میزان ضایعات پلاستیکی حتی از تعداد ماهی‌ها در تمامی اقیانوس‌ها و دریاها نیز بیشتر گردد. بدیهی است که در چنین شرایطی، کاهش استفاده از پلاستیک‌ها و یا استفاده از پلاستیک‌های قابل بازیافت و زیست‌تخریب‌پذیر، در اولویت نخست سیاست‌گذاران قرار دارد. با توجه به وضع قوانین به نسبت سخت‌گیرانه در این حوزه و البته برخی مشوق‌های ارائه شده، شرکت‌های زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه فناوری‌های نوین برای تولید نسل جدید پلاستیک‌ها نموده‌اند که «گرین ساینس» (Green Science) از جمله این شرکت‌ها است.

دکتر «ریوحی موری» (Ryohei Mori)، از محققین ارشد شرکت یاد شده، ماده جدیدی تولید نموده که چند چالش عمده پیرامون «PLA»ها را رفع می‌کند. اول این‌که «PLA»ها با مشکلات قالب‌گیری و تبلور همراه بوده و عملاً تولید انبوه آن‌ها با دستگاه‌های تزریق بسیار دشوار است. دومین چالش هم به تجزیه‌پذیری و مشکلات زیست‌محیطی آن‌ها باز می‌گردد. نانو سلولز ابداعی گرین ساینس، امکان تولید انبوه را فراهم نموده و در عین حال، به دلیل عاری بودن از مشتقات نفتی و زیست‌توده 100 درصد طبیعی، گامی بزرگ در صنعت تولید کامپوزیت‌های «PLA» به حساب می‌آید.

گفتنی است که گرین ساینس، استفاده از ماده ابداعی خود برای تولید محصولات ساچمه‌ای (Pellet Products) را آغاز نموده و تصمیم دارد تا مجموعه‌ای از محصولات تجاری با نشان «Nano Sakura»، شامل کارد و چنگال، ظروف آشپزخانه، فنجان و ... را به بازار عرضه نماید. تمامی این محصولات، محصولات قالب‌ریزی شده زیست‌تخریب‌پذیر بوده و شرکت مذکور انتظار دارد که با استقبال خوبی در بازار مواجه شود. 

 

مرجع: «Finance-Yahoo»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.