آخرین اخبار

اعطای جایزه «Nikkei Asia» به محقق هندی سازنده فیلترهای نانویی

اعطای جایزه «Nikkei Asia» به محقق هندی سازنده فیلترهای نانویی

مؤسسه فناوری مادراس (IITM) در هند، خبر از انتخاب یکی از محققین خود به‌عنوان برگزیده جایزه مشهور «Nikkei Asia Prize» داده است. این جایزه، به افرادی اعطا می‌شود که نقشی کلیدی در توسعه پایدار منطقه‌ای و ایجاد آینده‌ای بهتر در آسیا ایفا نمایند. در همین راستا، برگزیده بخش علم و فناوری این جایزه در سال 2020، دکتر پرادیپ (Pradeep) بوده که با بهره گرفتن از فناوری نانو، نوآوری‌هایی در زمینه تصفیه آب ارائه نموده است.

دکتر پرادیپ، سال‌ها در حوزه فناوری نانو و توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای مختلف آن فعالیت نموده و یکی از مهم‌ترین نتایج تحقیقاتش، طراحی و ساخت فیلترهای آب است. هزینه این فیلترهای ارزان‌قیمت و کارآمد، تنها یک روپیه به ازای هر لیتر بوده و بنا بر بیانیه صادر شده از سوی «IITM»، تاکنون بالغ بر ده میلیون هندی، از نتایج و مزایای این فناوری منحصربه‌فرد بهره‌مند شده‌اند. در این بیانیه آمده است: «جدای از تحقیقات علمی که توسط گروه تحت رهبری وی دنبال می‌شود، پرادیپ در زمینه بحران آب به شدت فعال بوده و سهم زیادی در رفع آن دارد».

پرادیپ و تیم تحت نظارتش، توسعه راهکارهای مقرون‌به‌صرفه برای رفع بحران عدم دسترسی به منابع آبی سالم را هدف قرار داده و با استفاده از نانو مواد و نوآوری‌های جدید، توسعه محصولات تجاری، ایجاد دانش و فناوری، تأمین منافع عمومی و ثروت افزایی دانشگاهی را به صورت هم‌زمان دنبال می‌کنند. وی در این ارتباط می‌گوید: «موفقیت من، به دلیل فداکاری و تلاش دانشجویانم و محیطی است که در IITM برای ما فراهم نموده است. این رؤیای من بود که برای کشورم کاری انجام دهم و این امر، به لطف حمایت مؤسسات تأمین مالی محقق شده است».

گفتنی است که جوایز «Nikkei Asia Prize»، به صورت سالیانه و در سه حوزه «نوآوری‌های اقتصادی و کسب‌وکار»، «علم و فناوری» و «فرهنگ و جامعه» اعطا می‌شود. این جایزه، نخستین بار در سال 1996 میلادی آغاز به کار نمود و دوره جدید آن که اواخر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد، با اعطای جوایز نقدی به مبلغ سه میلیون ین (واحد پول ژاپن) همراه می‌باشد.

 

مرجع: «Live Mint»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.