آخرین اخبار

استفاده از نانوذرات طلا برای شناسایی تقلب در مواد غذایی

استفاده از نانوذرات طلا برای شناسایی تقلب در مواد غذایی

تلاش محققین دانشگاه فلوریدا (University of Central Florida)، فناوری جدیدی را به دنبال خواهد داشت که می‌تواند اصل بودن محتوای غذایی را برای مصرف‌کنندگان تضمین نماید. در این نوآوری منحصربه‌فرد، از نانوذرات طلا برای تشخیص پروتئین گوشت استفاده شده است.

امروزه با ماشینی شدن زندگی و فرصت کمتر افراد برای تأمین مواد اولیه و آشپزی، بسیاری از مردم به‌ویژه شاغلین، به غذاهای آماده و رستوران‌های سطح شهر رو آورده‌اند. اما این کار، چالش‌های خاص خود را دارد. برای مثال، فکر تقلب در مواد مورد استفاده به منظور کاهش قیمت‌ها، می‌تواند نگرانی‌های جدی را در مشتریان به همراه داشته باشد. این نگرانی، خصوصاً در مواردی مثل گوشت که قیمت بالایی داشته و امکان جایگزینی ساده آن با گوشت‌ حیوانات دیگر، گوشت‌های بی‌کیفیت و یا حتی موادی همچون سویا و نان خشک وجود دارد، بیشتر دیده می‌شود. این کار که اغلب با توجیه کاهش قیمت تمام‌شده و سودآوری بیشتر انجام می‌گیرد، علاوه بر هزینه مازادی که به دلیل عدم آگاهی مشتریان بر آن‌ها تحمیل می‌کند، ممکن است عوارض به مراتب ناگوارتری هم به همراه داشته باشد. برای مثال، بسیاری از افراد به دلیل محدودیت‌های مذهبی، از خوردن گوشت خوک امتناع می‌کنند و جایگزینی گوشت گاو با خوک، نمی‌تواند برای آن‌ها قابل‌قبول باشد. از سوی دیگر، برخی افراد دچار آلرژی‌های غذایی هستند و مصرف ناخواسته گوشت‌های جایگزین، آن‌ها را با مشکلات پزشکی روبرو می‌کند. مطابق با پیش‌بینی‌ها، این نگرانی که یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی صنایع غذایی آمریکا هم به حساب می‌آید، سالیانه بالغ بر 10 تا 15 میلیارد دلار هزینه در بر دارد. مهم‌ترین تقلب‌های غذایی گزارش شده، شامل ماهی و غذاهای دریایی، روغن و چربی، محصولات پروتئینی (گوشت)، لبنیات و شیرین‌کننده‌های طبیعی نظیر عسل می‌باشد.

در واکنش به این چالش، وزارت کشاورزی آمریکا، بودجه‌ای 490 هزار دلاری برای ایجاد یک تست ارزان، کارآمد و حساس اختصاص داده که امکان تشخیص تقلب در مواد غذایی به‌ویژه جایگزینی گوشت خوک و گاو را فراهم نماید. ژیاهو ژیا «Xiaohu Xia»، استادیار دانشگاه فلوریدا و محقق اصلی این پروژه می‌گوید: «آزمایش‌های فعلی برای تشخیص مواد غذایی تقلبی، یا گران و پیچیده بوده و یا با وجود ارزان بودن و استفاده آسان، آنچنان دقیق نیستند. هدف از تحقیق جدید، توسعه روشی ساده از طریق ساخت یک نوار تست است (مشابه با آزمایش‌های بارداری در خانه) که تقلب در مواد غذایی را به راحتی مشخص نماید».

فناوری جدید که قابلیت استفاده از سوی بازرسین اصناف غذایی و همچنین مصرف‌کنندگان نهایی را دارد، مبتنی بر فناوری نانو توسعه یافته است. این فناوری، متشکل از یک پوشش فلزی ساخته شده از پلاتین، پالادیوم یا ایریدیوم است که از نانوذرات طلا برای افزایش حساسیت آن استفاده شده است. پروژه مذکور که احتمالاً در سال 2023 میلادی به پایان برسد، امیدواری‌ها برای ایجاد یک فناوری تجاری و مقرون‌به‌صرفه به منظور شناسایی سریع تقلب در مواد غذایی را افزایش داده است.

 

مرجع: «Eurekalert»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.