آخرین اخبار

استفاده از نانو الیاف سلولزی برای بکارگیری ضایعات چوبی

استفاده از نانو الیاف سلولزی برای بکارگیری ضایعات چوبی

محققین دانشگاه ماین (University of Maine)، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) شده‌اند که یک فرایند دوستدار محیط زیست را برای استفاده بهینه از خرده‌چوب‌ها معرفی می‌نماید. بر اساس فرایند معرفی شده در این پتنت، ضایعات چوبی را می‌توان با استفاده از یک دوغاب متشکل از نانوالیاف‌های سلولوزی، به هم چسبانده و قابل استفاده مجدد نمود.

صنعت چوب، یکی از صنایع مطرح و مهم در ایالت ماین آمریکا به شمار رفته که اقتصاد این ایالت را تا حدودی به خود وابسته نموده است. از همین رو، هرگونه نوآوری جهت کاهش هزینه‌ها و یا افزایش کارایی مواد اولیه که می‌تواند سودآوری این صنعت را تحت تأثیر قرار دهد، با توجه قابل ذکری روبرو می‌گردد. فناوری توسعه‌یافته توسط محققین دانشگاه ماین نیز، در زمره همین نوآوری‌ها بوده که علاوه بر پتانسیل سودآوری، از منظر سازگاری با محیط‌زیست هم مزایای شایان توجهی دارد.

این فناوری، قابلیت استفاده برای طیف وسیعی از مواد ساختمانی معمول را دارا می‌باشد. یکی از حوزه‌های تمرکز پتنت، بر کاربرد فناوری برای تولید میز و مبلمان بوده که از خرده چوب‌های فشرده شده، به عنوان ماده اولیه استفاده می‌نمایند. تخته‌های فشرده مورد استفاده به این منظور، عمدتاً با استفاده از رزین‌های مصنوعی پایه فرمالدهیدی ساخته می‌شوند که در زمره مواد سرطان‌زا و مخرب محیط‌زیست طبقه‌بندی می‌شود. محققین دانشگاه ماین، با هدف رفع این چالش بزرگ و در عین حال، استفاده بهینه از ضایعات چوبی، نوعی نانوالیاف سلولزی تولید کرده‌اند که کیفیت محصول نهایی را از نظر کارایی و دوام، به شدت بهبود می‌بخشد. محصولات چوبی حاصل از این چسب منحصربه‌فرد، مقاومت بهتری در مقابل شکستگی نشان داده و طول عمر چند ده ساله خواهند داشت.

گفتنی است که این پروژه نوآورانه، در قالب برنامه‌ای با عنوان «FOR/Mine» انجام گرفته که نوعی همکاری مقطعی بین صنعت، دانشگاه، دولت و مؤسسات غیرانتفاعی، برای نوآوری و رشد اقتصاد جنگل‌های ایالت ماین است. استیو شلی (Steve Schley)، مدیر اجرایی این برنامه اظهار داشت: «تحقیقات مداوم و توسعه فناوری از سوی دانشگاه ماین، یک فاکتور کلیدی در رسیدن به اهداف ما است. نانوالیاف ابداعی این دانشگاه، ضایعات چوبی را به مواد قابل‌استفاده تبدیل نموده و از یکی از صنایع سنتی ماین حمایت می‌کند».

 

مرجع: «Mainebiz»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.