آخرین اخبار

تقدیر از دو طرح نانومچ در یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو

تقدیر از دو طرح نانومچ در یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو

 

مراسم معرفی برگزیدگان یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو 2 اسفند ماه سال جاری در محل سالن‌ همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار شد. در این مراسم که آقای دکتر اکرمی‌فرد، رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری؛ آقای دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و آقای دکتر رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو حضور داشتند از محققان، فناوران، موسسات پژوهشی و طرح‌های نوآورانه برگزیده در حوزه فناوری نانو تقدیر به عمل آمد.

در قسمتی از این مراسم که اختصاص به طرح‌های نوآورانه برتر کشور در حوزه فناوری نانو داشت، دو طرح برگزیده دوره سوم برنامه نانومچ عناوین برتر را کسب نموده و معرفی شدند. در حوزه طرح‌های نوآورانه نانو سرکار خانم دکتر لاله ملک‌نیا با طرح تولید الیاف، نخ و پارچه‌های نیمه‌رسانا و رسانا و همچین جناب آقای دکتر علی اکبر بابالو با طرح تهیه غشاهای سرامیکی نانوساختار برای تولید کنستانتره آب پنیر به عنوان نفرات برگزیده در بخش طرح‌های نوآورانه در حوزه فناوری نانو انتخاب شدند. 

طرح خانم دکتر ملک‌نیا با انجام تست‌های کارایی و تکمیل مستندات فنی، راه اندازی خط تولید و عقد قرارداد با یکی از شرکت‌های متقاضی، مسیر توسعه فناوری مورد نظر را طی نموده و امید است در آینده با تکمیل سبد محصولات نقش پررنگی را در برطرف نمودن نیاز داخلی و تولید ثروت از فناوری ایفا نماید.

امروزه و در عصر پيشرفت فناوری استفاده از طيف‌هاي فركانسي و امواج راديويي در حال گسترش است. بنابراین پارچه‌های با قابلیت محافظت در مقابل امواج کاربردهای زیادی در صنایع مختلف می‌تواند داشته باشد. این  منسوجات در مقیاس نیمه‌ صنعتی و با فناوری نانو تهیه شده است. منسوجات هوشمند تولید شده علاوه بر جذب امواج، در مصارفی چون پزشکی، پوشاک، منسوجات الکترونیکی و باتری‌های منعطف پارچه‌ای نیز کاربرد دارد. برای بررسی  خواص ضد امواج  این پارچه‌ها از آزمون‌های استانداردIEEE STD 299   بهره گرفته شده است .

 

آقای دکتر بابالو در مدت زمان حضور در برنامه و بر اساس بازخوردهای متقاضیان در نمایشگاه سال 94، موفق به تکمیل مستندات فنی و کارایی و همچنین دستیابی به زیرساخت تولید صنعتی و بصورت پیوسته شدند. هم اکنون نیز مذاکره با شرکت‌های متقاضی صنعتی برای بکارگیری این فناوری در فرآیند تصفیه آب پنیر در حال انجام است.

در این طرح از غشاهای نانوساختار سرامیکی با  اندازه حفرات در محدوده 100 نانومتر (محدوده مشترک فرايندهای میکرو و اولترافیلتراسیون) برای حذف ترکیباتی از قبیل چربی‌ها و کازئین‌ها استفاده شده است و  محلولی از پروتئین‌های سرمی آب پنیر عاری از هرگونه چربی و کازئین به دست می‌آید.  برای حذف یون‌ها، کوچک مولکول‌ها و ترکیبات قندی از قبیل لاکتوز از محصول حاصل ازمرحله قبلی، از غشاهای سرامیکی نانوساختار با اندازه حفراتی در محدوده 2 نانومتر استفاده شده است.

لینک خبر رویداد

 

http://news.nano.ir/1/57591

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.